Jste zde: Listy > Archiv > 2011 > Číslo 1 > Karel Skalický: Moji čtyři andělé na mých čtyřech ivotních rozcestích
Čestný doktorát olomoucké Cyrilometodějské teologické fakulty Univerzity Palackého byl udělen Karlu Skalickému 8. prosince 2010. Děkanka Gabriela Ivana Vlková řekla: Profesor Karel Skalický patří v současné době mezi nejvýznamnější české teology. A dodala: Není náhodou, e na počátku dnešního aktu zazněla vedle naší také italská hymna. Doktorand je toti občanem jak České, tak Italské republiky. Jen proto, e poctěný není pro čtenáře Listů neznámý, neopakujeme zde výčet jeho zásluh, který dr. G. M. Vlková přednesla. Blahopřejeme fakultě a jí k výbornému nápadu a blahopřejeme ovšem – jak neskromně dodáme – našemu autorovi. Jeho proslov přinášíme v úplnosti. -red-
Pocta, které se mi od zaslouilé a slovutné univerzity Palackého dnes dostává, mě naplňuje vděkem za to, e mě uznala za hodna takového vyznamenání, take se skoro a rdím. Tý vděk patří i spectabilis paní děkance, která si dala nemalou práci připravit laudatio, v ní představuje mé údajné zásluhy. Nemohu té zamlčet vděk některým významným učitelům vaší teologické fakulty, k nim mě váe přátelství ještě z mého dávného pobytu v Římě, jako k významnému filozofu doc. Karlu Říhovi, pastorálnímu teologu prof. Pavlu Ambrosovi, fundamentálnímu teologu doc. Eduardu Krumpolcovi nebo jako – z mého méně dávného pobytu v Česku – k věroučnému teologu prof. Ctiradu Václavu Pospíšilovi. Jim všem za leccos vděčím.
Kdy jsem se vmyslel do situace, e zde budu sedět před vámi, byl jsem najednou přepaden a jakoby zaskočen otázkou – znáte jistě i vy takové propady do otázky –, jak se vůbec mohlo stát a co všechno se muselo přihodit, e budu v Olomouci, na Palackého univerzitě, před vámi promlouvat, nevěda dosud pořádně, co vůbec. Cítil jsem toti, e kdybych chtěl mluvit o svých údajných vědeckých výkonech, ve svědomí by se mi neustále ozývala – skoro a výsměšně – otázka apoštola Pavla: Co máš, co bys nebyl dostal?, take bych sotva byl schopen promlouvat alespoň trochu přesvědčivě.
Co máš, co bys nebyl dostal? To napsal Pavel v prvním listě ke Korintským, 4,7, co jinými slovy znamená, e nikdo z nás není naprostým tvůrcem a strůjcem svého příběhu a svých případných zásluh či výkonů. Jsou toti té jiní, kteří nás podmiňují, usměrňují a vedou, dáme-li se jimi vést, take naše zásluhy, jsou-li jaké, jsou vlastně té jejich zásluhami. Tito jiní či druzí byli jedním významným sociologem nazváni významuplní druzí, a já bych si dovolil za sebe říct, e to jsou ti Boí poslové, jejich prostřednictvím nás vede – mluveno s básníkem Horou – do všech stran neviditelný Kapitán, který kdysi měl Mojíšovi říct: Hle, posílám před tebou posla, aby tě opatroval na cestě a aby tě uvedl na místo, které jsem připravil. (Exodus, 23,20)
Posel, hebrejsky malach, řecky angelos, prostě starým počeštěným a u klasickým slovem anděl. Dovolte mi tuto staroslavnou metaforu, která se velmi dobře hodí pro můj příběh. Vedli mě toti v mém ivotě, postupně jeden po druhém, čtyři andělé. Ten první se jmenoval Vladimír Třebín, jen byl pro mě ten nejpřevratnější. Ten druhý byl kardinál Beran. Ten třetí byl Vladimír Boublík a ten čtvrtý byla Monica Schreier.
