Ekonom Václav Klusoň v článku Politika a paradox lháře zabrousil do oblasti filozofie, konkrétně filozofie Karla Jasperse. Nenechává čtenáře na pochybách, e straní názorům onoho autora, zejména pak v otázkách viny a odpovědnosti. Přiznávám, e Jaspersovu Otázku viny neznám ani v českém překladu, tím méně v originále. Ten je zřejmě psán v jazyce německém. Jsa Čechem, který získal základní i středoškolské vzdělání na českých školách, vdy se řídím tím, jak pojem vykládají čeští jazykovědci. a protoe za jednu z autorit stále povauji Františka Trávníčka, vdy kdy jsem na rozpacích, zda ten či onen český výraz chápu správně, beru do ruky Slovník jazyka českého (Slovanské nakladatelství, Praha 1952).
Pokud se týče výrazu odpovědnost, v tom významu, jak jej chápe čeština, nalézám zásadní rozpor s tím, jak jej vykládá, v podání Václava Klusoně, Karl Jaspers. Výklad německého filozofa můe poskytnout politikům či jiným autoritám, třeba z oblasti práva, podklad pro uplatňování principu kolektivní odpovědnosti, tedy principu, který napáchal jen v Evropě obrovské škody. a stále ještě páše i v naší zemi! To na rozdíl od toho, jak tento výraz chápe český jazykovědec: e toti odpovědnost můe být jen za vlastní (podtrhuji nejméně třikrát) činy, za vlastní jednání! Nikoliv za činy či jednání někoho jiného! a v tom je přece propastný rozdíl! Či není?
Soudím, e po zkušenostech 20. století, které ještě mnozí mají v ivé paměti, bychom měli být s kolektivní vinou velice opatrní. Co je vyloučeno, e se ve století jedenadvacátém najdou nějací noví Schickelgruberové, Uljanovové či Dugašviliové? Víme přece dobře, e důsledky pak reprezentují pojmy Lidice, Osvětim, Gulag či Jáchymov. Nebo té Dráďany, Hirošima, Bagdád či Bělehrad. Soudím, e uplatnění principů kolektivní viny a kolektivní odpovědnosti našimi politiky a následně i právníky vedlo v uplynulých dvaceti letech k těkým újmám na zdraví národa. Jak by také ne: jestlie lidé čestní, poctiví, pracovití, jako příslušníci lidského rodu také i chybující, jsou vhozeni do jednoho pytle s gaunery, justičními vrahy, ideologickými fanatiky a prádlaři lidských mozků, nemůe to vést k ničemu jinému ne k těkým škodám na morálce národa. Takového přesvědčení se nemohu zbavit. U jen proto ne, e se opírá o mou vlastní zkušenost.
Ing. Jaroslav Dvořák, Třebíč
Poznámka redakce
V. Klusoň mj. psal: Ve své studii Otázka viny rozlišil [Jaspers] čtyři pojmy viny (odpovědnosti): kriminální, politickou, morální a metafyzickou. z našeho hlediska je důleitá vina politická, spočívající ve společné odpovědnosti občanů za to, jakou mají vládu, a vina (odpovědnost) morální, kdy kadý čin je podřízen morálním kriteriím a konečnou instancí pro jeho posouzení je vlastní svědomí. Důleitá je i vina metafyzická, je vyplývá ze spoluzodpovědnosti kadého občana za všechna bezpráví a nespravedlnost, k nim v jeho přítomnosti nebo s jeho vědomím dochází. Pokud neučiníme vše, co můeme učinit, abychom nespravedlnostem zabránili, jsme spoluzodpovědni.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.