Není mnoho knih, které by se v naší vlasti dočkaly během 17 let čtyř vydání, zvláště v oblasti zabývající se religionistikou a teologií. V květnu se to díky nakladatelství Trinitas podařilo knize Karla Skalického Po stopách neznámého Boha. O zájmu čtenářů svědčí i symposium o vztahu religionistiky a teologie, které uspořádala autorova mateřská Teologická fakulta 31. 5. 2011 v Českých Budějovicích u příleitosti aktuálního vydání.
Kdy si Skalický vytyčil v roce 1993 úkol shrnout své dosavadní rozvaování na pomezí religionistiky a teologie, byl ji rozhodnut opustit své místo v Římě a vrátit se zpět do vlasti. S trochou nadsázky můeme říci, e první vydání knihy (1994) bylo jakýmsi darem české odborné veřejnosti, darem, s ním se vracel exulant, nevěda zda a jak bude ve vlasti přijat. Avšak devadesátá léta byla ji dobou plodů hlubšího studia předchozího. Skalický formuloval teze své knihy původně v italštině ji od roku 1977, kdy začal v Římě přednášet fundamentální teologii. Různé části vycházejí v různých periodicích během 80. let, a připravují tak půdu pro vznik samotné knihy (1993). Více ne půl druhého desetiletí rozvaování vedlo k textu, v něm se Skalický vydává po stopách neznámého Boha, boha Senekova a Boha Pavlova, aby přivedl k dialogu teologii s religionistikou.
Jako student jsem se v prvním ročníku českobudějovické Teologické fakulty setkal s prvním vydáním Skalického stopovačky, jak jsme jí tenkrát říkali. Její povinná četba ke zkoušce z religionistiky se ukázala povinností milou, protoe jsem záhy zjistil, e se nejedná o nudný manuál, ale knihu takřka dobrodrunou. S radostí jsem proto v roce 1999 měnil ošoupané první vydání za zbrusu nové, světle modré vydání druhé. To sice neslibovalo nic nového, ale bylo pozváním k opakované četbě. Skalického text pro mě tehdy oil podruhé. Cílem ji nebyla jen dobrá známka z religionistiky na konci semestru, a tak se začaly objevovat nové souvislosti. Viděl jsem, jak lidé poznávají sami sebe, jak popisují různé oblasti své existence a konečně jak vnitřně zápolí o svou identitu, o smysl svého vlastního bytí, a ještě jsem si uvědomil, e to jsem já sám, kdo stojí uprostřed tohoto zápolení, e to je nejen autor, ale jsem to i já, kdo stopuje neznámého boha.
Třetí vydání mne zastihlo, kdy jsem se vrátil z teologických studií v cizině a pomalu začínal připravovat magisterskou práci. Psal se rok 2003 a světle modrá stopovačka se převlékla do elegantní černé. Třetí vydání slibovalo novou předmluvu. V ní byl učiněn objev pro českou religionistiku velmi významný – e toti ona nemá jen jednoho zakladatele, ale dva, e nemá jen své základy, ale také svůj úvod. Česká religionistika toti nevznikla jako jednooký kyklóp, nýbr měla oči dvě, jako docela obyčejný člověk. V roce 1920 toti vydává jak Otakar Pertold své Základy všeobecné vědy náboenské, tak Josef Hanuš svůj Úvod do srovnávací vědy náboenské. (Detailně se této kapitole české religionistiky věnuje Tomáš Bubík ve své poslední knize České bádání o náboenství ve 20. století.) Nový objev byl následován prakticky nezměněným textem, jak vyšel v roce 1994. Slouil velmi dobře nejen k výuce na teologických fakultách, ale i široké odborné veřejnosti a do letošního roku, kdy uzrál čas, a Skalického dílo kvete počtvrté. Zdá se také, e ještě krásněji ne kdykoliv předtím. Je toti významně rozšířeno o reflexi přístupu k posvátnu v pracích Reného Girarda. Tentokrát však, pro čtvrté vydání své kníky (...), jsem se u necítil na to, abych se výzvě Girardova díla znova vyhnul, píše Skalický, přislíbil jsem proto nakladateli, e připravím čtvrté, rozšířené vydání, a to právě o přístup literárně-antropologický, jak jsem si dovolil Girardův metodický postup charakterizovat. Díky uvedenému rozšíření doznal značného rozpracování i závěr knihy.
