(Erazim Kohák: Hitler a Němci, Stalin a Češi)
Výstava Hitler a Němci je jistě fascinující svým pokusem vystopovat prameny Hitlerova úspěchu a frenetického nadšení pro národní socialismus, které se většinové německé společnosti ve třicátých letech minulého století zmocnilo. Mimoděk to svádí aplikovat její koncepci na náš český vztah k jinému diktátorovi, který svou mocenskou politikou podstatně ovlivnil poválečný vývoj československé společnosti, jak to dělá ve svém článku (Listy 1/2011) Erazim Kohák. Je to ovšem srovnání, které kulhá a k analýze a kritické konfrontaci s naší státně komunistickou minulostí nepřispívá, ale spíš mate. Kromě toho se tímto srovnáním autor nebezpečně přibliuje rovnítku mezi komunismem a fašismem, co zcela určitě není Kohákova pozice ani jako obecně váeného historika, ani jako podnětně politicky myslícího intelektuála. Historická situace, národní tradice a mentality obou národů jsou na to příliš rozdílné. Také formulace věřit Stalinovi neodpovídá způsobu, jakým byl Stalin v české společnosti viděn. Byl především jedním z vítězů druhé světové války, a tím symbolem vítězstvi nad fašismem. V tomto bodě tkvěly sympatie, kterým se po druhé válce bezpochyby těšil, a to nejen u komunistů, ale u tehdejší většinové české společnosti. O nějaké slepé víře ve Stalina lze u nás po válce ovšem sotva hovořit, o nějaké frenetické adoraci, jak ji známé z filmových záběrů z Německa, ani nemluvě. Jistě, pár mladých nadšenců napsalo obdivné básně o Stalinovi, ale i to je něco jiného ne slepá víra. Rozhodnutí pro socialismus, ovšem trochu jiného typu a především vlastního raení, nebylo dáno nějakou vírou ve Stalina, ale typicky poválečnou, postkatastrofální vírou v nutnost nového, spravedlivějšího společenského uspořádání, které by odstranilo minulé neřády a zabránilo další válce. Stalin byl konec konců také vůdcem národa cizího, byť bratrského, a u proto se – přes panslavistické záchvaty – nemohl stát vůdcem národa českého. Československo také nikdy nenavštívil. Jestlie u nás představa socialistického uspořádání společnosti ve volbách v roce 1946 získala většinu, pak ne proto, e bychom byli věřili Stalinovi, ale protoe jsme po mnichovské zradě roku 1938 přestali věřit Západu a hodnotám demokracie a republikánství. A kromě toho ji strategicky velmi zdatná komunistická strana národu podstrčila ve formě spojování demokracie se socialismem, Marxe s Masarykem, jak si to bylo moné přečíst i na volebních plakátech. Především generace lidí narozených ve dvacátých letech se Mnichovem ocitla v hodnotovém vakuu a během války našla novou hodnotovou orientaci v tom, co povaovala za marxismus-leninismus, a to přes tradici literatury, ne přes kontakt s komunistickou stranou, ivořící v ilegalitě. Tito mladí lidé se po válce stali pěšáky revoluce, kteří horlivě uskutečňovali stalinsky deformovanou podobu socialistického společenského pořádku. Patřil k nim tehdy na příklad i Karel Kosík. Alternativu v návratu k předválečnému společenskému uspořádání neviděli také proto, e jim staré politické elity nebyly schopny ádnou novou koncepci nabídnout.
Srovnání Hitler a Němci, Češi a Stalin kulhá ovšem i proto, e Stalin u v roce 1953, tedy pouhých pět let po únoru 1948, zemřel a v roce 1956 byl 20. sjezdem KSSS definitivně smeten ze svého trůnu. Potom u nekritická víra ve Stalina, která ovšem v Československu nikdy jako masový fenomén neexistovala, zmizela v propadlišti dějin. To mimo jiné posílilo šanci procesu hledání původního smyslu revoluce (jak to ve své knize nazývá Michal Kopeček), který ovšem nenápadně započal u po Stalinově smrti. A tento původní smysl revoluce bylo mono i najít, jak to ukázal příklad Československého (Praského) jara. A vůdčí roli v tomto procesu hrála mimochodem právě generace poválečných nadšených pěšáků revoluce, mezi nimi na předním místě i Karel Kosík.
Hledat nějaký takový původní smysl v ideologii německého národního socialismu by byl pokus předem odsouzený k neúspěchu, protoe tady nebylo co najít, protoe ten ádný hlubší smysl ne německou hegemonii nad světem neměl. I proto Kohákovo srovnání srovnává nesrovnatelné.
Alena Wagnerová (1936) je spisovatelka a novinářka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.