Publicistu J. Procházku znali nejen čtenáři Literárních novin. Ještě nedávno publikoval také třeba v internetovém Deníku Referendum. A patřil k autorům a vůbec k prostředí, které kolem sebe tvořily Mosty a Soňa Čechová osobně. Přinášíme dvě vzpomínky na něj. Čech, rodák ze Slovenska zemřel 16. října 2010.
Jan Šimsa: Zájem o vojenskou historii zdědil po otci, který bojoval u Zborova a boje na sibiřské magistrále a cestu domů kolem světa s ostatními legionáři věrohodně popsal. Mírek byl počátkem r. 1945 v Brně zatčen spolu se svým otcem, ale na rozdíl od něho se vrátil domů. Respekt k učitelství přijal od své matky. Narodil se 10. září 1926 ve Zvoleně. Jeho otec na Slovensku pracoval na katastrálních mapách. Slovensko, jeho historii a krajinu měl vdy rád a zůstal průkopníkem porozumění mezi Čechy a Slováky.
Jaromír Procházka se stal učitelem a pak profesorem dějepisu, zeměpisu a politické výchovy, později i latiny. Koncem padesátých let těce zápasil o to, aby mohl zůstat jako křesťan a člen českobratrského evangelického sboru učitelem. Vrátil se jednou z kázání významné kazatelky naší generace rozrušen tím, e kazatelka jmenovala učitelství mezi povoláními, která nebudou křesťanům přístupná, tak jako některá povolání nebyla přístupná pro členy staré Jednoty bratrské.
Obávám se, řekl, e církev stojí o moji duši a nikoliv o moje učitelské tělo. Právě v době bytostného zápasu, aby mohl jako křesťan zůstat učitelem a plnit tak své povolání, se připojil k ákům profesorů Hromádky a Součka. Mezi posluchače Boeny Komárkové a zasvěcené čtenáře T. G. Masaryka a Emanuela Rádla patřil ji od středoškolských let. Prosadil uívání výrazu nová orientace pro pravdivý vztah k reflexi víry, kladný a zároveň kritický vztah ke sborovému ivotu a odpovědný vztah k politickým událostem. Zabránil tak matoucímu označování tohoto významného proudu v církvi mladá generace.
V r. 1958 byl přeřazen z gymnázia na základní školu a další rok byl vyřazen z učitelství, poněvad ani nevystoupil z církve, ani neučinil prohlášení, e se nebude účastnit shromádění církve a stýkat se s jejími pracovníky. Po skoro dvou letech práce jeřábníka ve strojírnách nastoupil jako pracovník vlastivědného muzea v Bystřici nad Pernštejnem, oenil se s učitelkou hudby Olgou Rotkovskou. Mají tři nadané a učené dcery. A čtyři vnoučata.
Publikoval studie o partyzánských akcích, recenzoval učebnice dějepisu, jednu dokonce napsal, přispíval do Dějepisu a zeměpisu ve škole a do Kostnických jisker, Křesťanské revue, Protestantu. Od roku 1968 se stal opět řádným profesorem gymnázia a nepřestal jím být ani po vyloučení z komunistické strany v roku 1970.
Se srdcem nerozděleným sledoval zápas o lidská a občanská práva ve společnosti a úsilí o pravdivé a čestné jednání církve ve veřejné odpovědnosti. Na pozitivní vztah k historii národní, evropské a světové kladl vdy velký důraz.
