Poráka obrodného procesu okupací Československa armádami pěti zemí Varšavské smlouvy v srpnu 1968 byla sice pro národ šokem, ale nevzdal se a pokusil se o odpor proti nástupu tzv. normalizace, který vyvrcholil v srpnu 1969. V prvních letech po nástupu Husákova vedení pokračovali zejména tvůrčí inteligence a vysokoškolští studenti v úsilí udret své pozice v stavovských organizacích. Aktivně vystoupili proti vedení jak reformisté, kteří byli zbaveni moci, tak část radikálních studentů a bývalých členů Československé strany socialistické v Brně, jejich programem zůstával socialismus a cílem bylo svrení nového stranického vedení. Stále ještě toti přetrvávalo mínění, e normalizační reim brzy padne, a chtěli k tomu přispět. Procesy s politickými protivníky v roce 1972 však prokázaly, e se bude třeba připravit na dlouhodobou existenci normalizace a tomu přizpůsobit i strategii boje proti jejím reprezentantům.
Petr Pithart vstoupil do KSČ v roce 1960 s přesvědčením, e tak pomůe změnit poměry. Podporoval reformní proces, i kdy měl k němu kritický vztah, jak ho vyjádřil v monografii Osmašedesátý. Z KSČ vystoupil na podzim 1968, čím dal najevo, e nesouhlasí s okupací a následným politickým vývojem. Odjel na stipendijní pobyt do Oxfordu, kde se zformoval jeho světový názor, stal se konzervativcem, i kdy toto označení sám dlouho nepouíval. Tam si také uvědomil, e boj proti novému zřízení bude během na dlouhou trať, a e pro domácí opozici bude proto velmi důleité udrovat kontakty s exilem, zejména posrpnovým, s ním se shodoval v cíli, tj. jeho odstranění. Exil toti mohl přispět jak k seznamování západní veřejnosti se situací u nás a s činností opozice, tak k hledání podpory zejména u politických orgánů západních států. Na druhé straně pomáhal domácí opozici posíláním literatury i finančních prostředků, umoňujících například vydávání samizdatů, a tvůrčí inteligenci, která nemohla publikovat doma, uveřejňovat výsledky její práce na Západě. Umonil tak opozici nejen přeít, ale i rozvíjet činnost. Klíčovou zásluhu, e takové kontakty byly vybudovány, má právě Petr Pithart, který celou záleitost jak navázat a udrovat styky s exilem a detailně probral při svém pobytu v Anglii s předním představitelem posrpnového exilu Jiřím Pelikánem. Vlastní kontakty s exilem měly i jiné skupiny, například exkomunisté kolem Milana Hübla, ty byly ale přerušeny po jeho zatčení. Kanál, který vybudoval Petr Pithart, však fungoval po celou dobu, kdy byl v domácím prostředí jeho organizátorem, co svědčilo o tom, jak byl po všech stránkách dobře promyšlen. Vzhledem k této vysoce konspirativní činnosti se neangaoval a ani nemohl v tehdejším opozičním hnutí, které vystupovalo veřejně. Po několika letech se u něj projevila pochopitelně únava a obavy z důsledku prozrazení, a rozhodl se proto předat svou funkci. Příleitost poskytla Charta 77, po jejím podpisu se o něj začala zajímat Státní bezpečnosti. Tím skončila ta úloha Petra Pitharta, která podle mého názoru nebyla dosud doceněna, a z představitele disentu činu se stal předním reprezentantem disentu reflexe.
Nezamýšlel se však jen nad úlohou a činností disentu, ale věnoval se i obecnějším problémům, zejména českým dějinám 19. a 20. století, v jejich analýze nalézal i odpovědi na základní otázky, toti v jaké situaci se nacházel národ v období tzv. normalizace a kde jsou její kořeny; jedním z výsledků byla kolektivní práce, která vyšla pod pseudonymem Podiven a ihned vyvolala velmi kritickou a emocionální odezvu. I další Pithartovy studie, které kritizují český etnicko-kulturně jazykový nacionalismus, proti němu postavil alternativu, tj. ideu občanského vlastenectví, jsou významným přínosem. Naráely však ji tehdy na nesouhlas hlavního jádra disentu, jak to dokazuje například diskuse kolem stati Pokus o vlast. Bolzano, Patočka a my v roce 1979.
