Duchu doby podléháme všichni, stačí si přečíst, co jsme napsali před lety. Podléháme mu i tím, e na jeho projevy nepřiměřeně reagujeme. Jene, a to je právě ta potí, nikdo nedokáe v daném čase onu přiměřenost přesně poměřit. z toho plyne další riziko – dobová atmosféra pramení právě z obsahu i formy odpovědí na vzájemné podněty, z věcnosti nebo demagogie, netečnosti či popudlivosti.
Česká společnost, nebo aspoň její část, se v posledních měsících radikalizuje. Většina Čechů je stále víc zneklidněná. Má k tomu objektivní důvod? Pokud bychom za něj pokládali bídu, ohroení přírodními silami, nic takového nehrozí. Obavy nemohou budit ani nějaké nedemokratické tendence v blízkém okolí a potíe Čechům nečiní dokonce ani ádný příliv uprchlíků z chudých zemí. Proč se tedy cítí ohroeni?
Dvěma hlavními důvody rozčílení jsou dnes pro radikální část obyvatelstva takzvané zneuívání státní pomoci sociálně nepřizpůsobivými a vše, co souvisí s evropskou integrací. Jene i v tomto případě lze mít pochyby: romští spoluobčané – protoe o ty jde – ili s etnickými Čechy i v předchozích letech a epochách, problémy sociálního vylučování, chudoby a z toho plynoucích sociálních konfliktů jsou známy dlouho a ví se také, e řešení je obtíné a dlouhodobé. Cestu do Evropy si zase Češi dobrovolně zvolili, otevírání hranic, a mírové sjednocování kontinentu dokonce vítali s revolučním s nadšením. Co se změnilo? Tak náročný proces se samozřejmě musí setkávat s potíemi, ale jak to, e kdy k nim dojde, jsou najednou Češi největšími sýčky a škarohlídy, a to nejen podle statistických průzkumů, ale i prostřednictvím svým zástupců na mezinárodní půdě?
Všechny indicie nasvědčují, e příčina netkví v ničem jiném ne v samotné České republice a její společenské a politické atmosféře. Vracíme se tak k oné přiměřenosti veřejné debaty. Jsou případy, kdy přehnaná reakce dodává marginálním excesům na váze, a nejlepší je mlčet nebo nanejvýš utrousit lehký bonmot, aby se ukázalo na jejich bezvýznamnost. To ale přestává platit, stanou-li se jejich garanty nebo přímo aktéry populární osobnosti ze světa show businessu, jiné veřejně činné osoby, anebo dokonce vrcholní představitelé státu. v tomto případě můe naopak být rozčílení nás, které děsí veřejné projevy rasismu, antisemitismu, xenofobie nebo šovinismu, nedostatečné. Většinou jen s tichými obavami pozorujeme, co u je společensky únosné veřejně říkat. Svatováclavský projev prezidenta Klause kritizují na přelomu září a října pravicové Lidové noviny jen jako farizejský, levicové Právo zas raději povýšeně poopraví argumenty Tomáše Halíka, který se tamté odváil prezidentovo vystoupení bez obalu pojmenovat (Martin Hekrdla), a doplní to ve stejném čísle pro jistotu ještě protihalíkovským útokem Kníákovým, jako i suchými citáty z Ladislava Bátory a obdobných autorit. Církevní činitelé, kteří propůjčili Klausovi staroboleslavský oltář k jeho ultrakonzervativnímu kázání, si myjí ruce...
Co dál? Má demokratická a humanistická veřejnost nějaký práh snesitelnosti, nebo bude tak jako mnoha intelektuály stále ještě ctěný Karel Schwarzenberg trpělivě přijímat společenské povyšování ultrapravičáků tak dlouho, dokud se nestanou vládnoucí stranou?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.