Jsou publikace, které se vzpírají kritické reflexi, a to z prostého důvodu: člověk se do nich začte tak, e ho opouští zpytavější soudnost. Má chuť text a příběhy raději převyprávět a leccos k nim dodat. Je to i případ Esejů o člověku Václava Smitky.
Smitka se doil tří čtvrtstoletí, je na prahu vyššího staršího věku. Eseje navazují na jeho stejně nazvanou prvotinu; v osobním dopise je označuje za myšlenkový odkaz. V devatenácti kapitolách úvah o ivotě, referátů přednesených na nejrůznějších setkáních a kasuistik zhodnocuje třicetileté zkušenosti psychologa na geriatrii a gerontopsychiatrii i z vlastního ivota. Zamýšlí se nejen nad fyziologickými, psychologickými a intelektuálním změnami a proměnami ivota v procesu stárnutí, nad nemocemi a bolestmi, které lidi trápí, ale zároveň obohacují náš ivot, prohlubují naše vnímaní a poznání, které se poté odráí ve filozofii a v kultuře. Nemůe proto přehlédnout pojmy, jako je věčnost, zánik a sláva. Jeho texty jsou tak specifickým a encyklopedickým příspěvkem k rozvoji gerontologie i filozofie.
Ji v prvním eseji Člověk, člověčina, člověčenství je patrné, e se Smitka vrením člověka do světa a konkrétního sociálního prostředí, v něm si postupně vytváří i svůj vlastní hodnotový svět hlásí k existencialistické filozofii. Reflektuje tu komplikovanost vlastního osudu, poznamenaného váným zraněním v dětství, které vrstevníci proívali moná daleko jednodušeji. Ale v kadém případě jsme těmito forming-impressions dlouhodobě a někdy i negativně poznamenáni, alespoň zčásti i celý ivot determinováni. Zvláště nedokáeme-li naslouchat nejen souvěrcům (jak Smitka pouívá tento pojem), ale ani – a především – jinověrcům. Moná by ale vše bylo jinak, kdybychom se jako aktivní lidé neustále neocitali v časové tísni...
Esejem Je moudrost stáří mýtus? se autor dostává in medias res. Uvozuje jej ironickou šaškovou otázkou moná ji dementnímu králi Learovi: Proč jsi nezmoudřel, dokud jsi nezestárl? Není moné se tu vyhnout slovu moudrost, o kterém se můeme dočíst, e je v této čisté podobě vlastní jen češtině. Smitka se domnívá, e moudrý je od přírody bystrý, zkušený, rozumný, prozřetelný a uválivý. Ale jak si člověk to vymezení přečte, okamitě má dojem, e v něm něco chybí. A sice zcela konkrétní osobnost. Moudrost je nemyslitelná bez charakteru. Předávat vědomosti stáří v dynamickém vědeckotechnickém rozvoji je mono jen občas, spíše naopak mladí poučují staré. Ale přesto zůstalo něco, co je moné předat, jakási koncentrovaná ivotní zkušenost i zcela individuální poučení.
Jene autorova prognostická vize ukazuje na hrozbu demence jako průvodního jevu stáří desítek milionů lidí. Je to daň i za pokrok medicíny. Osudem můe být stále častěji, e se člověk ze ivota vytrácí. Doít se vysokého stáří začíná být stále ošidnější. Ztrácí se sociální role starých lidí. Zůstává povinnost se o ně postarat, jako Phillip Roth o svého otce, jak to popisuje v románu Odkaz. Nakonec si s Michelem Montaignem můeme jen povzdechnout: Kdo by naučil lidi umírat, naučí je i ít. Ale moná je zvrácené naučit se umírat? I kdy si to třeba můe myslet jen člověk zdravý, jakkoli u také starý. Zvláště je-li dítětem rodičů, kteří si nikdy stáří nepřipustili. Zajímal je jen způsob konce. Kdy měli štěstí, přišel rychle.