Vlasta Urbánková: Rozhodnutí, kterým směrem se máme v ivotě dát, je klíčové. Za šťastnou souhru okolností je třeba pokládat soulad zájmu s konečnou realizací. Snad nejpřesvědčivější důkaz oné optimální varianty jsem zaila na konci 60. let na gymnáziu v Bystřici nad Pernštejnem. Tehdy se po téměř desetileté nedobrovolné pauze v pedagogické profesi vrátil před studenty plné očekávání pozitivních změn historik Jaromír Pocházka, s ním mi bylo dopřáno proít dalších dvacet učitelských let. Mezi studentskými aktivitami si tehdy našel místo i školní časopis. Objevila se v něm anketa s otázkou adresovanou pedagogům: Proč jste si zvolili učitelské povolání? Odpověď nového kolegy přesáhla i onu souhru zmíněnou v úvodu – toti e to byl jeho ivotní zájem, který ho dovedl k profesi pedagoga – historika: Svou volbu jsem chápal jako odsouzení nacistické okupace. Věřil jsem, e jako učitel dějepisu mohu přispět k tomu, aby se něco takového neopakovalo. Tento projev občanské odpovědnosti, podtrené mládím tehdejšího tazatele-maturanta, předznamenal celou jeho učitelskou dráhu.
Byla to té mimořádná souhra okolností, která způsobila, e se mi nedlouho před smrtí vzácného kolegy dostala do rukou stať, v ní analyzoval stav současného středoškolského vzdělání. Některé závěry mají obecnou a nadčasovou platnost. Zásady, které Jaromír uplatňoval, by měly být závazné i pro současné učitele, neomezované bariérami ideologie. Jeho tehdejší snahy byly zásadně komplikovány atmosférou normalizace, a přece se setkávaly u studentů s kladnou odezvou a dodnes jsou schopni si je nejen vybavovat, ale i podle nich ít.
Kdy je nyní nalézám ve stati napsané před půl rokem, jsou stejně aktuální jako v těch dusných 70. a 80. letech, kdy vracely studentům naději a posilovaly jejich sebevědomí. Jakkoliv mohl být jejich učitel-historik bez zaváhání vysokoškolským pedagogem, zvolil angamá mezi mladými v nejtvárnějším věku. Učil je, e vzdělání pomůe člověku orientovat se nejen ve světě, ale i v sobě. e vzdělanost se vyznačuje schopností myslet vlastní hlavou, nacházet souvislosti, brát v úvahu alternativy, oddělovat podstatné od nepodstatného. Zdůrazňoval nutnost chápání skutečnosti jako cesty od minula přes přítomnost k budoucnosti. Kdy si uvědomím, e jsem mohla tyto postupy sledovat takříkajíc v přímém přenosu, e jsem denně sledovala reakce studentů i v hodinách literatury, kdy je uplatňovali před mýma očima a kdy jsem se stávala i já jednou z těch, které Jaromír formoval a zásadně ovlivňoval, jsem mu vděčná.
Byl ovšem nejen výsostným pedagogem, ale také přítelem – chápajícím, odmítajícím přitom nedůstojné kompromisy. Pevnost jeho charakteru byla neokázalá, statečnost, s ním vzdoroval reimu, byla dána i tím, e učil odpírat zlému silou myšlenky.
Nezapomenutelné jsou chvíle výletů nejen po milované Vysočině, ale i do historicky bohatých oblastí, které spojovaly okouzlení přírodou s mnostvím poznatků. I na nádvoří Křivoklátu, kde s nadáním autora dobrodruného románu charakterizoval podstatu rytířství, jsme byli poučováni – ovšem tak přirozeně, jako bychom listovali v zajímavé knize. Byly tu i chvíle u večerních ohňů se slováckými písněmi, které na studenou Vysočinu přinesli kolegové z Kyjova a okolí, pocházky po březích rybníků mezi Pikárcem a Bobrůvkou a temnému moři podobné nebe nad zvlněnou spící krajinou, na něm jsme hledali souhvězdí známá a objevovali i ta neznámá – pojmenoval je náš kolega a přítel Jaromír.
Budeme ho postrádat, průvodce po nejistých cestách sloitého světa. A přece zůstává jistota – hluboké, širé nebe se otevře na sklonku kadého dne nad hlavou. Stojí vedle nás, díváme se na hvězdy a slyšíme jeho hlas: Z kadé situace lze najít východisko a statečné srdce je nalezne.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.