Projev ministra zahraničních věcí Polské republiky před Německou společností pro zahraniční politiku v Berlíně 28. listopadu 2011
Pánové prezidenti, ministře – milý Guido, váení přítomní, dovolte, abych začal anekdotou.
Před dvaceti lety, v roce 1991, jsem jel jako novinář do Federativní republiky Jugoslávie. Kdy jsem dělal interview s guvernérem Republikové banky Chorvatska, někdo mu zatelefonoval zprávu, její význam nebyl docela jasný. Sdělili mu toti, e parlament jiné jihoslovanské republiky, Srbska, před chvíli hlasoval pro dotisk neschváleného mnoství společné měny, dinárů.
Kdy odkládal sluchátko, řekl bankéř: To je konec Jugoslávie.
Měl pravdu. Jugoslávie se rozpadla. Rozpadla se rovně dinárová zóna. Víme, co následovalo. Otázky měny mohou být otázkami války a míru, ivota a smrti federace.
Dnes mají Chorvatsko, Srbsko a Makedonie vlastní měny.
Černá Hora a Kosovo pouívají euro, přestoe nejsou v eurozóně. Bosna a Hercegovina má dokonce směnitelnou marku, její kurs je závislý na euru.
Překvapivý příběh. Nikoliv integrace, ale evropské desintegrace.
Desintegrace, k ní došlo na – strašlivý – účet lidských ivotů. Region se teprve nyní zvolna vrací do evropské rodiny.
Osud Jugoslávie nám ukazuje, e platidlo, které plní technickou funkci jako nástroj směny, symbolizuje jednotu, či její nedostatek.
Proč to tak je? Peníze existují, poněvad existují společenství. Společenství, ve kterých lidé ijí a obchodují – provádějí svobodnou směnu – vytvářejí hodnotu. Jejich peníze jsou vyjádřením oné hodnoty.
Mravní význam platidla vzrušoval Immanuela Kanta, který napsal, e veškerá praxe půjčování peněz předem předpokládá poctivý záměr splácení. Kdyby se tato podmínka všeobecně ignorovala, podstata poskytování půjček a sdílení bohatství by byla podlomena.
Pro Kanta představovaly poctivost a odpovědnost kategorické imperativy: základ jakéhokoliv mravního řádu. Představují také základní kameny Evropské unie. Poukázal bych na dvě základní hodnoty: odpovědnost a solidaritu. Naši odpovědnost za rozhodnutí a postupy. A solidaritu, kdy dojde na to nést břemena.
Dnes, kdy se blíí konec polského předsednictví Evropské unie, poloím následující otázky:
Jak došlo k této krizi?
Kam míříme?
Jak toho chceme dosáhnout?
Jaký je přínos Polska?
Oč ádáme Německo?
Začnu tím, čeho se tato krize netýká. Nebyla vyvolána – jak někteří tvrdí – rozšířením. Rozšíření vytvořilo rozvoj a bohatství celé Evropy. Vývoz zemí evropské patnáctky do zemí desítky nových členů vzrostl za posledních deset let téměř dvojnásobně. Tyto údaje jsou ještě překvapivější, pokud se podíváme na jednotlivé země. Export Velké Británie do deseti zemí, je přistoupily do EU po roce 2004, vzrostl z 2,2 miliardy eur v roce 1993 na 10 miliard eur loni; Francie z 2,7 miliardy eur na 16 miliard eur, Německa – to vás můe překvapit – z 15 miliard eur na 95 miliard eur. V minulém roce dosáhl celkový obchodní obrat mezi zeměmi patnáctky a zeměmi nové desítky 222 miliard, o 51 miliard eur víc ne v roce 1995. Pěkná sumička. Připouštím, e zajišťuje nejedno pracovní místo ve staré Evropě.
Rozšíření tedy nejene nezpůsobilo krizi, ale naopak, zřejmě by se dalo prokázat, e pomohlo odloit hospodářské turbulence na později. Díky prospěchu, jaký přináší obchod na rozšířeném trhu, byly pečovatelské státy Západní Evropy teprve nyní nuceny čelit realitě.
Pokud není souvislost mezi nynějšími zmatky a rozšířením, naráíme na měnovou krizí?
Ne tak docela. Euro se vůči dolaru a jiným měnám drí dobře.
