Kniha je záznamom rozhovorov viacerých slovenských literátov a literárnych vedcov. Na pozadí dejín domáceho samizdatu ponúka popri ich privátnych záitkoch najmä úvahy o neslobodnej spoločnosti, o konkrétnych skúsenostiach s prejavmi a dôsledkami komunistickej moci, názory na kultúru a jej úlohy v nej a napokon reflexie ponovembrového vývoja na Slovensku, keď pominulo ono Kadlečíkom vyslovené: Len sa neorať eufóriou a neprerať optimizmom. Práve tento neznormalizovateľný, neskonsolidovateľný esejista, prozaik, básnik, kritický mysliteľ a hlavne človek vzácneho mravného ustrojenia je ústrednou postavou Spytovania, a to v listoch, ktoré si vymieňa s editorom knihy O. Pastierom, ale aj s R. Chmelom, A. Baginom, M. Gáfrikom, no predovšetkým so spisovateľom a veľkým priateľom P. Hrúzom. Spytovanie sa začína v šesťdesiatych rokoch, keď Ivan Kadlečík (nar. 1938 v Modre) ako absolvent FFUK v Bratislave dostal miesto v košickej redakcii denníka Pravda a podieľal sa na vzniku literárneho časopisu Krok. Po okupácii v roku 1968 sa stal šéfredaktorom Matičného čítania, ktoré do roku 1970 slúilo podpore záujmov pravicovo-oportunistických síl, ako sa uvádza v liste Matice Slovenskej, oznamujúcej mu rozviazanie pracovného pomeru. Nasledovali nepoľavujúce existenčné ťakosti, návštevy Štátnej bezpečnosti a presťahovanie sa do Pukanca, kde ako vedúci kníhkupectva i organista v evanjelickom kostole napísal viacero samizdatov (Reči z níiny, Tváre a oslovenia, Rapsódie a miniatúry, Dvanásť). Tie po roku 1989 rozvinul o ďalšie knihy rôznych ánrových foriem, a to v úplnej hodnotovej a ideovej zhode s dovtedy napísaným, povedaným a preitým. V zhode so sebou samým.
Ivan Kadlečík – Oleg Pastier:
Spytovanie, F. R. & G., Ivanka pri Dunaji 2010, 422 strán, cena neuvedená.-mah-
Kniha jednoho ze zakladatelů etologie člověka a áka Konrada Lorenze vyšla u před dvěma desetiletími, ale s lety na zajímavosti spíše získala. Autor ji uvádí připomenutím prehistorické palice na rozbíjení kostí, která leí na jeho stole vedle psacího stroje, v dané chvíli (ale ne u dnes) stejně nezbytného nástroje, jakým byla palice pro opočlověka. Do prostředí, které si svou vynalézavostí sami vytváříme, však vstupujeme s mentalitou, která se příliš nezměnila oproti době kamenné. Plynou z toho mnohá nebezpečí, která autor připomíná, zkoumá a snaí se předpovědět perspektivy jejich růstu či zmenšování. Obzvláště zajímavá je kapitola nazvaná Příliš mnoho dobra, v ní se na konkrétních příkladech nezamýšlených výsledků pomoci chudým zemím ukazuje, e i ctnosti mohou být chorobné. Ten, kdo ve vroucím objetí pojme celý svět a zapomene při tom na své nejbliší, nejedná humánně, i kdyby si tak v této roli sám připadal. Přestoe pošetilost je nerozlučným průvodcem lidí, vyplývajícím z našeho biologického omezení, je autor umírněný optimista – tato omezení můeme poznat a snait se jim nepodléhat. Pak výzvy k míru s přírodou a k míru se svými bliními mohou dopadat na úrodnou půdu.
