AIDA není jen opera
Z archivu Listů (1982, roč. XII., č. 5, říjen 1982, s. 61) vybíráme článek, podepsaný tehdy značkou -hd- a publikovaný pod stejným titulem jako nyní, jako doplněk k Havlíčkovu článku Tři Karlové ze strany 20 v tomto čísle. -red-
Znepokojující zprávy o pronásledování umělců v různých částech světa, v Argentině jako v Československu, v Chile jako v Sovětském svazu, v Jihoafrické republice jako v Polsku, přivedly v roce 1978 skupinu francouzských umělců na myšlenku, e nestačí, aby na jejich obranu sepisovali jen petice a pořádali podpisové akce, nýbr e bude účinnější zastat se jich způsobem, který je jejich profesi nejvlastnější – uměleckým činem. Tak se z podnětu Ariany Mnouchkinové, Patrice Chéreau a Claude Lelouche zrodilo Mezinárodní sdruení na obranu umělců. Association Internationale de Défense des Artistes, zkráceně A. I. D. A., je jakousi obdobou Amnesty International, její akce mají však specifický charakter.
Příklad francouzských umělců našel následovníky v řadě evropských zemi – v Německu, Holandsku, Belgii. V září 1980 zaloili enevští umělci švýcarskou sekci sdruení – A. I. D. A. Suisse – jejím předsedou je divadelní reisér François Rochaix. A hned jejich první akce byla úspěšná. Ve spolupráci s televizí francouzsky hovořící části Švýcarska, Télévision suisse romande, nastudovali – podobně jako to učinila Mnouchkinová se svými přáteli ve Francii a v Německu – dramatickou rekonstrukci procesu s Václavem Havlem a dalšími členy VONSu. Dokumentární hra pod názvem Proces a Prague: le VONS au banc des accusés, měla svou premiéru ve švýcarské románské televizi 1. prosince 1980. Na ivě vysílaném představení se za vedení Pierra Binera a v reii Alaina Blocha podílelo na padesát enevských herců. Všichni účinkovali dobrovolně a své honoráře odevzdali fondu A. I. D. A.
Záznam velmi působivého pořadu byl na Mezinárodním festivalu filmu a tisku, který se konal v říjnu 1981 ve Štrasburku, vyznamenán zvláštní cenou za televizní dílo, a 5. ledna 1982 jej vysílal i třetí francouzský televizní program France Régions 3.
Další záslunou akcí švýcarské sekce A. I. D. A. byl rozhlasový Týden československých spisovatelů, jeho iniciátorem a organizátorem byl enevský herec François Germond. Po celý týden v listopadu 1981 vysílal švýcarský románský rozhlas pořady věnované české literatuře. Členové A. I. D. A. v nich přednesli výňatky z Haškova Švejka, Hrabalových Tanečních kursů pro pokročilé, Škvoreckého Tankového praporu, texty Václava Bendy a Evy Kantůrkové. Divadelní tvorba byla zastoupena hrou Václava Havla Vyrozumění a Londonovou dramatizací dopisů Vlada Clementise, která měla nedlouho předtím premiéru v enevském divadle v Carouge pod názvem Le Merle Siffleur.
V rozhlasovém cyklu bylo uvedeno i několik novinek. Ve francouzských překladech, které byly pro tuto příleitost pořízeny, tu poprvé zazněly fejeton Ludvíka Vaculíka Jak se špatná zpráva změnila v lepší, povídka Ivy Procházkové Proč z takové dálky, kdy hrajeme přesilovku a krátká novela Karla Pecky Mistři smíru.
Kadý pořad byl provázen zasvěceným úvodním slovem F. Germonda a cyklus byl doplněn rozhovory s J. Pelikánem a A. Londonem. Všichni, kdo se na týdnu československých spisovatelů podíleli, věnovali i tentokrát své honoráře fondu A. I. D. A.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.