Psát o Juliu Pelikánovi a jeho sochařském díle není snadné. Zevrubně a výstině se mu toti v posledních letech věnovala Renata Skřebská, která na toto téma mimo jiné uspořádala retrospektivní výstavu doprovázenou poměrně obsáhlým katalogem s řadou vyobrazení. Chápejte tedy prosím následující řádky jen jako skromnou ivotopisnou črtu, která si nemůe klást za cíl ani podrobnější pojednání o Pelikánově ivotě, ani vystiení šíře jeho díla a objasnění jeho podstaty. Je koncipována spíše jako letmé připomenutí zasazené do rámce vzpomínek na pozoruhodnou sochařovu rodinu a neméně pozoruhodné prostředí, v něm se její příslušníci po část svého ivota pohybovali.
Julius Pelikán se narodil v roce 1887 v Novém Veselí u ďáru nad Sázavou v relativně skromných poměrech. Traduje se, e na chlapcův zájem o výtvarné umění mohla mít vliv rodinná hrnčířská tradice. Po rozhodnutí věnovat se výtvarnému umění vystudoval Průmyslovou školu sochařskou a kamenickou v Hořicích (1901–1905), aby se následující čtyři léta proměnila v charakteristická Wanderjahre. Přichází tehdy také do Olomouce, kde našel zaměstnání v kamenosochařském závodě Josefa Urbana. Proslulá firma se v desetiletích před první světovou válkou věnovala v poměrně širokém teritoriu především funerální plastice (nedávno jsem jeden z jejích náhrobků objevil na hřbitově v tehdy ještě dolnorakouských Valticích; bylo by moná zajímavé pokusit se v tomto rámci vymezit autorství šéfa i jeho někdejších spolupracovníků). Urban však ji měl za sebou také řadu významných veřejných zakázek: připomeňme alespoň plastiky dvou lvů před hlavním průčelím zdejší soudní budovy. Pelikán však navíc střídavě praktikuje i v zahraničí, v různých obdobně zaměřených závodech v Německu či v dnešním Polsku. A podílí se také na sochařské výzdobě restaurovaného brněnského dómu sv. Petra a Pavla – jedné z nejvýznamnějších dobových památkových akcí v celé habsburské monarchii.
S touto průpravou od roku 1909 pokračuje ve studiu tentokrát na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Josefa Václava Myslbeka. Učitelův svět se i po přelomu století obsahově odvíjel v národně obrozeneckém, historizujícím rámci, s ním formálně souzněly základní vazby ke klasicizující a neorenesanční tradici 19. století. Vytvářel k nim specificky idealizující a lyrizující, především však realistickou odno. V tomto duchu vedl i své studenty. Dobově i stylově aktuálnější podněty mohl posluchačům Myslbekova ateliéru prostředkovat jeho tehdejší asistent Jan Štursa. Mladého sochaře nakonec také výrazně ovlivnil studijní pobyt v Itálii, který mu umonilo stipendium na závěr studií v roce 1912.
Po návratu se rozhodl, e se trvale usadí v Olomouci. Co jej k tomu přimělo? Zkušenosti z praktikování v Urbanově dílně, inspirativní malebné starobylé město plné sochařských památek, kulminující pokusy českého ivlu uplatnit se na zdejší prozatím pouze kulturní scéně, kde se však dosud z místních uplatňovali pouze kamenosochaři nebo štukatéři? Z hlediska kvalitního soudobého sochařství, ovšem jako import, toho přitom tehdejší maloměstská Olomouc nenabízela zase tak málo: mocnářův pomník na Horním náměstí od Antona Brenka, sochařský doprovod novostavby Sarkandrovy kaple provedený podle návrhů architekta Edvarda Sochora, kolekci děl, kterou postupně pro rodinu Primavesi vytvářel Anton Hanak a samozřejmě také galerii plastik, v ni se od svého nedávného zaloení měnil olomoucký Ústřední hřbitov. Rozhodlo pravděpodobně všechno dohromady.
V předposledním předválečném roce se Pelikán zapojuje do celomoravského výtvarného dění, kdy vstupuje do Sdruení výtvarných umělců moravských a zároveň se tak stává příslušníkem dobově řečeno první české výtvarné druiny v Olomouci.
