Mláde se v naprosté většině nevzdává Boha, spoléhá na jeho pomoc ve svém ivotě, v těkých problémech, které nedokáe vyřešit církev, říká prof. Józef Baniak, sociolog z Univerzity Adama Mickiewicze v Poznani.
Je polská mláde zboná?
Mláde přistupuje k náboenským otázkám váně, víra nadále hraje důleitou roli v osobním ivotě více ne šedesáti procent zkoumaných. Horší je to se zboností viděnou prismatem třebas praktikování, vztahu k instituční církvi a farním kněím nebo katechetům.
Je mezi mladými nějaký převládající typ zbonosti?
Před lety rozdělil prof. Edward Ciupak, nestor výzkumů zbonosti, mladou generaci katolíků na tři skupiny: (...) jedna je náboenské kultuře absolutně odcizená, další pěstuje tradice a třetí skupina vidí zbonost nově. Z průzkumů vyplývá, e jde také o fenomén individualizace ideje Boha. Mladí nevidí Boha v kostele, nedocházejí na bohosluby, ale přijímají ideu Boha individualizovaně, modlí se a hovoří s Bohem. Právě tento poslední přístup je dost typický pro mravní povědomí dnešní polské mládee, zvláště té nejmladší – ze základních škol a gymnázií (v ČR víceméně druhý stupeň základní školy; překl.). Mladí dnes mají větší pocit náboenské a mravní svobody a potřebu nezávislosti na instituční církvi a kněích, odváněji zpochybňují křesťanskou etiku, zvláště týkající se sexuálního ivota.
Zkoumal jste zbonost gymnaziální mládee. V této skupině se snad situace mění pomaleji?
Moje průzkumy mezi gymnazisty v roce 2008 boří v této oblasti všechny klamy. Tato generace katolické mládee v Polsku není tak pokorná a tichá nebo oddaná církvi, jako byla ještě generace rodičů, ba i jen ta o deset let starší. Chtějí sami rozhodovat rovně o své víře a zbonosti nebo o morálce a pomoc církve v tomto ohledu připouštějí jen v omezené míře. Rozhodně častěji ne rodiče si všímají role duchovního rozměru náboenského ivota, který je pro ně také podloím vlastní víry. Proto se dívají kriticky na zbonost svých prarodičů a rodičů. Tvrdí, e ta tkví jedině v obřadech plných magie a v nepochopení podstaty víry a zbonosti. Kritizují církev a kněí za udrování a šíření tohoto typu zbonosti: zastaralého, zjalovělého, prázdného, okázalého, bez duchovního prvku, bez náboenských znalostí; ta se stává pouze směskou obřadů a rituálů. Takovou víru a zbonost mladí Poláci nechtějí, ale zároveň sami ještě nedovedou jasně popsat vlastní očekávání.
Ale znamená to, e mláde odmítá víru v Boha?
Mláde se v naprosté většině nevzdává Boha, spoléhá na jeho pomoc ve svém ivotě, v těkých problémech, které nedokáe vyřešit církev. Mláde však nepřijímá obraz Boha utvářený ve školské katechezi a podle doporučení církve. Jak psal profesor Ciupak, naše mláde nenalézá Boha v chrámu nebo ho tam přinejmenším spatřuje jenom vzácně. Slyší tam příliš často o Bohu, který je vtahován do prostředí domácké, farní politiky, jak ji pěstuje klérus mezi oltářem a trůnem.
Jak tato kriticky naladěná mláde pohlíí na církev?
Církvi křičící a opírající se o zákazy mláde nedůvěřuje, bojí se jí a nechápe její ideové poselství. Nejdůleitější je, e se polská mláde zřetelně distancuje od politizovaného náboenství. V postátněné církvi nebo v církevním státě mladí Poláci a katolíci nevidí místo pro sebe a vlastní zbonost. Nejpravděpodobněji z ní budou ještě častěji emigrovat, vystupovat z církve anebo – co je pro církev nebezpečnější – se budou ji jako dospělí vzdávat svátostné sluby pro vlastní děti a budou je vychovávat v duchu humanistické, světské kultury a morálky.
A jaký druh zbonosti se předvádí pod kříem u Prezidentského paláce?
Já zde nevidím zbonost, ale vědomou manipulaci sakrálním pro politické cíle, do které byli zamícháni hodní prostí lidé slabé víry. Je to tedy zbonost bez základů víry, se zřetelným politickým cílem.
Mohlo by se to jevit jinak, ale tento typ zbonosti – plytké, nevyplývající z ducha učení evangelia, které káe milovat i nepřátele – nemá ve společnosti mnoho stoupenců. Těko říci, proč je taková zbonost akceptovaná a šířená v církvi, třeba v Rádiu Maryja, a proč ji podporují četní hodnostáři.
Jak se v této souvislosti díváte na reakci mládee, která skanduje u Prezidentského paláce v souvislosti s kříem Do kostela!?
Účastníci této traumatické události, včetně mladých, se doadovali úcty ke kříi, a to je moné na místě, které je pro něj nejvhodnější – v chrámu, na místě opravdu posvátném. Ulice není svaté místo a neslouí autentické zbonosti ani kultu kříe. Mladí lidé dali politikům, a taky pochybujícím církevním představitelům, na srozuměnou, e kří není kus nábytku, který lze libovolně přestavovat z místa na místo, ale symbol příslušného hodnotového systému, vyadující posvátný prostor, jakým je kostel. Lidé, kteří se náboenství a kříi vysmívají, nepochopili nic z dramatu, je se tam odehrávalo, a pouijeme-li jazyka Józefa Tischnera, mohli bychom je umístit v svérázné krajině choré obraznosti.
Kdo dnes náboensky formuje mladou generaci: církev, učitelé náboenství, média?
