Od prosince 2006 do prosince 2007 jsme natáčeli s mojí enou Monikou celoroční sběrný dokumentární film Černá srdce. Pohled čtyř lidí na čtyři romské rodiny ve čtyřech zemích střední Evropy ve čtyřech ročních obdobích. Tím doplňujícím pohledem byly fotografie Jindřicha Štreita a Marie Zachovalové (1981–2008). Střídali jsme vdycky muský a enský pohled. Maruška a já jsme rok dojíděli do romské osady na Slovensku a do tradiční venkovské romské komunity v Maďarsku. Monika a Jindřich Štreit pracovali v industriální oblasti v Polsku a v předměstské romské komunitě u Olomouce.
Někde na začátku stála informace ze sociologického průzkumu zveřejněného na webu Muzea romské kultury v Brně: Mnozí mladí Romové se chtějí vyrovnat Neromům zejména v materiálních projevech způsobu ivota. Postupně došlo v další generaci k negativní přeměně myšlení a chápání hodnot, kdy konzumní statky, majetek a peníze kladou mnozí mladší Romové na prvé místo ve svém hodnotovém ebříčku a hodnotí podle toho i druhé.
Film měl sledovat komplex současných romských zvyků, obřadů, projevů víry. Současně všednodenní ivot a rozdíl mezi sny Romů a skutečností. Jestli se vůbec v tomto středoevropském prostoru liší – a jestli dodnes zůstává v ivotě Romů největší hodnotou rodina, rodina velká, extenzivní, tedy příbuzenstvo – fajta, famelija. Jednoduše řečeno: jsou ti Romové ještě vlastně Romové?
Slovenská rodina igova ije a na konci osady Járeček u Markušovců na Spiši. Jsou chudší ne ti jiní chudáci v osadě (Pane Boe, pane Boe... to je bída, oni jsou na tom ještě hůř ne my, zděšeně vzdechl maďarský hrdina filmu, starý Imre Kalo, kdy jsme ho přivezli do Járečku). Někteří mají vrozenou tělesnou vadu, která je odsuzuje k nemonosti fyzické práce. Ale čímsi jsou nejblíe těm tradičním a romantizujícím představám o Romech. Od muzikálnosti přes slovesné projevy po víru, hraničící s mystikou. V nejstarší a střední generaci. Všechny tyto znaky měly odvrácenou tvář, kterou v sobě chudoba nese. Velkou víru v moc peněz a neschopnost s nimi jakkoliv hospodařit. Děti větru ijí ze dne na den. V čase našeho příjezdu do osady se po ní ještě dokonce potulovala mezi smečkami psů a hordami dětí stádečka koz zakoupená Člověkem v tísni. Romové se měli učit vyrábět sýr, prodávat ho, chovat stáda na maso, mléko. Kozy jednoho dne nebyly. Celou dobu jsem přemýšlel a myslím na to dodnes, co bude s dětmi bystrými, nadanými, s tou nejmladší globalizovanou generací, a pominou starší generace a zbytky hodnot a tradic, které v sobě nesou. Děti vyrůstající bez naděje v jedné místnosti chýše s desítkou sourozenců a dospělými, kteří jim říkají, e v nebi je Kaufland zadarmo.
Moravská rodina Somsiova má kořeny v jednom z nejstarších rodů. Danielovi jsou usazení na Moravě od 18. století, propojeni s tradiční rodinou Holomků. Tyto rodiny patří k oné hrstce asi pěti set českých a moravských Romů, kteří přeili peklo holocaustu. Matka rodu Jiřina Somsiová (Danielová), vyučená kuchařka, si uvědomuje, e Romové musí na sobě pracovat víc ne ostatní a spoléhat se na svoje vlastní síly. Je předsedkyní olomoucké pobočky Společenství Romů na Moravě, občanského sdruení, které má v místě bydliště jejich rodiny funkční komunitní centrum s desítkami aktivit. Sama vede taneční krouek, šije kostýmy pro tanečníky, vystupují doprovázeni kapelou sloenou z Jiřininých dětí a vnuků. Kadoročně představují romskou kulturu na společné akci města Olomouce a Olomouckého kraje Umíme se domluvit. To je svátek národnostních menšin a postiených olomouckého kraje. Spoluorganizují Romskou pouť na Svatém Kopečku, kterou pořádá Charita. Jiřina celou energickou vahou své osobnosti vede letní tábory pro romské děti ze sociálně slabých rodin. Vaří jim tam, péruje je, kdy zlobí. V roce 2010 to byl u 18. ročník. Tábor je finančně podporován z projektu Prevence kriminality. Většinou se konají dva turnusy (po 30 dětech) na tábornické základně Domu dětí a mládee Olomouc na Pohořanech.
Její děti i vnoučata se většinou bez problému dostaly na střední i vysoké školy. To píšu proto, e oni jsou důkazem, e kdy si Romové sami uvědomí svoji sílu a monosti, ponechají si kulturu a empatii, budou oni výzvou pro naši otupělou společnost. Na to, e se při řešení tzv. romské otázky můeme spoléhat na politické elity, musí toti Romové zapomenout.
Lačhi rat! Dobrou noc!
Břetislav Rychlík (1958) je herec, scénárista, reisér a publicista.
Tento text z rubriky Mosty připravilo sdruení Česko-slovenské Mosty v Bratislavě do zvláštní přílohy Mosty. Česko-slovensko bez hraníc bratislavského vydání deníku Sme. Podpořil fond místopředsedy slovenské vlády pro menšiny, lidská práva a evropskou integraci.
Juraj Buzalka: Krásni vo farebnom tričku
Arne B. Mann: Najstrašnejšia kapitola
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.