Za první světové války narukoval, ale v rámci skupiny výtvarných umělců a architektů, z nich je nejčastěji vzpomínán Dušan Jurkovič, se nejprve podílel na úpravách rozsáhlých vojenských pohřebišť v Haliči, aby se v poslední fázi války se skupinou českých i německých výtvarných umělců v uniformách věnoval restaurování posádkového kostela P. Marie Sněné v Olomouci.
Nejplodnější Pelikánovou dobou se stalo meziválečné dvacetiletí. Stačí zalistovat dvěma svazky Uměleckých památek Moravy a Slezska, které podchycují část jeho díla, rozsetého po mnoha obcích zejména střední Moravy. Začíná být zahrnován veřejnými zakázkami, především pomníky a památníky, věnuje se rovně své oblíbené funerální tematice, vytváří řadu portrétů, sochami leckdy v monumentálních rozměrech doplňuje mnohé novostavby (dvojice Stáří a Rodina u vstupu do Okresní nemocenské pokladny v Olomouci, 1927). Stylově podle druhu zakázky variuje mezi myslbekovským realismem, symbolismem a civilně laděnou novou věcností. Také obsahově je jeho dílo značně různorodé: od monumentalizující sakrální tvorby (kompletní sochařská výzdoba novostavby kostela sv. Cyrila a Metoděje v Olomouci-Hejčíně z let 1928–1932) a po intimní, komorní, psychologizující studie. Jeho základní polohou zůstává alegorie – jednak díky myslbekovskému školení a tradici, ji se snaí věrně naplňovat, ale také pro nesporné opodstatnění u charakteru většiny veřejných zakázek. A konkrétně také téma eny, ať ji máme na mysli jeho působivé zasněně truchlící enské postavy na mnoha raných náhrobcích, či v roli milenek anebo u psychologizujících portrétů. Ostatně, jedna z nich vítá příchozí také u vchodu do sochařova vlastního domu.
Druhá světová válka představovala pro Julia Pelikána a jeho blízké tragédii. Rodina se načas kvůli perzekuci rozpadá. Jeho ena je z rasových důvodů umučena v Osvětimi, syn Jiří se musí skrývat, nakonec jsou v koncentračních táborech uvězněni také Julius s dalším synem Vladimírem. A na výjimky (sochařská výzdoba novostavby činovního domu naproti vlastní vile z roku 1955) se Julius Pelikán věnuje po skončení války ji jen komorní tvorbě. Umírá v roce 1969 a pohřben je ve svém rodišti. Jeho dílo je kromě prací v plenéru součástí sbírek řady muzeí a galerií, mj. Horácké galerie v Novém Městě na Moravě a Muzea umění Olomouc.
*
S Pelikánovým dílem se můeme setkávat po celé Olomouci. S jeho jménem je však také spojena jedna dílčí epizoda z historie olomoucké novodobé architektury.
Kdy se rozhodl, e si postaví vlastní dům s ateliérem, získal krásné staveniště uprostřed ulice Na Vozovce (21), v místech, kde na předválečnou zástavbu rodinných a nájemních domů začala navazovat výstavba meziválečná. Za projektanta si zvolil praského architekta Josefa Štěpánka, áka Jana Kotěry. Seznámit se mohli u za studií na hořické škole nebo díky architektově časté spolupráci na různých sochařských úkolech, ale snad i proto, e Štěpánek se svým někdejším spoluákem Bohuslavem Fuchsem v té době právě dokončili pozoruhodný areál vily s vodní elektrárnou v nedalekém Háji u Mohelnice. Sochařův dům však Štěpánek koncipoval odlišně: základní myšlenkou stavby se stal kontrast mezi ateliérovou částí s plochou střechou a rozměrnými, téměř průmyslovými okny, a tradicionálněji formovanou částí obytnou. Patrný je zde vliv holandské střízlivosti, jak u ateliéru, tak u zadního průčelí, které nepostrává dozvuků plastického pročleňování hmoty.
