Jste zde: Listy > Archiv > 2011 > Číslo 1 > Václav Klusoň: Od rovnosti k efektivní a únosné nerovnosti
Idea rovnosti je plodem 18. a první poloviny 19. století, věku osvícenectví a filozofie, která proklamovala přirozená a všeobecně platná práva člověka na svobodu, majetek, na bezpečnost a na právo odporu proti násilí. Lidé se podle této doktríny rodí jako svobodné bytosti a jsou si ve svých právech rovni. Mají přirozené právo na vlastnictví, svobodu a ivot. Jsou si rovni před zákonem a mají mít na základě svých schopností a talentu rovný přístup k úřadům. Privilegia aristokracie a duchovenstva mají být zrušena. To je podstatou Deklarace lidských a občanských práv, kterou v době francouzské revoluce, v letech 1791–1793, přijalo Ústavodárné shromádění. Tato deklarace byla do jisté míry ovlivněna americkou Deklarací nezávislosti z roku 1776. Idea rovnosti měla pak své pokračování v době první francouzské republiky, kdy v roce 1848 se pod heslem Svoboda, rovnost, bratrství počala formovat francouzská levice. Idea rovnosti, rovných lidských práv přeila do moderní doby a stala se základem řady deklarací, především Všeobecné deklarace lidských práv, přijaté OSN v roce 1948, i naší Listiny základních práv a svobod (Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech...), přijaté v roce 1991.
Poadavek rovnosti se stal legitimním a jeho naplnění tolik potřebným proto, e byl vytyčen v době velké nerovnosti a ve společenské atmosféře, v ní svoboda a lidská práva byla mezi lidmi rozdělena velmi nerovně; snad proto se nerovnost lidí zdála být přirozeným zákonem a lidským údělem. Poadavek rovnosti si však vyadoval odpovědi na otázku, jak nerovnost vůbec vznikla, proč je uplatňována a zda má své zdůvodněni v přirozeném právu. Odpověď na ni předloil filozof předrevoluční Francie Jean Jacques Rousseau ve studii Rozprava o původu a základech nerovnosti mezi lidmi (česky 1949). Touto otázkou se zabýval i ve svém stěejním díle Společenská smlouva, kde čteme: Člověk se narodil svobodný, ale všude je v okovech. Rousseau rozlišoval dvě základní kategorie nerovností: 1) přirozenou, zejména fyzickou nerovnost, vytvořenou přírodou – rozdílnost ve zdraví, v tělesných silách, ale i ve vlastnostech ducha apod.; 2) nerovnost mravní a politickou, závisející od úmluvy a souhlasu lidí – výsady, bohatství, moc, úcta. Čteme dále: ... většina rozdílů, kterými se lidé liší, je povaována za přirozenou, ač je dílem zvyků a různých způsobů ivota, které lidé přijali ve společnosti. ... srovnáme-li úasnou rozmanitost výchovy a způsobu ivota, která vládne v různých vrstvách společnosti, s jednoduchostí a jednotností ivota zvířat a divochů..., pochopíme, oč rozdíl mezi lidmi musel být menší ve stavu přírodním ne ve společnosti a jak se přirozená nerovnost v lidském pokolení zvětšila nerovností společenského zřízení.
Mluvíme-li dnes o nerovnostech lidí, máme obvykle na mysli nerovnosti ve vybavení hmotnými statky, tj. nerovnosti důchodové a majetkové. Avšak té rozdíly v tělesných a psychických vlastnostech, ve schopnostech a v dovednostech, v moci a v morálce. Mnohé z těchto nerovností či vlastností jsou vrozené, mají genetický původ, jiné mají původ ve společnosti, ve výchově a ve vzdělání. Rovnost naopak nejčastěji vztahujeme na práva a svobody jednotlivce, na jeho postavení před zákony. Učinit lidi rovnými před zákonem je paradoxně asi to jediné, čeho jsme alespoň poněkud schopni. Ostatní nerovnosti odstranit zcela nelze a nebylo by to ani ádoucí. Některé lze nanejvýše jen zmírnit.
Majetkové nerovnosti si ovšem zasluhují hlubší rozbor. Ostatně kdykoliv dochází k rozsáhlejší akumulaci bohatství uprostřed bídy, upoutává to pozornost a je to téměř vdy zdrojem sociálního a politického napětí. Není zajisté třeba připomínat, kolik významných ekonomů, filozofů a dalších myslitelů věnovalo otázkám rozdělení bohatství pozornost. Připomenu jednoho z nich, který nebývá tak často vzpomínán. Jde o anglického filozofa a ekonoma, v jeho díle vyvrcholila klasická politická ekonomie, Johna Stuarta Milla. V polovině předminulého století dospěl k závěru, e společenské instituce moderní Evropy vznikly z rozdělení vlastnictví, které nebylo výsledkem spravedlivého rozdělování nebo píle, ale dobývání a násilí... Vlastnické zákony nebyly dosud nikdy v souladu s principy, na nich spočívá ospravedlnění soukromého vlastnictví... Nevytvořily spravedlivou rovnováhu mezi lidmi, ale nakupily překáky jedněm, aby poskytly výhody jiným... Kdyby stejné úsilí, jaké bylo vynaloeno na zhoršení nerovností šancí, bylo věnováno na zmírnění této nerovnosti..., kdyby tendencí zákonodárství bylo podporovat rozptýlení, nikoliv koncentraci bohatství..., pak by bylo shledáno, e princip individuálního vlastnictví nemá ádnou nutnou souvislost s hmotnými a společenskými špatnostmi, o nich téměř všichni socialističtí spisovatelé předpokládají, e jsou od něho neoddělitelné. (Více o tom psal A. Kotulán.)
