Historie KDU-ČSL, nad jejím politickým profilem i budoucností visí momentálně mlhy, počíná po 1. světové válce v novém státě. Avšak teoretické předpoklady pro vznik politických orgánů, seskupení a stran křesťanského charakteru byly vybudovány u dávno před ustavením češství. Úvahy o účasti křesťanů ve veřejném ivotě se vesměs odvíjely od názorů Augustina z Hipponu (345–430), který je známější jako sv. Augustin. V jeho spisu O obci Boí jsou poloeny otázky po vztahu křesťana k veřejné moci, je byly od té doby teoreticky (mimo jiné i Martinem Lutherem) znovu a znovu aktualizovány. Jde o téma dvou obcí na zemi, Boí a lidské, a z toho vyplývajících moností i povinností věřících. Křesťan, jen se v politické činnosti nemusí cítit vázán například Horským kázáním, by si sice od veřejných záleitostí neměl mnoho slibovat, ale neměl by jim ani odepírat svou účast. Kromě radikálně odmítavých postojů (u nás například zastávaných v 16. století českými bratry) křesťanští kněí i laici po staletí participovali na veřejném prostoru, někdy velmi výrazně. Církev často reprezentovala prakticky jedinou potenciální protiváhu vůči moci panovníka a šlechty, a stávala se tedy i střediskem širokých opozičních hnutí, jak víme i z českých dějin. Z této mnohoznačné tradice se posléze rodily v 19. století politické strany křesťanského charakteru.
Československá strana lidová vznikla v roce 1919 sloučením několika katolických politických seskupení spíše lokálního významu. Její reprezentace s monsignorem Janem Šrámkem v čele se musela vyrovnávat se zátěí rakušáctví, spjatého s politickým katolicismem v Rakousku-Uhersku. ČSL se tedy v ČSR vdy prezentovala jako státotvorná síla v republikánském smyslu.
O vztahu křesťanských církví – a zejména katolické – k habsburské monarchii však vesměs panují a příliš jednoduché představy, jako by se katolická církev vyjadřovala k veřejnosti prostřednictvím habsburského státního aparátu. V praxi tomu bylo spíše naopak. Církve v podunajské monarchii, včetně katolické, byly od reforem Marie Terezie a Josefa II. velmi těsně podřízeny státu. Co se týkalo například státní cenzury, vztahující se i na náboenské publikace, nebo zákazu přímého styku náboenských řádů se zahraničními představenými a příkazu vedení korespondence s římskou kurií výhradně prostřednictvím ministerstva zahraničí. Jmenování biskupů a arcibiskupů podléhalo schválení panovníka. Také majetek katolické církve a její role ve školství byly za josefínských reforem velmi omezeny. Rakouská byrokracie na přelomu 19. a 20. století byla především osvícensky skeptická a pozitivisticky racionalisticky naladěná, i kdy se její příslušníci z povinnosti zúčastňovali náboenských obřadů. Barokní ivotní pocit byl v Rakousku-Uhersku dávno mrtev. Církevní organizace byly tedy prakticky slokou státní správy. Byl to právě jeden z důvodů, proč za Rakouska-Uherska vznikaly náboensky, a to především katolicky orientované politické strany, které mohly státnímu aparátu předkládat poadavky věřících. Druhou příčinou byla obrana politických zájmů církve vůči atakům vesměs protikatolicky laděných německých a českých nacionálních liberálů a ateisticky orientovaných socialistů.
Jak víme, nálada v čerstvě vzniklé ČSR byla výrazně protikatolická. Heslo odčinění Bílé hory bylo obecně populární, tak jako bylo příznivě přijímáno latentně protestantské naladění prvního prezidenta, je na sebe občas bralo (viz aféru při příleitosti Husových oslav v roce 1925) a provokativní podobu. V Čechách, ale i na Moravě bylo v módě hromadné vystupování z katolické církve. Lidovci tedy nastupovali na politickou scénu s notnou zátěí na hřbetě a s četnými překákami před sebou. Jejich výhodou naopak bylo, e hlasy jejich poslanců byly potřebné pro koaliční vlády, sestavované z českých politických stran za spoluúčasti nevýznamných slovenských a německých přívěsků. Lidovecká zásada být při tom, tedy zúčastnit se vládních koalic, dostačovala jako program, pokud strana disponovala poměrně stabilním a relativně početným voličstvem, citově vázaným ke katolické tradici lidové zbonosti. Obrana zájmů křesťanských, především katolických věřících zaručovala i jistý respekt politické konkurence.
S dosti podobnými cíli vstupovali lidovci, posléze KDU-ČSL, i do politického ivota České republiky. Za obou Klausových vlád účinkovali v pravicové koaliční vládě. Jene u tehdy docházelo k zajímavým roztrkám s ODS jako nejsilnějším partnerem. Politolog Lubomír Kopeček o první polovině 90. let říká: Jako by se vrátily počátky první československé republiky, kdy politici občanských a socialistických stran chtěli odčiňovat Bílou horu a povaovali katolickou církev za vřed na těle národa. (L. Kopeček, Éra nevinnosti, s. 178.) Josef Lux převádí po roce 1997 KDU-ČSL do levé poloviny politického spektra, co mu vynese pověst státníka schopného akce. Následují nervózní politické experimenty (viz Čtyřkoalice ) a lidovecká role jazýčku na vahách, přičem hlavní programové cíle KDU-ČSL (dořešení restitucí církevního majetku, ratifikace smlouvy s Vatikánem, odluka církví od státu) zůstaly neřešeny. Poměrně nejblíe svým metám byla KDU-ČSL za Topolánkovy vlády, kdy kvůli zásadě být přitom opět provedla lehký úkrok vpravo. Ke ztroskotání jejích nadějí však nedošlo jen pro odpor socialistické opozice, ale i pro nevůli ve vládním táboře. Přízrak Bílé hory stále působil.
