Mnoho polských absolventů, napsal nedávno u přeitosti třicáté šesté výstavy slezských studentů a absolventů ředitel opavského Institutu tvůrčí fotografie, fotograf a teoretik Vladimír Birgus, se stalo nejlepšími fotoreportéry předních časopisů i agentur. Jiní působí jako pedagogové výtvarných škol nebo jako redaktoři pečující o kvalitu publikovaných snímků. Další pak sklízejí úspěchy v uité fotogtafii nebo vedou fotografické galerie a festivaly. Především si však získali významné postavení v oblasti současné polské fotografie a neopomenutelně se podílejí na jejích revolučních změnách po desetiletích vlády konceptuální a intermediální tvorby. (...) Ze tří set uchazečů, kteří se v posledních letech hlásí o přijetí na studia, pochází jedna třetina z Polska. Mezi nynějšími 209 posluchači bakalářského, magisterského a doktorandského studia je šedesát dva Poláků. Studenti ze Slezska mezi nimi stále hrají podstatnou roli. Přesvědčivým důkazem je i tato výstava... Jedna věc je patrná na první pohled, toti velký počet děl ukazujících současné Slezsko: práci horníků, města, která utrpěla po omezení výroby v těkém průmyslu a nyní oívají novými nadějemi, hlubokou víru, tradiční mezilidské vztahy, staré lidi zaskočené převratnými změnami i mláde, pro kterou je nový ivotní styl čímsi přirozeným.
Jeden ze svých cyklů uvádí sám autor, kterého představujeme v tomto čísle, následujícím textem...
*
Jel jsem tam z čiré zvědavosti – přívoz na řece uprostřed Slezska, to je dost nevšední spojení.
To je místo, kde do konce druhé světové války slouil betonový most. Po jeho zničení ustupujícímu vojsky spojuje přívoz Odrou rozdělená území Ratibořska. Dvě vesnice: Ciechowice a Grzegorzowice.
Úasná je nálada tohoto zdánlivě naprosto nenápadného kousku země a vody, ztraceného mezi zasněnými poli. Člověk má dojem, jako by se na tomto místě čas zastavil před mnoha lety.
Potkal jsem člověka, jeho osud se setkal s osudem řeky a osud ho uzavřel mezi její protilehlé břehy. Převozník i lidé, kteří se přepravují na protější břeh, ijí v rytmu řeky a kyvadlových plaveb.
Ticho, klid, pomalý proud řeky a událostí ve spojitosti s člověkem klidným, otevřeným, čerpajícím radost ze své zvláštní sluby jinému člověku, vytvářejí úasný svět, tak jiný ne ten, který většinu z nás obklopuje.
Vdy po nějaké době se tam vracím...
Adam Hiltawsky (1965) se narodil ve městě Rydułtowy v polském Slezsku. Je absolventem Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Nejraději se věnuje dokumentární fotografii, sleduje v ní proměny Slezska, zvolna odcházející hornickou kulturu, projevy zbonosti, setkání lidí se stroji či lidské koníčky. Více o něm na stránce http://adamhiltawsky.prv.pl/.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.