Ačkoli by se – prizmatem výstavního provozu posledních několika let – mohlo zdát, e situace současného českého dějepisu umění není zrovna růová, letošní výstavní a publikační eň dokazuje opak. Dechberoucí epifanie jediné české futuristky Růeny Zátkové na Praském Hradě či nedávný objev surrealistické malířky Tity a koneckonců i olomoucká právě probíhající uhrančivá výstava Polky světového jména Magdaleny Abakanowiczové představují vynikající úspěchy oboru. A k tomu ke všemu se v Londýně jedna ze dvou největších aukčních síní světa, Sotheby´s, chystá na samostatnou aukci českého umění – fascinují kolekci české avantgardy z pozůstalosti manelů Hascoeových.
Roku 1934 byl v Paříi na souborné výstavě definitivně potvrzen objev zcela zapomenutého génia francouzského baroka Georgese de la Tour. V roce 1972 tento objev komentoval Jacques Thullier takto: La Tour je triumfem dějin umění a zdůvodněním jejich existence. Vyčerpávající úsilí historiků umění bylo korunováno úspěchem: objevili dílo jednoho z největších malířů sedmnáctého století. Podobně bychom mohli komentovat dnes i my: Vyčerpávající desetileté úsilí Aleny Pomajzlové bylo korunováno úspěchem. Objevila dílo jednoho z největších českých umělců 20. století: malířky Růeny Zátkové (1885–1923). Jakákoli nová uměleckohistorická syntéza (ať u výstavní či kniní), která se bude napříště zabývat českou avantgardou, nebude moci dílo této autorky pominout. A přitom ještě počátkem letošního dubna její jméno znala jen hrstka lidí z oboru, a to ještě spíše v Itálii, a její dílo bylo nedávno pouhou součástí několika soukromých sbírek a archivů (z letáčku k výstavě) v Itálii, Švýcarsku, USA, Rusku, Chorvatsku a Čechách. Výstava, trvající v Císařské konírně Praského hradu do konce července, je skutečným triumfem oboru a fascinující sondou do zapomenutého osudu malířky, která celý svůj krátký a intenzívní ivot stála v těsné blízkosti nejaktuálnějších avantgardních výbojů své doby – futurismu, (spirituální) abstrakce i ruské avantgardy.
Růena Zátková se narodila v zámoné české rodině v Březí u Českých Budějovic roku 1885. Její otec Vlastimil byl spoluvlastníkem českobudějovické firmy Bratři Zátkové Monopol a matka Karolína, neteř Karla Havlíčka Borovského, byla klavíristkou. Rodiče všestranně podporovali sestry Růenu a Slávu v jejich uměleckých zálibách. Kdy bylo Růeně16 let, rodina přesídlila do Prahy, kde otec přebíral praskou filiálku. Duševní rozvoj obou sester se ještě zintenzívnil přístupem k uměleckému a kulturnímu ruchu velkoměsta. Od roku 1903 navštěvují obě sestry soukromou malířskou školu Antonína Slavíčka a od roku 1908 jsou zapsány na Damen-Akademie der Münchner Künstlerinen-Vereinigung v Mnichově. Roku 1910 si Růena Zátková bere tajemníka ruského vyslanectví v Římě Vasilije Chvoščinského, s ním ihned po sňatku odjídí natrvalo do Říma. O rok později se jí narodí první dítě a Zátková se seznamuje prostřednictvím uměleckého salonu přátel svého mue se slavným chorvatským sochařem Ivanem Mestrovićem; v téme roce Mestrović vytváří její sochařskou podobiznu (neobvyklou bronzovou postavu – na výstavě k vidění). V roce 1914 Zátková maluje na Mallorce, kde se načas stává členkou umělecké kolonie mexických malířů. Ve stejném roce se seznamuje s Giacomem Ballou a o rok později se Sergejem Ďagilovem, Michailem Larionovem a Natálií Gončarovovou ve švýcarském letovisku Ouchy. Od roku 1916, ji zpátky v Římě, je se všemi v úzkém