Irenäus Eibl-Eibesfeldt:
Člověk – bytost v sázce. Přírodopis lidské pošetilosti, Academia, Praha 2005, 234 s., cena 195 Kč.-jn-
Oxymóron v názvu sbírky Jana Suka nás ihned vede – nás, co se rádi vracíváme k Holanově Lemurii či k Charovým Zápiskům Hypnovým – do útočiště inkoustu, jeho skvrnám snad ne plně rozumíme, ale je nás o to více fascinují krásou nevysvětlitelna. Cosi je zlomeno / a defilé krásy se koná / v podsvětních hodinách, / jsou-li jaké. // Tvůj rukopis // bez interpunkce , / slepý, // jako kdy pták, // zavěšen // do svých propastí, // vytuší, // jak mu vládne / křídlo. (Antonín Dvořák jednou v londýnské Národní galerii před zdejší Madonou od Rafaela příteli Jaroslavu Zubatému odtušil: Člověk neví, proč to tam je, ta krajina, ale je to krásné, krásné jak Mozart.) Bohuel z ušlechtilého Sukova inkoustu jako by se čtením stávala duběnka – tu a tam mu chybí kapka krve! Jak Miloslav Topinka kdysi poznamenal nad Holanovými básněmi, na rozdíl od těch prokrvených Halasových. Přesto Sukův kalamář poskytuje linii navýsost čistou a sytou, na rozdíl od vypsaných propisek jeho mladších i starších básnických kolegů. Něco se přihodilo. // Ta, / je v samotě obeplouvá / zeměkouli, // se neozývá. // Oči jsme poslali na moře. // Viděli jsme zbloudilou kru / s trosečníkem. // Patrně to byl náš předobraz, / nebo u hotový obraz // Vélazquezův / Rembrandtův // tichý amsterdamský gracht // a // kočičí dům s kontinentální snídaní. // To znamená: // pečivo, / sníh, // voda bez pramenu. Nad mnohými Sukovými básněmi (zlomky depeší trosečníka) mi na mysl přicházelo Wittgensteinovo: Významem slova je jeho pouití.
Jan Suk:
Dohlednost v mlze (texty z let 2009–2010), Pulchra, Praha 2011, 72 s.-vod-
Knihu napsal americký historik, který ještě v mladém věku odešel těsně po válce z pozvolna sovětizovaného Maďarska. Je shrnutím názorů, které vyslovil ve svých dřívějších spisech. Ústřední myšlenka je, e současná civilizace spěje k výraznému zlomu, po něm nastane nová, dnes jen stěí předvídatelná historická epocha. Ocitáme se na konci věku. Jak málo lidí však o tom ví! Znakem příchodu nové doby by podle autora měla být klesající důvěra v neomezenost technických moností a v ekonomický determinismus, mělo by se naopak prohloubit hledání smyslu lidské existence. V souvislosti s tím se autor dívá kriticky na moderní vědu, za její hlavní představitele povauje Darwina, Marxe, Freuda a Einsteina. Přírodním vědám vyčítá ztrátu kontaktu s obecnou kulturou, nesrozumitelnost a aroganci, s ní povaují své abstrakce za pravdivá zobrazení existujících realit. Některé jeho argumenty ovšem vzbudí v přírodovědci pochybnost právě pro svou aroganci. Autor například odmítá jako projev kosmologického nesmyslu Weinbergův názor, e bychom vzhledem k obrovitosti vesmíru neměli být překvapeni existenci jiných bytostí, které jsou schopny podobně jako my o vesmíru uvaovat. Je to prý podobné jako tvrdit, e bychom neměli být překvapeni existencí lidí, kteří se dovedou vznášet, v obrovitém New Yorku. Rozdíl, spočívající v tom, e bytosti uvaující o vesmíru v něm skutečně jsou, kdeto vznášející se Newyorčan nikdy pozorován nebyl, autor pomíjí. Tento detail mi připadá charakteristický – autor píše duchaplně a má velké znalosti, kriticky uvaující čtenář se zájmem posoudí jeho teze, ale méně ho u přesvědčí jejich zdůvodnění. Ostatně autor v závěrečné kapitole, v ní za nejzávanější tvrzení své knihy prohlašuje, e jsme společně se Zemí středem vesmíru, připomíná svůj starší výrok: Věřím, protoe chci věřit.
John Lukacs:
Na konci věku, Academia, Praha 2009, 151 s., cena 215 Kč.-jn-
Historie brněnské, zejména české a psané urnalistiky od začátků Lidových novin po dnešek; na stránkách se setkávají zakladatelé (Klácel), dávné legendy (Valenta), dobří novináři popisující dost upřímně své působení v oficiálních médiích, kde si ale zachovali sny i představu o étosu povolání (A. Hošťálek), i lidé s disidentskou zkušeností (J. Soukupová, L. Kavín). Obraz je pestrý, nevyslovený závěr ale happyendem není: Brno je úctyhodné a kulturně bohaté město, ale není tam nic, čemu by se mohlo říkat významné brněnské noviny a které by byly citovány, ctěny nebo haněny i jako významné, i jako brněnské.
Novinářem v Brně (ed. Antonín Hošťálek, Blanka Švábová), ilustrace Jan Steklík, Moravskoslezský Kruh, Brno 2011, 216 s., cena 160 Kč.
-vb-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.