Český stát přestává fungovat, místo konsolidování demokratického systému jsme svědky procesů spíše opačných. Nelze přitom hovořit o krizi; krize je něco, co má jistou dynamiku, systém je pak většinou obnoven ve stejné či obdobné podobě (pokud není zničen). Dávám přednost termínu rozkládání státu. Nejen proto, e jsme svědky zcela opačných procesů, ne je budování státu, ale i proto, e při biologickém rozkladu smyslově vnímáme i vedlejší produkty procesu, co minimálně metaforicky platí pro sledovaný rozklad našeho státu také.
Doloit, e situace je váná a stát ztrácí základní kompetence (jak by řekl Fukuyama), není tak obtíné a nejsou k tomu potřeba ádné důmyslné výzkumy:
Jsme svědky problémů s vládnutím i v době silné vládní většiny, a tyto problémy nejsou způsobeny výrazným ideovým rozdělením koaličních partnerů.
Jsme svědky problémů se základní správou země: rozpojují se principy rozhodování a odpovědnosti, co vede k nuceným, ale i dobrovolným (funguje pud sebezáchovy: nelze nést odpovědnost za rozhodnutí jiných) odchodům kvalifikovaných vyšších úředníků. To zase vede k prudkému zhoršení kvality výstupů ze státní správy, prohlubování nekoncepčnosti politik i nepředvídatelnosti rozhodnutí státu.
Jsme svědky zeslabování či popírání principů právního státu, o čem nesvědčí jen politické útoky proti Ústavnímu soudu a snahy o sníení jeho úlohy v politickém systému, ale také ji dlouho trvající boje o kontrolu policie (ministerstva vnitra), boje o státní zastupitelství.
e tyto boje mají svůj význam, o tom svědčí i fakt, e ádná významná korupční kauza nebyla vyřešena.
Příčin je celá řada. Hlavní bych viděla v procesu, který lze snad označit za privatizaci státu. Oč jde? Abychom si to vysvětlili, musíme se nejdříve vrátit k základním a zjednodušeným charakteristikám demokracie. V tomto systému se uznává, e ve společnosti se prolínají zájmy podnikatelů, zaměstnanců, en, muů, věřících, ateistů, atd. Tyto zájmy jsou formulovány v občanské společnosti, dále zpracovány, zevšeobecněny a reprezentovány politickými stranami. Soupeření stran je tak vlastně soupeřením určitých zájmů a hodnot, demokratické volby by pak měly odráet nejvýznamnější a nejdůleitější problémy a zájmy; z výsledků voleb se formuluje podoba konkrétních politik, většinou v kompromisu, jen je průnikem prosazovaných silných zájmů, podstatných hodnot atd.
V privatizovaném státě soupeření také formálně probíhá, ale podoba konkrétních politik není průnikem hodnot a jistých obecněji formulovaných skupinových zájmů – je určena logikou konkrétních zájmů velmi dílčích, případně ji i zájmů jednotlivců; širší společenské skupiny (podnikatelé, zaměstnanci) se stávají pouze nositeli určité ideje, respektive bílými koňmi politiky.
Uveďme si příklad v podobě spíše laboratorní (nemohu fakta přesně doloit) a porovnejme, jak bude k řešení problému přistupovat privatizovaný stát ve srovnání se státem normálním. Za příklad si vyberme podobu reformy zdravotnictví probíhající v ne přesně určené době a v ne přesně určené zemi.
Jak by reforma probíhala v normálním státě? Koncepce je odvozena od toho, zda je na základě voleb u moci pravicová, či levicová vláda. Promítne se to do větší či menší míry solidarity mezi bohatými či chudými, do větší či menší míry spoluúčasti pacientů. Koncepce řeší problém, jak moc financovat léčbu běných nemocí a jak léčbu nákladnou, jaké léky hradit a jaké nikoli. Ale jakákoli koncepce bez ohledu na levici či pravici se pokusí regulovat mnoství a cenu lékařských přístrojů (formou proplácení výkonů), pokusí se dostat pod kontrolu farmaceutické firmy – prostě se bude snait zabránit úniku financí ze zdravotnictví do soukromých rukou.
V privatizovaném státě se koncepce odvozuje od potřeb konkrétních klientů. Můe to znamenat, e do reformy se zakomponuje prostor pro budoucí zisky developerských firem s perspektivou prodeje nemocnic (budovy, pozemky), ponechá se výhodný prostor pro určité firmy obchodující s (ne)potřebnými přístroji, pro určité farmaceutické firmy, vytvoří se monost ovlivňovat zaměření výzkumu apod. Na tento základ pak můe být naroubovaná levicová i pravicová politika. Klientelistické vazby či prostor pro korupci jsou tak zakomponovány do samých základů koncepce.
