Tak jsme slavně slavili a vděčně vzpomínali. No, nic proti tomu. Komu čest, tomu čest – a studenti, kteří se v prvním roce nacistické okupace přihlásili k ideálu Československa, svou věrnost stvrdili ivoty. Čest jejich památce.
Sociální demokracie nikdy nebyla vzpomínkovým spolkem. Vzpomínky pro ni vdy byly výzvou. Otevírala nové obzory v bouřích i ve stagnaci našich dějin. Kdy 28. říjen, tak 28. říjen jako program. Kdy 17. listopad, pak...
... a tu se to zasekne. Jako program je 17. listopad 1989 poněkud váhavým výročím. Jistě, byl to výbuch zářné naděje, mezník srovnatelný s 28. říjnem. Zas konec mocnářství. Tolik let jsme úpěli, tolik zklamání museli překlenout – a teď najednou U je to tady! U je to tady!! To nebyla jenom radost. Bylo to opojení budoucností.
Jene z opojení bývá kocovina, a na tu morální nestačí okurka a fernet. Volali jsme U je to tady!!! Končí starý podlý svět mocenských bloků. Rozejde se Varšavský pakt i NATO – sám Havel to říkal. My si budeme budovat svoji Evropu a svoji republiku po svém. Končí politika nenávisti a šikany, nastoupí demokracie jako diskuse. Končí fraška reál-socialismu, k socialismu připojíme demokracii. Zvolíme si prezidenta, který nás povede, kam jsme chtěli. Havel na Hrad!
Pak všechno bylo jinak. I Američané si zvolili prezidenta. Ten si ale nepřál konec studené války, jen globální vítězství nad Sovětským svazem. Naše republika se rozpadla a nás se nikdo neptal. Oba noví prezidenti nás spojenými silami zavedli do NATO – a NATO a k ruským hranicím. Pak nám ministerský předseda oznámil, e místo demokracie budujeme demokratický kapitalismus. S tím heslem nadnárodní kapitál vytuneloval naši ekonomiku. Mafiánská korupce vytunelovala nadšení a naději. Někteří bohatnou, jiní hledají únik v konzumu či v drogách, většinou na dluh. Nad zklamáním se jako inverze rozprostírá odevzdanost. Nedá se nic dělat...
Kam se poděla ta sociálně-trní demokracie? Proč nám z opojení svobodou a spravedlností zbyla kocovina mafiánského kapitalismu? Hledat viníka, na kterého bychom to mohli svést, je lokajský zlozvyk. Lokajovi záleí jen na přízni jeho pána; dobrá výmluva platí stejně jako dobrý výsledek. Jene svobodný je člověk, který přijímá odpovědnost za výsledky. Tomu jde o to, co dál dělat, ne na koho to svést. Jeho otázkou je, proč k tomu došlo.
Jistě, mnozí z nás byli po Listopadu zaslepení křivdou a ublíením. Po letech ranní znělky Kupředu, levá! jim antilevičáctví mluvilo ze srdce, demokracie jen z rozumu, pokud vůbec. Lidsky je to pochopitelné. Jene následky to nemění.
Jiní byli stejně zaslepení vidinou rychlého zbohatnutí. Po letech bubnové palby západních medií o kapitalistickém blahobytu, cíleně zaměřené na nás v našem chatrném krytu reálsocialistického hospodaření, to bylo i pochopitelné. Bezstarostné bohatství za kupónovou kníku! Sám Václav Klaus nám doporučil Viktora Koeného. Bylo lidské uvěřit. Ani tu to ovšem následky nemění. Zůstává otázka svobodného člověka – není u čí je to vina, nýbr proč k tomu došlo – a nejzákladněji, co dělat?
Potí s naší listopadovou představou sociálně trní demokracie toti nebyla jen to či ono zaslepení, nýbr samotná podstata kapitalismu, tedy sociálního uspořádání, který přenechává vedoucí úlohu ve společnosti nezodpovědné, nikomu nepodléhající ekonomické moci s výmluvou, e trní mechanismy přetaví soukromé neřesti ve společné blaho.
Dobře v to mohl věřit Adam Smith v Anglii, kde protestantismus vštěpil morální zábrany i trhovcům. V jeho rozborech nejde přece o trní mechanismy! Smith hovoří jednoznačně o lidských vztazích mezi drobnými trhovci, a s evangelickým svědomím k tomu. To ono bylo tou neviditelnou rukou. Demokracie, říkával Masaryk – a tudí i sociálně trní kapitalismus – mohly nejsnáze vyrůst v severských zemích s dědictvím internalizované morálky. Dnešní Skandinávie mu dává za pravdu.
Jinak je tomu tam, kde společnost přenechala dohled nad morálkou církvi, straně či státu. To věděl Karl Marx. Kdy kapitalismus nahradí lidské vztahy peněními vazbami, je čekání na blahodárné zásahy neviditelné ruky iluze. Kde dochází k externalizaci svědomí a monetarizaci lidských vztahů, tam trh vyaduje stálý pečlivý dozor demokracie. Jinak se v podmínkách blahobytu i ze sociálně trního hospodářství stane nevyhnutelně mafiánský kapitalismus.
