K 95. výročí úmrtí (21. 11. 1916) císaře Františka Josefa I., jen svou cestu ke světové superstar nastoupil roku 1848 nasednutím na trůn právě v Olomouci a kteréhoto portrét ji dlouhá léta zdobí kancelář letos rovně jubilující vedoucí olomoucké katedry germanistiky, české filoloky a literární vědkyně Ingeborg Fialové-Fürstové, přinášíme dvojí zamyšlení. Jedno dekonstruktivisticky přesné a to druhé – očima Visegrádu i pradávné českoslovanské solidarity – smutné.
Jednadvacátého listopadu 1916 uprostřed Velké války, je byla později nazvána první světovou, zemřel předposlední rakouský císař po rekordně dlouhém osmašedesátiletém panování (jeho trvání překonalo i téměř čtyřiašedesát let trvající vládu královny Viktorie, zesnulé roku 1901). Tento dlouhý čas na vrcholu státu mu propůjčil nejen v očích dneška, ale i ve videch a sleších jeho současníků v pravém slova smyslu mythickou dimenzi, mnohonásobně neodvislou od toho, co domácí i zahraniční politické důsledky jeho monarchistického jednání svou setrvačností přinesly.
Ernest von Koerber, jen byl v poslední fázi monarchie mj. premiérem, ministrem vnitra, spravedlnosti i financí, rozvinul dilema františko-josefinské éry přesně: Císař poškodil Rakousko nekonečně a nadvakrát – jednou kvůli svému mládí, podruhé kvůli stáří. Tímto vyjádřením trefil tento v Tridentu narozený politik v rámci všeobecně kladné transfigurace doby Františka Josefa I. rád přehlíený hřebíček na hlavičku.
V čase, kdy se mladý císař ujímal vlády na pozadí revoluce roku 1848, nebyl mezi lidem obzvláště oblíben, ovšem ani v c. a k. vojenském eráru, sepětí s ním po celý ivot rád ukazoval. Zda se poptávka po reformách, je poadovali povstalci, uspokojí nastolením nového císaře, nebylo ve chvíli, kdy osmnáctiletý František Josef v bezpečí Olomouce nastupoval na trůn, jisté. Přinejmenším se zdálo, e je to menší zlo. Velkovévoda František Karel, který byl vlastně na řadě, se tehdy vzdal nároku na trůn: dobře si vědom, e jeho politické angamá v předrevoluční Státní radě i jeho vystoupení pro Metternicha nepřispěla zrovna k jeho popularitě. Naděje těch, co doufali v obsáhlé přeměny absolutistického státu směrem ke konstituční monarchii a v reformy, se naplnily jen velmi omezeně, nakrátko nebo vůbec. Revoluce byla záměrně a takticky pozvolna odbourána. František Josef I., pro své druhé jméno zvaný i Reformkaiser, se postavil nakonec za neoabsolutismus. Mladý císař podrel pramálo z navrhovaných konstitučních změn a obhajoval je pouze opatrnicky a na oko a spíše pod vnitropolitickým tlakem, je měl původ i ve vojenských porákách Rakouska (roku 1859 s Francií a Itálií, 1866 s Pruskem). Prosincová ústava byla sice pro předlitavské země (tedy kromě uherské části říše) roku 1867 vydána, ale zůstala pro císaře nejzazším ústupkem – další ústavní rozvoj stejně velkých rozměrů či jiné ústavní změny a do smrti nepřipustil. Ovšeme se mladý císař, abychom se vrátili ke Koerberově výroku, především snail strhnout kormidlo zpět ke starým formám vlády, podobně jako se stárnoucí císař snail stejné kormidlo nepustit z ruky. Stejně tak je nasnadě, e neméně nepruně navigoval císař loď v převratných poryvech počasí. V zrcadle historického hodnocení jeho vlády bude stále zřejmější, e čas k vnitropolitickým reformám (vědomě) propásl, a (v zahraničním ohledu) dovolil rakousko-uherské říši uzavřít pakty s fatálními systémovými následky.