Nedivme se tedy, e dnes, po sto sedmdesáti letech, se s problémem nerovného rozdělení vlastnictví stále – a moná ještě v daleko větší míře – setkáváme. Vdyť během transformace došlo k historicky ojedinělým přesunům majetku, v rámci nich velmi rychle – během jednoho desetiletí – vyrostla třída neobyčejně bohatých lidí, mimo jiné té jako důsledek porušování právních a etických norem. Avšak té díky tomu, e právní řád a postup reformátorů a zákonodárců tak rychlé zbohatnutí umonil. V takové situaci lze sice právem otázku velké majetkové nerovnosti klást, obtíné je však na ni ke spokojenosti všech odpovídat.
Velké, a nesouměřitelné rozdíly v bohatství a v důchodech se obvykle nejvíce projevují ve spotřebě. Nesouměřitelnost ve spotřebě vzbuzuje nevraivou pozornost nejen chudých a nouzí trpících vrstev, nýbr bývá trnem v oku i dalších vrstev a jednotlivců. A také mnohých respektovaných sociálních myslitelů; u nás kupříkladu Jana Kellera. Ji na přelomu devatenáctého a dvacátého století podrobil síravé kritice ivotní způsob a spotřební zvyky americké bohaté třídy zakladatel institucionální ekonomie Thorstein Veblen a uvedl do oběhu dnes ji běné výrazy, jako jsou kupř. okázalá, plýtvavá spotřeba, okázalá zahálka apod. Okázalé plýtvání časem a úsilím stejně jako okázalé plýtvání statky jsou podle něj způsoby ivotního způsobu, kterými je demonstrováno velké bohatství; luxus jako ivotní způsob bohatých.
Luxusní spotřeba měla však v minulosti i velmi významné obhájce. Jedním z nich byl Dr. Bernard Mandeville (1670–1733), autor proslulé Bajky o včelách, v ní popíral ctnostný charakter střídmosti a vyzdvihoval hýřivost (marnotratnost), protoe spotřebovává velká mnoství statků a utrácí velká jmění, čím mnoha lidem dává práci a poskytuje ivobytí. V moderní době se obhajoby ujal velmi respektovaný ekonom L. v. Mises, představitel rakouské ekonomické školy a klasického liberalismu. Luxus bohatých nepovaoval za velký problém, protoe luxusní spotřeba je pojem z historického hlediska velmi relativní; co je dnes statek běné spotřeby, byl před několika generacemi a pobuřující luxus hrstky boháčů. Proto se i dnešní luxusní spotřeba v budoucnosti stane nezbytností. Podle Misese má kadý pokrok ve spotřebě nejprve formu luxusu, za čas se však takový statek stane součástí běné spotřeby. I kdy je v tom nepochybně zrnko pravdy, v obecné rovině a v podmínkách, v nich dnes ijeme, je to úsměvný argument. e by se luxus dnešních boháčů stal v budoucnosti samozřejmostí, běnou spotřebou většiny? e by se současný obrovský rozměr plýtvavé a okázalé spotřeby stal spotřebním standardem většiny obyvatelstva? A co ta menšina? Neodvauji se ani pomyslet, k jakým obrovitým rozdílům ve spotřebě a v ivotním způsobu budoucích bohatých a chudých by došlo, ani nemám sebemenší představu o rozměru devastace přírody, která by důsledkem takového vývoje byla. Spotřeba by toti přestala být prostředkem udrení zdravého ivota a stala se prostředkem jeho soustavného ničení.
Opusťme proto pochmurnou eschatologickou vizi vývoje, je z Misesovy obhajoby luxusu vyplývá, a vraťme se k úvahám o udritelnosti nerovnosti bohatství v podmínkách udritelného ekonomického rozvoje. Tedy k cestám vedoucím k určitému omezování nerovností v rozdělení důchodů a majetku, ke skromnějšímu ivotu, včetně skromnější spotřeby. Týká se to nejen velmi bohatých lidí, nýbr do jisté míry i příslušníků střední třídy. Taková politika by toti vzbudila velkou nelibost a odpor nejen velmi bohatých. Přivítaly by ji však chudší vrstvy. Postupné zmírňování velkých rozdílů v rozdělení příjmů a majetku v bohatých a chudých zemích by řešilo celosvětový problém chudoby. Redistribuce majetku a důchodů v globálním měřítku, tj. jak uvnitř jednotlivých zemí, tak i mezi nimi, s cílem odstranění největší bídy a zajištění důstojného ivota pro všechny obyvatele planety patří však zatím jen do říše snů a utopií. Nemám představu o konkrétním mechanismu, který by zajišťoval odpovídající ekonomický růst a zároveň způsoboval chudnutí bohatých a bohatnutí chudých. A tedy by byl pro všechny obyvatele planety přijatelný, bez válek a násilí.
Hlavním producentem nerovností ve vybavení jednotlivců hmotnými statky, v majetku a v důchodech, je trh – anebo přesněji řečeno – instituce trhu. Druhým – a stále významnějším producentem tohoto druhu – se stávají ilegální mechanismy korupce, podvodů a malverzací, zaloené na amorálním jednání. Odstranění nebo alespoň zásadní zmírnění nerovnosti prvního typu a nastolení větší rovnosti by bylo moné jen cestou zrušení trhu, trních mechanismů. Abychom však mohli touto cestou jít, muselo by být zároveň zrušeno soukromé vlastnictví výrobních prostředků, protoe trh bez dělitelných a převoditelných vlastnických práv není moný. Ovšem o nic jednodušším problémem není ani odstranění korupce a podvodů. Tato zhoubná choroba se v mnohých zemích ji šíří do různých orgánů společenského systému a nabývá hrozivých rozměrů. Její příčinou je hluboce pokleslá morálka, velmi nedokonalé zákony, nevýkonná soudní moc a nakonec i faktická neochota nemalé části obyvatelstva (tedy nejen profitujících politiků), která z nerovností těí a obohacuje se, k podstatným změnám. Moná, e se některé země ji přiblíily k bodu, v něm faktický boj proti korupci nebude politicky únosný a voliči v rámci volebních kampaní se budou nuceni spokojovat jen s líbivými hesly politických stran. V tom případě bude ovšem produktivita trhů co do vytváření důchodových a majetkových nerovností umocňována vysokou produktivitou korupce, lí a podvodů...
