V úvodu autor následujících řádků odkazuje na konflikt kolem kříe postaveného před varšavským Prezidentským palácem po dubnové katastrofě vládního letadla u Smolenska. Kří, původně obecně chápaný jako projev spontánního smutku, se později stal předmětem sporu, kdy měl být přenesen do blízkého kostela; radikálně katoličtí národovci ho bránili před těmi, kdo jej chtěli podle jejich názoru znesvětit. Spor utichl, patrně však ilustruje obecnější problém. Proto nepovaujeme následující úvahu za zastaralou – stejně jako rozhovor na podobné téma, který následuje. -red-
Kří na Krakovském předměstí (ulice v centru Varšavy; překl.) není problémem církve. Ani prezidenta, premiéra, vlády nebo městských úřadů. Je to část polského problému. Stráci kříe mi nevadí. Pokud si chtějí před palácem posedět, ať sedí. Pokud někdo jiný chce, aby od paláce odešli, a myslí, e by to měl dát najevo – ať dá. Takový je folklór ivé demokracie. Před paláci mocných se v celém demokratickém světě přirozeně konají demonstrace, drí hlídky, protestuje se vsedě. Chodí, stojí, sedí. Někdy celé týdny, měsíce, roky. Proč by to mělo být ve Varšavě jiné?
Zvláště kdy nesedí neplodně. Díky nim se v ostatních něco probouzí. Těm, kteří tam sedí, za něco vděčí nejvíc nikoliv ti, kteří jim děkují, ale ti, kteří je kritizují nebo se jim posmívají. Poprvé ve třetí Polské republice začal být jejich hlas slyšitelný a slova významná.
Kdosi řekl, e církev zajala třetí republiku v plen. Ne celé Polsko a ne celá církev. Soukromý ivot ve světské sféře zůstal. V plen byl zajat náš veřejný ivot. A v plen jej zajala konzervativní, integristická část polské církve. Nejen proto, e v závěru pontifikátu Karola Wojtyły ovládli integristé a konzervativci polský episkopát. Především proto, e kulturně dobře zapadli do postkomunistického vědomí velké části Poláků, zvláště politických elit.
Politický mechanismus byl prostý. Kdy padla Polská lidová republika, jedinou fungující, prakticky nedotčenou celonárodní institucí byla církev. Její síla imponovala na pozadí slabého státu, batolecích stran, teprve se klubající občanské společnosti. Kadý politik tedy hledal v církvi oporu.
1. Klíč k moci. Na začátku to vypadalo, e podpora církve má pro získání moci zásadní význam. V roce 1989 Solidarita vyhrála nad bolševikem za podpory církve. Roku 1990 ji měl Wałęsa, kdy vyhrál nad Tymińským a Mazowieckým. Ale ji výsledek prvních zcela svobodných parlamentních voleb (1991) tento předpoklad podryl. Volební katolická akce (WAK), otevřeně podporovaná velkou částí kněí, nezískala ani devět procent hlasů. Méně ne Demokratická unie (UD), ji episkopát neměl v lásce (12,3 proc.), ba ne Svaz demokratické levice (SLD, 11,9 %). Za dva roky mýtus, podle kterého má klíč k moci církev, padl definitivně. Episkopátem favorizovaný Wałęsův Nestranický blok podpory reforem (BBWR) dostal necelých 5,5 procent hlasů a moc převzala koalice SLD-PSL (malorolnická Polská lidová strana), která získala 303 mandáty.
2. Klíč k reformám. Kdy začalo být zřejmé, e volby lze přece jen vyhrát episkopátu navzdory, objevila se teze, podle ní navzdory církvi lze získat moc, ale ne reformovat stát. Stala se nadčasovým a nadstranickým axiomem polské politiky. V podobě velice blízké ji hlásali Lech Kaczyński, Bronisław Geremek, Aleksander Kwaśniewski, kteří ujišťovali (a snad o tom byli přesvědčeni), e jen autorita církve můe vytvořit citový i politický polštář tlumící otřesy transformace. Tato teze zaznívala nejsilněji, kdy Millerova levicová vláda přistupovala na kompromisy s církví, aby si vykoupila podporu biskupů a papee pro hlasování ano v unijním referendu.
3. Klíč k morálce. Doplněním této teze byl také politiky stejně všeobecně a hlasitě hlásaný názor, e role církve nesmí být sniována, protoe jen ona Polákům poskytuje etický systém, nutný, aby společnost fungovala. Ještě letos se tak vyjadřoval Aleksander Kwaśniewski v diskusi, kterou pořádal Tygodnik Powszechny.
