Činnost české vlády a její reformy jsou pro odbornou i širokou veřejnost exkursem do tajů legislativního procesu. Málokdo se toti v tak krátkém období v souvislosti se zásadními změnami setkal s pojmy, jako je stav legislativní nouze, stav nebezpečí nebo vyslovení souhlasu s návrhem zákona ji v prvém čtení. Pravda, výjimečná situace si ádá výjimečné řešení, ale v případě aplikace těchto – krajních – institutů se zástupci současné vlády při prosazování svých priorit museli velmi snait, aby výjimečnost situace napasovali na zákonem předpokládané události. To, e některé z kroků, kdy vláda vyloučila širší konsensus a rozsáhlejší diskusi, skončily a u Ústavního soudu ČR, jen potvrzuje, e s vyuíváním krajních institutů legislativního procesu se ne všichni ztotoňují.
Snaha obejít opozici a vyloučit ji z monosti do textu zákona zásadně zasáhnout je sice politováníhodná, ale v parlamentních demokraciích – bohuel – mnohdy běná. Nelze tento přístup neodsoudit, ale pouze morálně. Co lze však akceptovat jen s těkým srdcem, je snaha vyšachovat z monosti k návrhu zákona se kvalifikovaně vyjádřit odborníky – notabene návrhu, který rozsahem můeme označovat za reformu.
Té smutné skutečnosti, která vyděsila odborníky, především právní, jsme mohli být svědky v souvislosti se zákonem o Úřadu práce ČR. Jde o jeden z mnoha případů, kdy je návrh zákona tlačen silou počtu koaličních hlasů v Poslanecké sněmovně, ačkoli nesouhlas s ním projevili hejtmani, Senát i prezident. Achillovou patou však není jen věcná spornost návrhu, neexistence konsensu stran, nesystémovost a bezesporu vysoká finanční náročnost uvaované reformy, ale především způsob, jakým návrh podstupuje legislativní proces. Proces, který by měl být zárukou, e právě takové zákony zadrí. Co se však stalo, e se a do Poslanecké sněmovny dostal návrh obsahující řadu právních, technických a jazykových chyb? Jen tato komora řešila u návrhu více ne čtyři desítky takových nedostatků. Jak to, e chyběl jen jeden podpis na reformě, o které vlastně nikdo, ani sami zákonodárci, pořádně neví, jak proběhne a jaký bude mít skutečný dopad na státní rozpočet? V tomto případě se podařilo katastrofě zabránit opravdu na poslední chvíli a pevně věřím, e další veto – první bylo to senátorské – ji koaliční poslanci zaslepeně přehlasovávat nebudou a blaho státu pro ně bude výš ne usnesení poslaneckého klubu. Stěejní otázkou však zůstává, jak se to mohlo stát. Jsou naše zákony, upravující legislativní proces, tak nedokonalé, nebo jsou jen vyuívány a po své mantinely?
Vše začalo poměrně nevinně a očekávalo se, e připomínky, zaslané do připomínkového řízení, udělají svoje a vládní návrh zákona připravovaný Ministerstvem práce a sociálních věcí by mohl být výsledkem konsensu. Situace se však otočila: ještě ne se materiál dostal do Legislativní rady vlády, byl jeho text víceméně překlopen do poslaneckého návrhu zákona, se kterým přišli zástupci vládní koalice. Ji tento krok vzbuzuje nemálo otazníků. Proč vláda obchází vlastně sama sebe? Záměr, aby zákon předloila vláda, vymizel, připomínky krajů a dalších subjektů zůstaly nevypořádány a nastal koloběh, který nikdo nečekal: koalice začala dělat vše pro to, aby k 1. dubnu 2011 ji měla reformovanou strukturu úřadů práce. Ve Sněmovně si předkladatelé s kolegy nebrali servítky a dokonce navrhovali, aby byl s návrhem zákona vysloven souhlas ji v prvém čtení. Po převálcování opozice ve Sněmovně zákon přišel do Senátu, kde však narazil, senátoři jej zamítli a vrátili do dolní komory. Ta je však hravě přehlasovala. Podruhé se návrh šitý horkou jehlou zadrhl u prezidenta, který se jej rozhodl vetovat; úřady práce opět leí ve Sněmovně a čekají, jak se k nim poslanci postaví.
Zákon o Úřadu práce ČR by se v případě schválení mohl stát hrůzným precedentem, jak vyloučit z legislativního procesu odborníky a co nejvíce omezit opozici a parlamentní diskusi. Je teď jen na poslancích, zda dají zelenou přístupu, který sice není v rozporu se zákonem, ale hrubě nedbá tradic. Vdyť i institut návrhu na vyslovení souhlasu s návrhem v prvém čtení má v důvodové zprávě uloenu naprosto jinou úlohu ne tu, kterou mu v souvislosti s úřady práce předkladatelé přisoudili.
Je tedy více ne evidentní, e je jen na jednotlivci, kdy své jednání v legislativním procesu ještě vnímá jako přípustné, a kdy si uvědomí, e je u za morálně přípustnou hranicí. Zákon moná lze ohýbat, ale pouze do určité míry. Naštěstí zde jako alarmující upozornění působí veto Senátu a prezidenta; mělo by poslancům poskytnout návod, jak se v závěru anabáze zachovat. Není rozumné, aby Česká republika v tak citlivé otázce, jako je nezaměstnanost a boj s ní, byla nakonec zahnána do situace, kdy bude čekat na posouzení jednotlivců – ústavních soudců –, jakými nástroji bude moci s těmito nešvary současnosti bojovat.
Filip áček (1987) je asistentem senátora, studuje práva.
Pavel aradín: Český rok 2010. Rok Martina Bartáka
Václav ák: Ve slepé uličce antikomunismu
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.