My s mámou v Moskvě ijeme,
tam legrace to není.
Dnem nocí bídu vedeme,
nouze to občas změní.
Renata Mucha, překlad Jany Červenkové a Milana Jungmanna
Do této země mě to neustále táhne. Proil jsem v ní nejméně patnáct let a jsou s ní spojeny mnohé milníky mého ivota: v jejím jazyce jsem poprvé vyznával lásku, skládal maturitu i státní univerzitní zkoušky, psal disertaci, četl Puškina, Cvětajevovou, Mandelštama, Tolstého, Solenicyna i Brodského, komunikoval se Sacharovem, četl Chruščovův projev o Stalinových zločinech.
Potom se tato země pro mne stala okupační velmocí. V noci vtrhla do mého ivota, zbavila mě práce a nakonec i vlasti. A na celých sedmnáct let se pro mne zcela uzavřela. Otevřela mi však své hranice dříve ne má bývalá vlast. Do Ruska jsem ze svého švédského vyhnanství začal znovu jezdit o celých třicet měsíců dříve ne do své skutečné vlasti.
Pokadé jedu do Ruska s novými očekáváními, a skoro pokadé se vracím frustrován. Horší to snad u být nemůe, říkám si vdy po návratu do jednoho ze svých evropských domovů: do Prahy či do Stockholmu.
Jsem-li zcela frustrován situací v mé skutečné a původní vlasti, kadá má další cesta do Ruska má pro mne vlastně velký terapeutický význam: takhle daleko jsme ještě neklesli, tak daleko to u nás přece nikdy nemůe dojít – říkávám si pro sebe optimisticky.
2009
Bylo tomu tak i při mé poslední cestě. Odlétal jsem z Prahy značně znepokojen: politický marasmus v Praze dosáhl, zdálo by se, vrcholu, morální propad svého absolutního dna. Za tohle jsme riskovali svobodu, za tohle jsme utráceli čas a energii? Tohle jsme dokázali za dvacet let? Copak se v naší zemi přestali rodit politici? Přestala platit slušnost, byla vymazána morálka, zmizel stud? Jak je moné, e desetimilionový stát není schopen vyprodukovat – kdy u ne tucet, tak alespoň půltuctu politických lídrů, za které bych se nemusel studem červenat? Nemluvím jen o panu prezidentovi: ani v podhradí to není lepší!
Odlétl jsem v říjnu L. P. 2009 do Moskvy a nechal si skoro celé tři dny navíc, abych se vzdálil a alespoň si trochu odpočinul od praské politické beznaděje. Jako fyzik bych řekl, e praská beznaděj se ji během letu zmenšovala úměrně kvadrátu vzdálenosti, která mě od mé Prahy dělila. Ruská beznaděj mě však zachvátila hned po příletu daleko silněji a intenzivněji, ne se zmenšila beznaděj praská.
Poslouchal jsem na moskevském semináři alarmující zprávy o situaci v ruské energetice: čísla a fakta mě omračovala. Není nakonec rozhodující, zda ruských tepláren, které jsou ve zcela (ale skutečně docela, zdůrazňovali experti) katastrofálním stavu, je pouze sedmdesát, nebo dokonce celých osmdesát procent. Co o to, pro náš průmysl to můe být vynikající byznys, ale co bude s těmi chudáky někde na Sibiři, kdy jim odejde teplárna uprostřed třicetistupňových nebo čtyřicetistupňových mrazů? Proč země s funkčními mezikontinentálními raketami nemůe zajistit fungující infrastrukturu?
Chtěl jsem se od chmurných myšlenek a perspektiv rozptýlit televizí. Kdybych nebyl slušně vychován, musel bych říct: H...o rozptýlení to bylo! Všechny kanály ukazovaly stejné záběry: stovky kamionů uvázly někde na hlavních tazích, zboí se v nich kazilo a šoféři pálili kadý kousek dřeva, který kolem našli, aby úplně nezmrzli. Komentátoři se předháněli v chmurných předpovědích: do roku 2012 bude prý v podobném stavu 80 % všech hlavních silničních tahů. Ano, podtrhla sličná a energická komentátorka, hlavních tahů. Protoe ke dvaceti či třiceti či dokonce ještě více procentům vesnic a menších měst hlavní tahy silnic ani v tak katastrofálním stavu ještě vůbec nevedou.
Šel jsem se projít po Moskvě. Policistu na ulici neuvidíš (za pět dnů jsem jich přece jen pár párů uviděl: před dvěma velvyslanectvími a potom hluboko pod zemí v moskevském metru: mezi tisíci šedých pasaérů pochodoval malý oddíl – tuším, bylo jich sedm – mladých chlapců v uniformách. Chtěl jsem se jich zeptat, zda se na toto nepřátelské území jednotlivě či v páru vůbec odváí vstoupit. Ale nezeptal: třeba by mou ironii nepochopili nebo by si ji mohli i špatně vyloit.