Friedrich Heer, jeden z nejvýznamnějších soudobých rakouských historiků ve své knize Der Kampf um die österreichische Identität z roku 1981 v kapitole Zwischen Franz Joseph und Bismarck přesvědčivě doloil, e František Josef I. byl silně infantilní osobnost s nezdravým vztahem k matce (viz jeho intimní korespondenci), e po celý ivot a patologicky árlil na kohokoli kolem v politice i v rodině, a proto kolem sebe soustředil jen politiky bez talentu: viz příklad ministra Brucka, který se pokoušel spor mezi Maloněmci a Velkoněmci (Kleindeutschen x Großdeutschen) přelstít tak, e by nabídl státům Německého spolku úzkou hospodářskou kooperací s Rakouskem s jednotným trhem a jako protiváhu vůči Prusku. Bruck byl roku roku 1860 falešně obviněn v korupční kauze, s ní neměl nic společného, a propuštěn z funkce ministra financí; nakonec si podřezal krční tepny. František Josef dle Heera nebyl schopen unést normální fyzický kontakt a blízkost, chorobně touil stát se velkým vůdcem, jakého spatřoval v Bismarckovi, a to pak kompenzoval pedanterií a a neurotickým lpěním na loajalitě a plnění povinností. Heer si všímá, e proti růstu velkoněmeckého nacionalismu nemělo Rakousko v čele s Františkem Josefem ádnou šanci: Františku Josefovi byly v lidské rovině všechny duchovní zájmy a problémy naprosto cizí, co budilo hrůzu v jeho vlastní rodině, především u bratra Maxmiliána, choti Alběty a syna Rudolfa. Císař za celý ivot nepochopil, e zachování Rakouska v tomto 19. století je otázkou duchovního boje, duchovního boje všech řádů. Bezmála totálně duševně nevyzbrojen, sabotoval utváření rakouského sebevědomí na univerzitách a ve školách i ve veřejném mínění, co dodnes u historiků budí rozpaky; to vše zcela odpovídá osobě bezduchého mue. Heer jde ještě dál: František Josef neměl za celý předlouhý panovnický ivot jediný konstruktivní nápad, byl přímo zodpovědný za katastrofální poráku Rakouska u Hradce Králové roku 1866, neboť se mylně domníval, e je velkým stratégem, a jeho okolí mu nemělo sílu odporovat. Heer vykládá jeho komplex strategického vojevůdce i z historky z mládí, kdy ještě jako korunní princ nastoupil na výcvik k maršálu Radeckému u italských jednotek. Radecký, tehdy ji v pokročilém stáří, ve snaze vyhnout se trapasu zinscenoval bojový výcvik mladého prince, v něm se budoucí císař dostal pod přímou palbu nepřítele, čti: jeho vlastních vojáků, kteří v přestrojení pálili slepými. I na základě této zkušenosti se Franz Joseph povaoval za zdatného vojevůdce a podle toho také u Hradce Králové jednal.
