Jste zde: Listy > Archiv > 2011 > Číslo 5 > Vratislav Jiljí Slezák: Psáno v předvečer Prague Pride Parade
U desítky hodin před tím, ne se budou GL minorité a minoritky řadit ke svému ohlášenému pochodu hrdosti, ozvalo se z proslulé receptářskoporadenské kuchyně na jednom slavném vrchu nad Vltavou varovné zavřeštění trouby v obavě, aby se z naší úasné Prahy nestala Sodoma (a Hospodin ji ve svém hněvu nesmetl z povrchu zemského). V podstatě to však byl signál k honitbě. Moná si pan primátor před převzetím záštity nad akcí přečetl proroka Ezechiela (16,49–50) a vyvodil z něho důsledky. Starozákonní proféta praví: Hle, provinění tvé sestry Sodomy bylo toto: pýcha, nenasytnost, klidná bezstarostnost, to byla provinění její a jejích dcer; nepomáhaly chudému a nešťastnému, zpychly a páchaly přede mnou ohavnosti, a tak jsem způsobil, e zmizely.
Pýchu, nenasytnost, lhostejnost, ohavnosti, ty u tu máme dávno a s veřejnou podporou dále zdárně bují, k definitivní zkáze u tedy jen chybí neposkytnout pomoc. Přeloeno z bibličtiny pro náš případ: odmítnout pohostinství. Hostu, který se navíc předem ohlásil. Třebae ho předchází pověst nestydatého hopsala, je zdvořilé a blíenské ho přijmout a oslovené obci slouí ke cti, jestlie ho zaštítí před případnou nevrlostí svých obyvatel, kteří u dávno ztratili povědomí o tom, e stojí psáno: Nesuďte, abyste nebyli souzeni (Mt 7,1) (zejména nesuďte předem), a které moná jejich zmateriálněné myšlení vede k podezření, e host chce na nich vydělat nebo je okrást.
Ale co kdy host přichází z velikého souení (Zj 7,14) a chce se jen podělit o nějakou radost? Třeba z osvobození od nějakého útlaku či otroctví a nespravedlnosti? Není divu, e si pak vyskakuje a třeští a občas ztratí míru. Také svatba v galilejské Káně (Jan 2,1–11) byla událost jistě značně bujná, a přesto Jeíš neproměnil vypité víno v aludcích hostů ve vodu, aby jen způsobně seděli a tlumili oprávněné radostné rozpoloení, nýbr učinil opak.
Naši momentální hosté však, jak sdělili, nehodlají u nás pouze proskotačit v průvodu od jednoho náměstí přes dvě ulice na jeden ostrov, chtějí se blíe seznámit s celým místem, které jediné na světě současně připomíná svatá města Řím i Jeruzalém.
Kdy pak zajdou do některého z tolika chrámů mé církve, zdalipak je někdo přivítá a pozdraví a řekne, e my známe Toho, kdo je tím nejspolehlivějším zastáncem, záštitou i útočištěm v strádání a hlavně zdrojem pravé radosti a dárcem pravé svobody kadému, to jest i jim? Toho, jen nás naučil, e jsme vzdor všem rozdílům a řevnivostem sestry a bratři a děti jednoho Otce, tedy jedna rodina?
Nebyla by po uvítání nosným tématem blišího seznámení a dialogu skutečnost, e jako leckdo z hostů máme přece i my náramné zkušenosti z nesení a přemáhání nejrůznějších kříů a pronásledování a byli jsme po dlouhá léta ohroováni přímo existenciálně? Jak to, e se my z vysvobození (a z příslibu spásy) nedokáeme viditelně radovat?
Něco však nás přímo spojuje, a to významný, ba osudový fenomén: i my církev jsme přece minorita a zdá se, e se toto naše postavení sotva změní. Ba se můe stát, e jednou budeme GL menšině závidět jejích údajně stabilních 4–5 % populace; je toto procentní zastoupení jen dílem stále se opakujícího svévolně ztřeštěného chování chromozomů, anebo moná ještě nebyl odhalen případný vyšší záměr? Pokusili jsme se na základě své víry, přijatých mravních zásad a zkušeností nabytých z kontaktů s homosexuálními osobami vypracovat nějakou poctivou filozofii faktu homosexuality a promyšlený blíenský přístup k těm, kdo mají tento vrozený sklon, ale chtějí ít plným ivotem ve všech jeho slokách? a mnohdy, jsou-li křesťany, bolestně pátrají po záměrech Boí vůle s jejich ivotem?
Tři zčásti konejšivě, zčásti tvrdě a náročně formulované paragrafy k tomuto tématu v Katechismu katolické církve nejsou zjevně dostatečné. Kolikrát jsem od prostých členů své církve i jejích vyšších představitelů slyšel a slyším výroky, které homosexuály redukují a deklasují na patvory, potají i veřejně praktikující své sexuální krasocviky, třebae Katechismus praví a ukládá: Nezanedbatelný počet muů a en má vrozené homosexuální sklony. Ti si nevolí svůj homosexuální stav; pro většinu z nich je to zkouška. Proto mají být přijímáni s úctou, soucitem a jemnocitem. Vůči nim je třeba se vyhnout jakémukoliv náznaku nespravedlivé diskriminace. (KKC, Zvon Praha 1995, s. 574). Být v kůi gaye či lesbičky, o soucit bych ani moc nestál, ale určitě o dobrou radu a hlavně příklad, jak ít zodpovědně v lásce a s láskou navzdory všem vnějším i vnitřním svodům a nebezpečím.