Demokracie první republiky byla z velké části moná proto, e obrození drobných kněí, učitelů, spisovatelů, sokolů a osvícenských buditelů dosáhlo ve století před 28. říjnem dalekosáhlé internalizace morálky. O tu se opírala morální autorita T. G. Masaryka i demokracie první republiky. Jene 17. listopadu 1989 měla česká společnost za sebou půl století intenzivní a účinné externalizace morálky. Při zhaslých světlech se krást můe. Havel, s klapkou na levém oku k tomu, neměl oč opřít své morální výzvy. Spoléhat tehdy u nás na neviditelnou ruku svědomí bylo naivní. Dovolávat se neviditelné ruky trhu byla ďáblova lest. V postkomunistickém Česku nemohl být primitivní kapitalismus jiný ne mafiánský. Dnes potřebujeme změnit celkové morální ladění společnosti – a to je běh na střední trať.
Lidské postoje se nemění moralizováním. Mění se a změnou lidských vztahů. Lidé potřebují svobodu, včetně svobody ekonomické činnosti, avšak potřebují také pravidla a sebedůvěru úcty a opory svých bliních. Zajistěme lidem práci, zajistěme jim předpoklady lidské důstojnosti! Nastavme jasná pravidla lidského obcování a hleďme na jejich dodrování! Přispějme k internalizaci morálky svobodou, spravedlností a sociální solidaritou. Takový střednědobý sociální a demokratický program nezbytně potřebujeme k přeití lidskosti v údobí blahobytu.
Jene dnešní krize kapitalismu sahá hlouběji ne mafiánské (ne)svědomí, jak je anonymní kapitál vytváří a vyaduje. Ji od dob třicetileté války řešil kapitalismus sociální bezpráví směnkou na budoucnost, stejně jako kdysi církev. Trp a vytrvej, budoucí blahobyt ti vynahradí současné strádání! Příliv – zde industrializace – přece zvedá všechny čluny stejně.
Kdo jen trochu zná moře, ten ví, e to je blud a tlach, stejně jako s tou neviditelnou rukou trhu. Příliv zvedá všechny čluny stejně jen do délky kotevního lana. Chatrný člun s krátkým kotevním lanem stáhne příliv pod hladinu. Sociálně trní alternativa představovala v této metafoře úsilí o přerozdělování kotevních lan. Nic proti tomu, je ho naléhavě třeba. To potřebujeme zdůrazňovat znovu a znovu. Jene dnes ijeme v situaci, kdy docházejí lana. Růst, ta kapitalistická i socialistická směnka na budoucnost, narazil na meze růstu.
To neradi doznávají politici na pravici i na levici. Jene vědecký konsensus, akademický, vládní i mimovládní, je jednoznačný. Dramatický nárůst lidských populací a lidské náročnosti dalece přesahuje prostorové i energetické monosti Země. Současná ekonomická krize nepředstavuje přechodný stav. Místy moná, za cenu imperiálního přerozdělení. Celosvětově a dlouhodobě u ne. Není kde, z čeho či kam růst. Dlouhodobě, celosvětově nás spíš ne Růst čeká nezbytné sniování populačních stavů a spotřební úrovně, aby lidé a Země našli novou, tentokrát udritelnou rovnováhu.
V takové situaci je strategie trního boje katastrofická. V přezbrojeném světě se trní boj stane vyvraďovací válkou všech proti všem, ve které prohrává vítěz stejně jako poraený. Ne nutně vyhynutím lidského druhu, avšak nutně vyhynutím kultivované lidskosti, jak nám to ostatně předvedl pád říše římské. Jedinou nadějí civilizace a svobody v podmínkách nedostatku je spravedlivé sdílení poklesu a štědrá soudrnost v hledání řešení. Opravdu. Jedinou nadějí svobody v podmínkách nedostatku je spravedlivé sdílení poklesu a štědrá soudrnost v hledání řešení. Ve střednědobém výhledu potřebujeme sociální a demokratický program svobody, rovnosti a bratrství k přeití blahobytu. V dlouhodobém výhledu potřebujeme sociální a demokratický program odpovědnosti, úcty ke kadému a dobré vůle vůči potřebám všech k přeití nedostatku, ne Země dosáhne nové rovnováhy s méně početným, skromnějším lidstvem.
*
V krátkodobém výhledu čekají sociální demokracii volby s potřebou vysvětlit sobě i spoluobčanům, e svoboda nepřeije bez občanské rovnoprávnosti a sociální soudrnosti. Jene ji ve střednědobém výhledu si všichni potřebujeme uvědomit, e civilizované souití ve svobodě nepřeije blahobyt bez lidské rovnosti a solidarity. Dlouhodobě si nadto potřebujeme uvědomit, e civilizace nepřeije zeštíhlování bez úcty ke svébytnosti kadého a společně k potřebám všech. To nemůe zaručit konzervatismus vzpomínáním na staré dobré časy za císaře pána, ne-li rovnou před josefínskými reformami. Nedokáe to ani neoliberalismus bojem všech proti všem. Mohla by to dokázat sociální demokracie sociálním a demokratickým programem svobody, rovnosti a účinné lásky k blinímu. Takový program, důsledně domýšlený a prováděný globálně i lokálně, by ještě mohl zachránit civilizaci.
Záleí ovšem na nás. Na nás všech.
(Poznámky pro Masarykovu demokratickou akademii 17. listopadu 2011)
Erazim Kohák (1933) je filozof a publicista. V letech 1948–1989 il v exilu a byl členem exilového Ústředního výkonného výboru Československé sociální demokracie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.