Přeplněné metro vyvolávalo ji před deseti lety u mého desetiletého švédského vnuka strach a paniku: zástupy zamračených a utrápených lidí, většinou v tmavých bundách či kabátech někam pospíchaly, strkaly se, tlačily jeden na druhého. Vypadali podráděně a zle. Malý Ludvík se nás úzkostlivě drel za ruce a byl rád, kdy jsme zase vyšli na zemský povrch. Metro bylo hlučné a nepřívětivé: proslulé mytiščinské vagóny, nebo alespoň velká část z nich, přesluhují a jistě jsou dávno v penzijním věku. Vagóny vyluzují takový rachot, e za jízdy nelze vůbec mluvit: nic neslyšíte. Myslel jsem zprvu, e vinu na tom má má stařecká nahluchlost – ale stejnou věc tvrdila i zcela mladá ena, která by mohla být nahluchlá leda tak z moskevských diskoték. Prý však na disko nechodí.
Moskva i na povrchu byla hlučná a nepřívětivá: řekl bych dokonce nelidská. Během celého pobytu jsem neviděl ani jednoho vozíčkáře. Vzpomněl jsem si, jak jsem před pětatřiceti lety po příjezdu do Švédska viděl kolem sebe tolik tělesně postiených, e jsem byl šokován. Jako vědec jsem se snail jejich mnoství vysvětlit nějakou švédskou genetickou anomálií. Procento tělesně postiených však ve Švédsku bylo stejné či dokonce nepatrně menší ne v Československu. Rozdíl byl v tom, e byli vidět: mohli se toti pohybovat ve společnosti: na ulicích, v autobusech, ve švédské tunnelbane, jak se říká stockholmskému metru, v divadlech.
Projekt Bariéry Nadace Charty 77 za uplynulých patnáct let situaci v České republice radikálně změnil. V Moskvě však vozíčkáři prostě nemohou vyjít na ulici. Během dvou posledních pobytů jsem neviděl ani jednoho. Vysoké chodníky, schody, nekonečné přechody plné schodů v nejmodernějším a nejkrásnějším metru na světě, které nám bylo vzorem. (Vím to zcela přesně: s manelkou jsme v roce 1971–1972 přeloili do ruštiny celý projekt první trasy praského metra, aby ho soudruzi v Moskvě mohli odborně posoudit a schválit. Včetně doporučení neplánovaného nákupu mytiščinských vagónů, které v praském podzemí částečně straší dodnes. Ale nestěuji si: překlad, na pět set stránek textu, byl dobře zaplacen a poskytl nezaměstnané rodině se dvěma malými dětmi ivobytí na dlouhé měsíce.)
Ale zpět k Moskvě plné bariér: e by Nadace Charty 77 poskytla starostovi Lukovovi své know-how z projektu Bariéry? Udělali bychom to třeba i zdarma!
Všechny televizní kanály komentovaly nedávné volby a schůzku lídrů politických stran s prezidentem Medvěděvem. Většina lídrů se shodla, e volby byly hrubě zfalšovány – prý podávají stovky trestních oznámení a formálních ádostí o přezkoumání. Prezident Medvěděv shrnul situaci slovy: víceméně regulérní volby... irinovskij vyadoval zatčení moskevského starosty a celé jeho vlády. Podobně mluvil i Zjuganov a další lídři. Rusko je však nesporně na cestě k demokracii: televize jejich komentáře natočila a mnohokrát odvysílala. Poslanci irinovskij, Zjuganov a další mají imunitu a nebyli zatčeni. Před dvaceti lety by něco podobného moné nebylo!
Neiji v Moskvě a nemohu zodpovědně posoudit, v čem spočívá a jak velká je vina starosty Lukova. Jako turista, který prochodil po Moskvě pár desítek kilometrů, však mohu zodpovědně tvrdit, e pan starosta Lukov má ve svém městě neskutečný bordel: tisíce luxusních aut, většinou velkých offroadů s náhonem na čtyři kola a nejméně čtyřlitrovými motory, které by spíše patřily na ty rozpadající se hlavní silniční tahy, parkují na chodnících a vytlačují z chodníků chodce. Na centrální Moskevské ulici Tvěrské (dříve Gorkého, dřívěji Tvěrskaja) auta pádí takovou rychlostí (zkusil jsem rychlost hrubě odhadnout: nejméně 70–80 km za hodinu při tuším dovolené rychlosti 50), e s pár radary a tuctem policajtů by se Lukov mohl za chvíli stát nejbohatším starostou na světě (zlé jazyky ovšem tvrdí, e u dávno je).