Co věděli antičtí filozofové o ivotě a stáří? ptá se Smitka. Zmiňuje zvláště zachovat míru, ničeho ne moc, všeho s mírou... Jako ideál a normu kalokagathie. Vzešla z beznaděje, z vědomí předurčených mezí, křehkosti lidské existence. Přetrvává proto v evropském myšlení spolu s nemalou mírou skepse. Ale i Chilónovo Va si okamiku!, k němu se hlásil i Demokritos a údajně se doil 109 let. Byl ateista a varoval před bilančními výčitkami a obavami ze smrti: Lidé prchajíce před smrtí, běí za ní. Jene jak zachovat míru v dynamické a hektické době? Moná je workoholismus jen obranou některých lidí před thanatologickými myšlenkami? A – ironicky řečeno – i před aktuální politickou scénou?
Antifón ji před dvěma a půl tisíci let pregnantně v souvislosti s bilančními výčitkami odpověděl na základní téma Kunderova díla: Kdybych v té či oné části ivota udělal něco jinak, bylo by všechno jinak, tedy lepší. Jene: Ten ivot, který jste proil, je jediný, ádný jiný neexistuje. Není monost opravy, a proto je ivot, jaký jste proil, vaším jediným ivotem. Varovat je moné jen děti a vnuky: na začátku ivota vcházíte na neporušenou sněhovou pláň, na které je vidět kadá vaše stopa, která po vás celý ivot zůstane.
Zdánlivě je na první pohled zřejmé, proč Václav Smitka zvolil pohled na stáří očima básnířky Sapfó z Lesbu a spisovatele Oscara Wilda. Autor však Sapfó vybral pro její vyrovnanost, klid a harmonii, a zvláště pro verše vyjadřující strach ze stárnutí, stáří a smrti: ...v jejích údech třaslavých není áru / milostné touhy. Nebo: Nestárnout, věčně být – to nelze. Či: Ké smrtí uniknu stáří! Být mlád je nejkrásnější. Oscar Wilde musel ohromovat měšťáka svou letorou u jen proto, e il v pozdně viktoriánské době. Obraz Doriana Graye, tedy od zlatého mládí (d´or) k šedi stáří (gray) nemůe nebýt provokací: obraz se mění s kadým hrdinovým špatným činem, jejich pachatel zůstává ale dále mlád; Dorian pociťuje lítost jen při pohledu na měnící se obraz. Zabije malíře portrétu, zaútočí noem na obraz, ale probodne sám sebe. Iluze skončila. Mrtvý má stařeckou tvář, obraz oivl. Svědomí nelze umlčet. Ani Goethův Faust si neuchoval mládí.
Cicero napsal, e všechno lidské je plno bláznivosti. Tím autor začíná úvahu Lidský ivot ve Chvále bláznivosti Erasma Rotterdamského. Středověký katolicismus povaoval lidi za nesmrtelné. Tematizovat stáří, jako to činí Erasmus, nebylo obvyklé. I u něho však stárnutí a stáří nemají jen světlé stránky, ale i rub – jak svízelné je stáří, jak krutá je nutnost zemřít! Autor osobitě prokládá úvahy o Erasmovi kasuistikami ze své praxe. Prokazuje, e se tedy nelze spokojit jen s Erasmovým laskavým ironickým pohledem na stáří.
Podobně autor uvauje v eseji Je geriatrie donquijotství? Volba je zřejmá z názvu: Nejsou geriatři jen stejně smutnými postavami či směšně pošetilými dobráky jako hrdina Cervantesova románu? V otázce je údiv i obdiv. Pravdivé je druhé hodnocení, jinak bychom opustili půdu evropské kultury. A v tom je největší Smitkova zásluha: spojuje geriatrii, vztah ke stáří a péči o staré s historickým zázemím, s evropskou civilizací a kulturou, a hledá pro tento postoj oporu v evropských velikánech. Jinak by převládlo mínění a praxe, e smrt neporazíme, demenci nevyléčíme, depresím jen přechodně ulevíme, desítkám milionů současným a budoucích dementních kosmopolitních tuláků nepomůeme... Na úkor étosu humanity.
