Vaše dokumentární cykly jsou sarkastické. Tento se liší shovívavostí, ba souzněním. Je to protipól projektu Plastic Family, v něm se prostřednictvím panenek Barbie rozmístěných v turistických letoviscích vysmíváte konzumnímu ivotu?
Ironie a menší dávka sarkasmu či černého humoru, to je mi blízké. Fotografie je pro mne reakcí na to, co se mi honí hlavou a jaký mám postoj k okolnímu světu. Před několika lety jsem se ohlédl a zjistil jsem, e většina mých témat se dotýká stylu ivota různých lidí. Soubor Plastic Family je opravdu protipólem Dobrovolné skromnosti.
Znamená to, e v ní vidíte nějaké východisko?
Lidé budou stále tlačit na pilu a nedělám si iluze, e by tento způsob ivota chtěla většina, pro některé včetně mě to ovšem můe být ta pravá osobní cesta.
Vznikl cyklus z vaší vůle, nebo příleitostně?
Jako školní úkol pro profesora Jindřicha Štreita. Měli jsme vytvořit maketu knihy včetně grafické úpravy, vazby atd. Napadlo mě toto téma, protoe jsem se o ně zajímal.
Odkud snímky pocházejí?
Několik dobrovolně skromných ilo i nedaleko mého domova ve Frenštátě pod Radhoštěm, přes ně jsem se dostal na Slovensko do pohoří Javorie, do vesničky Zájeová. Původně jsem chtěl zdokumentovat ivot těchto lidí v širším regionu, ale nejen z časových důvodů jsem se rozhodl pro jedno místo, kam jsem během celého roku jezdil.
Jaké byly vaše dojmy při první návštěvě?
Zprvu mi naskakovala husí kůe, kdy jsem slyšel slovo komunita, ale v Zajeové je to něco jiného, obyvatelé Lazů vědí, e pod jednou střechou nemůe bydlet několik rodin. Jsou roztroušeni po okolí, a kdy je potřeba, tak si pomáhají, navštěvují se a prostě ijí normální ivot jako za starých časů, kdy jeden měl koně, druhý ovce nebo uměl nějaké řemeslo.
Zdálo se vám, e lidé ijící v obtíných podmínkách mají ze ivota víc ne ti v pohodlí?
Jisté je, e čas tam běí o mnoho pomaleji a spíš se lidé řídí ročními obdobími a počasím. Take jsou, řekl bych, i víc v pohodě.
Na čem pracujete nyní a k čemu se chystáte?
Dokončuji magisterské studium na Institutu tvůrčí fotografie, teoretickou práci budu mít na téma Inscenovaná dokumentární fotografie u nás. Chtěl bych udělat knihu se snímky Laciných fórů – to je dá se říct umělecká skupina, společně s kamarády čas od času vymyslíme nějakou performanci. Dále doplňuji bizarními snímky soubor Absurdistán – domov můj a především se snaím vychovávat svou osmnáctiměsíční holčičku, která je pro mne důleitější ne všechny fotografie.
Libor Fojtík (1977) fotografoval a vystavoval dokumentární soubory z cest po Japonsku, Indii, Rusku, Vietnamu, Mongolsku nebo Novém Zélandu. Některé soubory z ČR se zabývají tématy konzumní společnosti a absurdity všedního dne. Byl fotoreportérem agentury ISIFA. Nyní pracuje jako fotograf Hospodářských novin. Je lektorem kursů fotografie v praském Institutu digitální fotografie. Se souborem Absurdistán – domov můj vyhrál 1. cenu ve fotografické soutěi FRAME a také 1. cenu Czech Press Photo 2010 v kategorii Kadodení ivot. Studuje na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. ije v Praze. Více na www.liborfojtik.com.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.