Petr Pithart však přispíval podnětně i do diskusí o zaměření disentu. Chartu 77 uvítal, proto ji také podepsal, ale záhy si začal uvědomovat – spolu s jinými – nebezpečí, které se v ní skrývalo, tj. jisté elitářství. Dospěl k závěru, e se začínáme cítit ,my (tj. chartisté), jako ti lepší, spravedliví, na rozdíl od zbytku národa. Východisko nacházel v otevřenosti vůči společnosti, doporučoval chovat se tak, aby nám lidé rozuměli a sympatizovali (s námi), pomáhali nebo dokonce se k nám přidávali další lidé. Tomu jsem podřizoval všechno a byl jsem ochoten jít do konfliktů s většinou chartistů. S tím souvisela potřeba překonat rozdělení společnosti na my a oni, a to nejen v současnosti, ale hlavně v budoucnosti za demokratických poměrů. Nástrojem měla být myšlenka vlasti, v ní by byl kadý občanem, nevylučovala tudí na rozdíl od etnicko-jazykového pojetí z vlasti nikoho, ani Němce, ani věřící, ale ani lidi reimu. Právě tento závěr vyvolal ostrou reakci mezi disidenty, z nich řada se obávala, e to vlastně znamená spolupráci s politickými představiteli. O překonání tohoto protikladu se sám pokusil pořádáním jakýchsi salónů, v nich se scházeli disidenti, lidé ze šedé zóny, ale i z oficiálních struktur a diskutovali o problémech, které se jim zdály zásadní či aktuální. Byla to sice jen záleitost malého počtu lidí, ale ukazovala, e je to moné.
Pithartovy závěry ukazovaly na názorovou odlišnost mezi ním a V. Havlem v odpovědi na otázku co dělat. Havlův postoj byl radikální, nepřihlíel k monostem obyčejných lidí a ádal po nich nemoné, tj. ít v pravdě, co vedlo k prohloubení izolace disentu ve společnosti. P. Pithart pokládal za nejdůleitější zabránit budování ghetta, na něm se chartisté podíleli.
S problémem vztahu k lidem souvisel i problém heroizace, který se v disentu objevil v roce 1979 v souvislosti s Vaculíkovým fejetonem O statečnosti, jen vyvolal v disentu velkou diskusi a potvrdil rozpory v názorech mezi V. Havĺem a P. Pithartem v otázce jak postupovat vůči společnosti. Vaculík v něm vyslovil obavy, aby disent zbytečně neprovokoval moc činy, které nebudou mít ádný společenský ohlas, a naopak mohly lidi odradit. P. Pithart v té souvislosti uvedl konkrétní příklady, ples elezničářů, jeho se chtěli přední chartisté zúčastnit, ale byli ihned u vchodu zadreni. Co tím chtěli dokázat? Nebo – zdálo se mu nepatřičné, e sám Havel šel předat finanční podporu perzekuované rodině, byl však – co se dalo předpokládat – zadren a peníze byly zabaveny. Oč šlo – dokázat statečnost, nebo předat peníze?
Vaculíkův fejeton dal P. Pithartovi také podnět, aby se znovu zamyslel nad Chartou 77 a jejím postavením ve společnosti. Upozornil na úlohu aktivní menšiny, která na sebe brala veškerou odpovědnost za lidi, a tak jim vlastně neumoňovala samostatně se projevovat a působit. Pro další činnost disentu pokládal za rozhodující zabývat se tím, co umoňuje, e reim bez větších problémů odolával. Příčiny nespatřoval v jeho podstatě, tedy jak se drí skrze policii a potlačování, ale jak se drí skrze souhlas, byť i stydlivý a zastíraný všeobecným nadáváním, jak se drí skrze dobrovolnou, protoe výhodnou konformitu, jakkoli zastíranou protireimní gestikulací. Ji tehdy upozornil na problém konsensu, který dnes pokládají historikové za klíčový a na jeho analýzu se zaměřují. Orientaci na slovní protesty a podpisové akce pokládal za plýtvání silami. Uznával sice, e i prohlášení, e král je nahý, má svůj význam, ale je k tomu třeba určité situace, která tehdy nebyla. Východiskem se mu zdála drobná práce, kterou chápal jako kadé úsilí cosi kolem sebe změnit, cokoli, co lze dělat dobře a poctivě. Byl to způsob, jak zapojit obyčejné lidi do úsilí o změnu poměrů, nevyadoval toti hrdinství a nekladl nepřiměřené nároky.
Pithartova orientace na analýzu společnosti, jejich vazeb na moc a na drobnou práci byla jistou alternativou v Chartě 77 a dávala disentu novou perspektivu, zejména v situaci, kdy aktivní veřejně projevovaný nesouhlas nebyl moný. Ani v tomto směru nebyl podle mého názoru význam P. Pitharta jako disidenta dodnes doceněn.
Milan Otáhal (1928) je historik, působí v Ústavu pro soudobé dějiny.
Petr Pithart: Devětaosmdesátý – Proti společnému ohrožení
Karel Hrubý: Ještě o odpovědnosti intelektuálů
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.