Ten první byl řeholník, premonstrátský klerik, který byl dopaden při přechodu hranic a kterého pak čsl. rozvědka svými metodami přesvědčila s ní spolupracovat pod krycím jménem Suchý, jak vyplývá z dokumentů StB. A jeliko dostala nápad vyslat ho jako svého informátora do Říma, měl si najít, aby tam vypadal věrohodně, nějakého zájemce o kněství a studium teologie a s ním přejít ilegálně hranice takříkajíc naostro, to znamená se vším tím putováním nocí přes močály a lesy, štípáním trojí bariéry ostnatého drátu, přebroděním rozvoděné řeky a přechodem do Rakouska. – Stalo se tudí, e právě na velikonoční sobotu roku 1955 se ke mně přitočil mu tak o deset let starší a poloil mi otázku, zda bych nechtěl studovat teologii a stát se knězem. Byl jsem tenkrát ve druhém roce studia na vysoké škole zemědělské. Otázka mě zasáhla, protoe ta eventualita se mi u v mysli vynořila, ale nevzal jsem ji váně. On mi ji znovu poloil tak říkajíc zvenku, rovnou, tvrdě. Ba víc. On mi půjčil kníku Následování Krista, on mi mluvil o kráse kněství, teologie a řeholního ivota, on mě přivedl k tomu, e jsem opět po letech šel ke svaté zpovědi a k přijímání, take kdy se zase rok s rokem sešel a my se opět o Velikonocích roku 1956 setkali, řekl mi rovnou, ani ovšem co řekl o svém tajném poslání, e se rozhodl znovu riskovat přechod, odejít do svobodného světa a tam se stát knězem. A najednou vystřelil otázku: Nechceš jít se mnou? Rozevřelo se mi v tom okamiku první radikální rozcestí: jít či nejít, to byla otázka. Trvalo však asi jen minutu, a dostala odpověď: Jdu. A tak jsme šli. Pohraniční stráe nevěděly nic o našem útěku, jak jsem se o tom mohl později přesvědčit. Nicméně rozvědčík jménem Dospiva náš přechod sledoval a celkem dosti přesně ho zapsal, jak jsem to mohl nedávno číst v dokumentaci StB. A jako by i počasí nám chtělo jít na ruku, celou dobu našeho klopýtání hraničním pásmem silně pršelo, take pes stráe, která kolem nás přešla ve vzdálenosti asi sto metrů, nás nenavětřil. Jen jsme však přešli hranice, přestalo pršet a ráno vysvitlo sluníčko, take do Freistadtu jsme došli u suší. Po několika měsících jsme se pak dostali do československé koleje Nepomucenum v Římě a začali studium na Papeské lateránské univerzitě. A tak kdy tu jsem dnes před vámi jako katolický kněz, jemu se dostalo římské formace, pak je to z nemalé části jeho zásluhou. Ké by mu byla před Bohem dostatečnou protiváhou toho ostatního.
Zatímco on se po několika málo letech vrátil do Československa a StB se postarala, aby byl vysvěcen na kněze ve vlasti, kdy se mu to nepodařilo venku, já zůstal v Římě a mé první místo coby asistenta mládee bylo ve vatikánském Oratoriu svatého Petra. Tam jsem však dlouho nepobyl. Pape Pavel VI. rozhodl vybudovat ve Vatikáně velkou audienční síň, a to právě na území tohoto Oratoria. Bylo mi proto řečeno, abych si hledal uplatnění někde jinde. Rozhodl jsem se proto jít do misijních území Latinské Ameriky a začal jsem vyjednávat s argentinským biskupem Tato ze Santiago del Estero. Byl jsem u nakročen jít do těchto vzdálených končin, kdy tu zčista jasna k překvapení světové veřejnosti byl v roce 1965 z vlasti vypovězen do Říma arcibiskup Beran, aby tam přijal hodnost kardinálskou a zůstal v exilu bez monosti návratu. Tím vstoupil do mého ivota ten druhý anděl. S ním jsem se toti začal častěji setkávat na zasedáních 2. vatikánského koncilu, kde jsem tenkrát té pracoval, a tak se stalo, e mi bylo nabídnuto, abych mu dělal spolu s mons. Škarvadou druhého sekretáře. Stál jsem tak znova na rozcestí. Jenome volba byla tentokrát u předem určena. Beranovi jsem nemohl říct ne. Latinská Amerika si na mě ještě musela počkat; a já jsem byl nasměrován na české věci.