korespondenčním kontaktu, který vydrí a do konce jejího ivota, a začíná pracovat na prvních futurismem ovlivněných dílech. Na jaře vzniká její ústřední plastika Beranidlo (Senzibilita, hluky, rytmické síly beranidla), účastní se v Římě spiritistických seancí, na kterých začaly vznikat pozoruhodné abstraktní psychické portréty jejích přátel. Ve stejném roce také na své cestě do baskického San Sebastianu na premiéry představení Ruského baletu poprvé onemocní tuberkulózou. Zákeřnou nemoc bude léčit ve Švýcarsku, podporována svým muem, a do roku 1919. Roku 1917 poprvé vystavuje v Římě. V alpských tišinách pracuje na ornamentálních féeriích, ilustracích legendy ivotu krále Davida. V téme roce experimentuje s materiály (staniolem, plechem, sklem) a vznikají první obrazy z cyklu materiálových abstrakcí: Světelné malby. Roku 1919 pobývá v italských Alpách, rozvádí se s Chvoščinským a sbliuje se s italským levicovým novinářem Arturem Cappou. Roku 1920 pokračuje v experimentech v cyklu Světelné malby a tvoří kinetické obrazy: Voda proudící pod ledem a sněhem. Uvauje o výstavě v Paříi, pod patronací Michaila Larionova. Vznikají obrazy Déšť-sníh-mlha v horách; Sníh; Měsíc; Zimní mlha. Vystavuje poprvé s futuristy pod pseudonymem Signora X-futurista. 1921 Marinetti píše svůj Manifest taktilismu, který úzce konzultuje s Růenou Zátkovou. První samostatná výstava v Římě v Galerii Giosi, kterou jí připravují Giacomo Balla a F. T. Marinetti. V prosinci je Marinetti v Praze a ve Švandově divadle provede tři futuristické večery. Jeden z nich zakončí zvoláním: Au nom de Rougena Zatkova vive le futurisme! Vive Prague futuriste! Plánuje se velká výstava Růeny Zátkové v Praze, kterou jí hodlá roku 1923 uspořádat nikdo menší ne F. T. Marinetti. 1922 výstava v Bologni, zde vystavuje Světelné malby; maluje sérii portrétů Marinettiho. V Turínu je otevřena pozměněná expozice boloňské přehlídky. Praská revue Veraikon reprodukuje díla Signory X-futuristy. V Římě koncem roku další repríza.
Na přelomu let 1922–1923 maluje Zátková poslední obraz Váňa z hladu umírá. 1923 futuristická revue Noi v Římě otiskuje foto její ústřední plastiky Beranidlo; ovšem od léta je zase kvůli zhoršenému zdraví v Alpách. 29. 10. 1923 Růena Zátková umírá ve švýcarském Leysinu.
Praská výstava se uskuteční a po 88 letech. Z díla Růeny Zátkové však mezitím zbylo tristní torzo. V Císařské konírně uvidíte pouhou třicítku originálů, rané krajiny, malby z Baleár, spiritistické kresby, několik úchvatných materiálových abstrakcí, pár ilustrací a na prstech jedné ruky spočítáte futuristické oleje a Marinettiho portréty. Michal Gabriel vytvořil materiálovou kopii jejího ústředního díla, zvukové plastiky Beranidla, které tak fascinovalo futuristy. Půvabná dívka z Čech, manelka ruského diplomata, naslouchajíc roku 1916 ve svém ateliéru úderům beranidla na stavbě v Římě – stvořila kvintesenci futurismu – Beran (Senzibilita, hluky a rytmické síly beranidla). Marinetti jej povaoval za přelomový, futuristický, muný čin. Alena Pomajzlová buldočí vůlí dokázala kolem této hrstky, zapůjčené z celého světa, shromádit fantastické ukázky z děl Natálie Gončarovové, Michaila Larionova, Giacoma Bally, F. T. Marinettiho, Ivana Mestroviće, Enrica Prampoliniho, které s jejím dílem bezprostředně souvisejí. A především fascinující bohatství dokumentárních materiálů, dopisů, pomalovaných pohlednic, katalogů, fotografií, reprodukcí ztracených či