Nemám většinou vztah k místu samotnému, spíše k lidem, kteří tam pobývají. Dlouho mi trvá, ne si někde zvyknu. Se alovem je to jiné. Přitáhl mě sice pomalu, ale velmi pevně. Je tam několik konkrétních míst, ke kterým cítím to samé co k lidem. Někdy s nimi mluvím, zdravím je, vyprávím jim.
Chata na stráni nad řekou. Dlouho jsem tam chodila spíše na návštěvu, někdy i dost nerada. V noci jsem se bála, pro jistotu jsem neopouštěla oplocený prostor kolem chaty. Měla jsem intenzivní pocit, e mě tam les nechce. Dokonce se mi zdálo o Moraně, která v bílých šatech obchází kolem a jen čeká na vhodnou příleitost, aby si mohla vzít, co jí patří. Přinutila jsem ji v tom snu pozemek obejít dokola a poehnat mu. Pak se teprve dostavil pocit bezpečí. Abych se sem nějak otiskla, zkoušela jsem zaloit záhon a přemluvit lesní půdu, aby se chovala podle mých představ. Doslova se mi vysmála. Meduňka zflekatěla, majoránka nevoněla a máta, ten plevel, nevyrostla vůbec. Vzdala jsem to. Z bývalého záhonu se stal vydláděný prostor s ohništěm. Hlínu jsme nahrnuli před branku. Byliny z ní za nějakou dobu vyrostly samy z vlastní vůle.
Borovicový les vedle chaty. Na jaře v něm kvetou náprstníky. V létě slyšitelně dýchá. (I kdy jsem to ještě nikdy neudělala kvůli smůle, mívám chuť drbat si záda o kůru stromů. Jestli je moné zapadnout beze stopy do země, je to moné právě v létě právě tady.) Na podzim z něj jde strach. V zimě spolu nemluvíme, není o čem.
Místo nad roklí. Místo, které je studené, kterému se nemůu vyhnout, je třeba jím projít cestou na louku nad svahem. Tady lesu nevěřím, vdycky zrychlím krok. Sama sobě se musím smát, ale překonat ten pocit ohroení je skoro nemoné.
Skalka na louce nad svahem. Stojím vdycky na nejvyšším kameni a dívám se na řeku. Vydrela bych tam stát hodiny.
Kostel sv. Klimenta. Poprvé po pěti letech jsem tady zase šla na mši a neutekla z ní. Před mší přišla ena, chvíli mluvila s knězem o všedních věcech, pak přijala svátost oltářní, krátce se pomodlila a odešla. Jsou okamiky, které zůstanou, ani bych dokázala vysvětlit, proč se tak děje.
Texty, které se k alovu vztahují, vznikaly většinou na Levohradském náměstí na lavičce. Nikde jinde si tak intenzivně neuvědomuji přítomnost letadel, která nad alovem nepřetritě přelétávají. Připadají mi jako dokonalý kontrast k tomu místu, které je pevné, staré a pomalé.
Jsou návštěvy
kterým musím trpělivě ukazovat
kam a to sahá
tamty kameny jsou práh
a tohle místo je přísně tajné
Sama pak běím do stráně
a hlasitě volám
nesou Smrt! šli dolů k řece!
A pak si na ni vzpomenu
jak stála v brance
a e jsem musela spěchat
(Nemluv na ni
neříkej své jméno
a nezvi ji dál)
***
V údivu nad pastí
ruku před ústa
Vězím v bezčasí
Návraty dotykem
drsné kůry nejstaršího stromu
připomenou
e útěk je mi bliší
ne křestní jméno
***
Tady je zem
na které stojím
V zemi srdeční ozvy
S uchem na jehličí
zapadnu do staré jizvy lesa
Trvá
Neztrácí se
Jen mění tvar
***
Má kolena jsou plná vody
táhne silou křtitelnic
k tomu zemnímu
co je zřetelné
Hluboký hlas pramenů
Poznávám kadé slovo
V té řeči jsem se narodila
***
Z doby kdy jsem chodila potichu
e ani psi neštěkali
zůstal vlas zapletený v šátku
Slýchala jsem jen šustění vlny o prsty
a kovová pouzdra na klubka
naráející do jehlic
Teď slyším všechno
A kdy z únavy natáhnu nohy před sebe
vidím oko na punčoše
okopané boty
a dodatečně se stydím
Marie Šťastná (1981) vystudovala Střední pedagogickou školu v Přerově a dějiny umění a kulturní dějiny na Filozofické fakultě Ostravské univerzity. Publikovala v literárních časopisech, vydala básnické sbírky Krajina s Ofélií (2003, Cena Jiřího Ortena 2004) a Akty (2006). V roce 2010 obdrela Dráďanskou cenu lyriky. ije v Praze.
Ladislav Zedník: Neosvitly
Petr Král: Nároí
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.