Vstoupit toti do kardinálových slueb znamenalo začít pracovat – i přesto, e jsme byli v cizině – pro naší českou církev a pro naše české věci. Kardinál mi svěřil vedení časopisu česko-římské křesťanské akademie Studie a uloil mi, abych přeloil do češtiny konstituci 2. vatikánského koncilu o Církvi v dnešním světě a připravil i její patřičný komentář. Vznikla tak – při vší tak trochu odcizující sekretářské práci – i moje kniha Radost a naděje, jako i první ročníky mnou redigovaných Studií.
Tento můj druhý anděl však byl v roce 1969 odvolán z našeho světa a já jsem se opět dostal na mizinu. Bylo mi sice nabídnuto dobře zajištěné místo misionáře českých uprchlíků v západním Německu, co byla lákavá nabídka pro rozum pragmaticky vypočítavý, ne však pro můj rozum teoreticko-rozjímavý. Avšak právě v této době nejistoty vstoupil do mého ivota ten třetí anděl, jím byl profesor Lateránské univerzity Vladimír Boublík. Byl mým krajanem, jen začal studium teologie v budějovickém semináři, byl zatčen a vězněn, z vězení se mu však podařilo uprchnout a neuvěřitelnou anabází projít z Československa přes Německou demokratickou republiku do Západního Berlína a odtud do Říma, kde studium teologie dokončil a stal se na Lateráně profesorem a pak i školitelem mé doktorské disertace. Ten první anděl mě nasměroval ke kněství do Říma. Ten druhý na práci pro naši českou církev a české věci. Tento třetí mi najednou předloil monost dráhy univerzitní, o ní jsem netušil, e by se mi kdy mohla v italském prostředí otevřít. Ona sice byla mým dávným tajným přáním, avšak tak tajným, e jsem si ho neodváil ani připustit. Rozcestí, které se mi rozevřelo potřetí, bylo mezi zajištěností práce v Německu a naprostou nezajištěností přednášek na univerzitě. Nu a volba dopadla nikoliv, jak radil rozum pragmatický, ale jak mi našeptávalo mé tajné přání. Boublíkovi jsem přikývnul a on se postaral, e rektor Antonio Piolanti mě přijal na jeden semestr v akademickém roce 1968/69. Boublík samozřejmě věděl, e výuka na Lateránské univerzitě mě neuiví, a tak se navíc přičinil i o to, abych dostal u mezinárodní kongregace školských bratří maristů kaplanské místo, které předtím zastával on a které by mi zajistilo – jak jsme tenkrát říkávali – stáj a lab. Díky tomuto mezinárodnímu prostředí jsem pak byl nasměrován na problémy Afriky a Latinské Ameriky. Generální představený této kongregace, Mexičan Basilio Rueda Guzman mě toti začal posílat do zemí Afriky a Latinské Ameriky, kde bratři maristi byli konfrontováni se situacemi podmiňovanými komunismem a jeho ideologií.
I tento můj třetí anděl však byl v roce 1974 předčasně odvolán ze ivota. Avšak, kupodivu, ač odvolán, nepřestal jím být i nadále. Ba dokonce bych mohl říct, e intenzivněji po smrti ne za ivota. Skoro bych mohl říct, e mors sua, vita mea. Na Lateránské univerzitě jsem toti nejenom zůstal i po jeho odchodu, ale navíc mi byla po něm přidělena katedra fundamentální teologie, kterou předtím vedl on, jako i vedení celé teologické specializace v religionistických vědách, kterou na Lateránské univerzitě on zaloil a vedl. Musel jsem se proto zabývat jeho myšlením mnohem intenzivněji ne předtím. A jako by na tom nebylo dost, jeho spřízněná duše a zdatná spolupracovnice Monica Schreier, která mu spolu se svou tetou vedla domácnost, přepisovala jeho texty a připravovala je do tisku, ta mi dala k dispozici Boublíkovu specializovanou knihovnu a seznamovala mě se skrytými zákoutími jeho myšlení. A kdy pak se ještě stalo, e mi byl z přičinění generálního představeného maristů, u zmíněného bratra Basilia přidělen vatikánský byt, uvolila se vést mi domácnost a spolupracovat na mých studijních a přednáškových povinnostech, jak to předtím dělala Boublíkovi. Tak mohla tenkrát přijet do Říma a být s námi i moje maminka. Moje existence tak dospěla, jak mohu říct, do stadia pozemské idyly.