Přirozeně jde částečně o zadluení, o nutnost sníit zběsile vysoké finanční páky, způsobené nadměrnými rozpočtovými výdaji vlád, je si vypomáhají nástroji účetnického šarlatánství a nezodpovědným finančním inenýrstvím. K omezování finančních pák dochází mimo eurozónu: podívejme se na Velkou Británii, její zadluení dosáhlo 80 % HDP, a Spojené státy, kde dosáhlo úrovně 100 % HDP.
Kdyby šlo jen o zadluení, mohli bychom očekávat, e ratingy a spready by na země působily podle míry zadluení. Ovšem, co je velmi výmluvné, neděje se tak. Některé země, jako Velká Británie a Japonsko, které jsou vůči svému HDP zadluené vysoce, platí za obsluhu svého dluhu nízké sazby. Jiné země s niším zadluením – jako Španělsko – nesou vysoké náklady.
Nevyhnutelný závěr, který se vnucuje, je, e ona krize se netýká jen zadluení, ale především důvěry, přesněji řečeno důvěryhodnosti. Týká se toho, kde – podle investorů – budou jejich investice bezpečné.
Buďme k sobě upřímní a přiznejme, e trhy mají plné právo pochybovat o důvěryhodnosti eurozóny. Vdyť Pakt o stabilitě a růstu byl porušen šedesátkrát! A to nejen menšími zeměmi, které mají starosti, ale také samotnými zakladateli z jádra eurozóny.
Pokud je problémem důvěryhodnost, je třeba ji obnovit.
Potřebujeme instituce, postupy, sankce, které přesvědčí investory, e země budou umět ít v mezích svých moností, a tedy e dluhopisy, které si koupí, budou splaceny, nejlépe s poctivým úrokem.
Máme dvě základní monosti. Ne řeknu, v čem spočívají, dovolte, abych upozornil, e slabosti eurozóny nejsou výjimkou, ale jsou pro způsob, jakým jsme Evropskou unii vybudovali, spíše příznačné. Máme v Evropě dominantní měnu, ji nestřeí ádné evropské ministerstvo financí. Máme společné hranice bez společné imigrační politiky. Máme prý společnou zahraniční politiku, která ale nemá reálné mocenské nástroje a často ji oslabují členské státy, je si vyřizují vlastní zájmy. Mohl bych ještě dlouho vypočítávat.
Většina našich institucí a procedur závisí na dobré vůli a smyslu členských států pro slušnost. Tento mechanismus funguje poměrně správně za příznivých okolností. Ale pokud se na unijní hranici houfují imigranti, v sousedství propuká občanská válka nebo finanční trhy reagují panicky, co obvykle děláme? Hledáme útočiště v dobře známém rámci národního státu.
Krize eurozóny je dramatičtější projev evropské bezmocnosti, poněvad její zakladatelé vytvořili systém, jen můe přivést k rozpadu kterýkoliv její člen, za co on i celé okolí zaplatí úděsnou cenu.
Rozpad by vyvolal krizi apokalyptických rozměrů, přesahující náš finanční systém. V okamiku, kdy začne platit logika kadý se stará sám o sebe, můeme skutečně doufat, e všichni budou jednat v duchu společenství a odmítnou pokušení vyrovnávat účty v jiných oblastech, například v obchodu?
Opravdu byste se vsadili o všechno, e pokud dojde k rozpadu eurozóny, přeije určitě společný trh, základní kámen Evropské unie? Nakonec víc manelství končí bouřlivým, nikoliv smírným rozvodem. Slyšel jsem o případu v Kalifornii, kde rozvádějící se manelé vydali 100 000 dolarů na stanovení, kdo z nich dostane do péče jejich kočku.
Pokud nejsme připraveni riskovat částečnou demontá EU, staneme před nejtěší volbou pro kadou federaci: hlubší integrace, anebo rozpad.
Nejsme však jediná federace, která stojí kvůli zadluení před zásadní otázkou po své budoucnosti. Před námi prošly touto cestou dvě dosud existující federace. Američané překročili bod, od něho není návratu, kdy při zakládání Spojených států federální vláda převzala odpovědnost za dluhy, je nadělaly jednotlivé státy během války za nezávislost. Solventní Virginie uzavřela obchod se zadluenějším státem Massachusetts, a proto bylo hlavní město zaloeno na Potomac River.
Alexander Hamilton dosáhl uzavření smlouvy, podle které získaly veškeré dluhy společnou záruku přísunem příjmů pro jejich obsluhu. Švýcarsko se rovně ve skutečnou federaci proměnilo, kdy stanovilo principy zadluování a transferů mezi bohatšími a chudšími kantony.