zničených děl, skic a návrhů, citátů. Postupně jste, pomalu, vtahování do myšlenkového světa mimořádné osobnosti a tu a tam konfrontováni s originálem mimořádné kvality. Výstava působí jako kniha, kde otáčíte ilustrované stránky a asnete nad dílem vyzrálé osobnosti, která se nenechala svázat ádnou avantgardní vábničkou, která ve všem, co dělala, hledala především sebe v nekonečnu a nekonečno v sobě: ... nemohu přijmout omezení, nechci mít ádná označení, nechci být nikam zařazovaná. Naučil mne tak sám osud. Jsem beze jména, bez náboenství, bez rodiny a vlasti, bez jakýchkoli hranic v oblasti myšlení. Futuristé: vám se líbí hluk bubnu, dupot koní hlučných eskadron, vřava a dunění muničních a nákladních vozů. Já mám naopak ráda tichou myšlenku, nikoli hmotnou, ale morální sílu, nikoli poslední kruh, ale nehybný střed, kolem něho se vše pohybuje. iji však ve stejné době jako vy, a jeliko se vám nemohu přizpůsobit, musím zůstat sama v boji, v hledání své vlastní cesty. Řeč patří času, ticho věčnosti.
Růena Zátková by asi patřila do okruhu avantgardních umělců, kteří se inspirovali mystikou a okultismem, jaké mapovala slavná německá výstava Okkultismus und Avantgarde roku 1995. Jistě by dobře obstála i v okruhu autorů, jimi byla věnována roku 1986 rozsáhlá americká výstava The Spiritual in Art – Abstract Painting 1890–1985, která převrátila studium abstraktního umění naruby tím, e poprvé přesvědčivě poukázala na mystické kořeny tohoto hnutí. Zátková se tak nynější výstavou vrací nejen do umění českého, ale doufejme e i natrvalo do umění evropského. (Repríza praské výstavy na Západě by byla více ne ádoucí.) A vlastně – z ničeho se stává velkou postavou českého umění v Evropě, nezařaditelnou avantgardistkou, experimentátorkou, hlubokou myslitelkou, volnomyšlenkářskou mystičkou, a nachází se tak v těsném sousedství s Františkem Kupkou v Putaeax, Josefem Šímou v Paříi i Vojtěchem Preissigem v New Yorku.
Zbývá ještě otázka, zdali nakonec nemá Růena Zátková štěstí, e byla tak důkladně objevena a letos. No, povate, kam bychom ji vlastně v 80. či dokonce ještě v 90. letech přiřadili? Vdyť jsme tehdy poprvé objevovali český expresionismus, který se nám sedmdesát let nehodil do kubistického krámu, protoe byl údajně příliš germánský a literární a tak zoufale nefracouzský! Horko těko jsme objevovali (a v Národní – sic! – galerii dosud neobjevili) umění českých Němců a idů, které teprve poledních pár let ostýchavě zařazujeme do našeho kánonu.
Pozdviení, které proívají zejména Hospodářské noviny a jejich magazín a které připravil odchod manelů Hascoeových a aukční síň Sotheby's, berme ve stínu práce Aleny Pomajzlové a fascinujícího díla Růeny Zátkové poněkud s rezervou. České umění nepotřebuje více sběratelů typu Normana a Suzanne Hascoe, ale rozhodně potřebuje více Alen Pomajzlových. Nepotřebuje ohromovat nově kalkulovanými cenovkami, potřebuje dostat skutečné, zapomenuté velikány, jako byla Růena Zátková, do světových galerií a na knihkupecké pulty.
Nebude daleko od pravdy soud, e přítomný retrospektivní řez tvorbou současné přední světové sochařky je prozatím instalačně nejsugestivnější a obsahově nejzávanější projekt – chef d´expositions – Muzea umění Olomouc. Uhrančivé dílo globálního významu, instalační mistrovství a vytříbená práce s doprovodným písmem (citáty na stěnách) a slovem (záznam hlasu z autorčiných výtvarných konfesí), to vše stvořilo v Olomouci záitek – zjevení.