Dnes ji snad ádného z kolemjdoucích nenapadne, e mohla být Pelikánova vila v době svého vzniku v Olomouci povaována za něco velmi provokativního a e se tak ve zdejším prostředí začínaly její stavbou otevírat dveře moderní architektuře. Svědčí o tom následující úryvek, který kdysi publikoval Vladimír Šlapeta v rámci korespondence mezi Štěpánkem a Fuchsem. Josef Štěpánek svému příteli 16. června 1925 sděluje: Nechtěl jsem tím barákem ničeho docíliti, ale podle všelikých zpráv nabrala se jako na udici státní regulační komise olomoucká a nemine snad příleitosti, aby varovně nebylo poukázáno na tento odstrašující případ zvůle. Komise kdysi spala a jejího spánku bylo neloyálně vyuito bláznem. Příště u se to snad nestane. [...] Bylo by zapotřebí rýpnout do tohoto národně-demokratického sboru Valihrachů etc. dřív, ne budou musit zase znásilňovat svoji krasochuť. Vzpomínám si, e jsi nadhodil monost nějakého článku v Lidových novinách o stavebních poměrech olomouckých. Bylo by naší povinností do této reakční bašty útočit, příčina tu jest a monost předpokládám také. Díky Pelikánově domu se Štěpánek dostal i k dalším olomouckým zakázkám, z nich zmiňme pouze vítězství v soutěi a pak také uskutečnění pomníku Bedřicha Smetany ve stejnojmenném parku.
Pelikánova vila však navíc stojí v jedné z nejzajímavějších částí novodobé Olomouce. Zkusme se proto na závěr letmo projít jejím nejbliším okolím.
Zástavba staré olomoucké předměstské ulice Vovozka (Wagendrössel) byla beze zbytku zbořena v polovině 18. století v rámci budování pevnosti a úprav jejího nezastavitelného předpolí. Obnovena byla a na konci 19. věku, tentokrát ji jako součást urbanistického řešení poměrně prudce rostoucí zdejší odbočky Úřednické (česky však zde nazývané Úřední) čtvrtě. Nadlouho vytvořila její jiní hranu. Z vlastního města byla přístupná pouze jedním z chodníků protínajících Čechovy sady (tehdejší Jánské stromořadí). Obojí přispělo k tomu, e se kolem ní začala rozvíjet pozoruhodná zástavba vrcholící v meziválečných letech; představuje koncentraci typického a současně podstatného z olomoucké architektury první poloviny minulého století.
Výstavba na Úřední čtvrti postupovala od nejstarších domů v severní části k jihu. Zatímco východní a střední část ulice Na Vozovce vymezily historizující čináky, její západní konec zaujaly dvě zajímavé pozdně secesní stavby. Stavitel Franz Langer patřil ji od devadesátých let k těm, kteří na Úřední čtvrti stavěli výpravné vily, které korunoval vlastní honosnou barokizující stavbou v rozlehlé zahradě z let 1894–1895 (Mozartova 6). Po přelomu století začal navíc experimentovat s novým stavebním druhem. A jednu z rozlehlých blokových staveb, v nich se pokoušel spojit výhody bydlení v nájemním a rodinném domě, navíc s výškovou diferenciací v rámci kadého podlaí, zasadil roku 1910 právě na konec naší ulice (Na Vozovce 38). V téme roce vystavěl v sousedství jinou variaci na toto téma, tentokrát v subtilnějších a současně promodelovanějších formách (Na Vozovce 36) .
Škála secesních a raně modernistických příkladů tím ovšem zdaleka nebyla vyčerpaná. Jedním z místních prototypů rozlehlé činovní vily se stal nároní objekt, u jeho průčelí se v letech 1903–1904 stavitel Cyril Knob zřetelně inspiroval ranými secesními stavbami Otto Wagnera (Resslova 15). Opodál zase zdejší Kotěrův ák z praské Uměleckoprůmyslové školy Karel Starý ml. vytvořil krásný příklad pohádkového uplatnění spirálového ornamentu u nájemní vily pro svoji sestru malířku Ludmilu Hofmanovou (Resslova 20). A děti bývají dodnes fascinovány dvojicí věrných kamenných psů, kteří střeí vstup do dvojdomu stavitele Edmunda Klemma z roku 1913 (Na Vozovce 5).
