Jedna z pouček definujících úroveň společnosti praví, e ta úroveň je dána vztahem vůči nejslabší skupině obyvatelstva. Jaké kritérium pro ni vybrat? Mohli by to být lidé handicapovaní, na sociálním dně, bezdomovci, lidé z nějakého důvodu nenávidění nebo neposlušní či nějak se vymykající běným pravidlům. Ať tak či onak, všechna tato hlediska splňuje skupina jediná: Romové! Jak se to mohlo stát? Je to odnepaměti, nebo to vykrystalizovalo teprve v poslední době, snad po změnách reimů v (post)komunistických zemích?
Drme se toho, co je zásadní: úroveň české společnosti lze směle hodnotit podle chování vůči Romům, protoe oni jsou tou nejníe postavenou skupinou ve společnosti. Je známo, e tento vztah je více ne macešský; odpověď na tuto otázku je pro českou společnost nelichotivá. Veškeré snahy státu se soustředí v podstatě na jediný neuralgický bod: na problém sociální a s ním související další problémy bydlení a vzdělávání. Jaksi samo sebou se předpokládá, e takto vybaveni jsou Romové ve své většině. Romové by však měli být vnímáni jako menšina především národnostní spíše ne menšina asociální.
Tím vzniká první nedorozumění, které se projevuje i v nastavených programech, a v tomto úhlu vidí sami sebe i Romové. Jaký div, e svoji identitu neprokazují ani ve sčítání obyvatelstva. Je to pochopitelné: teprve v okamiku, kdy se člověku daří, usiluje třeba o lepší vzdělání a jeho hodnotový ebříček doznává změnu. Je jisté, e by tyto dva pohledy měly být odděleny. Jako zvláštní fenomén, hodný speciálního zkoumání, však zůstává okolnost, proč právě Romové se nacházejí v dost velkém procentu na sociálním dně.
Česká exekutiva má ji nejméně deset let programy, kterými se snaí těmto otázkám čelit. Potí je, e problémy přiznává jenom verbálně, ani by v konkrétních krocích programy cílevědomě uplatňovala. K tomu, aby je uplatňovala, je vázána přítomností ve společenství států EU i další účastí v programech, jakým je například Dekáda romské inkluze, kterým se zúčastněné státy čtrnácti evropských zemí zavázaly plnit takzvané akční programy, je jsou v podstatě totoné s vnitřními programy integrace Romů. Jenome i Dekáda romské inkluze se stala jen jakýmsi zastíracím manévrem, protoe chybějí síly i ochota se těmito problémy dále zabývat.
Politici a politické strany potřebují voličskou přízeň, a tudí se snaí vcítit se do očekávání voličů. Protoe je tady obecná averze vůči Romům – viz statistické údaje –, sliby politiků směřují spíše k jednoduchým řešením, a ta postihují Romy tak, jak by si řadový většinový volič přál. Nejlépe je problém odstranit mimo stát a pokud mono aspoň mimo obec, do ghett. Tato segregace zeměpisná se pak promítá do segregace ve školství i v celém ivotě společnosti. Neštěstí je hotovo!
Výsledkem je intolerance, pokud ne přímo rasismus, a předsudky, které často určují výkon moci státní i samospráv. Je to obecný a charakteristický jev demokracií ještě ne zcela zralých. Politici podléhají přáním voličů, ani by prosazovali pragmaticky a profesionálně moné a efektivní způsoby řešení, které jsou ovšem nepopulární. Je zcela vyloučeno, aby se romský politik mohl ocitnout na předním místě volební kandidátky politické strany – levicové stejně jako pravicové. Snad jedině Strana zelených mezi českými stranami představuje výjimku, ale její úspěchy jsou v naší zemi stejně jako v jiných postkomunistických zemích spíše sporadické. Účast romských politiků v parlamentu je tím limitována téměř absolutně.
K jediné historické výjimce došlo jen hned po sametové revoluci v rámci obecné euforie, v ní i Romové byli přijímáni jako součást revoluční masy, která touila po změnách. Byli přijati na kandidátky Občanského fóra nebo Verejnosti proti násiliu na volitelná místa v době, kdy tato politická uskupení získávala a 70 % hlasů. Tehdy se v parlamentních tělesech ještě československé federace objevilo deset zástupců Romů. V České národní Radě bylo pět Romů – Dezider Balog, Zdeněk Gui, Ondřej Giňa, Milan Tatár a autor tohoto článku. Ladislav Body, další Rom, zde byl za komunisty ji z dřívějška, pěstován jako vývěska a důkaz zájmu komunistů o problematiku Romů.