Co je tedy v Olomouci k obdivu? Především dílo. Pozoruhodné dílo, které se sloitou a nelehkou cestou z Polska dostalo ke globálním očím, a pak samotná skutečnost, e se nějaký sochař vůbec pokusil zachytit vznešenou historii člověka (sic! – pozn. aut.) prostřednictvím tak prostých či hrubých materiálů. (Joseph Antenucci Becherer). Je tu řeč o vláknech. O sisalu, jutě, k nim Abakanowiczová sáhla nemajíc ničeho, čím sochařství do jejích časů bylo. A – poslušna Valéryho příkazu Umělec přináší hlavně své tělo – začala vyprávět. Nejprve sisalem (Abakany, 60. a 70. léta, na výstavě jsou k vidění tři), poté jutou, pryskyřicí a sádrou (na výstavě cykly Záda, Sedící figury, Skupina desíti, 70. a 80. léta). Nakonec i bronzem a elezem. Sisal a juta: nejlevnější, nejprimitivnější, nejrychlejší materiály – planetárně všudypřítomné stejně jako války, masakry a kataklyzmata 20. století. Povolanější ne já sčítají a váí její dílo, například v olomouckém katalogu ji citovaný Joseph Antenucci Becherer. Tento autor si na sochařce váí především toho, jak z primitivních a lokálních podmínek poválečného Polska a z jeho traumat dokázala těit globálně sdělná mementa; všímá si toho, jak u ní kadá jednotlivá forma je zcela unikátní, jak jedna menší skupina deseti či dvanácti objektů můe být emočně a psychologicky tak působivá, e obsáhne veškerý prostor místnosti. Přitom se autorka zbavuje prostoru sochy, jak jej ještě roku 1963 chápal poslední velký mistr figurální sochy George Segal, kdy odkazoval k Brancusiho snu: vyplnit prostor, jen je obýván sochami. To nejsou těla, co Abakanowicz přináší, to jsou exoskelety někdejšího lidství – vakuum bytí. Abakanowicz dle Becherera ohledává dva aspekty moderní (anti)humanity: dav a jeho fragment – individuum. Becherer vidí, e její bezhlaví antihrdinové mluví také o síle nezdolnosti lidského rodu, e neodkazují jen k šoa a polské verzi komunistické antiutopie, ale e hovoří obecně o tom, čím (ne)jsme a čím jsme (ne)byli. Becherer také vnímá, e vystavené Tančící postavy (2000), Tváře (1983) a Inkarnace (1986) představují další, komplementární kvalitu jejího díla a e uzavírat ji pouze do fráze vynálezkyně bezhlavé kráčející postavy je značně nešťastné. Pro nás je tato první česká rozsáhlá autorčina retrospektiva, zapůjčená z větší části přímo z jejího varšavského ateliéru, příleitostí porovnat sílu a původnost jejího výrazu s našimi vivisektory těla Olbramem Zoubkem, Jiřím Sozanským či Adrienou Šimotovou.
Výstava působí mocně především pro pozoruhodnou rovnováhu mezi redundancí a komplementaritou. Mezi tím, co u by (ne)bylo mono na výstavě ubírat (přidávat), a tím, co musíme – řečeno spolu s Blaise Pascalem – na konci kadé pravdy dodat, e toti víme i o té opačné. Kurátorky expozice (Gina Renotiere, Štěpánka Bieleszová) neakcentovaly jen tu – v naší části Evropy pravdu zřejmější – pravdu první. Nijak výrazně toti dílo Magdaleny Abakanowicz nehnaly do kontextu hrůz šoa a nacistického teroru v Generálním gouvernamentu a pozdější lidské bídy Polské lidové republiky, tak jak se dochoval v autorčiných vzpomínkách a konfesích, z nich útrky ilustrují skupiny vystavených soch. A přesto, zdá se mi, na výstavě nejsilněji zaznívá starozákonní Mene, mene tekel, ufarsin – tedy poselství o sečtení, zváení (a potrestání) zlých skutků(?).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.