Jde samozřejmě o schéma, ale vysvětluje nám, proč se u nás tak obtíně hledá kompromis. Budeme-li pokračovat ve srovnání příkladu normálního a privatizovaného státu, je jasné, e míra spoluúčasti pacientů, velikost poplatků můe být vyřešena kompromisem; zisky konkrétních klientů nikoli, tam ustupovat nelze. A ji vůbec není moné, aby reformě v privatizovaném státě předcházelo vyšetřování, co se ve zdravotnictví či v jiných resortech posledních dvacet let dělo. Vlivní lidé, vykroukovaní i nevykroukovaní, si dokázali udret postavení ve správních a dozorčích radách, agenturách a hlavně ve svých stranách. Navenek jde o ideologické střety, ve skutečnosti o soupeření o maximalizaci vlivu a udrení beztrestnosti .
Všude ve světě jsou však přece konkrétní, i velmi dílčí zájmy prosazovány lobbistickými skupinami! Ta námitka je oprávněná jen do určité míry. Lobbing představuje problém a je někdy obtíně odlišitelný od korupce, zvláště u nás. Ale běně lobbistické skupiny (firmy, podnikatelské svazy, odbory, svazy pacientů, nevládní organizace) ovlivňují podobu zákona či reformy, a je to v pořádku. V normálním státě se lobbisté snaí ovlivnit výsledné podoby zákonů, ale neprosazují zákony šité na míru pro své velmi úzké cíle (vzpomeňme na lehké topné oleje).
Abychom se v našich schématech lépe orientovali, je nutné se posunout ještě o jednu rovinu rozhodování níe, na rovinu regionální či obecní. Sociologové asi ještě nemají zpracovaný fenomén kmotrů či velrybářů a nevím, zda si politologové ji dostatečně uvědomili, e decentralizace nemusí být synonymem demokratizace. Vše nasvědčuje, e způsob institucionálního nastavení vztahu státní správy a samosprávy (vlády) na všech stupních rozhodování vytvořil významný korupční prostor i na úrovni obcí a zejména krajů. Zároveň se podařilo dosáhnout prolínání: úzké propojení místních podnikatelů s místními politiky často přesahuje obecní, městskou, krajskou politiku do celostátní. Jsme svědky, e vedení stran ztrácí kontrolu nad regionálními politiky, naopak stává se na nich závislými. Regionální politici toti často ji nepotřebují výraznější finanční podporu z centra, mají své vlastní klientelistické vazby, které jim financují volební kampaně. A tito klienti mají zájem dostat se k finančním zdrojům, je plynou ze státu (nejde jen o veřejné zakázky a evropské peníze, ale také o vlivy na podobu zákonů). To lze jen s přímou kontrolou prostoru, kde se rozhoduje, na ministerstvech. Která strana kontroluje jaký resort, je tudí velmi podstatné – ne kadé ministerstvo má stejné zdroje. Navíc při obsazování ministerstev a dalších úřadů nejde jen o trafiky pro neúspěšné a vykroukované politiky (co samozřejmě v té či oné míře nacházíme všude na světě, u nás ale hodně výrazně), ale zejména o vlivové pozice – o pozice náměstků, expertů, poradců; zde se pak znovu promítají koaliční vztahy, snaha dostat do cizích ministerstev své lidi. Jejich úkolem nebývá, jak by se dalo předpokládat, hlídat plnění programového prohlášení vlády, respektive prosazení alespoň části programu vlastní strany, ale hlídat finanční zdroje s cílem vytvářet maximální prostor pro vlastní klienty.
Proto se mnoí náměstci, ale hlavně různí poradci, experti, kteří ovlivňují rozhodování a nenesou odpovědnost. Na některých ministerstvech se v kontroverzních případech nedávají písemné (ani telefonické) příkazy, úředník ale nemá jinou šanci ne vyhovět nadřízeným, a přitom sám nese odpovědnost. Zde máme odpověď na otázku, proč ty neustálé konflikty a neschopnost dohodnout se i v rámci koalice – nejde toti o konflikt obsahový či ideový, jde o konflikt o to, kdo, co a jak bude kontrolovat či – vyšetřovat.