Německoidovský historik politiky středověku a dějin myšlení Ernst Hartwig Kantorowicz v práci The King's two bodies (1957) předpokládá – sice ve vztahu ke středověkému vladaři, jeho obraz si zde na chvíli vypůjčíme –, e vedle přirozeného těla regenta existuje i jeho tělo nadpřirozené a nesmrtelné. Dvojakost panovníkovy osobnosti pochopíme na příkladu Františka Josefa I.: připusťme, e tu působí ex post historická dimenze, je vynesla spíše kritický, ba lépe nepříznivý soud o době jeho vlády, a pak je tu popkultura, která jej jako osobu instalovala do ikonické polohy otce. Přirozeně e tehdy i dnes působí František Josef I. ve svém velmi vitálním mytickém těle, neoddělen od funkce či postavení: jene černé skvrny na jeho vládě, chybná rozhodnutí a slabosti byly leckde záměrně odsunuty mimo zorné pole. Co historikové vyloili jako panovníkovy slabosti (neprunost, zarputilé oklešťování reforem státu, sklon k fortwursteln, pokračování stále ve stejném gardu, i kdy u je to zřejmě nefunkční a bezvýchodné, atd.), se však natrvalo promítlo do rysů figury jako synonyma kontinuity, dobroty, skromnosti a ukázněnosti. Projekční pole, které starý císař svou osobou nabídl, bylo enormní: Bohem dosazený úředník v Hofburku, jen se za svým psacím stolem plně oddává slubě státu, rány osudu (sebevrada syna Rudolfa roku 1889 a zavradění eny Alběty roku 1898) bere na sebe jako Jób; se zjevnou ignorancí mimořádných technických a společenských proměn světa nechá se generacemi poddaných oslavovat jako jistá, vypočitatelná, a proto uklidňující instance.
Obraz stařičkého mocnáře v bleděmodré sluební uniformě však evidentně slušel i první rakouské republice, byl přítomen v literatuře a umění a pak po pádu komunismu našel volný přístup do bývalých zemí monarchie; Peter Stachel hovoří v této souvislosti dokonce o renesanci obrazu Františka Josefa I. ve středoevropském prostoru. To budi chápáno (a v tom má Peter Stachel jistě pravdu) nejen jako prodlouení turistického kalkulu. Kde všude se František Josef (znovu) vynořuje? Tu a tam ve formě obnovovaných pomníků, spíše ve formě všudypřítomných portrétů v hospůdkách, na výstavách, ve filmech... Stachel se domnívá, e tento jev je mimořádný, obzvláště uvědomíme-li si, e bývalé německé vilémovské území, které leí mimo dnešní Německo, ádnou renesanci obrazu císaře Viléma II. ve veřejném prostoru nezaívá. Skrze Franze Josefa se dnes – paradoxně – ustavuje obraz odporu ke kultuře metropolí, proti nacionálně státnímu centralismu: František Josef dnes slouí jako symbolická figura regionalismu. Přestoe se lid mnohonárodnostního útvaru na konci císařovy éry mermomocí pokoušel o vystoupení říše a více či méně úspěšně to pomalu dokázal, je dnes figurou stejného mocnáře zániku různorodým lidům jeho někdejší říše zvěstována touha znovu příslušet k oné tradici, k vlastní středoevropské minulosti a i současnosti. Kaiser funguje jako symbol a ovšem také (co jde ruku v ruce s jeho ikonizací) jako produktová značka (olivový olej Franz Joseph, Franz-Joseph-Vodka atd.). Habsburský mýtus se rozšířil i do západněji poloených zemích za eleznou oponou podunajského prostoru, a sice v čase rozkvětu filmů ze starých dobrých časů, kupříkladu v německojazyčném filmu dob hospodářského zázraku. Nakonec: byla to jen náhoda, e onen mýtus tak přesvědčivě vylíčil germanista z Terstu, z města tak úzce spjatého z habsburskou říší? A je jen náhoda, e o tomto díle se dodnes tolik diskutuje?
Na obdobné otázky upozornila stanice Český rozhlas 3 – Vltava na svých internetových stránkách věnovaných tematickému Dni s císařem Františkem Josefem I. o přeposledním Habsburkovi na trůně. Čteme tu: 1. listopadu 2011 uplyne 95 let od úmrtí císaře Františka Josefa I., krále českého, uherského, lombardského etc. Jde o výročí, které by v novodobé české historii mělo najít své místo a být připomínáno. A třeba i s malým zamyšlením nad tím, co všechno rokem 1916 skončilo a co všechno také začalo. Kam Království české od dob prvních českých kníat, králů Přemyslovců a přes další legitimně vládnoucí rody Jagellonců, Lucemburků a Habsburků dospělo a kam od počátku 20. století, po rozpadu monarchie, země Česká (resp. Československo) prozatím došla. Cílem zvláštního vysílacího dne na Vltavě Den s císařem Františkem Josefem I. není připomenout pouze ,stařičkého monarchu', jak bývá často a zcela nesmyslně prezentován a je bohuel v této podobě i dobrým komerčním artiklem, nýbr pokusit se připomenout si jeho epochu, ke které dnes můeme vzhlíet spíš s obdivem.
