Po Lidicích pojmenovali města v Mexiku, USA, Brazílii nebo Panamě. Městské části nejednoho jihoamerického státu nesou jejich jméno a ulice s názvem Lidice protíná snad kadé větší město u nás i v zahraničí. Jak se vůbec stal z Lidic takový fenomén? (Nutno podotknout, e Leáky s obdobným osudem se jim svou známostí velice blíí.) Lidice i Leáky se staly pojmem, který přesáhl konec války. Za války se zdůrazňováním jejich odkazu projevovala solidarita s osudem Československa a po jejím skončení se obě místa stala v obnoveném státě symbolem utrpení civilního obyvatelstva pod nacistickým jhem. Zlí jazykové tvrdí, e se jejich odkaz stal nástrojem v rukou nastupujícího komunistického reimu, ale není to zcela tak. Motivy, proč o Lidicích a Leákách hovořit, mohly být různé, ale my bychom si měli odnést především ten nejvýznamnější, který se nese napříč střídajícími se reimy: aby se nezapomnělo. Byl by nerozum nazírat na práci těch, kteří se o jejich popularizaci snaili, jen určitou optikou. Ba naopak, jakákoli činnost, která pomůe udret v povědomí i pro příští generace osud Lidic nebo Leáků, je velkým přínosem.
Proč však jen Lidice a Leáky? Právě o nich, a mnohdy jen o nich, se mluví, píše na stránkách učebnic a točí se filmy. Je to proto, e tyto tragédie přišly v roce 1942, kdy ještě svět nebyl zvyklý na zvěrstva nacistického reimu a nebyl tak otrlý jako zřejmě v posledních letech války? Snad také proto, e likvidace těchto obcí přišla jako odplata za jednu z největších akcí československého odboje – atentát na Reinharda Heydricha? Příčin mohlo být několik. S ohlednutím na několik posledních let si však mohu dovolit říci, e jen o Lidicích a Leákách se psalo, mluvilo a natáčely se filmy. Ten minulý čas proto, e s postupem času – po útlumu v 90. letech – se začínají na našem území vynořovat další a další obce, které byly stieny podobným osudem. Většinou se jedná právě o místa, která byla vyhlazena v posledních měsících války, kdy byl celý svět plný zpráv o nacistických zločinech (osvobozené koncentrační tábory, povstání ve Varšavě, zvěrstva na civilistech na východní frontě). V záplavě informací ve válkou postiené Evropě zprávy o tragédiích obcí na Hané nebo Valašsku ani neměly monost proniknout za hranice regionů, kde se odehrály. Nikdy však nezůstaly zapomenuty a desetiletí přeívaly ve vzpomínkách stovek lidí, kterým nenávratně zasáhly do ivota.
Poválečný osud těchto míst byl téměř identický. Přišlo osvobození, oběti byly za účasti tisíců přihlíejících pohřbeny, byly postaveny pomníky, aby na věky – spíše na několik dalších desetiletí – připomínaly, co se stalo. Tato místa byla rok co rok zaplavována květy, pokládanými při vzpomínkách organizovaných místními, okresními a krajskými národními výbory. S rokem 1989 se vše jakoby zastavilo. Slavnosti přestaly a tam, kde se v nich pokračovalo, se jich zúčastňovalo jen málo lidí. Většina zůstávala doma. Zřejmě měli v ivé paměti léta, kdy účast byla dobrovolnou povinností. Vypálené obce opět získaly společný charakter: jako se ve většině budovaly ve 40. a 50. letech pomníky, tyté stavby začaly, alespoň ve většině obcí, zarůstat mechem. Vzpomínka však v místních ila.
Vše se jakoby zlomilo v roce 2008. Po bok Lidic a Leáků se začala postupně řadit místa jako Javoříčko, Ploština, Prlov, Vařákovy Paseky, Český Malín nebo Zákřov. Co mají společného? Pojí je – paradox, náhoda a bolest. Paradox, e si je nacistické oddíly našly, a na Český Malín, v posledních měsících války. Obyvatelé Zákřova byli povraděni 20. dubna 1945, Prlov byl vypálen 23. dubna 1945, Ploština 19. dubna 1945, Vařákovy Paseky také v dubnu a do Javoříčka přišli příslušníci SS a 5. května 1945, kdy se ji v Praze rozhořelo povstání. Náhodu – nešťastnou – lze pozorovat v okolnostech, za kterých k zásahům došlo. ádné z míst nemá tak jasné pojítko jako Lidice nebo Leáky v souvislosti s heydrichiádou. Ale bolest ze ztráty příbuzných a přátel se ponese postienými regiony ještě mnoho let.
Ačkoli tato místa zůstávala dlouho pozapomenuta, dnes mají ambici postavit se v povědomí veřejnosti na roveň Lidic a Leáků. Napomoci v tom má i Memorandum o spolupráci vypálených obcí, které sdruuje obce, na jejich katastru se postiené lokality nacházejí. Nyní má ji devět signatářů a stále se hlásí další zájemci o spolupráci. Je více ne jisté, e Memorandum se stane jedním z pilířů udrení odkazu vypálených obcí pro příští generace.
Autor je předsedou Iniciativy pro podporu vypálených obcí
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.