Vraťme se však k odstraňování nebo ke zmírňování důchodových a majetkových rozdílů cestou nahrazení trhu nějakým jiným mechanismem, pravděpodobně zaloeným na centrálním řízení ekonomiky a na společenském vlastnictví výrobních prostředků. Zkušenosti s tímto systémem jsou stále aktuální, stejně jako jsou ivé vzpomínky na přídělové hospodářství za druhé světové války. V obou případech šlo o tzv. bilancování hmotných, finančních a pracovních zdrojů a o jejich plánovitou a závaznou alokaci. Rozdělování potravin mezi obyvatelstvo se například za války provádělo pomocí potravinových lístků, na které kadý obdrel stejné mnoství potravin, je bylo nutné k udrení ivota a výkonnosti. (Některé profese, kupř. horníci, měli vzhledem k namáhavosti a nebezpečnosti práce zvýšené příděly). Podobně tomu bylo i u nás v období 1948–1990, kdy v různém rozměru a v různém stupni závaznosti byly takto bilancovány a alokovány i ostatní zdroje. V takovýchto systémech jsou si lidé v disponibilitě hmotných i finančních zdrojů poměrně rovni. Za tuto rovnost se však platí vysoká cena, kterou je nízká výkonnost celé ekonomiky.
Mnozí lidé se dnes netají velkým zklamáním z fungování trhu a někteří autoři dokonce uvaují o alternativních systémech. Ve svých oprávněných kritických postojích však zapomínají, e v morálně pokleslém prostředí přeplněném nedůvěrou a neodpovědností nemůe být úspěšný ádný řídicí mechanismus, tedy ani mechanismus trhu. Stejně jako svoboda v neodpovědnosti je i trh v prostředí neodpovědnosti a nedůvěry marnou nadějí na zvyšování blahobytu, na solidární souití a na zvyšování společenského pokroku. Je ovšem otázka, zda a do jaké míry dnešní podoba trhu (často nesoutěního) a trních institucí k tomuto stavu sama přispívá. Lidé, kteří uvaují o alternativách, je by si přáli, by měli proto přesněji popsat, co chtějí a jak toho chtějí dosáhnout. Tedy popsat cílový model, jeho komponenty, přednosti a především – jeho slabé stránky a hlavní rizika. V tom jsme ostatně všichni dost vycvičení v rámci kritiky jak současného trního modelu, tak modelu centrálního plánování. Avšak ještě důleitější a naprosto nezbytnou je otázka, jak takového chtěného modelu dosáhnout a současně jak se jeho nechtěným následkům vyhnout. Nelze vynechat kupříkladu vysvětlení, jak zrušit soukromé vlastnictví výrobních prostředků, kdy dobře víme, e i Listina základních práv a svobod, která je součástí našeho ústavního pořádku, stanoví: Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je moné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. I kdy připustíme, e by se našla parlamentní většina k přijetí odpovídajícího zákona, kde vzít prostředky na náhradu, je by nepochybně byla stanovena na základě trních cen? Ustanovení Listiny se pravděpodobně týká konkrétního případu. Nedovedu si představit, co vše by bylo třeba změnit a upravit, kdyby šlo o znárodnění ve větším rozsahu. Asi změnit ústavu; k tomu by ovšem bylo zapotřebí ústavní většiny. Snadno představitelné jsou však důsledky takového kroku z mezinárodního pohledu a reakce kapitálových trhů, které by pro ekonomiku takové země byly v době globalizace nepochybně zničující.
Raději se proto vrátíme k našemu tématu. ijeme v době poměrně velkých důchodových a majetkových nerovností. Tyto nerovnosti lze měřit pomocí tzv. Lorenzovy křivky a GINI-koeficientu (G-koeficientu). Lorenzova křivka znázorňuje závislost procenta příjmu (závisle proměnná) na procentech obyvatelstva (nezávisle proměnná). Rozlišujeme tři případy: 1) A-křivka absolutní rovnosti, kdy procentu obyvatelstva (x) odpovídá stejné procento celkového příjmu (y). Kupř. 40 % obyvatelstva se podílí 40 procenty na celkových příjmech; 2) B-křivka skutečného rozdělení příjmu – tzv. Lorenzova křivka, kdy procentnímu podílu obyvatelstva neodpovídá procentní podíl celkových příjmů, který je vdy niší; 3) C-křivka absolutní nerovnosti zobrazuje případ, kdy na jednu osobu připadne celý příjem. Z těchto křivek je pak odvozen GINI-koeficient, vyjadřující poměr velikosti plochy vymezené křivkou absolutní rovnosti a Lorenzovou křivkou k celé ploše pod křivkou absolutní rovnosti. Čím více se L-křivka přibliuje křivce absolutní rovnosti, tím je důchod (majetek) rozdělen rovnoměrněji. Hodnoty koeficientu se pohybují v intervalu (0;1), přičem hodnota 0 označuje dokonalou rovnost, hodnota 1 pak dokonalou nerovnost rozdělení. K tomu dluno poznamenat, e bohatší země mají většinou menší nerovnost neli země chudší a e rozdělení majetku (křivka Lm) má nerovnoměrnější rozdělení, neli má rozdělení důchodů nebo příjmů (křivka Ld.).
