V Listech právě před pětatřiceti lety (č. 3, červen 1976, ročník VI., s. 47) vyšel fejeton tehdejšího a naštěstí i současného našeho autora. Bylo mu tehdy padesát. Teď je mu osmdesát pět – narodil se 3. června 1926. Satirický fejeton, parodující dobovou novořeč, publikujeme namísto srdečného blahopřání autorovi a k pobavení i poučení čtenářů současných. -red-
Nadcházející cesta pana prezidenta do Německé spolkové republiky těší se velkému zájmu naší veřejnosti. Je to patrné i v dopisech, které do redakce dostáváme. Velmi rozšířená je obava, aby se panu prezidentovi cestou něco nestalo.
Nemohl by se nám pan prezident zřítit s letadlem, jím bude cestovat? – táe se např. okresní odborová rada v Rakovníku. A nemohl by přitom zahynout i celý jeho úřední doprovod? – dodávají starostliví odboráři.
Podobně uvaují i manelé Indrovi z Prahy-Bubenče, nejspíše zaměstnaní v pohostinství. Usuzujeme tak z propagačního letáku Restaurací a jídelen, na jeho nám zadní straně píší. Na líci je heslo: O knedlík méně, další úspěch RVHP. Tito manelé, rovně nadhazujíce případnost leteckého zřícení pana prezidenta, kladou konkrétně dotaz, zdali bude v delegaci také ministr vnitra a ministr zahraničí. Čtenář Oborský z Mohelnice naopak; navrhuje, aby v delegaci byl také předseda Sněmovny lidu, co by umonilo lepší zastoupení různých sloek státní správy mezi obětmi havárie.
Prostě – co dopis, to jiný, iniciativní návrh.
Drustevnici z JZD Vítězný prosinec z obce Breněves u Prahy patří mezi mnohé, kteří dávají přednost elezniční dopravě. Také závodní organizace strany ve Státním úřadě statistickém se přimlouvá za to, aby pan prezident při své první cestě na západ od Františkových Lázní cestoval vlakem. Z vlaku je lépe vidět na krajinu ne z letadla, píší odbornici z nouzové stavby v Karlíně. V poměru k dopravní frekvenci nejsou přitom elezniční neštěstí o nic vzácnější ne letecké havárie, upozorňují současně. Statisticky zvaováno, můe velká sráka vlaků, např. vládní soupravy s nákladním vlakem vezoucím hutní materiál, přinést větší výsledky ne pouhé zřícení vládního letounu, pokud ovšem se tomuto nepodaří spadnout přímo na sjezdový palác v době zasedání. Čtenářka Lenártová z Malacek v této souvislosti píše, e bude-li dána přednost eleznici, mohla by s panem prezidentem cestovat mnohem početnější delegace ne v letadle. Navrhuje mj., aby v tom případě s panem prezidentem odcestovala celá federální vláda i obě vlády národní, oba ústřední výbory, celá redakce Televizních novin, a zbude-li místo, pak prý té předseda národního výboru v Malackách.
Zde se můeme zmínit také o dopisu stranické organizace ve Státním úřadu důchodového zabezpečení, který vysvětluje zánik nároků na důchod v případě, e soudruzi si s sebou vezmou manelky.
Spolu se zbývajícími dvěma členy celozávodní organizace SS-mládee v AZKG v Mladé Boleslavi jsme u příleitosti našeho odchodu do penze projednali také monosti cesty pana prezidenta vlakem, píše nám tajemník s podpisem nečitelným, a přimlouváme se za to, aby v delegaci byli také předsedové ROH, ČSTV a soudruh Varholík a aby dostali kupé hned za lokomotivou. Tendru netřeba, upadá pisatel v závěru do genitivu. Tento dopis je mj. zajímavý tím, e kromě elezničního neštěstí upozorňuje na monosti otravy houbami.
J. F. z Opočna, nejspíše důstojník, naopak píše: Hostitelé by mohli rovně vyzvat pana prezidenta k projíďce na koni. Zdejší kníe pán odjel v roce 1911 na koni do lesa a teprve po válce z něho našli klobouk. I štětka se ztratila.
Zde ji načínáme onen tématický okruh naší korespondence z domova, kde čtenáři dávají přednost únosu, resp. jiným přidrueným formám ztráty našeho pana prezidenta. Tak např. čtenář Vasil Bejda, vedoucí provozovny 05 Barvy-Laky, nábřeí Kníete Potěmkina v Praze 1, klade rovnou otázku, zdali by nám pan prezident nemohl být v Německu ukraden. V obsaném dopise tohoto čtenáře jsou sice trošku popleteny pojmy deformace, devastace, deflorace, degustace, defenestrace, defraudace, detekce a konfekce, avšak upřímný zájem tohoto čtenáře o důstojný rámec případného ukončení kariéry páně prezidentovy je i takto zřejmý.
Za zmínku stojí té dopis čtenáře Švestky z Karlína, jen varuje před tím, aby jisté ivly nezneuily toho, a pan prezident pronese v Německu první veřejný projev, a nezbavily ho státního občanství ve smyslu § 112 o poškozováni zájmů republiky v zahraničí.
Nejromantičtější monost nadhazuje však jakýsi JUC. Jaromír Prokop, praktikant z Generální prokuratury. Píše: Za několik dnů můe německým tiskem proskočiti zastrčená zpráva, e leutenant Abwehru Gustav von Husske byl po splnění svých úkolů v cizině povolán zpět do vlasti, aby se mohl v klidu odebrati na odpočinek (in den Ruhestand versetzen, bude patrně v originále). JUC. Prokop, znalý němčiny patrně ještě ze svých předválečných studií v Augsburgu, klade posléze otázku: Co pak budeme dělat?
Ano, bylo by to pravdu inantní východisko z normalizace, byť do jisté míry v souladu s naší národní odevzdaností vůči opatřením přicházejícím ze zahraničí.
Doufejme však, e se našemu panu prezidentovi v cizině nic nepřihodí a e Němci, v dobré tradici laskavostí, je jsme si v posledních dvanácti stoletích vzájemně prokazovali, nám ho pošlou v pořádku zpátky.
(Převzato z digitálního archivu Dušana Havlíčka.)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.