Těko začít něčím jiným ne úvahou O asymetrii vztahu starého člověka a terapeuta. Argumentem je přesvědčení profesora Vladimíra Vondráčka, e sice kadé období lidského ivota má své problémy, ale ty ve stáří jsou nejnaléhavější. Nejspíš proto, e poslední. Jdou jim vstříc geriatrie, gerontologie, gerontopsychiatrii, gerontopsychologie a jiné multidisciplinární nauky. Vztah terapeuta a starého člověka doprovází – jako výraz asymetrického vztahu – paternalismus. Je tím silnější, čím více váných chorob pacienta doprovází. Někdy jsou tak závané, e a znemoňují komunikaci. Překonat je můe – třeba jen dotyk. Jsou to okamiky, kdy se léčba spíš ne o vědu opírá o intuici, umění jednat s lidmi. Poradí si asi nejlépe ti, kdo mají blízko k umění, a to nejen jako konzumenti. Nejhorší jsou situace, kdy je člověk upoután na lůko, jakkoli i ten svůj stav můe snášet pasivně, ale i aktivně. Regresi doprovází infantilita a emoční nevyváenost, přerůstající v zoufalství a úzkost. Pro terapeuta není jednoduché zachovat v takovém člověku alespoň zlomky integrity.
Esej O bolesti, utrpení a osamělosti starých lidí uvozuje kontradiktorická myšlenka Saint-Exupéryho z Citadely: Pokud jsi přijal riziko smrti, obdarovals jen sebe. Smysl je ale zřejmý – bolest, utrpení a s nimi spojená emocionální i někdy faktická osamělost proměňují proívání lidského ivota. Zasahovat do něho je riziko s těko předvídatelnými účinky. Autor se pouští do tématu, který je sám o sobě strašný, ale kadý člověk by o něm měl vědět, jakkoli se cítí zdráv, netrpí, je obklopen lidmi; situace se můe diametrálně změnit. Můe to těko na něčem jiném demonstrovat ne na Tak pravil Zarathustra Friedricha Nietzscheho, Dostojevského Bratrech Karamazových a Základech metafyziky mravů Immanuela Kanta. Či přesněji – na autorech samotných. Rozhodující je Smitkova terapeutická zkušenost, se kterou samozřejmě můeme polemizovat: začít s vánou starostí o stáří, nemoc, utrpění, osamělost dnes, tedy v jakémkoli věku, abychom – a budeme vzbuzovat jen soucit, ale nebude nám pomoci, uměli i soucit přijmout jako projev lidské pomoci v bezmoci. Odmítnout můeme, ale máme tu zkušenost jako terapeut?
Monosti psychoterapie v gerontopsychiatrii napsal s G. Škorpilovou. Fakt, e mezilidská atmosféra není pro stáří nejpříznivější, dokumentoval americký film s příznačným názvem Tato země není pro staré. Zatímco v minulosti bylo stáří a glorifikováno, nyní je preferováno mládí. Nejsme schopni vnímat ivot jako přirozený celek, v něm by stáří mělo být vyvrcholením. Spolu se stoupajícím průměrným věkem je stále častěji doprovázeno demencí, depresemi, delirii, psychózami a změnami osobnosti.
Jinde autor znovu odkazuje na antiku, Periandra s jeho ideálem krásy a mravů, připomene obřady jako počátek psychoterapie a socioterapie; nezapomene ani na svého dědu, který do konce ivota pečoval o zevnějšek i mravný ivot. Znovu kalokagátheia. Na ni by se nemělo zapomínat ani v geriatrických zařízeních. Nedodrování posiluje ageismus, averzi ke stáří, kdy stáří obtěuje svět u svou početností. Smitka je autorem mnoha kasuistik, proitých i zprostředkovaných četbou, jednou z nich je Co poznává básník po CMP (cévní mozkové příhodě) s fatickou poruchou. Podtitulek: O deníkových záznamech básníka Jiřího Koláře. Autentické záznamy z nejhorších dní ivota: Celý den prázdný, bez špetky myšlenky. Bez vnitřního slova. Kus ivého kamene. Škoda slov... Leím na vlastním ivém masu. Ale zároveň rozhodnutí: Nebudu skuhrat, nikam to nevede.
