Jen málo z toho, co Izrael v poslední době udělal, vzbudilo takovou bouři nevole jako poadavek, aby jej v rámci mírové dohody Palestinci uznali coby idovský stát. Spektrum bylo široké – od nářků, e to reprezentuje návrat do středověku a k teokracii, přes standardní výkřiky o rasismu, apartheidu atd. a k umírněným námitkám, e je to zbytečné a jen to dále zdruje mírový proces. Jedno měly všechny tyto reakce společné: ádný z jejich autorů si nedal práci zjistit, nato pochopit, proč Izrael tento bod vznesl.
Jednou z největších překáek jakéhokoli blízkovýchodního uspořádání je neustálé zasahování vnějších aktérů, pro které vesměs platí, e čím méně o problému vědí, tím vehementněji vystupují. Proto bych rád vysvětlil genezi důvodů, které Izrael k uvedenému poadavku vedly.
V prvé řadě je nutné vyjasnit sám pojem idovský. V případě Izraele to ji neznamená klasickou náboenskou definici. Je sice pravda, e naprostá většina idovských obyvatel se také hlásí k idovskému náboenství (judaismu). Pro mnoho z nich to je však jen dodrování některých vnějších zvyklostí a svátků (asi tak jako u nás i zcela sekulární lidé drí Vánoce). V současném Izraeli je tak pojem idovský dosti difúzní směsice náboenského, národnostního, etnického a dalších faktorů. V kadém případě je však prerogativem Izraele si sám rozhodnout, koho konkrétně pojmenování idovský reprezentuje.
Genetické výzkumy v posledních letech soustavně prokazují, e současní idovští Izraelci se opravdu mohou odvozovat od biblických Izraelitů – to znamená, e specifická víra napomohla i přes míšení s hostitelskými národy udret etnickou kontinuitu. Tento fakt jen potvrzuje, o čem naprostá většina Izraelců nepochybuje – toti to, e se vrátili do původní vlasti a obnovili svůj historický stát. e tedy jsou legitimní součástí Blízkého východu a e v jeho rámci mají právo na vlastní území.
Je ostatně u nás málo známou skutečností, e a do velké přistěhovalecké vlny z bývalého Sovětského svazu v devadesátých letech minulého století pocházela většina idovských obyvatel Izraele z oblasti velkého Blízkého východu. Není tedy nutno vysvětlovat, jak absurdně jim znějí výroky typu evropský kolonialismus či řešení evropského problému na úkor arabských obyvatel Palestiny. To vůbec neznamená, e by se v Izraeli nevedly debaty o okolnostech vzniku státu, o jeho případných negativních či přinejmenším problematických důsledcích a o tom, jak je řešit. Vedou se a často bývají velmi vášnivé.
Jakkoli si jsou Izraelci sami jisti svým historickým právem existovat v rámci Blízkého východu, a tedy legitimitou svého státu, naprostá většina ostatních, kteří zde ijí, si to nemyslí. Prakticky všechny války, které Izrael za svou relativně krátkou existenci vedl, se týkaly právě této otázky. U některých to bylo přímočaře zřejmé jako v letech 1948, 1967 a 1973, kdy sousední arabské země otevřeně vyhlásily svůj úmysl idovský stát zlikvidovat. V jiných šlo o reakci na série útoků, které se snaily situaci v Izraeli destabilizovat.
Prvním, kdo se alespoň deklaratorně smířil s existencí Izraele, byl Egypt, co v krátké době vedlo k uzavření mírové smlouvy, která přes všechna úskalí a zmatky v současném Egyptě dosud drí. Všechny ostatní arabské země, které v průběhu let projevily ochotu se s existencí Izraele smířit, podmínily zlepšování vztahů pozitivním vývojem palestinské otázky. I proto byly v Izraeli tak pozitivně přijaty dohody z Osla, které bylo lze chápat tak, e konečně i Palestinci přijali právo Izraele na existenci. Většina těch, kteří se v Izraeli proti těmto dohodám stavěli, to nečinili proto, e byli principiálně proti takovému vývoji, ale proto, e Palestincům a především Jásiru Arafatovi nevěřili, e to vše myslí váně a e hodlá dohody dodret.
