Kdo si pustí rádio, všelicos uslyší. Co je mi tam u drahnou dobu nejprotivnější, to byste neuhodli: francouzské písničky v enském podání. V souboru padesáti poloek, které Radiournál omílá kolem dokola, jsou asi čtyři, při mém známém minimalismu je to a dost, zvlášť kdy je slyším tolikrát a bohuel jim proti své vůli rozumím. Tak vám třeba jakási čtyřicetiletá fuchtle (sytý mezzosoprán) u několik let opakuje, e se jmenuje Lolita; přesněji Lo-Lita, a ve francouzštině je tam ještě třetí l: hrůza. Já ovšem nemohu chápat, proč Francouze pořád bere tahle vousatá podoba narcisismu: ena-dítě. Dvanáctiletá a do menopauzy. (Otřesnější jsou ve svém narcisismu jen filmové Američanky, které si berou děti jako rukojmí a s dotěrným odhodláním chtějí všechno sdílet, čili ovládat a kontrolovat – protoe narcisismus podle nich přece existuje jen u muů. e sdílet? Začněme tím lehčím, třeba dělohou a prostatou, půjčujme si navzájem jejich rakovinu, ale dokud si neozkoušíte zevnitř nějaké jiné vědomí, tu monádu bez oken, neodvaujte se slovo sdílet vůbec vyslovit.) Zpěvačka jménem Vanessa Paradisová (co by v češtině dalo něco jako Prázdnota Rajská) šla tak daleko, e technickou falší překroutila do batolecí polohy svůj hlásek; ale moná tak zpívá pořád? Vedle skřípání noe o stěnu sklenice s marmeládou je to nejpříšernější zvuk, jaký lze v širém vesmíru vytvořit, v to čítaje i Velký třesk.
Co na to mui? Smrdí. Zatímco u en (jak říká Vlasta Dufková) je smrdět projev odvahy, u muů je to jenom smrad. Duchovní forma smradu nazývá se Moc. Těm, kdo si ještě vzpomenou na Freudovu teorii bankovnictví, je tak zřejmé, e právě Moc jest oním výparem, který vzlíná z Peněz a neprodyšně vyplňuje sféry, jich hudba utichá, zalknuta. A prý e peníze nesmrdí! Chce to jen vědět, kam strčit nos.
Kdy vás však právě ovanula Prázdnota Rajská (ča-ča-ča) a s ní Tušení Bezmezné Nicoty, trocha zemitého smradu můe na chvilku i potěšit. Proto mě po jednom takovém vrzání na sklenici s marmeládou tak pobavil ranní rozhovor s poslancem Gazdíkem, který chodí a za TOP 09 všude ze všech sil obhajuje nejhorší politický program, který jsme tu od počátku národního obrození měli. Věta, která mě pobavila, navenek vlastně vůbec politická nebyla, pan poslanec chtěl jenom sdělit, e k odpovědi na jakousi otázku není ten povolaný, a učinil tak slovy:
To se ptáte na špatném hrobě.
Z hlediska Freudovy teorie bankovnictví jde o zrádné přeřeknutí plné nevědomých významů, tady je však důleitá i forma: poslance Gazdíka zradila a podivně obnaila floskule, neboli jeho vlastní bezmyšlenkovitost. Spolu s mnostvím jiných floskulí určených k jiným účelům tuto pouívá dnešní česká vrchnost na svém pozvolném přechodu k čisté plutokracii, kdy chce odbýt stěovatele či adatele tím, e ho odkáe na někoho jiného. Vůbec u nevnímá, jak je ta floskule opovrlivá, a zřejmě nikdy nevnímala, co to vypovídá o ní. V tomto případě zmátla respondenta komunikační situace: tazatel si na nic nestěoval, sloveso plakat se tudí nehodilo, ale nabubřelá floskule byla u na jazyku, pan poslanec tedy jen mechanicky dosadil do příslušné syntaktické pozice sloveso situačně přiměřené.
U pouití původního obratu plakat na špatném hrobě k označení jakéhokoli vztahu mezi občanem a demokratickou mocí není jen nestoudné, ale dokonce zlotřilé. Protoe plakat na správném hrobě je stejně neúčinné jako plakat na hrobě špatném, představitel moci mi tímto obratem sděluje, e s jeho bohorovností nehnu (Bůh oplakávaného člověka také nevrátí) a e mi ve vztahu s mocí leda zbývají oči pro pláč. Proč potom vůbec přecházet od špatného hrobu k správnému, toť otázka podivně hamletovská: Nebýt, či nebýt? A jestli nebýt, jak nebýt tak a přitom nebýt i onak? Nicota jako oficiální státní metafyzika.
Tím, e poslanec Gazdík floskuli otevřel (předtím jsme ji vnímali idiomaticky, jako celek), udělal z ní ovšem všeobecný základ různých dalších sdělení. Předně do ní zahrnul i zvláštní sebehodnocení, obsaené v prostém sylogismu: Ptáte se na špatném hrobě – toti ptáte se mne, ergo já jsem špatný hrob. Jinými cestami jsem dospěl k závěru, e dnešní ekonomika a na ní závislá politika, postavené na finanční spekulaci, neboli na nicotě, se postavily proti ivotu (ovládl je Thanatos, jakýsi zvrhlý materialismus bez hmoty); dnes to projevují i ve svém výrazivu. Ptát se na hrobě, jak víme, nevede nikdy k ničemu. Hrob jenom mlčí. Jak by nemlčel: není v něm ivot; a pokud v něm nějaký ivot je, ten náš to není. Hýbají s ním červi. Šijí s ním všichni červi. Jó, to byl náš Hamlet.
Take příště, vidím to jako bilbóórd (doijeme-li toho): Volte na správném hrobě! (K tomu Schwarzenberg s fajfkou a lipovými haluzemi, k té fajfce pak v dolním rohu varovně vyhlíející ministr zdravotnictví s obrovskou kyticí nadstandardů v ruce: Sám šij si obuv a nejez víc, ne váíš!) Jen jestli do té doby lidi nenapadne, e si na nějakém správném či špatném hrobě raději zatančí. Jak říkal Pavel Kohout, nebo někdo takový: Zítra se bude tančit všude.
Mimochodem, narazil jsem posledně na velké nepochopení u Francouzů, kdy jsem se jim snail vysvětlit, e vznikl-li vesmír Velkým třeskem, musí zákonitě skončit Velkým pleskem. Take jsme si nějak přestali rozumět. Oni si snad myslí, e konec světa je nepřeloitelná slovní hříčka.
A Hamleta neberte váně: il na špatném hrobě. Na rozdíl od nás.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.