Jaké byly vaše fotografické začátky?
U v dětství jsem si pletl pastelky a někdy namaloval fialovou oblohu. Ač jsem chvíli chodil i na výtvarnou školu, pochopil jsem, e s tím handicapem ze mě malíř nebude. Asi v šestnácti jsem s kamarádem vyměnil kazetový magnetofon za fotoaparát Zenit a bylo to. Filmy byly drahé a tak jsem se musel naučit exponovat a vyvolávat. Úplně jsem tomu propadl. Skoro jsem pak propadl i u maturity.
Fotografujete v předem promyšlených cyklech?
Vlastně od chvíle, co fotografuji, řadím fotky do tematických bloků. Dva – mraky a zdi – jsem pouil do ročníkové práce jako ilustrace k písním Pink Floyd. Některé mám přes dvacet let rozpracované. Většinou postupuji tak, e si nápad nakreslím a pak se ho snaím vyfotit. Realita ovšem někdy moje představy nenaplní a musím to zkoušet znovu, ale v tom vlastně jakákoli tvůrčí práce spočívá.
Mám rád hry se slovy, aforismy, synonyma, a to se promítá do fotografií enského těla a podobných motivů. Kdysi se mi zalíbily fotky Sama Haskinse a jedna, dívčí klín, který je vlastně ptačím hnízdem, mě přivedla na myšlenku kníky či výstavy. Od té doby jsem udělal mnoho svých variant klínů. Ostatně, kdo by nechtěl fotografovat eny? Taky jsem se zamiloval do portrétů zajímavých lidí. Dostala mě výstava Arnolda Newmana před lety na Staroměstském náměstí. Fotím, kdy se to povede při nějakém natáčení, vyplyne to z okamitého nápadu. Mám u asi sto portrétů.
Publikoval jste, vystavoval jste někde?
První otištěné fotky byly k reportái o vojácích na civilní slubě v Obraně lidu a pak v Mladé frontě. kde jsem tehdy zkusil získat místo fotoreportéra. Pak občas nějaká vyšla v časopise a asi padesát v kníce o natáčení Nemocnice na kraji města po dvaceti letech. Úplně první fotky jsem vystavil v 80. letech na srazech kamarádů kolem Jazzové sekce a na akci Kladenské dvorky. Samostatná výstava je nákladná věc a jak známo, lidé chodí na slavná jména. Znám skvělé, ale veřejnosti neznámé fotografy. Jejich jméno by málokoho přivedlo do výstavní síně. Co teprve to moje?
Jaký je váš postoj k barvě ve fotografii?
Barevná fotka je víc ne jen skladba linií a tónů. Sama barva někdy určuje, jak bude obrázek vypadat a jak na ostatní zapůsobí. Je to další prvek a o to je to těší. Dnes u všichni fotí barevně a a pak se rozhodnou. Dřív jste zaloili film a tím to bylo dané. Líbí se mi, jak pracuje s barvou Franco Fontana.
Jaký je vztah kameramana ke statickému obrazu? Je fotografování váš koníček proto, e nikdo neurčuje kam zaměřit objektiv?
Přesně řečeno. Nikdo mi do toho nemluví – jsem individualista. Jsou ale místa, kde si uvědomíte, e s kamerou byste lépe obsáhli všechny proporce a souvislosti. Na Piazza dei Miracoli v Pise můete chodit celý den a pořád vás budou napadat nové kompozice. S kamerou byste se prošli, zamysleli se a pak byli za hodinu hotoví. Kamera mě ale naučila skvělou věc – výběr místa.
-tt-
Miroslav Hurt (1965) je kameraman a fotograf. Studoval Praskou filmovou školu a Praskou fotografickou školu v roce 1989 nastoupil jako asistent kamery do České televize. Později se jako kameraman podílel na řadě televizních filmů, např. Hodina klavíru (2007), a seriálů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.