Naše rubrika – ve stávající podobě – po pěti letech končí. Čím se rozloučit? Pět let jsme brousili po výstavách. Poslední dobou povýtce často jen po místních, moravských, olomouckých. Dnes patří závěr mistrům a pupku světa. Zamíříme do města s ohryzkem – přitom ale podivuhodně neopustíme Litvínov, Jičín, Vrbno pod Pradědem ani polabské roviny – bez něho (nich) by nebylo současného umění v té podobě, jak je (ne)známe dnes. Ano, New York City coronat opus. A Milan Kozelka! Performer, básník, editor, diletující romský filolog, politický pamfletista, anarchobuřič, working class hero z Mannhattanu, zenovej Indián, enfent terrible českého umění a výkonný think-tank Islámské strany sociální rovnodennosti v jedné osobě nám laskavě zapůjčil kytici svých čerstvých básní-performancí a tak nám poskytl i důvod k malému zamyšlení. Á propos: adieu!
ánr je macešský pěstoun, a tak si ádá své. Je třeba Milana Kozelku poloit pod sklíčko recenzně-esejistického mikroskopu; hned uplave, ale rád zanechá pár brv a mezitím snad cosi vznikne.
Kdo je Milan Kozelka? Hned se vmísí pracovní začátek. Milan Kozelka patří u nás mezi první akční umělce, neboli performery. Je tato informace relevantní? Kubismus vznikl v Jičíně, odtud expandoval v několika vlnách do Francie, do slunné Itálie a do Spojených arabských emirátů. To je fakt, na který se neprávem zapomíná. Surrealismus vděčí za svoji existenci opozičním bouřlivákům z choceňských kaváren, kdy dorazil do Paříe, měl u nejlepší roky za sebou. Dadaismus je skalpem mladých a neklidných rebelů z Kladna, v Curychu u doíval jeho slabý odvar. Nikdy nechval rána před večerem, proto je nutné zdůraznit, e pop art je spontánním výplodem tvůrčích géniů z Ústí nad Orlicí. Jeho pozdější newyorská odno vyzněla krotce a akademicky, stejně jako dílo Francise Bacona, inspirované olomouckým solitérem Václavem Stratilem. Kdy se řekne minimalismus, kadého hned napadne mnoství amerických jmen, nikdo ale nejde k jádru pudla a nezveřejní fakt, e tento ryze velkoměstský směr poprvé spatřil světlo světa ve Vrbně pod Pradědem. Dějiny jsou slepé a mýlí se, co dokládá skutečnost, e land art importovali do Ameriky artmejkři z polabských rovin, tamní zoufalci pak recyklovali jen vyčpělou nudu. (Milan Kozelka) Čtenář vidí, e není. Není důleité, e za normalizace seděl za napadení orgánu SNB a výtrnictví, není důleité, ani e patřil k nejviditelnějším představitelům podzemní kultury.
Důleité je, zdá se mi, toto: Milan Kozelka patří dnes v českém kontextu k nejsvobodnějším, nejpodvratnějším a nejinspirativnějším umělcům, k tvůrcům, kteří radikálně odmítají oddělovat slova a činy (téměř v kadém moném významu tohoto spojení), ale také k tvůrcům, jim se věnuje nejmenší pozornost, kteří nemetaforicky ivoří na okraji. I kdy si tento okraj Kozelka vybral sám ze znechucení nad současnou situací, náleí ke skupině na Západě respektovaných akčních umělců z Východu a u nás k nejerudovanějším angaovaným umělcům. Není snadné s ním souhlasit, ale ještě mnohem nesnadnější je s ním nesouhlasit. Recenzovat jeho tvorbu performancí, jeho pamflety, přednášky, texty a kritickou práci skutečně poctivě si toti ádá vyrovnat se s nekompromisním, radikálně anarchistickým postojem k ivotu a dílu, který(m) jej (se) vyčlenil z naší společnosti. Souvisí to především s otázkou svobody, svobody nikoli jako fangličky, ale skutečné svobody, která má jméno VZPOURA. Je Milan Kozelka