Nová předmluva uvádí hlavní změny a inovace, kterých se knize dostalo. Kontinuitu s předchozími vydáními ukazuje zařazená předmluva k vydání třetímu, která hovoří o Pertoldovi s Hanušem. Dále se vše odvíjí v intencích předchozích verzí. Na počátku je čtenář jaksi zasvěcen do čtení knihy u oltáře, který je vystavěn neznámému Bohu. Na tomto oltáři leí problematika náboenské skutečnosti a jejího uchopení. Skalický stejně jako ve svém Zápase s posvátnem ukazuje, e náboenská skutečnost je jaksi dvojaká. Osciluje mezi lidským a boským, přičem oba elementy jsou v jejím utváření propojeny. Proto i adekvátní studium náboenské skutečnosti musí podléhat zákonům jisté dvojdomosti, a nejedná se vdy jen o interdisciplinární přístup, ale také (pro Skalického myslím především) o věc bytostně lidskou. Vdyť kadé tázání po Bohu vdycky nakonec vede k tázání po člověku. Skalický má za to, e pokrok na poli studia náboenských skutečností je moný jen do té míry, pokud se zachová podle zákonů totemické exogamie. (...) Kdo chce být ,plodným a chce ,rodit, musí vyjít ze svého ,disciplinárního totemu a hledat jinde. Stejně tak jako totemická exogamie ukládá povinnost členům kmene, s rostoucí naléhavostí se prosazuje mezioborovost náboenských studií. Sám autor je dle mého názoru zosobněným naplněním této totemické exogamie, jeho teologicko-religionistický diskurs silně zakořeněný ve filozofii a smyslu pro historii je zřetelně patrný. Navíc spojení lidského a Boského v osobě Zmrtvýchvstalého je dle mého soudu paradigmatem jeho ivota. V recenzi českého vydání Skalického Alle presse con il Sacro jsem kdysi napsal, e to je: druhá část svědectví odváného mue, který se na své ivotní pouti vydal ,po stopách neznámého Boha a při tom se mnohokrát ocitl v ,zápase s posvátnem.
Ji úvodní část nenechá čtenáře na pochybách stran autorova pohledu, který ač fundovaně religionistický, zůstává vdy jasně zaměřen na Boha, který není tak úplně neznámý: je to Bůh, který má zcela určité jméno, jméno, které Skalický vyjevuje čtenářům na závěr. Je to jméno, které se píše čtyřmi písmeny (JHVH), jméno, které bylo Mojíšovi vyloeno třemi slovy ehjé ašer ehjé. Po tomto preludiu provází autor čtenáře postupně krajinou filologicko-lingvistického přístupu k náboenství, v ní se dotazuje po spojení boského s nebeským, neboť podle Skalického nálezů byli nebe a bůh v lidské mysli odpradávna úzce spojeni. Cenným zdrojem informací o náboenské skutečnosti byla vdy etnologie. Druhá Skalického krajina tedy přináší ovoce bádání etnologického, zejména v druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Tehdy šlo o původní formu náboenství. Byl to prvobytný ateismus, animismus či monoteismus? Skalický má za to, e idea Boha se nevyvinula z ádného známého náboenského systému. Zdá se toti, e se jedná o ideu, která se odvozuje ze samého lidství, co potvrzuje Skalického tezi, e lidské a boské k sobě od pradávna neodmyslitelně (avšak tajemně) patří. Třetí krajinou, kterou nám Skalický otvírá, je tajemná zahrada hlubinné psychologie. Zatímco podle Skalického Freud povaoval neurózu za zdroj náboenství, jeho následovník Jung tvrdil pravý opak, kdy připsal náboenství funkci léčebnou. Podobný obrat sleduje Skalický i v krajině sociologické, kdy prezentuje Bergerův metodologický ateismus jako vyšší syntézu Durkheimova a Weberova přístupu k náboenství. Je zřejmé, e jak v sociologii, tak v psychologii bádání v posledních letech pokročilo; Skalického pojednání však prezentuje čtenářům kořeny současných debat, a to je velmi cenné. V prvních třech vydáních končila jeho stopa v krajině nahlíející náboenskou skutečnost z hlediska fenomenologie. V této krajině ji lidé nezkoumají jako externí objekt svého intelektuálního snaení, ale právě naopak, snaí se do ní vít, vcítit. Pro porozumění náboenskému fenoménu musí být člověk tím, co dnes nazýváme authentic insider. Objektivní věda o náboenství se v přístupu fenomenologickém stává subjektivní náboenskou vědou.