Nerovnoměrné rozdělení znamená, e rozdíly v důchodech, případně v majetku, mezi bohatými a chudými jsou velké a v případě velmi vysokých hodnot G-koeficientu jsou bohatí velmi bohatí a chudí velmi chudí. Největší rovnoměrnost důchodů (nejniší hodnoty koeficientu) vykazují dnes Švédsko (0,23), Dánsko a Slovinsko (0,24), Island, Česká republika (0,25) a Slovensko (0,26). Naopak nejvyšší nerovnoměrnost má Namibie (0,70), Botswana (0,63), Středoafrická republika (0,61) a Jiní Afrika (0,58). USA vykazují nadprůměrnou hodnotu (0,45) stejně jako např. Bolivie a Haiti (0,59), Kolumbie, Honduras a Chile (0,54), Venezuela (0,48), Čína (0,47) a Rusko (0,41). Většina evropských zemí a dalších průmyslově vyspělých zemí má poměrně rovnoměrné rozdělení; např. Belgie, Francie, Německo a Norsko (0,28), Kanada (0,32), Spojené království (0,34), Nový Zéland (0,36), Japonsko (0,38) a další. (List of countries by income equality, Wikipedia)
O nerovnoměrném rozdělení bohatství mezi zeměmi svědčí i tyto údaje: v třicetiletém období 1960–1991 zaznamenalo 20 % nejbohatších zemí nárůst podílu na světovém důchodu z 80 % na 95 %, zatímco pro 20 % nejchudších zemí jejich ji beztak nepatrný podíl dále klesl z 2,5 % na 1,4 %. Zpráva institutu WIDER (Univerzita OSN v Helsinkách) z roku 2008 uvádí, e více ne polovina světových aktiv je dnes majetkem 2 % nejbohatších lidí, zatímco 50 % nejchudších se musí spokojit pouze s jednoprocentním podílem a e 10 % nejbohatších vlastní 3000násobek majetku dolních deseti procent. (Blíe: Justin Frewen, Global Crisis News, March 2010.)
Nerovnost postihuje stále větší počet světového obyvatelstva; údajně okolo 80 % obyvatel dnes ije v zemích, v nich důchodové nerovnosti stále rostou, a pouze 4 % obyvatelstva v zemích, kde se sniují. Nerovnost údajně doprovází ekonomický růst, co je pro zastánce neoliberalismu velmi vítané. (K tomu se ještě vrátím). Skutečností však zůstává, e na bohatství země se podílí stále menší počet světového obyvatelstva a e kolem 1,2 mld. lidí ivoří s 1,25 $ na den. Ekonomický růst je v některých zemích paradoxně doprovázen růstem chudoby, přičem její sníení bez odpovídajícího rozdělení nerovností asi nebude moné. Nerovnost způsobuje sociální vylučování, sniuje soudrnost společnosti a ohro-uje solidaritu souití. Nerovnosti v důchodech a v majetku plodí další nerovnosti ve spotřebě, ve vzdělání, ve zdravotní péči a v sociálním a důchodovém zabezpečení a v dalších oblastech. A nepřiměřeně omezují svobodu chudých a méně majetných. Americký sociolog holandského původu Jan Nederveen Pietersee označil tyto nerovnosti za historicky bezprecedentní, jaké nelze zdůvodnit ani morálně, ani ekonomicky. U nás Jan Keller nehovoří v těchto souvislostech ji o nerovnosti, nýbr o nesouměřitelnosti.
Je nutno se ještě stručně zmínit o druhém konci rozdělení bohatství a obrátit pozornost k velmi bohatým. Největších boháčů, miliardářů, je dnes na celém světě podle údajů časopisu Forbes z března 2010 na 1011, co je o 218 více, neli jich bylo v roce předešlém. Reálná hodnota jejich majetku se zvýšila o 50 %, co znamená, e největší světoví boháči se stali ještě bohatšími. Nejbohatším muem planety se stal mexický telekomunikační magnát Carlos Slim Helú; jeho čistá hodnota majetku činí 53,5 mld. $, na druhém místě je Bill Gates (53 mld. $) a na třetím další Američan Warren Buffet (47,0 mld. $). Celkový majetek těchto tří muů činí 153,5 mld. $, co při kursu 18,7 Kč/$ činí v korunách: 2870 mld. (81 % HDP ČR v roce 2009). Dluno však zdůraznit, e tito lidé bývají většinou i velkými mecenáši; kupř. Bill Gates s Warrenem Buffetem zaloili nadaci, které věnovali přes 60 mld. $ (asi 1/3 HDP ČR v roce 2009), z ní je financován boj proti AIDS a dalším chorobám, podporována věda, výzkum a vzdělání. Ostatně filantropie vdy patřila k dobrým vlastnostem velkých amerických boháčů. Andrew Carnegie, jeden z nejúspěšnějších podnikatelů a nejbohatších Američanů posledních desetiletí 19. století, byl přesvědčen, e nejlepším způsobem jak vyuít bohatství je věnovat je ji během ivota obecnému blahu. Znám je jeho pozoruhodný výrok: Člověk, který umírá v bohatství, umírá v hanbě. Na tuto tradici navázalo mnoho dalších velmi bohatých Američanů.
Obraťme nyní pozornost k další skupině na pravém konci rozdělení bohatství, k vrcholovým manaerům korporací. Jejich příjmy se v uplynulých třech desetiletích zvyšovaly zejména v USA natolik, e vyvolávaly ivou diskusi o oprávněnosti neuvěřitelně vysokých příjmů, vyplácených přirozeně na úkor akcionářů. Pozoruhodným rysem tohoto trendu bylo, e podstatnou část příjmů manaerů tvořily majetkové převody formou akciových opcí. Tato forma odměňování sváděla k nafukování zisků a k dalším podvodným aktivitám, je pak navozovaly trní atmosféru podporující další růst trních cen akcií, které zdaleka neodpovídaly jejich vnitřním hodnotám. To v mnohých případech vyústilo do velkých finančních skandálů korporací. Společnost ENRON je dnes symbolem neblahého vývoje.