My také stojíme před volbou, zda chceme být skutečnou federací, anebo ne. Pokud opětovná nacionalizace nebo rozpad nejsou přijatelné, zbývá nám jenom jediná monost: dosáhnout, aby se Evropě konečně dalo vládnout, a co s tím souvisí – dosáhnout postupně Evropy důvěryhodnější.
Politika často představuje umění najít rovnováhu mezi tím, co je naléhavé, a tím, co je důleité. Naléhavé je zachránit eurozónu. V tomto úsilí je důleité, abychom zachovali Evropu jako demokracii, která ctí svébytnost členských států. Tento nový evropský řád bude muset najít rovnováhu mezi odpovědností, solidaritou a demokracií jako fundamenty naší politické unie.
Dobrým počátkem je balíček pěti opatření a jedné direktivy, vyjednaný za pomoci polského předsednictví, který vnesl do financí členských zemí větší průhlednost a kázeň. Teď budou ministři financí členských zemí při přípravě domácích rozpočtů zavázáni předloit velmi brzy, dokonce dřív ne budou předány národním parlamentům, rozpočtové výpočty svým protějškům a komisi. Komise navrhne opravné kroky, pokud se členský stát ocitne v makroekonomické nerovnováze. Členové eurozóny, kteří poruší Pakt o stabilitě a růstu, budou vystaveni sankcím, které politickým nátlakem téměř nepůjde zablokovat. Kromě toho šestibalík potvrzuje, e zásady lze zavádět nikoliv v podobě pokynů – které vyadují vtělení do domácího práva –, nýbr opatření, co jsou akty obecně a okamitě platné.
Byly navreny ambicióznější kroky. Pro posílení ekonomické konvergence by Komise a euroskupina získaly právo podrobně a s předstihem zkoumat všechny hlavní plány hospodářských reforem, jejich důsledky by mohly být v eurozóně citelné; postihovaly by země, které by politická doporučení nezaváděly, a skupiny zemí by získaly souhlas synchronizovat pracovní, důchodové a sociální politiky.
Finanční disciplína by byla díky tomu, e přístup k záchranným fondům by měli pouze ti členové, kteří dodrují makrofiskální pravidla, posílena, sankce by začaly být automatické a Komise, Rada a Tribunál by získaly právo vymáhat strop 3 % deficitu a šedesátiprocentní strop zadluení. Země vystavené kontrole nadměrného rozpočtového deficitu by musely předloit domácí rozpočty Komisi ke schválení. Komise by získala oprávnění zasahovat do politik zemí, je nemohou splnit závazky. Země, které by vytrvale porušovaly pravidla, by měly pozastaveno hlasovací právo.
Pod podmínkou, e Evropská rada jednou provdy určí nové, přísné zásady, by se Evropská centrální banka měla stát bankou centrální v plném slova smyslu, poskytovatelem úvěrů poslední záchrany, jen udruje důvěryhodnost celé eurozóny. ECB musí pracovat rychle, s předstihem před nevyhnutelnými legislativními procesy. To by nám dovolilo vyhnout se katastrofě, je však třeba i něčeho víc. Polsko od samého začátku podporuje záměr nové smlouvy, která by Unii změnila, zefektivnila.
Evropská komise musí být posílena. Má-li hrát roli hospodářského dohlíitele, její komisaři musí být skutečnými vůdci s autoritou, osobností, ba co víc – charismatem, aby tak byli skutečnými mluvčími společných evropských zájmů. Komise by měla být menší, a tedy efektivnější. Kadý z nás, kdo předsedal nějaké schůzi, ví, e nejplodnější jsou ty, kterých se neúčastní víc ne dvanáct lidí. Evropská komise se nyní skládá ze 27 členů. Bylo by vhodné zavést rotaci v obsazování míst komisařů evropskými státy.
Čím více moci předáme evropským institucím, tím větší demokratickou legitimitu by měly získat. Drakonická oprávnění k dozoru nad státními rozpočty by měla být vykonávána jen v souladu s Evropským parlamentem.