Ve Slovenské národní radě byla jediná zástupkyně, a to Anna Koptová. Ve Federálním shromádění byli čtyři zástupci: Gejza Adam, Karol Séman, Daniel Stanislav a Klára Samková, která Romy zastupovala, ač Romka není; patřila však mezi významné členy Romské občanské iniciativy, a ta ji v rámci svého zastoupení v OF do Federálního shromádění nominovala.
Pak u se ve Sněmovně koncem devadesátých let objevila na jediné volební období Romka Monika Michaličková, a to spíše náhodou za Unii svobody, kteráto strana pak zmizela z politického nebe. A s ní i Monika, která se nyní věnuje rodině a podnikání.
Dnes, po dvaceti létech, mnozí z romských politiků zmizeli zcela z dohledu, byť i jen lokálních aktivit.
Nejméně polovina bývalých, řekněme prominentních, romských politiků se zaměřila na nevládní sféru. Naše demokracie se nám bohuel vyvinula do stavu prosazování partajních zájmů, které mají mnohdy dost daleko k racionálním a potřebným řešením; vztah k problematice Romů je toho dosti temným příkladem.
Romští politici se tak vyskytují v nevládní sféře; odtud mohou působit i na jiné instituce, vesměs regionální nebo lokální. Toto působení však je jen málo efektivní, zdlouhavé a vyaduje obrovské nasazení a trpělivost. Většina z nich, pokud projevila intelekt a profesionálnější přístup, nakonec skončí právě v regionálních a lokálních institucích, v rolích poradců nebo referentů sociálních nebo lidskoprávních odborů. Chápu to jako přechodné období, které můe přispět k výchově romských politiků hodných toho slova.
Ještě zmínka o Slovensku a Maďarsku. Počty Romů jsou zde v poměru k celkovému počtu obyvatelstva výrazně vyšší. Tím se všechny problémy ještě víc komplikují, nicméně by to mohlo přispět k probuzení Romů a jejich sjednocení; je toti reálná monost získat ve volbách dostatečný počet hlasů pro vstup do parlamentu převáně jen z řad Romů. Romové by tak získali podíl na moci. A to by byla zcela jiná základna pro řešení nejen jejich problémů. To je však hudba budoucnosti. V Maďarsku přece jen Romové v parlamentu občas zastoupení mají, dokonce i v Evropském parlamentu se objevily dvě Romky, byť za silně nacionalistickou stranu Fidesz.
V České republice, na rozdíl od Slovenska, u dnes nenajdete něco podobného slovenským romským osadám, kde se zastavil čas někdy ve středověku. V lokálních samosprávách na Slovensku se však Romové objevují v hojnějším počtu a loni nastal i výrazný pozoruhodný posun v romské lokální politice.
V Česku je dobré, e je mono o všech problémech mluvit naprosto otevřeně a kriticky i vůči autoritám. Přispívá to k posílení občanské společnosti a jejího tlaku na autority; média hrají dobrou roli hlídacího psa demokracie. Zdálo by se, e to jsou záleitosti mimo problémy a potíe Romů, ale je to právě naopak. Posun v zázemí, v tom, co nazvu kultivací společnosti, bude teprve počátkem skutečného pokroku v procesu integrace Romů do společnosti, pokud se ovšem vývoj bude ubírat tímto směrem. To však není vůbec rozhodnuto.
Karel Holomek (1937) je český romský aktivista. Od novembra 1989 sa venuje programu integrácie Rómov do spoločnosti. Je predsedom Společenství Romů na Moravě a jedným zo zakladateľov Múzea rómskej kultúry.
Tento text z rubriky Mosty připravilo sdruení Česko-slovenské Mosty v Bratislavě do zvláštní přílohy Mosty. Česko-slovensko bez hraníc bratislavského vydání deníku Sme. Podpořil fond místopředsedy slovenské vlády pro menšiny, lidská práva a evropskou integraci.
Juraj Charvát: Slovensko – druhý domov bulharského cára
S Jarmilou Baláovou hovoří Pavel Pečínka: Ani romští lichváři nebudou tabu
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.