Jste zde: Listy > Archiv > 2011 > Číslo 5 > Václav Jamek: Chodí Bátora kolem dokola neboli Pravé kedlubnové
Homosexuálům se – nejen u nás, ale i v západní Evropě, kde si na jejich svobodnou přítomnost zvykají u mnohem déle – často předestírá tento pozoruhodný argument: Teď kdy vás společnost uznala a nikdo vás nepronásleduje a nemáte se celkem čeho domáhat, říkají dokonce jejich heterosexuální přátelé, tak u snad není důvod, abyste se pořád předváděli, měli byste těch svých výstředností nechat a chovat se obyčejně a normálně, vdyť se od nás zase tak moc nelišíte a všichni to u víme. Nabízí se logická otázka, která přesně ukazuje, oč jde: Kdy vám tedy naše homosexualita nevadí, tak proč vám vadí? (Neboť homosexualita je právě tohle všechno.) – a jsme zpátky, kde jsme byli, u homofobie. e ne? a kterápak e z našich výstředností je ta nejvýstřednější?
Jen si to zkuste, jít za nějakým idem a říci mu: Přece jsme vás ujistili, jací jste úasní lidé a e vám nikdo nemá ubliovat, klidně se obřezávejte, jak Bůh káe, ale ty svoje příšerné pejzy u byste mohli shodit, a jarmulky si fakt nechte pro doma, protoe venku za nic neručíme, právem vás označí za antisemitu. (Pokud toto srovnání nějakého ida urazilo, je to homofob a nezaslouí ohledů: k zušlechtění této skupiny tvrdolínů doporučuji zhlédnout film Torch Song Trilogy od teplého idáka Harvey Fiersteina.)
U to je slušný důvod k tomu, aby si homosexuálové dál pěstovali svůj kulturní svéráz a civilizační ostraitost, a to jsme teprve u jemné, téměř přítulné homofobie liberální. Ale máme tu ještě drsnou homofobii dřevní, pravou kedlubnovou, jejíto jméno jest Marek Benda a k němu teď i jakýsi divný Bátora, povoláním pochůzkář a Staročech, a takový jeden pohůnek z Hradu, který s přibývajícími léty vzhledem i vystupováním čím dál víc připomíná vřešťana (toť, pro posvátný klid jeho duše, jihoamerická ploskonosá opice, z ní člověk určitě nepochází): správně, celkem tři tatrmani, zato v jejich čele sám prezident republiky se svým neposkvrněným sexuálně orientačním smyslem, který by je dozajista hnal rovnýma nohama a na Montsalvat za Svatým grálem, kdyby jim nezkříil cestu maškarní průvod gayů.
A to je gayové ujišťovali, e by se jich za ádnou cenu nedotkli. Marně, jim to nestačí: bylo zle. Najednou plno rámusu, a na internetu zrovna kypí a valí se veškerá špína, kterou kdy lidé úzkých pravd, tupého svědomí, zahořklé mysli a nečistého srdce na homosexuály naházeli.
Tihle dobrodějové si přitom zřejmě myslí, e jsou na homosexuály hodní. U je přece nepálí na hranicích ani havou eleznou tyčí v řiti, neinternují, neplynují, nelobotomizují, nevyklešťují, nenutí je blít střeva na obrázky ztopořených penisů, ani je nesodomizují pendrekem na policejních sluebnách a neválejí ksichtem v hovnech, dokonce je ani nevyhazují z práce, nepíšou si jejich seznamy (píšou jiné), klidně jim i vykají, a kde je nějaká vděčnost? Sice je nesnášejí, ale to je snad pochopitelné. A e chce tzv. ministr sociálních věcí buzerantům sebrat starobní důchody? Za to si přece můou sami, měli dodat do systému nové plátce (tak se dnes na tzv. ministerstvu sociálních věcí říká lidem).
Součtem svrchu řečených vymoeností dospívají naši samozvaní hodnotitelé k závěru, e homosexualita je u nás tolerována dostatečně.
Oni si myslí, e u nich bude někdo škemrat o toleranci! Jak na to přišli? Poádal mě snad Marek Benda uctivě o to, abych ho toleroval? Pánové zaspali dvě nebo tři historická období, vrátili se někam před osvícenství (ještě dál, ne se pokoušejí v ekonomice a sociální politice!). V 18. století přinesl poadavek tolerance průlom, protoe se obracel proti úplné mocenské zvůli. To znamená, e tolerance je vysokou hodnotou ve společnosti lidí před zákonem nerovných, protoe vybízí k mírnosti a ústupkům ty, kdo smějí všechno. Ve společnosti rovnoprávných občanů je však tolerance hodnotou podřadnou, ubírá dosaeným lidským právům a svobodám přinejmenším jeden stupeň. Ohánět se z nadřazených pozic tolerancí tam, kde vládne rovnoprávnost, znamená tedy rovnoprávnost popírat, a vlastně popírat i toleranci: je to projev netolerance. Tím jsem tuším nad všechnu pochybnost dokázal, e všichni ti ryzí konzervativci jsou hrubí homofobové s přistřienými křídly; v případě prezidenta republiky je to zvlášť skličující.