V průběhu pragmatického manévrování na vládní úrovni v roli jazýčku na váze však opakovaně vycházela najevo obsahová nedostatečnost a personální manko lidové strany. Po roce 1989 po nějakou dobu lidovce obestíraly (a milosrdně halily kolaboraci lidoveckých špiček s KSČ) revokace poúnorových represích komunistického reimu vůči katolickým duchovním. Časem však odbojovou mytologii zastínil skutečný mentální stav členské základny. Běný funkcionář ČSL si za normalizace zvykl pohodlnému ivotu. V zimě uspořádal v obci ples a v létě nákupní zájezd do Budapešti. Organizoval brigády na úpravu obecního parku a pomáhal dětem členů své strany na střední a vysokou školu. Jeho politické ambice se vyčerpávaly obstaráváním všednosti pod duchovní záštitou nedělní návštěvy bohoslueb, která ovšem nemusela být v lokálních podmínkách zcela bez společenského rizika. Názorová nevyhraněnost, zaručující po desetiletí tiché přeívání, se projevila po listopadu 1989 jako politická přítě. Chybějící osobnosti se v 90. letech na praské úrovni získávaly zvnějšku (Pavel Tigrid, Petr Pithart, Vlasta Parkanová, Zuzana Roithová). Vlastní funkcionářské kádry se jevily způsobilé spíše pro všední komunální obstarávku ne pro koncepční politickou práci. Rozkladnou roli hrálo i latentní napětí mezi praskou vedoucí skupinou a východočeskou a moravskou voličskou základnou, její věkový průměr se posléze nebezpečně zvyšoval. Svůj vliv měla také skutečnost, e katolická církev v České republice kromě ustálených motivů (boj proti potratům, distance vůči sňatkům homosexuálů apod.) nevkládala naděje do otevřené politické soutěe, například na rozdíl od polských katolíků.
Teoretickou šancí byli po roce 1989 křesťanští disidenti, vesměs spjatí s podzemní církví. Ti se ale brzy octli nejen politicky, ale i v církvi na vedlejší koleji. Pojednou tu nebylo nikoho, kdo by nabízel KDU-ČSL inspiraci. Lidová zbonost, ivá v meziválečné ČSR, na ni lidová strana (vesměs však ignorovaná reprezentativními katolickými umělci), spoléhala, mezitím vyvanula do nostalgických vzpomínek. Praktikující katolíci se dnes stávají členy, reprezentanty a voliči i liberálních politických stran. Jestlie postupně řeete jednu větev za druhou, nakonec vám zbude holý kmen, nejevící valné známky ivota. Exodus čilejší části lidoveckého aktivu do TOP 09 byl pro KDU-ČSL nemilosrdnou poslední ranou; odešli ti, kteří tvořili iniciativnější část strany. Poslední parlamentní volby tudí KDU-ČSL vykázaly tam, kde fakticky ivě působí: do přičinlivé a často velmi uitečné komunální politiky. Přihlííme tedy konci křesťanských politických aktivit v ČR?
Současné postavení KDU-ČSL je výsledkem dlouhodobého vývoje. Lidová strana byla od počátku obranným politickým projektem a jako takový se vyvíjela v zásadě defenzivně. Česká nacionálně liberální elita od sebe odpuzovala křesťanství u od počátku 19. století. Právě tak si počínali čeští socialisté, nato jejich radikální komunistické křídlo. (Lidovecká kolaborace v rámci systému Národní fronty a její důsledky by vydaly na samostatnou úvahu.) Lidovci tedy byli na československé i české politické scéně tradičně v roli exploatované sluebné síly, která se občas vzbouřila pro hrubé zacházení. Nebo pro okamité výhody na chvíli přešla k jiným pánům. Jejich vlastní programový a personální potenciál byl a zůstal omezený a pro voliče čím dál tím hůř čitelný. Aktivity v komunální politice vracely straně body, o ně přicházela na celostátní úrovni.
Nadále můeme být svědky celkem poctivého, latentního konání KDU-ČSL na lokální politické úrovni, doplňovaného místními charitativními a kulturními aktivitami. Přeívání můe být občas zpestřeno překvapivým ziskem několika poslaneckých nebo senátorských mandátů. Postavení této strany a křesťanské politiky v ČR by mohla změnit a skupina čerstvých politických talentů, které by dokázaly upoutat pozornost nových voličů. Avšak ty nejsou v dohledu. Zdá se, e na programu je spíše postupné odumírání KDU-ČSL jako celku a její proměna ve volný soubor místních křesťanských zájmových sdruení různé kvality.
Pavel Švanda (1936) je prozaik, esejista, novinář a komentátor, profesor Divadelní fakulty JAMU v Brně.
Pavel aradín: Český rok 2010. Rok Martina Bartáka
Milan Otáhal: Disident Petr Pithart
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.