Další vývoj jim bohuel dával za pravdu – teroristické útoky a neochota autonomních úřadů jim bránit, nepolevující protiizraelská rétorika a protiizraelské kampaně v mezinárodních institucích byly jen některé z mnoha aspektů, které v očích Izraelců zpochybňovaly palestinské úmysly. Tento proces dosáhl jednoho z vrcholů na jaře 2000, kdy se během krátké doby přesunul hlavní sporný bod jednání ze záleitosti uprchlíků na sdílení Jeruzaléma.
Palestinská propaganda rozjela agresivní kampaň, ve které se tvrdilo, e Jeruzalém nemá vůbec ádnou idovskou historii, a proto Izraelci nemohou mít na město ádné nároky. Zkusme toto prohlášení domyslet z hlediska Izraelce: Není-li ádná idovská historie v Jeruzalémě, nemůe být ani kdekoli jinde ve Svaté zemi – tj. Palestinci je neberou jako partnery, se kterými chtějí sdílet nároky na toté území, ale jako vetřelce, kteří se z jakýchsi důvodů rozhodli zmocnit se země, která náleí výhradně Palestincům. A můeme pokračovat: Pokud je idovská přítomnost v Palestině takto absolutně nelegitimní, je jakákoli mírová dohoda ne snahou o kompromisní sladění dvou pravd, ale čímsi, co bylo Palestincům vnuceno vojenskou mocí Izraele a historickými okolnostmi (mj. pád Sovětského svazu). To pak Palestincům dává plné právo otázku kdykoli otevřít a konflikt obnovit. Rozhodně tedy nic, co by Izraelce motivovalo k riskantním ústupkům jako cenu za mír.
Byla to právě tato delegitimizační palestinská kampaň a nešetrné vykopávky palestinských archeologů, co přimělo tehdejšího šéfa opozice Ariela Šarona, aby si v září 2000 udělal krátkou, avšak velmi medializovanou procházku po vrcholu Chrámové hory v Jeruzalémě v prostoru mezi dvěma tamějšími mešitami. Jeho akce vzápětí poslouila Jásiru Arafatovi jako záminka k zahájení tzv. druhé intifády, v Izraeli známé spíše jako Arafatova válka. Ta pak zase jen dále oslabila důvěru Izraelců ve věrohodnost palestinských úmyslů.
Zde bych rád udělal malou odbočku: Velká část vlivných světových médií označila (v souladu s palestinskou propagandou) Šaronův akt za provokaci. Připomeňme, e šlo o přítomnost idovského politika na místě, je se jmenuje podle idovského chrámu, který zde stál, ve městě s hebrejským jménem Jeruzalém. Na místě je tedy otázka, jak lze něco takového chápat jako provokaci. Toto nereflektované a občas a bezuzdné přejímání palestinských postojů světovými médii v Izraelcích jen dále posiluje pocit, e nemají ádnou podporu, a sniuje jejich ochotu přijmout rizika spojená s opuštěním palestinských území výměnou za více ne pochybný mír.
Pro Izrael se tak úhelným kamenem všech jednání o míru stala palestinská (ne)ochota přijmout mírovou dohodu jako definitivní konec všech nároků na izraelské území. V počátcích procesu se tento poadavek koncentroval v klauzuli o ukončení konfliktu, kterou Jásir Arafat odmítal přijmout. V současnosti je tentý poadavek formulován jako uznání Izraele coby idovského státu. Je zcela nesmyslné, kdy jej Palestinci (a jejich příznivci) interpretují jako něco, co by mělo upravovat vnitřní poměry Izraeli, či snad dokonce jako návrat středověku apod. Z hlediska Izraele jde jen a jen o stvrzení toho, e se Palestinci zříkají dalších nároků na jeho území.
Kdo chce, můe s tímto poadavkem samozřejmě polemizovat či přímo nesouhlasit. Měl by jej však vdy chápat pouze v tom významu, v jakém jej Izrael předkládá.
Izraelci si jsou vědomi toho, e i kdy palestinské vedení jejich poadavek přijme, nemá to vzhledem k dynamice v palestinské komunitě a tak velký význam – dostane-li se po dojednání míru k moci Hamas, budou všechny závazky stejně zpochybněny. To je však jiný příběh a jiná úvaha.
Daniel Kumermann (1951) je diplomat, mj. byl velvyslancem v Izraeli; publicista a teoretik komiksu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.