Téma První literární dokument o sebevradě je uvedeno citátem Michela de Montaigne, s jeho první částí se dá úspěšně nesouhlasit: Smrt nejdobrovolnější je nejkrásnější. ivot závisí na cizí vůli; smrt na naší vlastní. Smitka čerpá ze staroegyptského palimpsestu Rozmluva člověka odhodlávajícího se k sebevradě s jeho duší. Připomíná osud poctivého podnikatele, který po loupei zbankrotoval, rodina mu zemřela, přátelé ho opustili a nemá jiné východisko. Jeho duše se však tomu protiví. Ať je smrt sebevíce vysvobozením a vykoupením. I za cenu totálního konce. Jako při rozhodování o eutanazii. U nás téma stále ivé...Bylo by překvapivé, kdyby se v knize neobjevil esej T. G. Masaryk o sebevradě. Pro politika bylo toto sociologické téma jistě riskantní, ale vlastní proitek z dětství byl silnější. Sebevradu povaoval za hromadný sociální jev a nepřirozený způsob smrti, za produkt pokroku, vzdělání a osvěty, bludných představ vzdělanosti. Příčinou je bída a alkoholismus, sociální zlo. Souvisí s duševními nemocemi. Volí multikauzální přístup, celkový ivotní postoj. Náboenská víra tendenci k sebevradě oslabuje. Stáří významnější roli podle TGM nemá – co by v současnosti neobstálo. Nesmiřuje se s myšlenkou jisté danosti moderní společnosti i sebevrady. Východiskem je mu realizace humanitních ideálů.
Nechybí odborníkova sebereflexe, co se stává málokdy: Existuje profesionální deformace a stereotypy v geriatrii? Pokud bychom měli přijít s pohledem z jiných oborů, můe jít o setrvalou rutinu postrádající jakékoliv inovace, i o provozní slepotu. Zůstaneme-li u geriatrie, jistým nebezpečím je nápodoba chování pacientů či klientů. Ale autor objevuje i cosi jiného, deformaci své profese ve sklonu posuzovat u běných lidí psychický či psychiatrický stav.
Publikace je shrnutím výsledků jedné etapy Smitkova ivota po vyhození z rozhlasu po roce 1968. Autor nezastírá, e dospěl do věku a po mozkové příhodě do stavu, kdy se stal tématem sobě samému. Počtvrté v ivotě se učí číst (dříve jako prvňáček, po amputaci pravé ruky, po klíšťové encefalitidě). Otevřeně popisuje stavy, které musí proívat, a tím lépe poznává, co proívali jeho pacienti. Začíná přemýšlet o umění odejít, naštěstí ho netíí nedokončenost díla.
U ale nemůe přesvědčovat pacienta, e sebevraedné usilování je neoprávněné. Pociťuje odpovědnost, e by mohl zemřít dříve ne jeho pacienti. ... stal jsem se vazalem pána, s ním jsem se dříve v pohodě potkával. Ten pán, ke kterému nyní s úctou a s bázní shlíím, je čas. Ano, je to pro jiné lidi i pro věk, kdy člověku ji nechybějí peníze, ale právě čas. Nemusíme jej však za kadou cenu věnovat reflexi a sebereflexi, u někoho a trýznivé; podle letory se s faktem smrtelnosti můeme vyrovnat plebejsky, vzít ji jako součást ivota. Tady ovšem monosti převyprávění končí...
Publikace, charakteristická tematickou sevřeností a zároveň rozvětveností, ani starého člověka nezastraší, ale vyburcuje k aktivitě, někdy i z naštvanosti, e si někdo myslí, jako by se člověk měl na stáří a smrt připravovat. Neměl! Jen by o tom ovšem měl něco vědět. To ano. Autor ke kadému soudu dospívá po historické analýze jevu, a to zejména z antických či středověkých zdrojů.
Jen tak mimochodem, podobného přístupu, i kdy v argumentaci politické, byl a je pravděpodobně schopen jen Vladimír Špidla. Ať s ním souhlasíme nebo ne, jeho výroky byly a jsou jen vrcholem ponořené části ledovce, sedminásobně hlubšího poznání.
Společnost můe zaujmout ke stárnutí a stáří jen následující postoje: postoj odmítavý, postoj vstřícný a postoj nevyhraněný, ambivalentní. Není těké předvídat postoj autorův, stejně tak, v reálném čase, společenský. Stačí pozorovat současný veřejný a politický ivot.
Václav Smitka: Eseje o člověku. Archeologie lidských ivotů II, Jeek, Rychnov nad Kněnou 2009, 152 s., cena 180 Kč
Antonín Rašek (1935) je sociolog.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.