V celém poválečném období a do počátku 80. let minulého století se poměr celkových odměn vrcholových řídicích pracovníků amerických společností k průměrným mzdám nijak výrazněji neměnil a pohyboval se na dvaceti a čtyřicetinásobku průměrné mzdy. Potom se však začal prohlubovat a svého maxima dosáhl kolem roku 2000, kdy průměrná roční mzda amerického dělníka se rovnala částce, kterou si prezident společnosti, v ní byl dělník zaměstnán, vydělal za jeden jediný den! Prudký nárůst celkových odměn amerického vrcholového vedení měly na svědomí především akciové opce, k jejich rozšíření došlo v období prudkého růstu kursu akcí do roku 2001. O velikosti příjmů manaerů té doby a o podílu akciových opcí na jejich odměnách poskytuje zajímavé informace přehled platů a odměn dvaceti nejvýše placených prezidentů amerických společností v roce 2003, kterou uveřejnil časopis BusinessWeek 19. 4. 2004. Tak kupř. průměr základního platu této dvacítky nejúspěšnějších činil pouhých 6,9 mil. $, co představovalo necelých 15 % jejich celkových příjmů, je činily 46,5 mil. $. Nejlépe placen byl tehdy Reuben Mark, prezident společnosti Colgate-Palmolive, jeho celkový roční příjem činil 136 mil. $ a základní plat jen 5,1 mil. $. Na druhém místě stanul Steven P. Jobs, prezident společnosti Apple Computer, s celkovým příjmem 74,8 mil. $ a s nulovým základním platem! Jeho příjmem byly jen dlouhodobé odměny, zejména opce. Tito lidé systematicky přecházeli z kategorie zaměstnanců do kategorie vlastníků, resp. akcionářů. (Zainteresovaného odkazuji na svoji knihu vydanou v r. 2010.)
Některý čtenář si moná poloí otázku, je mu jaksi mimovolně vyplyne z jeho představ o sociální spravedlnosti. Moná se bude tázat, zda propastným rozdílům v hmotných odměnách odpovídají i stejně propastné rozdíly ve výkonnosti, kvalifikaci, zásluhovosti nebo v sociální odpovědnosti, kdy bude porovnávat vrcholové manaéry s jinými špičkovými profesemi, s lékaři, vědci v přírodních a technických vědách, některými vysokoškolskými učiteli, inenýry apod. Hledání odpovědi se obvykle točí okolo toho, v jakých podmínkách takové megapříjmy vznikají. Laciná odpověď bývá nasnadě: v podmínkách trhu, v jeho příslušných segmentech, jakým je i trh manaerský. Při bliším zkoumání se však ukazuje, e v tomto, jako i v jiných podobných případech o trh (soutění) v pravém smyslu nejde a ani jít nemůe – vstup na něj je relativně uzavřený, restriktivně různými způsoby podmíněný. Kromě toho na těchto trzích funguje jakýsi mechanismus ozubeného soukolí se západkou, který propojuje platy dané profese a zná jen pohyb vpřed, nikoliv pohyb vzad; mechanismus je nastaven jen na zvyšování příjmů a neumoňuje jejich sniování. Tím vytváří privilegované postavení některých sociálních skupin, je stále roste a nerovnosti prohlubuje. Tento mechanismus je skutečně jedním z významných faktorů produkujících nerovnosti v trní ekonomice.
Trojice amerických univerzitních profesorů A. S. Levine, F. H. Frank a O. Dijk se v době právě nedávné věnovala výzkumu tzv. výdajových a spotřebních kaskád. Ukázalo se v něm, e okázalá a nadměrná spotřeba těch nejzámonějších vrstev (kupř. vrcholových manaerů v korporacích) je vzorem a objektem napodobování bezprostředně niší, avšak rovně relativně velmi bohaté vrstvy, která se chce svému vzoru (i hodnotovému) co nejvíce přiblíit. Obdobně se chová další bezprostředně níe postavená skupina, a tak to jde dále. Tempo však udává vdy ten první. Tento proces napodobování se posléze zastaví, a narazí na mez, za ní vlastní zdroje u nepostačují a začíná zadluování. Rostoucí touha vyrovnat se těm, kteří jsou bezprostředně nad námi, vykonává trvalý tlak na růst příjmů i nelegálními nebo amorálními postupy. Zde neexistuje odpočinek ani ústup z dosaených pozic. Tyto příjmové a spotřební kaskády se tedy a příliš nápadně podobají našemu právě zmíněnému mechanismu ozubeného soukolí se západkou. Mechanismy tohoto druhu nutně generují stále větší a větší nerovnosti.
Připomeňme jedno zajímavé stanovisko k vysokým odměnám, je ve své slavné knize vyslovil J. A. Schumpeter (2004). Motivační schéma kapitalismu povaoval za velmi jednoduché ve své jedinečnosti a za mimořádně efektivní ve své síle a důslednosti, protoe je zaloeno na příslibech velkého bohatství i na hrozbách velké nouze s nutnou příměsí štěstí či naopak neštěstí. V jeho knize čteme: Atraktivní odměny, mnohem vyšší, ne by vyadovalo konkrétně vynaloené úsilí, připadající hrstce šťastlivců, tak motivují daleko účinněji, ne by dokázala rovnější a ,spravedlivější distribuce, činnost ohromné většiny podnikatelů, kteří obdrí za své úsilí daleko skromnější kompenzaci či nedostanou vůbec nic nebo ještě méně ne nic, a přesto dělají vše, co je v lidských silách, protoe mají před očima ty velké odměny a přeceňují své šance na podobný úspěch. Zde je na místě připomenout, e kadý růst má své náklady, mezi ně patří i cena, kterou platíme za důchodové a majetkové nerovnosti. Kdyby takových nákladů nebylo, byl by ekonomický růst asi niší; růst není přirozeně volným statkem! Problémem ovšem je výše takové ceny.
