Naše pravicové vlády nás u několik let neustále straší demografickou pohromou: počet narozených dětí prý neustále klesá, počet starých lidí naopak neustále roste, take v roce 2030 prý bude připadat na kadé dva pracující občany jeden důchodce. Proto je průběný penzijní systém prý neudritelný. Občané si mají proto sami spořit na penze, a to nejlépe tak, e odevzdají část svého platu soukromým penzijním fondům, které nejlépe vědí, jak peníze zhodnotit. Vina vlády je prý v tom, e nedokáe reformu občanům pořádně vysvětlit. A bud reforma řádně vysvětlena, občané za ni budou ještě ministrům líbat ruce.
Za ostatní občany hovořit nemohu, ale za sebe mohu prohlásit, e penzijní reformu zcela chápu a – co je ještě důleitější – chápu také, co je jejím skutečným cílem: stát se chce zbavit zodpovědnosti za zabezpečení zdraví a důstojného stáří občanů, chce oebračit střední vrstvy, ačkoliv právě na jejich blahobytu stojí stabilita kapitalistického systému, a chce naproti tomu dále ulehčit na daních a příspěvcích sociálního pojištění nejbohatších daňových poplatníků a velkých firem. Tito velcí plátci prý více platit nemohou, protoe hrozí, e by z České republiky vůbec odešli, a stát by tak utřel ústa.
Rozeberme si nejprve hlavní aspekty penzijní reformy a nových parametrů daňového systému. Především je třeba říci, e strašení demografickou katastrofou vůbec není namístě. Rozhlédneme-li se kolem, zjistíme, e na světě je lidí více ne dost. V České republice ovšem natalita nestoupá, ale to je jev zcela běný ve všech průmyslově rozvinutých státech a není třeba nad ním plakat. Populace ádné rozvinuté země dnes neroste primárně přirozeným přírůstkem obyvatelstva, ale přistěhovalectvím. Tento trend bude nepochybně pokračovat i v České republice. Přistěhovalcům ze zemí kulturně kompatibilních s Českou republikou není třeba se bránit, je naopak třeba tyto přistěhovalce plně zapojit do systému sociálního pojištění. Kromě toho, populace sice skutečně stárne, ale to také znamená, e lidé jsou delší dobu ekonomicky aktivní, a tedy i po delší dobu platí dávky sociálního pojištění. Zhroucení průběného systému v roce 2030 z důvodů demografických tedy rozhodně nehrozí. Částky vybrané na sociálním pojištění dnes skutečně nestačí na výplaty důchodů, avšak nikoliv proto, e obyvatelstvo stárne anebo e málo lidí pracuje, ale především z důvodu stanovení stropu pro odvody u velkých plátců. Problém je tedy stejný jako u deficitu státního rozpočtu: vybrané daně nestačí na pokrytí nákladů, ale hlavním důvodem není ani tak rozhazovačnost státu, jako razantní sníení daní z příjmu u největších plátců.
Pak je zde problém vlastního spoření na důchod. Povinné spoření do soukromých penzijních fondů je podle mého názoru na hraně ústavy, protoe jakým právem stát ádá, abych odváděl část svých příjmů soukromé instituci, na její činnost nota bene nemám a nemohu mít ádný vliv? Proti dobrovolnému spoření nelze samozřejmě mít námitky, avšak za podmínky, e nebudeme chápat soukromé penzijní pojištění jako hlavní zdroj důchodů většiny občanů.
Při propagaci penzijních fondů postupuje většina tisku zcela neseriózně. V novinách i různých brourách si můeme přečíst, jakého zhodnocení se dočkají naše úspory vloené do fondů za dvacet, třicet nebo i více let. Pomiňme teď na chvíli skutečnost, e nikdo nemůe garantovat, e jakýkoliv fond bude mít vůbec nějaké výnosy, a abstrahujme také od nebezpečí – v našich podmínkách bohuel a příliš reálného –, e peníze ve fondu budou během třiceti let vytunelovány. Tento nedostatek by snad šel odstranit státní garancí a přísným dohledem. Ale hlavním nedostatkem celé konstrukce vlastního šetření je, e nikdo nedokáe ani odhadnout a tím méně garantovat reálnou hodnotu numerické sumy, kterou budou fondy jednou penzistům vyplácet. Fondy sázejí na jednoduchý psychologický trik: slíbí-li někomu, e po třiceti letech bude dostávat měsíčně deset tisíc korun, potenciální vkladatel podvědomě uvauje o této sumě v dnešních cenových relacích. Nikdo samozřejmě nemůe říci, jakou kupní sílu těchto deset tisíc bude mít v roce 2041, ale jedna věc je jistá: bude to mnohem méně ne dnes, protoe hodnota peněz v průběhu celých dějin neustále klesá.