Velké rozhořčení vyvolalo zveřejnění Bártova plánu, jak a s jakým cílem se dostat do politiky. Svým způsobem ale nešlo o nic jiného ne o ekonomickou analýzu zdejšího podnikatelského prostředí a přijetí odpovídající strategie. Je to cynické, ale jediný rozdíl proti běné praxi byl, e jeho lidé přišli na ministerstva přímo; jinde jsou takové zájmy zprostředkovány přes strany či konkrétní politiky. Politické strany zde nabývají podobu firmy, je realizuje své zájmy. Některé v takřka čisté podobě, například Věci veřejné stylem řízení a organizací odpovídají manaerskému stylu firmy, jen doplněné o příznivce. I to ale odpovídá firemnímu marketingu s různými kluby při supermarketech či producentech, třeba jogurtů. V jiných stranách je to zprostředkované; strany pak působí jako odvětví, v něm si jednotlivé firmy (frakce) zároveň konkurují. Znovu zopakujme: co se odehrává ve vládě a na ministerstvech, je sice dosti komplikovaný a občas zastřený, ale faktický boj o zdroje, o rentu uvnitř stran i mezi stranami.
Zdá se tedy, e klíčem k většině problémů je fungování politických stran. Vůbec se přitom neztotoňuji s názory, podle nich jsou lepší osobnosti ne strany, a ji vůbec ne s názory popírajícími význam politických stran pro demokracii. Řešením tedy nejsou zákazy stran nebo další umělá omezování jejich počtu (zvyšování klauzule, počtu volebních okrsků, většinový systém). Jednou z moností jak strany proměnit by bylo radikální zvýšení počtu členů sdílejících hodnoty dané strany, kteří by byli schopni vytvořit tlak na očistu zevnitř, a omezit tak vliv kmotrů. To se ovšem nedá očekávat – vzhledem k pověsti stran stranictví neláká. Nárůst by také musel být masivní, aby ztíil práci velrybářům. Mohli bychom také ádat, aby ti politici, kteří se dostali do parlamentu díky kroukování, začali tlačit na proměnu svých stran. Dluí to voličům. Ale buďme realisty a zůstaňme při zemi.
Jedinou reálnou moností, jak strany donutit, aby plnily své funkce politických stran, nikoli poboček firem, je řešení institucionální. Je nutné znemonit (či alespoň znesnadnit) stranám přístup k finančním prostředkům státu, které slouí klientelistickým a korupčním aktivitám, a je nutné jim zabránit, aby reformy a zákony koncipovaly na objednávku svých klientů/sponzorů. To je spjato s celou řadou nutných kroků; ádný agent provokatér nemůe řešit korupci a klientelismus v nejvyšších patrech politiky, je nutné přijmout základní zákony, které jsou běné v civilizovaných zemích; mezi ně patří zákon o státní slubě, regulace volebních kampaní, zákon o veřejných zakázkách, změna vztahu státní správy a samosprávy na regionální a obecní úrovni.
Musíme si ale být vědomi, e u nás mnoho zákonů vypadajících jako standardní získalo velmi nestandardní – a hlavně neúčinnou – podobu. Veřejnost, novináři, odborníci, nevládní organizace, musí mít proces přijímání těchto zákonů pod důkladnou kontrolou. Potěmkinovské vesnice ale nikdo nebourá..
Nelze odříznout politické strany od penězotoků státu, ani by fungoval právní stát. Nelze připustit, aby nejvyšší arbitr ústavnosti – Ústavní soud – byl pod trvalým tlakem a politickou kritikou, nyní dokonce se snahou výrazně omezit jeho působnost. Tato instituce není neomylná, jde o to, e někdo má v případě nejasnosti nakonec právo rozhodnout. O rozhodnutích můe diskutovat odborná, koneckonců i laická veřejnost, média, ale politické útoky na Ústavní soud jsou nepřípustné; setkáváme se s nimi zejména na východ od našich hranic.
Je nutné, aby došlo k očistě justice a policie, zejména státních zastupitelství a policie protikorupční. To, e nebyl dořešen jediný případ korupce spojený se stranami a vrcholnými politiky, je neuvěřitelné. Je nutné, aby ti, kteří případy dozorovali a kteří odpovídali za vyšetřování, přijali zodpovědnost a odešli, respektive byli odejiti. První pozitivní kroky či snahy jsme mohli zaznamenat, zdá se ovšem, e opět vyvstala bariéra, skrze ni cesta dál nevede. Potřebný je tlak na obojí – výměnu klíčových osob, které ať ji v jakékoli pozici bránily vyšetřování, a tlak na institucionální nastavení, které zmenší riziko vlivu politiků na vyšetřování.
(Částečně upravený text, který byl přednesen na konferenci Jak můe občanská společnost zkrotit mašinérii politických stran 28. 5. 2011 na VŠE v Praze. )
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.