Opusťme nyní výšiny velkého bohatství a nerovností a vraťme se domů, do ČR. Ta, jak jsme viděli z hodnot G-koeficientu, patří mezi země s nejvyšší rovností rozdělení důchodů (0,26). Tato hodnota je zaloena na odhadech příjmů v různých kategoriích a pochází z roku 2005. Pokud bychom tento odhad povaovali za věrohodný, prokázaný, pak bychom se asi museli spokojit s dlouhodobější stagnací ekonomiky, resp. s relativně nízkým růstem a naše touha po vyšším růstu by pak byla patrně doprovázena i touhou po větší nerovnosti; hodnota G-koeficientu 0,26 by nás v takovém případě neuspokojovala. Funkční závislost mezi růstem HDP a hodnotami G-koeficientu je však sloitější. V letech 2004–2007 se růst HDP pohyboval mezi 4 a 6 %, take jsme snad mohli očekávat i vyšší míru nerovnosti. Hodnota G-koeficientu však v té době patřila k nejniším na světě. Bohuel nemáme k dispozici ádnou dlouhodobou řadu těchto hodnot, take si podobné otázky nelze ani klást. Kromě toho G-koeficient zaloený na Ld můe sice slouit k hrubému porovnání nerovností v důchodech mezi zeměmi, avšak informace, kterou o stavu nerovností ve společnosti přináší, není zdaleka úplná. Chybí k ní důleitý doplněk v podobě G-koeficientu zobrazujícího nerovnosti v majetku a zahrnujícího druhý nejdůleitější zdroj nerovností – toti korupci a podvody. Obecně tedy platí, e Lorenzova křivka majetkové nerovnosti (Lm) je více vzdálena od křivky absolutní rovnosti, neli je Lorenzova křivka důchodové nerovnosti (Ld). Potřebné údaje však nejsou k dispozici.
Postkomunistické země, které prošly ekonomickou transformací, mají skutečně hodnoty G-koeficientu vesměs vyšší. Privatizace byla nepochybně v mnohých případech spojena s vysokými korupčními příjmy. I kdy vykazované hodnoty v ostatních posttransformačních zemích trpí stejnými nedostatky jako u nás, jsou přesto v porovnání s ČR vyšší. Kupř. Polsko a Litva (0,36), Gruzie (0,40), Rusko (0,41), Čína (0,47), ale i Lotyšsko (0,37), Estonsko (0,34), Rumunsko a Ukrajina (0,31). Spolu s námi vykazují nízké hodnoty jen Slovensko (0,26) a Maďarsko (0,28). Povauji proto uvedený odhad G-koeficientu pro ČR za nevěrohodný.
Musíme proto vyuívat i další, doplňující, moná i věrohodnější údaje, je rovně do určité míry o důchodových nerovnostech vypovídají. Zajímavé jsou informace o rozdělení skupin zaměstnanců a samostatně výdělečných osob podle velikosti mzdy, kterou pobírají. Podle K. Nováka (2010) činí u nás nyní průměrná hrubá mzda 26 225 Kč a za posledních deset let vzrostla o 78 %, přičem mzdy v tomto období paradoxně rostly ve veřejné sféře rychleji neli ve sféře podnikatelské. Na průměrnou hrubou mzdu však dnes nedosahuje 67,7 % zaměstnanců, take stejnou nebo vyšší mzdu má 32,3 %. Kromě toho 50 % zaměstnanců má mzdu niší ne 20 900 Kč; dolních 10 % má pak mzdu niší neli 12 000 Kč a horních 10 % zaměstnanců vyšší ne 41 000 Kč. Značné rozdíly jsou v regionech.
Zajímavé by byly údaje o odměnách či o velikosti příjmů v jednotlivých profesních skupinách, aby bylo mono srovnat příjmy manaerů, lékařů, advokátů, soudců, politiků a dalších. Ve Velké Britanii je zveřejňování příjmů vrcholových manaerů společností, jejich akcie jsou kótovány na veřejných trzích, povinné. Ve většině zemí je však zveřejňování takových údajů jen doporučováno, a to v Kodexech správy korporací. Přesto jsou taková doporučení mnohými firmami dodrována podle zásady Dodr nebo vysvětli!
Měření majetkových a důchodových (ne)rovností je tedy v praxi značným problémem. Přesto jsou zveřejňované odhady Gini-koeficientu a dalších údajů důleité alespoň pro porovnání jednotlivých zemí z hlediska trendů ekonomického růstu a rozsahu chudoby. Naléhavost přijetí kroků ke zmírnění velkých nerovností je jak v zemích chudých, tak bohatých značná. V prvním případě tato opatření pomáhají odstraňovat chudobu, v obou případech pak přispívají k sociálnímu a politickému smíru.
Sociální spravedlnost bývá diskutována právě v souvislosti se sociální rovností resp. se sociální nerovností. Do ní pak obvykle bývá zahrnována i rovnost příleitostí, zejména pokud jde o rovnost podmínek přístupu ke vzdělání, k práci, k občanskému a osobnímu uplatnění. Protoe ijeme v době velkých nerovností (.. nerovnost se stala akutním, chronickým, endemickým příznakem moderní společnosti – Ralf Dahrendorf), zní poadavek rovnosti příleitostí velmi atraktivně, a proto bývá právem do pojmu sociální rovnosti zahrnován.