Na homosexualitu se rovnoprávnost vztahuje: jednak proto, e to máme v zákonech, jednak (a hlavně) proto, e se biologicky sice vymyká, ale mravnímu zákonu můe dostát bez obtíí. Většině lidí můe být ukradená, jen by si měli uvědomit, e je první na ráně, protoe útoky na ni druzí nejsnáz dopustí. Aby se brzy nedivili, e jim Marek Benda předepisuje, kolik si smějí natrhat toaletního papíru.
Odkazem na rovnoprávnost by bylo mono odrazit všechny výhrady, které se v souvislosti s praským pochodem hrdosti ozvaly; například kdy pouhé vyuití práva označil za zpupnost zrovna Miroslav Macek, k němu by zpupnějšího pohledal: ani tentokrát mu zpupnost nedala, musel (naprosto hloupě) projevit přebujelý inteligenční kvocient, jím je zatíen. Zde se ukazuje, k čemu vede příliš časté opakování inteligenčních testů: člověk z toho zblbne.
Přesto na konec pár konkrétních poznámek.
Původní příčinou sporu byla záštita, kterou průvodu poskytl primátor hlavního města. Za to homosexuálové nemohli, oni jen poádali, ale bylo potřeba zdůvodnit, proč na rozdíl třeba od spolku holubářů takovou záštitu neměli dostat, zvlášť od politika pravicového. I otevřela se stavidla, a místo aby se fandové pravice rali jako obvykle mezi sebou, vrhli se celkem očekávaně na homosexuály a vyčetli jim kdeco. Třeba e heterosexuálové ádné takové průvody nepořádají. Ale co je homosexuálům do toho? Přece jim je nebudou organizovat? Ostatně nevím u který francouzský spisovatel, Hocquenghem nebo Fernandez, podotkl někdy před čtvrtstoletím, e heterosexuální jsou – a na Gay Pride – ve skutečnosti všechny průvody a vůbec veškerý společenský ivot, pokud není výslovně řečeno jinak – co heterosexuálům jaksi uniká, protoe to pokládají za samozřejmost a vyhlédnout z vlastní perspektivy je nenapadne.
Namítlo se i to, e způsob souloení není ádný důvod ke spolkové činnosti. Způsob homosexuálního tělesného obcování vůbec leí mnoha lidem v hlavě i v aludku. Kdy si to představí, je jim z toho špatně. Jak by řekla MUDr. Regina Klučuková z někdejší vysokoškolské polikliniky: Tak si to prostě nepředstavujte! Co si člověk moc představuje, po tom asi moc touí, a měl by se nad sebou zamyslet. Anebo má představy úplně nejapné.
Jestli například praský arcibiskup, jeho základní pohlaví je pravděpodobně muské, o to potěšení nestojí a skutečně neprovozuje pohlavní styk, pak jsou jenom dvě monosti, jak se můe zbavit zbytečného semene, jen tak se to z něj nevypaří. Vím to já a ví to kadý, ale málokdo má asi potřebu si to představovat, a já bych o tom vůbec nemluvil, kdyby se Dominik Duka při té příleitosti neprojevil jako ubohý lhář.
S průvodem to nemělo ádnou přímou souvislost, ale on přesto zase vyrukoval s tím, e poadavky homosexuálů na adopci dětí popírají de facto právo dítěte na své biologické rodiče. Jene adoptovány snad bývají děti opuštěné, take právo na biologické rodiče jim neupřeli ádní homosexuálové, ale sám páně Dukův nejvyšší nadřízený, toti Pánbůh, a často i sami ti slavní biologičtí rodiče (odkdy je vůbec křesťanství tak nesmlouvavě biologické?). Bylo by dobře, kdyby se v této otázce namítalo a odpovídalo věcně. Arcibiskup tak nejen vědomě lhal, ale nejspíš se i rouhal (připisoval Boí dílo buzerantům). Potom ještě řekl (to u byla čistá uráka), e homosexualita představuje ivotní styl, který není zodpovědný, důstojný ani krásný. Co o tom krucinál můe vědět? Jemu a jeho církvi připadá moná sex špinavý, ale aby se ho vzdal, o to se ho ádný homosexuál neprosil, a ádné právo udělovat lekce mu to nedává. (O zametání před vlastním katolickým prahem tu milosrdně pomlčím.)
Skutečnost je taková, e homosexuální tělesné obcování, tak jako kadé jiné, je tak směšné a tak ubohé, jak to chceme vidět, a e by asi bylo hůř snesitelné, kdyby se na něm – tak jako u všech lidí – nepodílelo přátelské srozumění, prostá laskavost a shovívavost k sobě i k druhému, často úas a okouzlení, ba pocit neproniknutelného tajemství, stejně často něha, radost a mnohdy láska. Pak je i krásné, důstojné, a dokonce zodpovědné.
Skutečnost je taková, e homosexuálové se nespolčují jen proto, jak souloí, ale proto, e si v podmínkách, které jim společnost připravila (a které se samozřejmě vyvíjejí) museli vypracovat daleko sloitější ivotní styl, ne si lze zvenčí představit, se svou subkulturou se sami rozporuplně vyrovnávají, ale kdy u je k tomu ostatní dohnali, ať je podle toho nechají ít a neádají, aby se svého útočiště vzdali. Prostě to nechte na nich.
Zvlášť proto, e strejc Bátora chodí kolem dokola, knírem práská, zuby cení, psaníčka nosí, pravý to bohatýr. A křídla mu dorůstají.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.