Ve vydání čtvrtém přivádí Skalický stopařský oddíl čtenářů do krajiny zbrusu nové, do krajiny literárně-antropologické, jí vévodí koncepce Girardova. Ta se v jeho pohledu odklání od pokusů postihnout původ ideje boha a zaměřuje se na problematiku násilí jako rodné půdy posvátna, poukazuje na podstatný rozdíl mezi posvátnem (sacrum) a svatostí (sanctum), jen byl ve fenomenologickém přístupu zastřen, a vyzdvihuje nepominutelnou důleitost velikonoční události smrti a vzkříšení Jeíše Nazaretského. Girardovi zdá se nejde o to, kde se v člověku vzala idea Boha a jestli jí něco ve skutečnosti odpovídá, pokračuje Skalický, ale spíše o význam poselství velikonoční události pro náboenský vývoj od krvavého ertvovnictví k neobětnímu křesťanství. K tomu Girard dochází aplikací své mimetické teorie, která spočívá v nápodobě pramenící z lidské společenskosti. Napodobuje se vše, avšak pro Girarda je klíčové napodobování lidských tueb. U mimetické, tedy napodobovací touhy subjekt touí po objektu, který vlastní nebo si přeje jeho vzor. Tyto touhy mohou být akviziční a metafyzické, nebo chcete-li různě nízké a vysoké, zároveň sama mimetická povaha touhy je rozštěpena, neboť touha můe být konstruktivní i destruktivní. Kultura se v Girardově pohledu utváří i rozbíjí díky mimezi. Kadý člověk můe být druhému člověku nejen vzorem, ale i rivalem. Tato mimetická dialektika lidské touhy ústí do násilnického a agresivního řádění druhu homo sapiens. Jinými slovy, destruktivní mimetické běsnění vyaduje kompenzaci, jinak by lidská společnost ji dávno neexistovala. Skutečnost, e stále existuje, proto vyaduje nastolení mimetické rovnováhy a k tomu můe dojít jen díky smírčí oběti. Oběť je očistným proitkem a v konečném důsledku ustanovuje to, co Girard nazývá posvátným (obětním) náboenstvím. Kdyby zde celá kauza náboenství měla skončit, znamenalo by to, e veškeré náboenství je produktem jakési původní smírčí vrady, která má zastavit eskalující lidské násilnictví. Girard však ve své teorii postupuje dále. Proti livé posvátnosti smírčího kozla mýtů je tak postavena čistá svatost obětního beránka dějinného líčení evangelií. A tu je právě místo, které Skalický označil jako průlom Girardovy religionistiky do teologie.
V závěru práce Skalický dochází k přesvědčení, e v posledních letech došlo na poli religionistiky k výraznému posunu, především co se týče jejího vztahu k teologii. Mnohdy programově protináboenští religionisté opět nechávají vedle sebe teologii existovat, a mnozí ji dokonce povaují za rovnocenného partnera ve vědecké diskusi. Těm posledním je Skalický vdy připraven poslouit fundovanými teologickými i religionistickými postoji. Tento posun v religionistice však podle Skalického nepřišel samo sebou, ale má své konkrétní důvody i význam.
Prvním z důvodů, které Skalický uvádí, je epistemologické zrání religionistiky jako vědy. Ta si uvědomuje, e nelze dlouhodobě postulovat iluzornost předmětu zkoumání. Dále je to politický utilitarismus, který přináší názor, e náboenství, ať je jakékoliv, je vdy důleitým ozubím v soukolí společenského mechanismu. Fenomenologická metoda pak přispěla k překonání prvotního ateismu v religionistice svým metodologickým obratem. Ten vymanil náboenství z područí interpretačního rámce jiných sociálních skutečností (ekonomie, politika, psychologie atd.) a umonil náboenství prezentovat se náboensky, tedy skrze svůj jedinečný posvátný charakter. Čtvrtým faktorem je podle Skalického naléhavá a stálá potřeba ekumenismu v nejširším slova smyslu, včetně mezináboenského dialogu a teologie náboenství. Poslední jmenovaná se naprosto nutně neobejde bez důkladných religionistických znalostí. To můe vést, při důsledném dodrení epistemologických odlišností religionistiky a teologie, ke vzájemnému obohacení. Posledním důvodem je pak zejména v posledních dvou dekádách návrat náboenství na scénu veřejného ivota globální světové společnosti.
Jaký je však význam uvedeného posunu, uváíme-li všech pět jeho důvodů? Podle Skalického umoňuje setkání ateistů a věřících na pozici, která je vlastní metodologickému ateismu, ale zároveň umoňuje jeho horizont překročit směrem k transcendenci. Idea Boha v lidské mysli je toti podle Skalického personifikací záruky smyslu. Je to právě personifikace záruky smyslu, kterou jedni povaují za iluzi a druzí za projev nekonečné tvůrčí Mysli. Někteří by snad mohli Skalického nařknout z pokusu dokázat současnému člověku Boí existenci, toho je ale náš autor dalek. Spíše mu jde o prokázání racionality svobodného rozhodnutí pro Boha. To znamená, e Po stopách neznámého Boha můeme číst nejen jako religionistiku, ale také jako fundamentální teologii.
Kniha je tedy dílem balancujícím velmi dobře na pomezí religionistiky a teologie. Autor provádí čtenáře hraničním hvozdem disciplín s přesností a jistotou zkušeného stopaře, a právě díky tomu zůstává Po stopách neznámého Boha zajímavou alternativou k úzce profilovaným oborovým manuálům. Její interdisciplinární a široký informativní záběr z ní činí dílo, které u nás nemá obdoby, neboť vzbuzuje nejen otázky intelektuální, ale té existenciální. I čtvrté vydání si najde jistě mnoho čtenářů.
(Redakčně mírně kráceno; bez poznámkového aparátu; foto TF JU)
Karel Skalický:
Po stopách neznámého Boha, Trinitas, Svitavy 2011, 192 s.František Štěch (1980) přednáší fundamentální teologii na Jihočeské univerzitě.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.