Vycházejme z předpokladu efektivně uspořádané společnosti a právního státu s výkonnou trní ekonomikou a polome si otázku spravedlivého rozdělení vlastnictví v souvislosti s výsledky fungování soutěního trhu. Soutě na trhu, jak je dobře známo, můe přivodit jak velké zisky, tak velké ztráty bez ohledu na zásluhy postiených nebo těch šťastnějších. Ti, kteří na trhu neuspěli, popřípadě utrpěli ztráty tak velké, e z něho byli dokonce vyřazeni, někdy trní mechanismus obviňují z nespravedlnosti. Stejného odsudku se trhu dostává i od těch, kteří stojí stranou trního zápolení a s údivem, avšak i s určitou dávkou závisti pozorují rostoucí bohatství úspěšných podnikatelů. Výsledek trní soutěe však není moné označit za spravedlivý nebo nespravedlivý, neboť nezávisí jen na vůli a na vynaloeném úsilí konkrétního jednotlivce, nýbr na rozhodnutí mnoha dalších jednotlivců a na nepředvídatelných okolnostech, na ně ádný jednotlivec nemůe mít vliv. Takového označení by bylo moné pouít jen jako metafory v souvislosti s pravidly, jimi se fungování trního řádu řídí. Jsou-li kupř. v konkrétním případě narušeny principy soutěe, mohli bychom její výsledky označit jako sociálně nespravedlivé a poadovat, aby nějaká autorita, zejména stát, podmínky fungování soutěního trhu obnovila. Trní soutě není toti na oceňování zásluh nebo vynaloeného úsilí účastníků naprogramována. Soutění trh v pravém slova smyslu neodměňuje, trestá však neúspěch; úpadek můe postihnout nejen neschopné a lajdáky, nýbr i ty, kteří vynaloili velké úsilí, um a důvtip. Naopak úspěch mohou mít třeba jen průměrní nebo zcela podprůměrní a nepoctivci. Spontánní trní proces je něco jako loterie, a přitom loterii nikdo za sociálně nespravedlivou instituci neoznačí. Sociální spravedlnost v tomto případě nelze chápat jako odpovědnost někoho (kupř. státu) za to, e kadý dostane to, co si vzhledem k vynaloenému úsilí, dovednosti a nákladům zaslouí, co mu jaksi právem náleí. Tedy e je někdo, kdo zcela vyrovná případné nespravedlivé rozdělení majetku a důchodů, k němu v důsledku fungování trního mechanismu došlo.
S určitým zjednodušením můeme tuto část úvahy uzavřít zjištěním, e za sociálně nespravedlivé nemůeme povaovat ty nerovnosti, je jsou produktem soutěního trhu. Sociálně nespravedlivé a sociálně neodpovědné je však jednání, je porušuje pravidla trhu, obecná pravidla slušného chování a zákony, tedy jednání, je se projevuje v nejrůznějších formách krádeí, podvodů, korupcí a malverzací. I tyto – a moná právě tyto – aktivity jsou původci velkých majetkových nerovností. Proto za sociálně nespravedlivou nerovnost důchodů a bohatství mono označit jen tu část nerovností, je vznikla jako důsledek podvodného, nezákonného a neetického chování a za existence nesoutěního trhu.
Namístě je snad ještě poznámka k uitečnosti majetkové nerovnosti v trní ekonomice. Jak ji bylo naznačeno, nerovnost důchodů a majetku je produktem trní ekonomiky a absolutní odstranění této nerovnosti by v konečném účinku trní systém velmi poškodilo, nebo jej dokonce zničilo. Pokud toti výsledky soutěního trhu nejsou redistribučními opatřeními korigovány, je prvořadým zájmem kadého racionálně jednajícího účastníka trního zápolení vyvinout maximální úsilí, aby zvýšil pravděpodobnost své trní úspěšnosti a aby na trhu vytvořený zisk akumuloval a posléze jej vyuil k efektivnímu investování. Uplatňování principu majetkové nerovnosti spolu s vlastním zájmem vede v podmínkách soutěního trhu ke spoření a k akumulaci a posléze k efektivnímu investování, co ovšem majetkové nerovnosti dále prohlubuje. Usilovná a vynalézavá práce toti a ve spojení s kapitálem vede k ekonomickému růstu. Naopak eventuální důsledné uplatnění principu rovnosti spojeného se soustředným sebezájmem by úsilí a iniciativu podlomilo a spotřebu by preferovalo před akumulací. Dokonce ti, kteří nahlíejí na nerovnost bohatství a důchodů jako na politováníhodnou věc, nemohou popřít, e je ku prospěchu postupující akumulace kapitálu. A je to právě přírůstek akumulace kapitálu, který vyvolává technologická zlepšení, zvyšování mzdových sazeb a vyšší ivotní úroveň. (L. v. Mises). Tak se ovšem podnikatelé chovají jen v prostředí soutěního trhu, bez takového trhu budou preferovat spotřebu před akumulací.Představme si na okamik, e bychom úkol rozdělování důchodů a majetku přenesli z oblasti soutěního trhu plně do oblasti demokratických politických institucí. Těm by nezbylo nic jiného neli měřit výkon kadého jednotlivce včetně jeho uitečnosti a po zásluze jej odměňovat. Tento úkol je prakticky nesplnitelný a kadá snaha v tomto směru by ve svobodné společnosti vyvolala bouři kritiky na nespravedlnost administrativního rozdělování. I kdy otázka spravedlnosti rozdělení by zde zajisté byla právem poloena, samotná politika a demokracie by nebyly schopny ji uspokojivě řešit. Trní hospodářství a politická demokracie se sice vzájemně podmiňují, avšak zájmové prolínání obou oblastí je velmi nebezpečné. Soutění trh (trní hospodářství) tím, e produkuje a reprodukuje důchodové a majetkové nerovnosti, podstatným způsobem odtěuje politickou demokracii, která by úkol distribuce majetku a důchodů nezvládla, a naopak by vyvolávala trvalé sociální a politické napětí. Trh tak politiku sice odtěuje, avšak sociální konflikty neodstraňuje ani příliš nezmírňuje. Spíše naopak. Při absenci trní soutěe však trh a politika obvykle splývají, co má daleko horší důsledky.