Parlament by měl hájit svou roli a úkoly. Euroskeptici mají pravdu, kdy říkají, e Evropa bude dobře fungovat, pokud se promění ve zřízení, ve společenství, s ním se lidé budou identifikovat a vůči kterému budou loajální. Itálie byla zaloena, musíme ještě vytvořit Italy, řekl Massimo d'Azeglio na prvním zasedání parlamentu po sjednocení Italského království v 19. století. My v EU máme snadnější úkol: máme sjednocenou Evropu. Máme Evropany. Co musíme učinit, je dát evropskému veřejnému mínění politický výraz. Aby to nastalo, mohli by být někteří členové Evropského parlamentu voleni z celoevropské kandidátky. Je zapotřebí zvýšit politische Bildung (politické vzdělání) občanů i politických elit. Parlament by měl mít své sídlo v jednom místě.
Mohli bychom také spojit místa předsedů Evropské rady a Evropské komise. Kancléřka Angela Merkelová dokonce vybízí, aby takový člověk byl volen v přímých volbách evropským lidem.
Důleité je, abychom zachovali spojitost mezi eurozónou a celou EU. Společné instituce by si měly zachovat centrální charakter. Jako předsednická země střeíme naši jednotu. A jednota nemůe být hypotetická. Jde o to, e prohlašovat, e země se mohou účastnit jednání, jakmile přistoupí k eurozóně, je příliš málo. Místo pořádání samostatných summitů euroskupiny nebo schůzek pouze za účasti ministrů financí bychom mohli pokračovat v praxi uívané na jiných unijních fórech, jich se mohou všichni účastnit, hlasovat však mohou jen členové.
Čím víc moci a legitimity předáme federálním institucím, tím by se měly členské státy víc utvrzovat v přesvědčení, e některá prerogativa, jako jsou široce chápané otázky národní identity, náboenství, ivotního stylu, veřejné mravnosti nebo sazeb daně ze zisku a DPH, mají navdy zůstat v gesci států. Naše jednota neutrpí rozdíly v pracovní době nebo polokách rodinného práva.
To nabízí otázku, zda tak důleitý členský stát jako Velká Británie můe reformu podpořit. Dali jste Unii společný jazyk. Jednotný trh, to je do velké míry váš geniální nápad. Britská komisařka řídí naši diplomacii. Mohli byste vést Evropu v obraně. Jste nezbytná spojka transatlantických vztahů. Na druhé straně rozpad eurozóny by velice poškodil vaše hospodářství. Obecné zadluení Velké Británie, vezmeme-li v úvahu veřejný dluh, dluh podniků a domácností, navíc přesáhlo 400 % HDP. Jste si jisti, e vám budou trhy vdycky nakloněny? Raději bychom vás viděli v eurozóně, pokud k ní však nemůete přistoupit, dovolte nám jít dál. Prosím vás také, abyste začali vysvětlovat Britům, e evropská rozhodnutí nejsou diktáty Bruselu, ale vyplývají z dohod, jejich tvorby se dobrovolně účastníte.
Dnes není Polsko zdrojem problémů, ale naopak evropských řešení. Nyní můeme, ale také chceme přinášet vklad. Vnášíme své nedávné zkušenosti úspěšné transformace z diktatury v demokracii a nemocného direktivního a přerozdělovacího hospodářství na stále lépe se rozvíjející ekonomiku trní.
Pomohli nám přátelé a spojenci: Spojené státy, Velká Británie, Francie a – především – Německo. Doceňujeme velkou a štědrou podporu – solidaritu, jakou nám Německo projevilo za poslední dvacetiletí. Ich danke Ihnen als Politiker und als Pole.
Doufám, e doceňujete, e to byla dobrá investice. V roce 2010 překročil německý vývoz do Polska úroveň z roku 1990 devítinásobně a – navzdory krizi – roste. Obchodní výměna Německa s Polskem je větší ne s Ruskou federací, ač ne vdy se to lze dovědět z německého politického diskursu.
Od minulého roku je Polsko počítáno podle ukazatele sociálního rozvoje mezi vysoce rozvinuté země. V letech 2007–2011 jsme postoupili v ebříčku globálního ukazatele konkurenceschopnosti o deset míst. V tomto období jsme si zlepšili postavení o dvacet míst v ukazateli vnímání korupce, čím jsme předstihli některé členy eurozóny.
V období posledních čtyř let souhrnný růst HDP v Polsku činil 15,4 procenta. Která země zaujímá druhé místo v Evropské unii s růstem 8 procent? Nue, je to člen eurozóny – Slovensko. Přičem unijní průměr je minus 0,4 procenta. Pro ty, kteří by chtěli dělit Evropu, mám tedy následující návrh: zkusme přirozené rozdělení na Evropu, která zaznamenává hospodářský růst, a Evropu, kde hospodářský růst není! Varuji však: podoby těchto bloků by neodpovídaly převládajícím stereotypům.
