Ministr kultury Jiří Besser se činí, aby se do historie české památkové péče zapsal jakoto Kazisvět Veliký: odmítl dát pod památkovou ochranu opravený modernistický dům na Václavském náměstí, který chce jeho majitel naprosto bezprecedentně zbourat, ponechal bez dalšího demolici hokejového stadionu na Štvanici, aktuálně se zapsal tím, e odmítl vzít pod památkovou ochranu 550 metrů čtverečných vzácných gotických sklepů v blízkosti zastávky metra Národní třída, které si ani (řečeno jazykem praské kavárny) komunističtí papaláši nedovolili vybagrovat; a otevřel tak cestu developerským papalášům, kteří zde budují multifunkční centrum Copa. Ředitel Ústavu dějin umění Jan Royt je zděšen: To je skandální rozhodnutí. Pan ministr Besser je ministrem kultury, proto by se měl snait hájit zájmy kultury a ochrany památek. Já jeho kroky sleduji s naprostým zděšením.
Já nynější případ sleduji z letní tišiny italských Alp, v provincii Jiní Tyroly. Zde, na první pohled, památková péče triumfuje. Zde se, zdá se, zachraňuje vše, co přesáhne okraj oddělující přítomnost od nostalgicky vnímané historie. Platí to od romanik, gotismů, renesance a baroka a po historismus, secesi, art déco, ale i pro nejmenší památky lidové, pro nespočet kapliček rozesetých po tyrolských kopcích, a nepočítaně krucifixů pod typickými ostrými stříškami. Ovšeme i tady se pod rouškou peněz a kultivovaného přístupu k památkám skrývá ďábel. Začíná to jazykem. Přesáhne-li míra opotřebení fasády historického domu velmi nepatrnou mez, za ní by se u nás mnohé památky nemusely stydět, říká se tu hned, e je třeba dům sanieren, tedy ozdravět, tj. fasádu precizně opravit, nalakovat tak, e cokoli historického vypadá, jako by bylo teprve včera dokončeno, právě odhaleno, čisto, barevno. Kadý detail září novotou, botox zabral. Obávám se, e tento způsob čeká na celé zdejší památkové dědictví, resp. na to, co do něj bude přizváno (památky po roce 1945 asi vzhledem k pokročilému kulturnímu zoufalství místních nepřeijí). Zářivá novota si zde na KADÝ dům, na KADOU památku brousí svůj zázračně blyštivý zub. Zvlášť odstrašující zázraky jsem viděl ve farním kostele sv. Jiří v Meranu, ve čtvrti Obermais, a projíděje kolem významné hradní ruiny Mühlbacher Klause nedaleko Brixenu.
Farní kostel sv. Jiří, původně ze 13. století, uvnitř barokizován a rokokizován, byl ještě předloni pěkně zachován. Byl na něm stále k vidění onen Alterswert Aloise Riegla, tedy hodnota stáří, tedy vlastně to jediné, proč máme – dle vídeňského guru moderní památkové péče – památky chránit. Jene bohatým obyvatelům luxusní vilové čtvrti lázeňského městečka se nezdála vlastní péče o kulturní dědictví dostatečná. A tak byl kostelík za miliony eur sanován. Kdy jsem poprvé po rekonstrukci vstoupil dovnitř, uasl jsem. Vše je uděláno nesmírně dobře, rokokové malby září novotou, ale ne kýčem, vše je decentně nasvíceno, opraveno, vypucováno, dokonce i digitální ukazatel písní z kancionálů je v decentní bílé, aby nerušil dokonale bílé pozadí.
Ještě absurdnější zázrak najdete v impozantní hradní ruině Mühlbacher Klause (nedaleko Brixenu, chránící vstup do údolí Pustertal), je byla budována od 13. do 15. století, do roku 1500 střeila hranici mezi Tyrolskem a Goricí, později slouila jako mýtná brána, kde se vybíralo za průjezd a dokonce i průchod do Benátska a zpět. Jeli jsme pomalu a asl jsem: snad kadý kámen z hradu byl vyzvednut, očištěn, sanován, vypudrován. Mühlbacher Klause dnes září do daleka jako nejabsurdnější příklad fanatismu pseudopamátkové péče. Zázrak mezi hradními ruinami.
Je jistě smutné, e v samém centru Prahy zanikají či jsou ohroeny mimořádné hodnoty. Ale jak píše Naděda Mandelštamová: Dobrý je jenom ten ivot, ve kterém se zázraky dít nemusí. A Alois Riegl dodává: Kadá památka má právo na důstojný zánik.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.