Velká bída uprostřed velkého bohatství není dobrým vysvědčením pro ádnou, sebebohatší společnost. Přesto v kadé společnosti existuje skupina obyvatelstva, která se nachází ve stavu nouze a která se vlastními silami nebo pomocí svých bliních ze svízelné situace nemůe vymanit. Často není v takových případech pomoc nejblišího okolí ani moná nebo dostatečná, take tito lidé jsou zčásti nebo zcela odkázáni na pomoc státu. Od něj je proto nezbytné takovou pomoc kategoricky vyadovat. A to bez ohledu na to, jakou ideologií jsou politici, kteří jsou právě u moci, ovládáni. Je třeba počítat s tím, e ádné společenské uspořádání nemůe být tak dokonalé, aby nouze byla zcela vymýcena. Ať se budou v budoucnosti střídat vlády jakkoli různých politických směrů a jakkoliv bude úspěšná jejich hospodářská politika, vdy kolem nás budou chudí a bezmocní. A to i v takových ideálních situacích, v nich by se dařilo nerovnost bohatství poměrně dobře vyrovnávat. Chudobu a utrpení jedněch nelze vyvaovat bohatstvím či zámoností druhých. Společnost není statistický agregát, nýbr sociální souhrn jednotlivců, z nich někteří konkrétní pomoc naléhavě potřebují. Neplatí zde kategoricky vyslovovaný poadavek neoliberálních politiků, e kadý musí být schopen se sám o sebe postarat, e je za vlastní osud odpovědný. Osobní odpovědnost nás solidarity s osudy našich bliních nezbavuje. Neusilujme proto jen o své maximální štěstí, nýbr zmírňujme obtíné postavení a utrpění druhých.
Předejme však slovo K. R. Popperovi (1994): Podle mého názoru vychází z lidského utrpení přímý mravní apel, toti apel na pomoc, zatímco neexistuje nic podobného v případě volání po větším štěstí člověka, kterému se beztak daří dobře... Měli bychom namísto největšího štěstí pro co nejvíce lidí skromněji poadovat pro všechny co nejmenší míru zbytečného utrpení...
Z toho plyne, e zmírňování nerovností nelze redukovat jen na občasnou pomoc v nedostatku a v bídě, na charitu či filantropii; tento úkol se musí stát konstitutivní součástí sociálně-liberálního modelu společnosti. Mono to říci také tak, e princip solidarity je součástí kadého efektivního a sociálně přijatelného modelu trní ekonomiky. Nestačí se bezhlavě pídit po ekonomickém růstu, ani bychom současně nehledali a neuplatňovali prostředky umoňující posunovat stále větší počet lidí ke středu rozdělení a těm, kteří tam ji jsou, neotevírali cesty k lepšímu uplatnění, a tedy i k větším důchodům a majetku. Na pravé straně intervalu rozdělení musí ovšem takový systém – stejně důsledně – od těch nejbohatších vyadovat i větší oběti právě ve prospěch rovnoměrnějšího a solidárního rozdělení.
Na závěr bychom se mohli pokusit odpovědět na otázku, zda existuje taková úroveň (ne)rovnosti, která by byla nejen ekonomicky prospěšná, nýbr i sociálně přijatelná. K takové odpovědi musíme si ovšem zvolit vhodné kriterium. Pro zjednodušení a lepší porozumění si zvolme jako kriterium ekonomický růst (růst HDP) a přijměme hypotézu, e tato proměnná, tedy růst, který si označme písmenem G, závisí na velikosti (ne)rovnosti, tedy na nezávisle proměnné, kterou si označme písmenem I. Tuto závislost si pak můeme formálně zapsat jako funkci G = F(I). Zkoumání průběhu takové funkce má dvě východiska: 1) dokonalou rovnost rozdělení; 2) dokonalou nerovnost rozdělení. Z povahy věci vyplývá, e v obou případech se růst ekonomiky bude rovnat nebo přibliovat nule. Začneme-li v prvním případě (vyjdeme z bodu 1) rovnost postupně odstraňovat, a budeme-li tedy nerovnost rozdělení zvětšovat, začne ekonomika růst a tento růst bude postupně nabývat na dynamice, a se posléze v určitém bodě zastaví a začne klesat. Tento bod si pro názornost označme symbolem Im; právě v něm je dosahováno maxima růstu. K tomuto bodu je ovšem mono dospět i z východiska dokonalé nerovnosti (z bodu 2). Zde tedy nastoupíme cestu opačným směrem, tj. cestu sniování nerovností. I na této cestě bude docházet k postupnému zvyšování ekonomického růstu, a posléze opět dospějeme k bodu maximálního růstu, v něm obě cesty končí. V praxi se ovšem postup po obou cestách zastaví dříve, tj. ještě před dosaením bodu maximálního růstu. Můe k tomu dojít kdykoliv v okamiku, kdy při dvou různých hodnotách (ne)rovností je dosahováno stejné hodnoty růstu. Zda se taková zmenšená oblast stane i oblastí cílovou, záleí na tom, převáí-li ve společnosti tlaky na další zvyšování nerovnosti v jednom, nebo na sniování nerovnosti ve druhém, protichůdném směru. Jen pokud by tlaky z obou stran přetrvávaly, pak by se obě oblasti zmenšovaly, a by posléze splynuly s úsečkou ImC. Při nerovnosti Im by pak bylo dosaeno maximálního růstu a nerovnost Im by se stala obecně přijatelnou. Oblast takto vymezenou můeme povaovat za oblast efektivní a sociálně únosné nerovnosti. Tyto otázky byly zkoumány – jak jsem se ji zmínil – trojicí amerických ekonomů ve zcela nedávné době a té v Institutu WIDER Univerzity Spojených národů v Helsinkách.
Podrobnější zkoumání nerovností není v rámci této úvahy moné, její formalizace se vymyká povaze našeho časopisu. Spokojíme se tedy s konstatováním, e důchodová a majetková (ne)rovnost je nejen ekonomickou, nýbr v daleko ještě větší míře sociální a etickou kategorií. Tento závěr je ovšem jen zdánlivě triviální; pokusíme-li se v praxi alespoň poněkud realizovat principy, o nich zde byla řeč, uvědomíme si sloitost úkolu.
Václav Klusoň (1926) je ekonom.
Jaromír Císař: Trh bydlení – česká cesta
Václav Klusoň: Vlastnictví a svoboda
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.