Paměti generačního vrstevníka, profesí spisovatele, a v neposlední řadě neobvyklý název – to pro mne činilo knihu obzvláště přitalivou. I její velký rozsah – přes pět set stran – normálně spíš odpuzující, byl naopak vítaný. Do čtení jsem se nemusel nutit, avšak postupně přibývalo stran, které jsem – tak jako mnozí, s nimi jsem později hovořil – jen víceméně prolistoval.
Klíma na nich nejen vzpomíná, ale pokouší se o hlubší závěry týkající se obou revolučních řešení, které přinesla zkušenost první světové, tedy Velké války a je poznamenaly dvacáté století. Na jedné straně německý nacismus a na straně druhé univerzální komunismus, který se prosazoval v ruském hávu. V prvním případě byl Klíma objektem, v druhém současně i subjektem dění, řečeno jeho slovy o šíleném století. Paměti se mu tak staly příleitostí, aby se zabýval i základními otázkami obou totalitních systémů, mezi nimi jako by neviděl zásadní rozdíl. To, e se Ivan Klíma vyslovoval k obecným otázkám, bylo přirozeně nutné, ale čtenář nabývá dojmu, e paměti a vzpomínky se mu stávaly jaksi druhotné, a hlavně mu slouily, aby kriticky pojednal o proité době. Ať chtěl nebo nechtěl, upadl přitom do osidel ideologie, co je oblast, v ní není takovým mistrem jako ve světě povídek a románu.
Především je to Klímův pohled na revoluce a její různé odnoe. U autora vdy spjaty s odsudkem jako jev, který škodí dějinám a nakonec přináší jen zlo. Jak ale jinak ne revolucí nazvat třeba křesťanství, které svým vstupem na světovou scénu zvrací společenskou strukturu a jedince staví do centra dějin? Nadále všechny ivoucí bytosti jsou si rovny před stvořitelem, chudáky a otroky nevyjímaje. Podobně je to v kapitole jedenácté, v ní se zabývá zradou vzdělanců. Stejně jako Klíma nejsem ekonom, a bylo by hloupé, kdybych se vyjadřoval o významu a úloze Marxova Kapitálu. Ostatně jsem ho jen zčásti studoval a přiznám se, e nikoli vdy jsem textu rozuměl. Jistý šok mi před několika lety připravilo dílo čerstvého indického nositele Nobelovy ceny za ekonomii, v něm Marx byl po A. Smithovi nejcitovanějším autorem. Ovšem s hlubokým zájmem a obdivem jsem četl jiná Marxova díla, v nich jeho geniální mozek reagoval na soudobé otázky. Soudě podle Klímy se v nich zřejmě prosazovala Marxova pozdější proslulost a projevil se jako utopista, který prosazoval chiliastickou vidinu o spásonosné úloze proletariátu a o komunistické společnosti dobra a blahobytu, kterou tato vyvolená třída nastolí. Uskutečňování Marxovy utopie, o ně se naneštěstí pokusili jeho vyznavači, si vyádalo miliony ivotů. Snad se neobelhávám, ale u Marxe jsem nikdy neměl dojem, e jde o utopistu s chiliastickými vidinami, a to, co si z jeho díla pamatuji, bylo, e jak on, tak Engels důsledně odmítali vykreslovat obraz budoucí komunistické společnosti. Často zapomínáme, e Marx byl především vědec s erbovní zásadou – o všem nutno pochybovat.
Klíma končí první díl svých pamětí předvečerem osmašedesátého, tedy rokem 1967, kdy na známém sjezdu spisovatelů patřil ke skupině následně vyloučené z KSČ a kdy také skončilo jeho čtrnáct let trvající členství v této straně. Tomu ovšem předcházela doba po smrti Stalina a Gottwalda, kterou Klíma nazývá unavenou diktaturou. Osobně bych daný pojem nikdy nepouil a myslím e nedoceňuje dějinný význam původních kořenů socialistického hnutí, které nacházel v myslích a činech rebelů, abych pouil jeho pojmu.
V jednom jsem si jistý: Klímovo pojetí obou revolučních hnutí, která formovala dvacáté století, je mylné, poplatné současné vládnoucí ideologii, nikoli výsledek hlubší a nezávislé úvahy. Násilný charakter v uívané dikci a praxi obě tato revoluční hnutí sblioval a ztotoňoval, nicméně by bylo pošetilé a hloupé nevidět jejich podstatné rozdíly. Zatímco německý nacismus byl nacionálním řešením, sovětský komunismus přes všechna svá omezení daná historickou tradicí ruské říše byl hnutím univerzálním. Ostatně nemůeme ani opomenout, e to byly obrovské sovětské oběti a oběti komunistů v druhé světové válce, které zachránily Evropu a moná i svět před vítězstvím – vyjádřeno ideologickým pojmem – hnědého moru. Samozřejmě e nic nemůe smazat obrovské oběti, které byly produktem sociálního experimentu v někdejší zaostalé carské říši i mimo ni. Nicméně bylo by bláhové nevidět, co znamenal a jak inspiroval například svět umění. A patří k ironii dějin, e po druhé světové válce zůstával Sovětský svaz pro masová hnutí na Západě oporou v jejich bojích za sociálně spravedlivější společnost.
Stručně řečeno, uplynulé dvacáté století bylo nepochybně šílené a kruté, avšak také sloitější a pro zpětný nezaujatý pohled zajímavější, ne jak je prezentují pohledy poplatné té či oné ideologii.
Bohumír Klípa (1929) je historik a překladatel z italštiny.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.