umlčován? To u jsme u hlavního tématu Milana Kozelky našich dní: české pseudoumělecké dostihy zapouzdřených autorů, kteří neinformované a médii decimované zbytky kulturní scény (bez existence reálné umělecké kritiky a bez existence její čtené platformy) udrují v iluzi, e NĚCO NOVÉHO a kvalitního by s jejich tvorbou zmizelo, tedy pokud nedostanou státní grant. Většinou to tak není. A za to, e jim to nahlas, s gustem a k pobavení hrstky, připomíná, je nenáviděn, přehlíen a marginalizován. Jiří David kozelkovský boj o vše, myslím, vystihl: V tomhle je Milan Kozelka mistr světa: zmutovaná hrabalovská pseudospolečnost příšerně váně vaní a vaní. Všude jsou nějaké zavřené dveře. Extáze keců vrcholí, uvnitř zvráceného elitního společenství, plného těko udýchatelného hluku: není vlastně jasné, co si sdělují, čas je halucinogenní jako fatamorgana českého intelektuálního výkvětu. (...) Jeho bravurní postihování nás chtě nechtě nutí ty věci a jevy vidět. Umně spouští zasuté vizuální asociace. Sugestivně nás usazuje doprostřed dění. Nejsme však pouhými svědky – cítíme mrazivost replik, útrků rozhovorů a dohmatáváme je v naší mysli a k fyzické bolesti; není lehké se se vším vyrovnat. (Jiří David, z úvodu ke knize MK Bez adresy, s deštěm v patách a Egoniášovo proroctví, Praha 2009).
Bylo kdysi moné přít se s Ladislavem Klímou? Ano, ale ádalo to lví erudici a sebezapření pustit se do kříku s nedostudovaným gymnazistou, který psal filozofickou prózu i francouzsky, německy a latinsky, bylo nutné otevřít se radikální trhlině ve vnímání umění, kterou by bylo lze SPATŘIT (filozofickou) krásu a dobro i v těch Klímových textech, kde se opěvuje kaprofagie či soulo s mrtvolami. Kdo to svedl? Čistému vše čisté? Jednodušší bylo – téměř pro všechny jednodušší – Klímu odsoudit a odvrhnout, vytěsnit, nečíst, nevydávat, nepodporovat, nechápat. A nechat doít v zapomnění ve vysočanském hotelu Krása na konzervovaných rybičkách a levném rumu.
Studentka oboru filozofie (sic!) FF UK Lucie Novotná na fakultním blogu ke Kozelkově letošní návštěvě na její alma mater: Nezastupuje ádný názor, jen kritizuje všechny monosti ve jménu svobody. Jenome svoboda není v neustálém boji, je i v přijmutí zodpovědnosti sám za sebe a svoje rozhodnutí. A jeho pojetí svobody mu bohuel v mnohém svazuje ruce. Nelimitují ho sice hranice konvencí a společnosti, ale limitují ho jeho zásady. Jako ostatně kadého. Neustálá kritika k ničemu nevede – nerozvíjí, neukazuje další řešení, neosvobozuje, nemění, jen kritizuje. Pouhá kritika je pasivní a nikam nesměřující. Tomuto druhu umění přece nelze věřit, pokud mu chybí ideál a přesvědčení. Mám se sice zamyslet, ale současně s tím dostávám i vzkaz: Jakákoliv změna bude taky špatně. Uf!
POLEDNÍ SIESTA
Ve vládní posilovně vztekle prcají ekonomičtí
náckové s reklamními fašouny. Filcky kvákají
z mobilů, skryté kamery masturbují a vrou
čelistmi. Ekonomičtí náckové vyráejí ostré
holdingové skřeky, kdy je reklamní fašouni
mrdají do prdelí. Česká filharmonie hraje
kultivovaně a sladce, z předem schválených
not. Reklamní fašouni kouří ekonomickým
náckům zapařený péra, tiskové mluvčí
cudně odvracejí ksichty. Sieg heil byznys,
kapitalismus akbar! křičí Matka Tereza.
Komfort macht frei! křičí Mahátmá Gándhí.
Luxus über alles! křičí Svatá Aneka Česká,
veřejně lízaná Svatým Ogarem Moravským.
Není divu, e ekonomičtí náckové a reklamní
fašouni preferují Blesk před Britskými listy.