Do tohoto bukolického světa byla tedy zasazena Pelikánova vila. Ji o rok později (1926) vyrostla v jejím sousedství jiná pozoruhodná stavba. Vilu pro Ferdinda Kšíra (bratrance známějšího Josefa Kšíra) navrhl praský architekt a někdejší Wagnerův ák František Roith jako nenápadnější, dispozičně však do důsledků domyšlený hold půvabům symetrie (Na Vozovce 19). A jen o pár kroků dál se vrcholnými ukázkami své tvorby orientované k rodinnému bydlení představili také dva zdejší nejvýznamnější meziváleční architekti německé národnosti. Zatímco Karl Fischer v roce 1928 navazoval u vilky Fritze Czermaka (pozdějšího olomouckého vládního komisaře v prvních protektorátních letech) na stále ivý odkaz reformního anglického hnutí (Sukova 8), o ulici dál zase Hans Stratil rozvíjel roku 1933 vlastní, emocionálnější variantu nové věcnosti (Polívkova 33).
To nejpodstatnější, co vyrostlo v ulici Na Vozovce a v jejím okolí, však vytvořili dva funkcionalisticky orientovaní umělci. Olomoucký rodák a ák Adolfa Loose Jacques Groag tady vlastně zahájil svoji samostatnou činnost, kdy v roce 1928 navrhl přísně puristickou vilu svému bratrovi Emo Groagovi (Mozartova 36). Ke zdejšímu variování na námět nájemní vily se zase v roce 1933 vyjádřil návrhem stavby pro Paulu a Hanse Briessovy (Na Vozovce 12). V typologicky obdobném, nikoliv však loosovském, nýbr corbusierovském duchu pojal stavbu nájemní vily Františka Kousalíka v roce 1936 Lubomír Šlapeta (Na Vozovce 33). V horním podlaí s terasou, z ní bylo moné přehlíet rozrůstající se čtvrť, si také upravil vlastní byt s ateliérem. Jeden z vrcholů jeho tvorby pak představuje vila Stanislava Nakládala z tého roku, která představuje elegantní, stylově naprosto čistou ukázku toho nejlepšího, co bylo na podobné téma v tehdejší české architektuře vytvořeno (Polívkova 35).
Bylo by jistě moné pokračovat takhle dál a sledovat vývoj této části města jak do hloubky, tak v čase, ale rovně z hlediska postupné degradace, je se nevyhnula také řadě zdejších domů. Ulice Na Vozovce však navíc – a to je neméně podstatné – představovala a do nacistické okupace svět, v něm se v těsném sousedství charakteristicky a částečně i harmonicky mísily a prolínaly ony tři olomoucké komunity – německá, idovská a česká. Znám to z vyprávění svých prarodičů i matky, kteří v jednom ze zmíněných domů ili a do konce války. Matka, se přátelila jak s Pelikánovými chlapci svými vrstevníky, tak se synem doktora Czermaka – svým spoluákem, navštěvovala Groagovy stejně jako starosvětské zahradnictví, v něm ještě po válce doívali jeho majitelé, jedni z posledních olomouckých Němců. Matčina sestra a do své smrti komicky komolila příjmení nájemníků z horního patra z Hauptvogel na Vogelhaus. Matka zase vzpomínala na konec třicátých let, kdy ji někdejší spoluáci z německé obecné školy (kterou navštěvovala tři roky), tentokrát ji s bílými podkolenkami, vyzývali, Komm mit uns... A na mizení idovských obyvatel z okolí – těch šťastnějších do exilu, těch nešťastných do transportů... A na konec války s dělostřeleckou baterií na konci ulice, s posledními výbuchy granátů i s jejich oběťmi, s prvními ruskými vojáky... A také s vracejícími se Pelikánovými.
Pavel Zatloukal (1948) je historik umění, zabývá se zejména výtvarným uměním a architekturou 19. a 20. století. Je ředitelem Muzea umění v Olomouci.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.