Před několika lety jsem se procházel po stejné centrální třídě necelý kilometr od Kremlu. Byl mráz a stmívalo se. Najednou za mnou zařehtal kůň. Polekaně jsem se otočil. Nebyl to přelud: za mnou, v davu spěchajících Moskvičů, jely po chodníku na koních dvě dívky, oblečené v módních jezdeckých oblecích, s bičíky v ruce. Protřel jsem si oči, ale přelud nezmizel. Naopak, jeden z koňů začal na chodník, s odpuštěním, srát. Z teplého koňského trusu se kouřilo, a chodci ho opatrně obcházeli či přešlapovali. Jezdecké obleky prozrazovaly, e majitelky patří k novým ruským. Rusky se jim někdy říká krutyje. V češtině to slovo má trochu jiný význam, který však na situaci velmi výstině pasuje.
Opustil jsem hlučné a nevlídné moskevské trotuáry a bulváry, koupil jsem si moskevské noviny a odebral se do hotelu, abych si trochu odpočinul. S těmi novinami to byl vyloeně blbý nápad: nedokázal jsem nad nimi usnout.
Z jednání premiérů Putina a Berlusconiho jsem se dozvěděl, e Itálie postaví v Petrohradě velký závod na výrobu tramvají (co ksakru dělali naši podnikatelé: proč to nepostaví ČKD nebo Tatra nebo Škoda?!), protoe nejméně 30 % petrohradských tramvají je zapotřebí okamitě vyměnit, jak potvrdila s nejvyšší autoritou gubernátorka Matvijenková (vzpomínám na svou poslední cestu do Petrohradu před několika lety a dovolím si paní Matvijenkové oponovat: u tenkrát to bylo nejméně 60 %! Jel jsem v centru Leningradu tramvají, ve které byla vytrhána opěradla od sedadel a část sedadel vůbec chyběla.) k tomu nutno vyměnit nejméně 75 % všech vagónů moskevského metra. Kolik procent vagónů leningradského metra vyaduje okamitou výměnu, se ani neodváím odhadnout. Dám však ruku do ohně, e ta italská vagónka bude vydělávat ještě mnohem lépe a jistěji ne čeští podnikatelé, kteří vsadili na fotovoltaické panely. A to je prosím co říct!
Ale ani další zprávy z novin neuklidňovaly. V Rusku se mluví hodně o korupci. Korupce se obecně těko dokazuje. Zvláště ta, co sídlí vysoko. Hlavní vojenský prokurátor Sergej Fridinskij je silně znepokojen korupcí v armádě. Jistě ví, o čem mluví. Narukování do armády – vojenská sluba je povinná pro všechny mue – je v Rusku povaováno skoro za osobní katastrofu. 15 000 (sic!!!) úředníků bylo potrestáno za úplatky při odvodech. Bylo zahájeno přes 120 trestních řízení. A v Novokuzněcku si členka odvodní komise, lékařka Artomonová dokonce přišla na 10 milionů rublů (zhruba 5 milionů korun) za obchodování s lékařskými posudky.
Měl jsem toho dost, sedl do taxíku, odjel do Šeremetjeva a odlétl zpět do Prahy. Přilétnu otuen a naplněn optimismem. Ale kdoví, co nového si na mně Praha během těch pěti dnů nachystala...
V taxíku jsem zaregistroval heslo na rudé látce přes šeremetjevskou výpadovku: ??C?-??? ???? ???????! Být poctivý se vyplatí! Naštěstí jsem si heslo poznamenal hned v taxíku na kousek papíru. Něco tak geniálního bych si jistě nebyl schopen zapamatovat. Před padesáti lety byla sovětská hesla materialističtější: ????? ???????! ??????, ??????, ??????????! Jezte párky! Jsou chutné, levné, výivné! Nebo: ????? ???? ???????????! Pijte pivo Rosglavpivo!
V letadle jsem si připadal jako Čackij z mé oblíbené gribojedovské hry Hoře z rozumu (1828). V poněkud staročeském překladu – jiný jsem v internetu nenašel – citát zní: Ven z Moskvy! Sem víc nepřijdu, zde nechci být. / a neohlédna se, já půjdu hledat světem / Kde útulek by nalez' zrazený můj cit! / (Lokaji) Sem kočár můj hned letem. Později jsem našel modernější překlad B. Mathesia: Pryč z Moskvy! / Tady není mono ít! / Pryč běím, hledat místo v širém světě, / Kde najde asyl uraený cit. / Vůz! Vůz mi honem, honem, honem dejte.
Kočár mi nahradil taxík a moderní létající Airbus. Mé zoufalství se však vůbec nelišilo od desperace Čackého... Kdy letuška nad Prahou oznámila, abychom se připoutali a vypnuli elektronické přístroje, byl tento text ji zapsán v mém Laptopu. Zaznamenal jsem své pocity jedním dechem.