Není třeba mít vybraný vkus, sbírku nerozřezaných bibliofilií, předplacené Lidové noviny a na nočním stolku Jana Skácela, abychom se odvrátili hnusem. Ale není také třeba být revolučním leninistou a brousit kolem bank s aktovkami nacpanými Molotovovými koktejly, abychom Kozelkovu textu nepřiznali, e o naší době vypovídá moná víc, ne bychom si přáli slyšet.
Je velmi nesnadné najít správná slova k umění někoho, kdo se umí tak dobře slovy vyjádřit sám, kdo pro to správné a ještě častěji pro nesprávné slovo nemá nikdy daleko. Navíc pro tvůrce velmi plodného, který se účastní ročně několika festivalů performance, autorských čtení, který píše kritiky, knihy, povídky, politické pamflety, který se angauje. Kozelkův nesourodý ivelný způsob tvorby, jen se valí českými hospodami, náměstími, internetovými blogy, přednáškami v aulách atd., je vykoupen ostrakizací autora. Ale není to nakonec jedno? Důleitější je, e od něj slyšíme, e soudobé umění není pouhou kosmeticko-dekorativní discíplínou, ale čím dál víc a čím dál důrazněji apelem. Buší na kovová vrata a podrývá shnilé kmeny. Stává se křikem bezbranných, řevem postiených, alarmem soudných. Burcuje napříč politickými, národnostními a náboenskými spektry. Činí tak prostředky veskrze nekorektními, pobuřujícími a nikoho a nic nešetřícími. Neomezuje se pouze na galerie, jeho působištěm je celý veřejný prostor i s přilehlými neveřejnými kuloáry. Současné politické (ve všech aspektech angaované) umění je útočné, nekompromisní a drze zesměšňující. Samozřejmě je nepohodlné a oficiálními šíbry nenáviděné. Jene kdyby takové nebylo, ztratilo by smysl a vnitřní opodstatnění. (Milan Kozelka k diskusi na blogu Strictly radical o zničení děl a předčasném rozmetání výstavy Petra Fusse v Galerii NoD loni na jaře v Praze.)
Tento text narychlo skládaný z brv, je ulpěly pod sklíčkem těchto dní, jsem opatřil výpisky z textů (bez jednoho) z toho, co mi nabídl Google na prvních třech stranách, a z toho, co mi Milan překotně během dvou dní posílal. A vlastně jen jako úvod k tomu hlavnímu, k newyorským akcím-textům Milana Kozelky. Pro něj slovo, akce na ulici, rozhovor v hospodě, mail psaný nad ránem, hádka mezi nejlepšími přáteli, sprosťárny vytrubované do světa atd. atp. jsou pouze médiem, médiem vzdoru. Ale nikdy ne samoúčelným: Svět není vystavěn ze slov, ale z činů, ze skutků. Pokud zplaní slova, zplaní i činy. ivot většinou vyprchává v rezignaci, z touhy po pohodlí a po jistotě. Kdo je mimo to, zachovává si v sobě dar ivota a neflirtuje pomocí zplanělých slov. Bojovat je nutné v kadé době a v kadém reimu. Kdo nebojuje, není svéprávný. Jak kdysi řekl Ferlinghetti: Jenom mrtví se neangaují. (MF Dnes, Brno a Jiní Morava, 19. 7. 2008)
Kozelkovo umění-boj vzniká v trhlině, kterou rozevřel u Charles Baudelaire v diskusi s vlastní duší z Malých básní v próze: Tento ivot je nemocnicí, v ní kadý nemocný touí změnit lůko. Jeden by chtěl trpět u kamen, jiný pak myslí, e by se uzdravil, lee u okna. Zdá se mi, e by se mi vdy vedlo dobře tam, kde nejsem, a o této otázce stěhování diskutuji stále se svou duší. A je rámováno slavnou odpovědí, kterou Baudelairovi jeho duše dala: Konečně má duše vybuchne a moudře na mne volá: ,Kamkoli! kamkoli! Jen kdy to bude mimo tento svět!
Lech Kaczyński: Svoboda a pravda
Piotr Pogorzelski: Janukovyč bere vše
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.