Občané se prý nemají spoléhat na stát a mají se o sebe postarat sami, slyšíme dnes a denně. Ano, spoléhat se na stát dnes jaksi není dostatečně pravicové, a tudí zřejmě ani moderní. Naskýtá se ale otázka: Jsme tedy podle současné vlády vůbec oprávněni v něčem se na stát, kterému platíme daně a který v případě potřeby máme bránit, spoléhat a něco po něm ádat?
Odpověď na tuto otázku vyaduje historický exkurs. Náš současný evropský stát se vyvinul z pozdního absolutistického feudálního státu, resp. ze státu osvíceneckého. Tento stát převzal řadu funkcí, které do té doby měli feudální pozemkoví vlastníci či královská města. Asi kadý ze školy ví, e poddaní museli na svého feudálního pána pracovat, odvádět mu různé dávky a poslouchat jej. Ale méně je u známo, e také vrchnost měla povinnost se o své poddané starat. Byla-li neúroda, musel feudální pán půjčit poddaným obilí k setí, musel se postarat o poddané, kteří upadli do bídy, musel spravovat majetek sirotků, nemocným bez prostředků zabezpečovat lékařskou péči atd. Podobně se i královská města musela chovat ke svým zchudlým městským obyvatelům. Samozřejmě, e úroveň této péče byla velmi primitivní a často nedostatečná, ale to v této souvislosti není podstatné: pečovatelská funkce vrchnosti vůči poddaným byla naprosto nezpochybnitelná.
Evropský stát postupně od 18. století přebíral některé pečovatelské funkce přímo do své agendy úměrně tomu, jak se tvořil moderní státní aparát, kterému podléhali všichni obyvatelé bez ohledu na svou stavovskou příslušnost. Část těchto sociálních funkcí později stát sice zpětně přenášel na obce nebo svazky územní samosprávy, avšak tím nebyl nijak narušen mechanismus vzájemných vztahů mezi státem a poddaným, resp. pomalu vznikajícím občanem, který nyní stojí na místě poddaného. Tak jako dříve poddaný byl povinen věrností a poslušností své vrchnosti, a za to se mu od ní dostávalo ochrany a pomoci, tak je nyní občan povinen loajalitou vůči státu, a ten je povinen jej chránit. Oproti poddanému má občan vůči státu i určitá politická práva, ale – a to je neméně důleité – stát zároveň převzal závazek se o občana postarat, pokud by se ocitl v nouzi a bude pomoc potřebovat. Občan nemusí od státu nic chtít a můe se o sebe zcela starat sám, ale stát se své povinnosti starat se o své občany zbavit nemůe. Postarat se o penze občanům, kteří řádně platí sociální pojištění, je tedy povinností státu, a nikoliv samotných občanů. Není proto ani moné, aby stát uloil občanům povinnost šetřit si na penzi ukládáním peněz do soukromých fondů, na které nemá ádný vliv, a u kterých tudí není ádná garance, e se z nich vloené peníze neztratí anebo je neznehodnotí inflace.
Nebude od věci ujasnit si zásadní historický rozdíl mezi jakýmkoliv evropským státem a státy, které vytvořili v zámoří evropští přistěhovalci. Státy budované Evropany v zámoří, tedy především USA, vznikaly zdola a takříkajíc na zeleném drnu. Vystěhovalci věděli, e jdou do neznámých končin, a tím na sebe vzali dobrovolně i povinnost umět se o sebe postarat. Nemohli toti ádat, aby se o ně někde v rozsáhlých prérijních oblastech amerického Západu staral stát. Není jistě náhodou, e systém povinného sociálního pojištění byl v USA zaveden teprve ve třicátých letech 20. století a systém povinného zdravotního pojištění zde neexistuje dones. Ale ádný evropský stát nevznikl tímto způsobem. Známý výrok amerického prezidenta Johna F. Kennedyho Nemysli na to, co pro tebe můe udělat Amerika, mysli na to, co můeš udělat pro Ameriku zní uším kadého Evropana a absurdně. V evropských poměrech by jej těko nějaký politik vyslovil, protoe by se jednak u voličů zřejmě zcela znemonil a jednak by byla moná dokonce otevřena i otázka jeho duševní příčetnosti. U před rokem 1914 řekl toti jeden poslanec v říšské radě přesně opačnou větu: Proč bych měl něco dělat pro stát, který pro mne nedělá nic? Tento přístup mnohem lépe vystihuje náš evropský (a ovšem také český) přístup ke státu. Jestlie se stát dnes odmítá starat o naše penze a tvrdí, e se o ně máme starat sami, jestlie nechce investovat do péče naše zdraví a tvrdí, e se má občan o ně především starat sám, jestlie dokonce je často problematická i péče státu o výkon spravedlnosti a péče o naši bezpečnost – na co nám takovýto stát je?
Jan Rychlík (1954) je historik.
Václav Klusoň: Od rovnosti k efektivní a únosné nerovnosti
Jiří Hochman: Trocha naděje
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.