2011
Od té doby se v Rusku bohuel stala řada událostí, které pouze potvrdily, či dokonce znásobily mé rozpaky, o kterých jsem psal. Situace v Rusku přitom vyvolává rozpaky nejen u mne. Za posledního půldruhého roku se frekvence pouívání ne zcela slušného slova bordel (??????) ve veřejných projevech prezidenta Medvěděva značně zvýšila, přičem to není jediné, jak se říká v této zemi, necenzurní slovo, které prezident pouívá, charakterizuje situaci ve své zemi.
Pan Lukov se stal skoro státním zločincem. Lidé, blízcí prezidentu Medvěděvovi začali veřejně mluvit o tom, e Moskva je zcela nepřizpůsobená pro tělesně postiené spoluobčany. A premiér Putin řekl, e by se mělo začít s budováním bezbariérového prostředí v sídle ruské vlády.
Nedávno byl zatčen jeden z nejvyšších náčelníků moskevské milice a dva z nejvyšších funkcionářů Ministerstva ozbrojených sil. Vesti RTR tvrdí, e se za mříemi octli pro korupci ve zvláště velkém měřítku.
V osmdesátých letech jsem si přečetl knihu B. Komarova Ničení přírody v SSSR, vydanou paříským emigrantským nakladatelstvím YMCA-Press. Protoe fakta uvedená v knize mnou otřásla, rozhodl jsem se informovat o nich švédské čtenáře. Největší liberální deník Dagens Nyheter dlouho otálel s uveřejněním mé zprávičky. Nakonec mi šéfredaktor řekl, e to o čem píše Komarov přece není moné. Můj článek proto neuveřejnili. Dnes všichni víme, e ekologické katastrofy, které se odehrávaly v SSSR, byly mnohem horší ne to, o čem psal Komarov, a co se děje v Rusku dnes. V červnu 2011 premiér Putin veřejně řekl v ruské televizi (Planeta RTR), e se třetina území Ruské federace nachází ve stavu, který lze charakterizovat slovy ekologická katastrofa. Jde přiblině o půl miliardy hektarů.
Koncem devadesátých let jsem v Dněpropetrovsku měl u večeře zajímavý rozhovor s generálním ředitelem jednoho z nejvýznamnějších závodů na Ukrajině, KB-Junoje, vyrábějícího mezikontinentální balistické rakety. Ředitel Konjuchov si stěoval na podmínky: platy jeho vedoucích spolupracovníků, včetně jeho vlastního, jsou zcela ebrácké. Snail jsem se ho přesvědčit, e jeho země, tedy SSSR, ila dlouho nad poměry, na dluh, který je v otevřenější společnosti, jakou dnes Ukrajina nepochybně je, nutno někdy začít splácet. Dlouho nechtěl pochopit, e SSSR po desítky let dostatečně neinvestoval do infrastruktury: do výstavby silnic, do výstavby normálních bytů, do vybavení nemocnic, do dopravy, do zachování ivotního prostředí a e nyní zřejmě je nutno začít tento kolosální dluh splácet. Premiér Putin nedávno prohlásil, e 10 % nemocnic v Ruské federaci nemá kanalizaci a celých 30 % je bez teplé vody! v zemi, která má ohromné kosmické programy, která se chystá vyzbrojit armádu novou, modernější mezikontinentální raketou Bulava a která začíná vyrábět ohromnou letadlovou loď na jaderný pohon... Avšak v oblasti baletu Rusko předhonilo celou planetu, zpívá ironicky jeden z ruských pěvců.
Tragédie s parníkem Bulgarija námi všemi otřásla. Ještě víc však námi otřásly podrobnosti katastrofy, nekonečný Bordel, který katastrofu zavinil. Všimněte si, prosím: píši toto neslušné slovo tučně a s velkým písmenem. Prezident Medvěděv takto komentoval havárii parníku Bulgarija: Mnoství starých rachotin, které jsou u nás v provozu, přesahuje všechny meze. Novinář Varfolomějev ve vysílání Echa Moskvy k prezidentovu výroku řekl: Děkuji, Dmitriji Anatolijeviči, za přesný obraz. Vztahuje se však nejen k Bulgarii, která pohřbila na dně Volhy desítky lidí. Stará rachotina – to je celá naše země. Je špatně řízená, nehledě na známou vládní vertikálu. Je naskrz prohnilá, proto v ní mohou být v provozu děravá koryta. Kapitáni, kteří si předávají vládu v této zemi po vzájemné dohodě, to všechno vědí, ale nemají praádnou chuť něco změnit. Jasněji a přesněji to nelze říct!
František Janouch (1931) je fyzik, publicista, zakladatel Nadace Charty 77.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.