Jste znám hlavně jako autor vynikajících fotografií ze sociálních ústavů. Snímky z cyklu, který představujeme, se od nich dost odlišují.
V roce 2007 jsem pořídil jednu fotografii v Praze, která mě inspirovala natolik, e se tématu ivot člověka ve městě od té doby věnuji trvale, paralelně vedle dalších námětů.
Duch středoevropských měst, jak jej váš cyklus zachycuje, je v čemsi podobný. Byl to záměr hledat takovou analogii?
Snaím se nacházet zobecňující prvky, cestu ale pořád hledám. Prvořadé je pro mě zachytit současnost, v ní ijeme, a ivot v jeho různorodosti.
Tedy dokument v původním smyslu slova...
Ano, doba by měla být zaznamenána, to je úkol dokumentaristů. Ve své bakalářské práci na Institutu tvůrčí fotografie se zabývám novými vlivy a směry ve fotografickém dokumentu, tím, čemu se říká nový dokument – já pouívám raději termín postdokument. Hraje v něm důleitou roli určitá inscenace a koncept. Tím se ale fotografie do jisté míry vzdává úlohy zachycovat realitu.
Sebevěrnější dokument je ale také autorem ovlivněn – u výběrem tématu, záběru...
Důleité je, aby vypovídal o době, v ní vznikl, tak věrohodně a působivě, aby se k němu lidé i po letech vraceli tak jako třeba k fotografiím Jindřicha Štreita nebo Viktora Koláře.
Městské téma, jak jste řekl, tedy zatím neopouštíte?
Rozhodně ne, zdá se mi, e je to na celý ivot... A kromě HOMOurban pracuji ještě na cyklu HALLspace. Ten se týká jevu pro dnešek charakteristického – ijeme obklopeni nákupními centry, hypermarkety a obřími halami.
A konkrétní aktuální cíl – publikace, výstava?
Do konce roku vyjde básnické dílo katolického kněze Josefa Veselého (1929–2010) doprovázené mými fotografiemi. On sám si to před smrtí přál. Nebudou to snímky přímo související s náboenskou vírou, jen malé poetické obrázky z přírody, vyfotografované flexaretou.
Imrich Veber (1987) amatérsky fotografoval od dětství, váněji se fotografii začal věnovat, kdy si ji zvolil jako nepovinný předmět na Ostravské univerzitě, kde byl jeho vyučujícím Michal Kalhous. Nyní studuje Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě a dějiny výtvarného umění na FF UP v Olomouci. Jeho první fotografický projekt se zabýval ivotem bezdomovců, vzešla z něj výstava v Kulturním domě města Ostravy (2008) ijeme svobodně, nebo na okraji společnosti? Jak říká, vdy se zajímal o duševně postiené v opavském ústavu Marianum. Rozhodl se jejich ivot zdokumentovat a během několika měsíců pobytu mezi nimi pořídil zhruba osm tisíc snímků. Padesát z nich vybral do kolekce Nejeden ivot (2009). Podobným tématem se zabýval také následující projekt Transformace (2010), ten dokumentoval ivot postiených v šesti sociálních ústavech na Opavsku v době před pomyslným zbouráním jejich zdí a přestěhováním klientů do přirozeného prostředí, blí běné společnosti. Fotografie z cyklu HOMOurban vystavoval zatím ve Wodzisławu Ślšském a Ostravě (2009). Několik jich otiskl ve svém letošním 3. čísletaké literární měsíčník Host.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.