Ke stručnému popisu tematického dne na rozhlasových stránkách je připojen fotografický portrét Františka Josefa z roku 1910, an sedí v loveckém trachtu a na hlavě má hubertovský klobouk s kamzičí bradkou. Vltavský Den s císařem Františkem Josefem I., jen zrovna nechtěl stařičkého mocnáře postaru tematizovat, tak ale – přinejmenším obrazově – činí. Německý spisovatel Wilhelm Genazino ve své knize Obraz autora je románem čtenáře (Das Bild des Autors ist der Roman des Lesers, 1994) ukázal, jak úzce souvisejí obrazivost a představování, resp. pozorování příslušných spisovatelů. Přeneseme-li Genazinovy reflexe o vyobrazování spisovatelů na vyobrazování panovníků, v tomto případě na fotoportréty císaře, na obálkách knih, pohlednicích i v novinových článcích o Františku Josefu prvém, téměř neustále potkáváme pouze způsobného kmeta: román pozorovatele nevzniká téměř nikdy z obrazu císaře jako mladého vojáka v mocnářské póze, moná jen ve vzácných případech jej najdeme pod obrazy mladého manela nebo mue uprostřed rodinného kruhu.
Vltavská anotace ze Dne s císařem Františkem Josefem I. také jasně ukazuje, e cílem tematického dne měla být snaha vyhnout se další pošetilé (sic!) apoteóze mocnáře, mezi jiným i rozhovorem mezi historiky Jiřím Rakem a Vítem Vlnasem, kteří chtěli korigovat tak časté konstruování mýtů. Dle Petera Stachela, autora ji citovaného článku Franz Joseph Superstar, k historickému výzkumu patří osvětlující a dekonstruktivní funkce. Sám ve svém příspěvku provozuje takovou dekonstrukci a po jistou mez a ukazuje, jak můe i smysluplné odkrývání podstaty vzniku legend a střízlivá, k faktům orientovaná metoda k rozšíření ikonizace přispívat. Ostatně, abychom se vrátili k popisu tematického dne, je vzpomínání na stařičkého mocnáře skutečně beze smyslu a má smysl pouze historická reflexe? Vylučuje jedno druhé?
Podíváme-li se do kulturněvědecké a sociálněpsychologické sekundární literatury, vyjeví se jasně, e ikonizace nejdéle panujícího rakouského císaře pouze přes tzv. psychickou funkci v jistých kruzích zcela převáila. Právě taková funkce se rodí tehdy a u toho, kdo identifikační figuru podobného druhu hledá. To dá rozum. Pozorujeme-li ikonizaci i historickou dekonstrukci z hlediska (sociální) psychologie, odpovídá dekonstrukce terapii, korektivu, který nemusí směřovat k vytěsnění problému, ale spíše k jeho racionalizaci.
Obdiv, s ním se dnešek snaí k jeho epoše vzhlíet, k čemu vybízí i poslední věty citované vltavské anotace, ukazuje rovně, e ona pošetilost nostalgické císařovy transfigurace si tiše a nenápadně, ale přece stále znova razí cestu vedle přísně historického pohledu. Je to pouhé manko, anebo můeme ocenit plodně dynamickou legendu? Aspoň pokud obě dimenze – iracionálně-mytizující i dekonstruktivně-kritická – jdou přinejmenším pospolu?
Sabine Voda Eschgfäller
(K tématu také příspěvek Od Kollára po abouka)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.