Nedošlo k tomu samo sebou. Jednotlivé vlády Polské republiky přijímaly bolestivá rozhodnutí a Poláci se mnohdy museli uskromňovat. Privatizace, důchodová reforma, otevření Polska globalizaci – někteří tím prošli zdárně, jiní utrpěli. Byli jsme jednou z prvních zemí, je zavedla ústavní ukotvení veřejného dluhu.
Neodpočíváme přitom na vavřínech. Kdy předseda vlády Donald Tusk před dvěma týdny představoval v Sejmu novou vládu, řekl: Abychom stejně bezpečně prošli rokem 2012, ale také abychom vytvořili pravidla stabilního růstu finanční bezpečnosti, finanční disciplíny i pro další roky a desetiletí, budeme muset zahájit kroky, včetně kroků nepopulárních, které budou vyadovat odříkání a pochopení všech bez výjimky.
Ji v příštím roce hodláme dosáhnout stropu tříprocentního deficitu veřejných financí a omezit veřejný dluh na 52 procent HDP. Ke konci roku 2015 chceme dosáhnout sníení deficitu do jednoho procenta HDP a veřejného dluhu do 47 procent. Důchodový věk, stejně tak en jako muů, se zvýší na 67 let. Sníeny budou penzijní výsady vojáků, policistů a duchovenstva. Penzijní pojištění se zvýší o dva procentní body. Rodinné přídavky budou bohatším odebrány a předány chudším.
Ke konci funkčního období této vlády bude Polsko splňovat kritéria členství v eurozóně. Záleí nám toti na přeití a rozkvětu eurozóny, do které máme v plánu přistoupit.
Kdy Poláci podpořili přístupovou smlouvu, pověřili nás uvedením Polska do eurozóny – jak jen na to budeme připraveni, ona i my.
Polsko vnáší do Evropy také ochotu ke kompromisu – i v oblasti společného přístupu k suverenitě – výměnou za slušné postavení v silnější Evropě.
Za prvé, ádáme Německo, aby otevřeně přiznalo, e je největším beneficientem nynějších dohod, a také právě na něm proto spočívá největší závazek, aby dohody přeily.
Za druhé, uvědomujete si naprosto, e nejste nevinnou obětí rozhazovačnosti jiných. Také vy jste porušovali Pakt o stabilitě a růstu a vaše banky lehkomyslně kupovaly riskantní dluhopisy.
Za třetí, poněvad investoři prodávají obligace států nejohroenějších a hledají bezpečné investice, vaše náklady na půjčování peněz jsou niší ne v případě normální konjunktury, krátkodobě tím tedy získáváte, ale...
Za čtvrté, pokud hospodářství vašich sousedů zpomalí nebo se zhroutí, obrovsky utrpíte také.
Za páté, přes pochopitelnou nechuť k inflaci by Němci měli přiznat vědomí, e riziko rozpadu je nyní stále větší.
Za šesté, vzhledem k rozměrům a historii své země nesete zvláštní odpovědnost, abyste hájili mír a demokracii na našem světadíle. Jak moudře prohlásil Jürgen Habermas: Pokud evropský projekt padne, naskytne se otázka, kolik času bude třeba, aby byl navrácen status quo. Připomeňme si německou revoluci z roku 1848: po její poráce bylo zapotřebí sta let, aby se došlo k tée úrovni demokracie.
Co jako ministr zahraničních věcí Polska povauji za největší ohroení bezpečnosti a blahobytu Evropy dnes, 28. listopadu 2011? Není to terorismus, nejsou to tálibové, a u vůbec to nejsou německé tanky. Nejsou to ani ruské rakety, kterými hrozil prezident Medvěděv, kdy řekl, e je rozmístí na hranici Evropské unie. Největším ohroením bezpečnosti a blahobytu Polska by byl pád eurozóny.
A poaduji od Německa to, abyste – pro dobro své i naše – pomohli oné eurozóně přetrvat a prosperovat. Dobře víte, e nikdo jiný to není s to udělat. Zřejmě jsem prvním ministrem zahraničních věcí Polska v dějinách, který to řekne: Německé moci se začínám obávat méně ne německé nečinnosti.
Němci se stali národem pro Evropu nezbytným.