Na tomto místě musím vzpomenout jednoho svého profesora a jedné profesorky na gymnáziu, on gay a evangelík masarykovec, ona lesbička a katolička, oba shodou okolností historici, skutečné osobnosti. Pro nás kluky v závěru války, v sloitých kvazisvobodných letech 1945–1948 a zejména za komunistické nadvlády byli naprosto základními pilíři: měli úasnou vnitřní kázeň, byli rodičovští, laskaví i přísní, v kadé vhodné chvíli nám vzdor svrchovaně nebezpečné situaci připomínali naši národní a historickou identitu, uválivě nás orientovali duchovně i politicky a vychovávali k mravním ivotním postojům. Mám snad vděčnou vzpomínku na ně celostně doplnit představou nějakého jejich pokoutního sexuálního šmudlení?
Menšiny jsou v nevýhodném postavení. Křesťané versus takzvaný svět, homo versus hetero. Pozorují se a posuzují.
Křesťané (právem) sázejí na rodinu, náš přítomný svět se svými preferovanými bůky (celebritami všeho druhu, vesměs pokleslými) ji brutálně rozkládá. Tvrdí-li se, e na tom nesou vinu homosexuálové, je to trapný omyl a vlastně i uráka. Vdyť právě oni téměř houfně (bezděčně a osudově bohuel bezdětně) tíhnou k rodině, přece sami z většinou spořádané rodiny vzešli, a tak jim nutně chybí, někteří se ji snaí mermomocí imitovat, někdy i naivně a neuváeně, a jestlie někdo o ní a jejím významu pochybuje či ji odmítá, naučil se tomu od destruktivního partnerského chování celebritních i necelebritních heteropárů, jejich vztahové peripetie a nezřízenosti se pro neutuchající zájem publika šťavnatě komentují v médiích a nabízejí ke konzumaci a následování. Vyskytne-li se pak u některého případu navíc nějaký homo poklesek, jak vítané zpestření!
Co dalšího společného bychom při předpokládaném setkání v kostele mohli najít? e přes veškerou snahu o bezúhonný a plodný ivot selháváme a propadáme omylům a neřestem, e proto potřebujeme útěchu a povzbuzení a odpuštění, e přes všechny pády a pochyby o sobě samých jsme jako tvorové povoláni k tomuto svému ivotu a ten e má smysl. Třeba by nás mohl poučit úryvek z Knihy moudrosti a umírněnost Pána ivota by nám i poskytla úlevu a naději: Miluješ toti všechno, co je, a nemáš odpor k ničemu, co jsi udělal, neboť kdybys byl něco nenáviděl, nebyl bys to utvořil. A jak by něco mohlo přetrvat, kdyby sis to nebyl přál? Ale ty šetříš vše, protoe všechno je tvé Pane, příteli ivota! (Mdr 11,24–26)
Jak se tedy učit vyrovnávat se s tolika zkouškami a handicapy svými i druhých? Jak dokázat přijmout, e vzhledem k nepříznivým osobním ivotním danostem prostě nemohu mít všechno, a svobodně se s tím smířit? Přesto se nápaditě snait uskutečňovat svá nadání a své poslání, ale tam, kde je to moné a zároveň prospěšné a naplňující?
A co teprv otázka ohroení a strachu? Máme zaručeno, e vydobyté svobody a tolerantní postoje, zaloené spíše na momentální lhostejnosti, nebudou pro církev i GL minoritu náhle a nečekaně ty tam? Máme sdostatek zkušeností se situací být terčem posměchu a pohrdání a nenávisti; nevytváří i tento fenomén jakési rodinné pouto? Jsou nějaké cesty dorozumět se, anebo se budeme nadále častovat nelichotivými přívlastky a míjet se, ani jsme spolu pořádně promluvili?
Ať u v kostele nebo na ulici nemohou být praští hrdí parádníci pro křesťana nikým jiným ne bliním. Kdy si spolupatronka Evropy, filozofka, řeholnice a mučednice svatá Terezie Benedikta od Kříe (Edith Steinová) poloila otázku Kdo je tvůj bliní?, dospěla k jediné moné odpovědi: Kadý. Kadý bez výjimky. Ač k tomu nyní či při jiných nabízejících se příleitostech pokřivené výzvy z nadvltavského pahorku či z různých politických a politikařících násilnických pelechů průhledně anebo maskovaně vybízejí, je bohaprázdné k tomuto krédu připojovat v myšlence hvězdičku a pod čarou poznámku: Vyjma homosexuály.
Vratislav Jiljí Slezák (1932), dle vlastních slov římský katolík a běný hříšník, sanctae terrae Bohemicae indignus incola, vystudoval germanistiku a polonistiku, vyučoval zejména německý jazyk na vysokých školách, od 1989 v Teologickém konviktu v Litoměřicích a na Katolické teologické fakultě UK Praha, překladatel beletrie, filozofie a teologie, nositel ceny Josefa Jungmanna.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.