Náboenská formace dětí a mládee patří především věřícím rodičům. Problém je v tom, zda a jaké procento rodičů dokáe dostát úkolům, jaké jim církev uloila ve chvíli křtu jejich dítěte. Z průzkumů vyplývá, e pouze asi jedna třetina se této úlohy zhostí, jiní to dělají málo a ostatní ji přehazují na církev a školní výuku náboenství. Církev tedy jen v náboenské výchově mladé generace pomáhá rodině, třeba pomocí školní katecheze (polovina katechetů jsou kněí) a autentické katecheze ve farnosti. Z průzkumů vyplývá, e tento úkol neplní ani církev, ani konfesní média v míře, jaká by uspokojila všechny zúčastněné strany.
Nynější studenti jsou nedávnými posluchači středních škol. Jak podle vás působí katecheze ve veřejném školství?
Z mých průzkumů i rozhovorů se studenty při vyučování na vysoké škole jasně vyplývá, e většina hodnotí velice přísně a kriticky svou někdejší výuku náboenství ve škole. Stejné hodnocení uvádějí posluchači druhého stupně i středních škol. Přes 80 procent z obou skupin tvrdí, e světská škola, a taková by měla být, není místem pro náboenská cvičení, tedy na katechezi, navíc s jedním dominantním náboenských vyznáním.
Jak tedy škola má podle mladých vypadat?
Mláde chce, aby škola byla světská a poskytovala jí pořádné vědecké znalosti o různých náboenstvích, včetně katolického, a také filozofické a etické znalosti; takový také je úkol školy, která objektivně učí mláde, racionálně utváří její vědomí a učí hledání cest k pravdě. Tento úkol nevykoná škola prostoupená ideologií jednoho vyznání. Mláde to ví a protestuje proti tomu, aby byla ve světské škole katechizována. Katechezi chce mít ve farnosti, v objektech určených pro náboenský kult.
V Polsku se ovšem vytrvale zaměňuje katecheze s naukou o náboenství.
Skutečně, v Polsku si můeme všimnout takového splynutí obou předmětů. Jednají tak mnozí kněí i laičtí katecheti, kteří společnosti namluvili, e světská škola v katolické zemi má katechizovat, místo aby mláde učila o náboenských kulturách. Školní vyučování náboenství většina dotázaných áků, středoškoláků i vysokoškoláků vidí jako projev moci církve ve světském státě a nadvlády nad společností v oblasti víry a mravů.
Jaké efekty takto vedená katecheze má?
Plody školního vyučování jsou bídné: mláde zná velice špatně základní pravdy víry, mnozí neznají základní modlitby, roste neúčast mládee při obřadech. Zásady katolické etiky jsou k smíchu stále většímu procentu dívek i hochů ve věku dospívání, zvláště ty, které se týkají sexuality a erotiky. Poznatky o náboenstvích a morálce hledají mladí polští katolíci mimo církev a její vyučovací systém.
Biskupové jako by si toho nevšímali.
Je velká škoda, e vedení církve tento problém nevidí, ba naopak působí, e je se situací, kdy se světské úřady třesou před faráři, místo aby učily mláde náboenské toleranci a předávaly jí objektivní znalosti o člověku, spokojeno. Osobně nabízím hypotézu, e nynější silová forma školní katecheze mladým katolíkům víc škodí, ne pomáhá v náboenském a mravním rozvoji, e jejím důsledkem bude hromadný odchod z církve a poadavky na zásadní reformy jejích struktur, demokratizaci metod vládnutí. Pro mnoho mladých lidí je takové vyučování náboenství spíš traumatizující událostí, která negativně ovlivňuje jejich ivot všední i sváteční a méně je připravuje na samostatnou, autentickou a odpovědnou zbonost. Tuto hypotézu si mohou sociologové ověřit na výsledcích průzkumů.
Polská společnost však podléhá postupné sekularizaci podle příkladu společností západní Evropy. Jaké mohou být důsledky střetu tohoto procesu se zboností, o jaké tu mluvíme?
Mohou být různé, ale s převahou těch záporných. Ji před půlstoletím před tím varoval kněz a profesor Władysław Piwowarski a připomínal církevním úřadům, e jejich úkolem je starost o náboenský rozvoj věřících, zvláště mládee, a ne zabývání se politikou a světskými záleitostmi. Nu, polská církev byla a je zde silně dezorientována. Lidé to vidí a stále odváněji připomínají jejím představitelům, e bloudí, mladí pak stále víc pro sebe v takové církvi nevidí místo. Polská společnost lépe poznává zásady demokratického ivota, stává se společností občanskou a chce být světská v mnoha sférách osobního, rodinného i veřejného ivota. Na druhé straně se náboenství nevzdává, zároveň však nechce, aby determinovalo její ivot a aby institucionální církev nad společností dominovala a přivlastňovala si oprávnění, která jí nenáleejí.
A jak byste popsal polskou společnost na prahu druhého desetiletí 21. století?
Polská společnost je v roce 2010 otevřená vůči různým hodnotovým soustavám a odlišným kulturám nebo náboenstvím, take se ji nenechá ovládnout ani klerikálním státem, ani zpolitizovanou církví. Stále častěji pozorně hledí na ruce kléru a soudí ho za nemravný ivot, zároveň však poukazuje na poctivé kněze jako na příklady hodné následování. Je to nezadritelný proces.
(Polityka, www.polityka.pl, 25. září 2010.
Adam Szostkiewicz (1952) je novinář, působí zejména jako komentátor světové politiky a náboenských otázek ve varšavském týdeníku Polityka.
Lech Kaczyński: Svoboda a pravda
Jacek Żakowski: Nastal čas polské reformace
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.