Ne však nadlouho. Došlo k dalšímu světovou veřejností nepředvídanému zvratu: zhroucení sovětského bloku a sametová revoluce. To, o co jsem v exilu spolu s mnoha jinými usiloval, to se stalo skutkem. Je tedy přípustné – tak mi začal našeptávat pokradmu hlas svědomí – zůstat sedět ve své idyle, jako by se vůbec nic nepřihodilo? Nebyla touha tvého srdce vrátit se jednou do svobodné vlasti neupřímná, kdy teď váháš opustit dobré bydlo? Bylo mi však zároveň jasné, e není radno, aby šedesátník dělal kotrmelce, e návrat domů po třiceti osmi letech exilového trmácení bude v mnoha ohledech spíš vstupem do ciziny. A navíc tu byla moje spolupracovnice Monika, které jsem byl za mnohé zavázán a která byla na mě existenčně závislá. Mohu si dovolit tahat ji, sudetskou Němku, tam, odkud byla jako sedmileté děvčátko vypovězena spolu se svou matkou, která ten odsun v dobytčácích nepřeila? Tahat ji do země, která přestala být její vlastí? A zvládnu to, jít do té cizí domoviny sám bez její pomoci? To byla tenkrát kvadratura mého kruhu, ve kterém jsem se točil, take kdyby bylo nepřišlo nějaké jiné pozoruhodné znamení, zůstal bych i nadále sedět, kde jsem seděl.
To znamení však přišlo. Byla to právě ona, která svou zvláštní vzíravostí pochopila, o čem jsem se bál s ní mluvit. Prokázala se tak jako ten čtvrtý anděl, který dostal za úkol přivést mě nazpátek tam, odkud mě ten první anděl vyvedl. Bylo to někdy na počátku roku 1993 zvečera, kdy mi najednou poloila otázku: Nemyslíš, e by ses měl vrátit do vlasti? Překvapen tak přímou otázkou, zmohl jsem se jen na protiotázku: A co bude s tebou? A na to ona: Co by mělo být. Půjdu s tebou. Nebo si snad myslíš, e v Budějovicích vznikla teologická fakulta jen tak pro nic za nic? Tady v Římě se za tebe náhrada najde, ale tam ne. Mé čtvrté rozcestí, které se přede mnou rozevřelo, vrátit se či nevrátit, dostalo svou odpověď v jejím: Půjdu s tebou. A tak to všechno, co jsem teprve potom ve vlasti mohl vykonat, včetně toho, e tu dnes sedím, je té její zásluha.
Tito čtyři andělé se všichni významně zaslouili, ač kadý jinak, o to, co jsem a co jsem a dosud vykonal. Za nimi však působil, jak to stále silněji vnímám, ten hlavní Reisér, toti Jeíš Kristus zmrtvýchvstalý, do jeho scénáře, který pro mě připravil, jsem se jako dvaadvacetiletý vědomě a dobrovolně rozhodl vstoupit, ať to stojí, co to stojí. Jemu patří můj dík svrchovaný. Po něm i těm čtyřem jeho poslům, jako i mým rodičům, a nakonec i vám, e jste mě tak trpělivě vyslechli.
Karel Skalický (1934) je teolog, ije a pracuje v Českých Budějovicích.
Erazim Kohák – Karel Skalický: Naděje soudu
Karel Hrubý: Ještě o odpovědnosti intelektuálů
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.