Nemůete si dovolit pád vedoucího postavení. Nemůete dominovat, ale máte jít v čele reforem.
Pokud nás zapojíte do procesu rozhodování, můete počítat s podporou Polska.
Začal jsem vystoupení anekdotou o jistém experimentu s politickou unií v komunistické Jugoslávii.
Dovolte mi, abych vám na závěr pověděl ještě jeden příběh. Jde o nejméně známou federaci v dějinách Evropy, toti o společný stát vytvořený Polskem a Velkým kníectvím litevským v roce 1385. Přečkal čtyři staletí, tedy – aspoň dosud – déle ne takové federace jako Spojené státy, Spojené království nebo Spolková republika Německa, o Evropské unii nemluvě.
Díky oné unii zaloená Republika obou národů předbíhala tehdejší standardy – podobně jako dnes EU. Měla toti společný parlament a volenou hlavu státu. Skupina, která měla politická práva, a tedy občané s hlasovacím právem, představovali 10 % obyvatelstva. Bylo to tedy zřízení, které na tu dobu zaručovalo nejvyšší politickou participaci. Co víc, náboenská tolerance, v Republice vládnoucí, ušetřila obyvatelům krutosti třicetileté války. Města byla zakládána podle magdeburského práva, a začátky mnoha z nich – například mé rodné Bydhošti – jsou spjaty s německými osadníky. idé, Arméni a disidenti všeho druhu sem táhli houfně z celé Evropy, aby zkusili štěstí.
Volnost a vojenská síla šly ruku v ruce. V roce 1410 vojska onoho státu rozdrtila u Grunvaldu rytíře křiáckého řádu, jeho heraldické symboly se dodnes v německé armádě uívají. Roku 1683 jsme u bran Vídně zadreli osmanské impérium a jeho plány na sjednocení Evropy pod prapory islámu.
Na přelomu 17. a 18. století se však něco změnilo. Volení králové, nepropojené armády a nezávislé měny neměly vyhlídky ve světě unifikovaných, merkantilistických a autoritářských národních států. Největší slabostí Republiky se stal její nejdemokratičtější rys – monost zablokovat legislativní proces jediným poslancem. Princip jednomyslnosti, jeho přijetí ve federativním státě si bezpochyby zaslouí obdiv, otevřel vrátka korupci a nezodpovědnosti.
Polsko se nakonec dokázalo reformovat. Ústava přijatá 3. května 1791 zrušila zásadu jednomyslnosti, unifikovala stát a vytvořila stálou vládu. Reformy však byly zavedeny příliš pozdě. Prohráli jsme válku na obranu ústavy a dělením roku 1795 Polsko zmizelo z mapy světa na víc ne sto let.
Jaké z této historie plyne poučení? Nelze stát na místě, kdy se svět kolem mění a rostou noví konkurenti. Nestačí spoléhat na instituce a procedury, které se osvědčily v minulosti. Postupné změny znamenají příliš málo. Pouhé zachování dosavadního postavení závisí na přijetí adekvátně rychlých rozhodnutí.
Domnívám se, e je naše povinnost ušetřit naši nádhernou unii osudu, jaký potkal Jugoslávii a dávno zaniklou Republiku obou národů.
O našem soumraku vůbec není rozhodnuto. Překonáme-li nynější obtíe, můeme stále udivit svět svými úspěchy i silou.
Jsme přece nejen největší světovou ekonomika, ale rovně největší zóna míru, demokracie a lidských práv. Představujeme zdroj inspirace pro národy v našem sousedství – stejně tak na Východě, jako na Jihu. Pokud uspořádáme vlastní věci, můeme se stát skutečnou supervelmocí. V rámci rovnocenného partnerství se Spojenými státy pak budeme moci udret sílu, blahobyt a vedoucí postavení Západu.
Ale dnes stojíme na kraji propasti. To je nejděsivější chvíle v celé mé ministerské kariéře, ale tím zároveň i nejvznešenější. Budoucí generace nás budou soudit podle našich činů, anebo nečinnosti. Podle toho, zda poloíme základy desetiletím velikosti, anebo se vyhneme odpovědnosti a smíříme se s vlastním soumrakem.
Zde v Berlíně stojím jako Polák a Evropan a říkám: je třeba jednat nyní.
Zdroj: http://www.msz.gov.pl; zkráceno o odkazy a poznámky, titulek a mezititulky upraveny redakčně; původní titul Polsko a budoucnost Evropské unie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.