Víra v tři klíče způsobovala, e od počátku nové demokracie přiznávala moc církvi právo působit mimo jakýkoliv systém. Zvláště v přízemních záleitostech. Kněí neplatili clo za dováená auta, bez problémů zaměstnávali načerno, příjmy církve byly osvobozeny od účetnictví, dary na náboenské účely byly zvýhodněny. V důsledku toho podnikaví kněí vytvořili velkou šedou zónu, v ní propukala spousta lokálních skandálků (například obchod s automobily, dary), ba čas od času závané kriminální případy se slavnou aférou nakladatelství Stella Maris, patřícího gdaňské kurii, a spoustou tajemných, médii popisovaných obchodů, je uzavírali byznysmeni v sutanách v čele s ředitelem Rádia Maria Rydzykem.
Kněí a biskupové své výsady obvykle povaují za přirozenou věc. To jim prostě patří. Za tisíciletou slubu. Za obranu polského ducha. Za Dobrou zvěst. V Polsku například dosud chybí zákon o reprivatizaci. A církev se ho hlasitě nedoaduje. Ale své právo na návrat nejen nemovitostí, ale také uměleckých děl (např. gdaňský oltář) povauje za samozřejmou věc. A vymáhá je bez zvláštních ohledů, přejímá-li např. nemocniční nebo univerzitní budovy – často s šokujícím nebo nezákonným přídavkem. Podobné to bylo s frekvencemi pro církevní rádia. Právo na ně dala církvi ještě Rakowského vláda (1988–1989; překl.). Potom jim vysílací rada udělila status neziskových provozovatelů, který osvobozuje od plateb za koncesi. Jedinou podmínkou je, e se nebudou vysílat reklamy. Kněí však reklamy vysílají, ale za koncesi neplatí.
Těko z toho obviňovat jen kněze. Církev dělá to, co jí stát dovoluje. A stát od počátku třetí polské nezávislosti dovoluje církvi prakticky vše. To, oč církev ádá, i to, oč ani neádá. Vdycky se najde nějaký velekatolický politik, který chce být lepší ne ostatní a na dlouhý seznam církevních výsad ještě něco přihodí. Na začátku poadovala například církev vyučování náboenství ve školách – a vláda přihodila výplaty katechetů, kteří byli dosud placeni z farních peněz. Potom se přidali kaplani v uniformovaných slokách. A kněz na kadé veřejné slavnosti. Samozřejmě katolický kněz.
Po dvaceti letech nezávislosti je v Polsku bez katolické modlitby a kněze s kropenkou kadý veřejný akt de facto neplatný. Jak papír bez razítka. Mateřská škola, silnice, vězení nebo dělo, všechno musí být posvěceno. Sporná pamětní deska na Prezidentském paláci také. Umísťovaly ji tři úřední osoby – ministr z prezidentské kanceláře, náměstek primátorky Varšavy a katolický kněz s kropenkou. To ukazuje, jak byla církev zapojena do ústavně nekonfesního státu. Kněz s kropenkou se nejspíš sám nepřizval. Byl poádán, snad i pozván ku pomoci.
Není důvod bát se svěcené vody. Pokud je známo, nikdo z ní neumřel a ádný dům se nezřítil. Ale jsou důvody, abychom se báli politiků, kteří se schovávají za sutanu. Obvykle jim toti ani tak nejde o svěcenou vodu, jako o kropenku, kterou lze někoho jiného praštit.
V soukromé sféře se dnes světí máloco kromě velikonočního košíku. Napadlo by vás posvětit myčku nebo pokoj předělaný z lonice na pracovnu? Ale tomograf, policejní auto, ministrova pracovna se bez posvěcení neobejdou. Ne proto, e kadý ředitel nemocnice, policejní velitel, ministr je tak poboný. Většina těch, kteří zvou kropenku ku pomoci, jsou lidé náboensky přinejmenším chladní. Naprosto světská opatrnost si ádá, aby se úředník opřel o kropenku, ba ještě lépe o pastýřskou berlu.
Tím se lišíme od většiny demokracií. A není to ádná polská tradice, ale naprosto čerstvý konformismus lidského druhu homo sovieticus. V meziválečném Polsku ádná taková klerikální okázalost nebyla. Přišla s komunismem. Piłsudského by ani nenapadlo, aby někdo posvětil jeho koně Kasztanku. Důstojnost by mu nedovolila, aby takto hledal stvrzení svého vlastenectví nebo polské identity. To Bierut (ačkoliv byl ateista a sovětský agent) došel k závěru, e musí podpírat loket primase nesoucího monstranci. Protoe věděl, e jako vlastenec a příslušník národního společenství není věrohodný. A primas mu to dovolil, dobře věda, s kým má tu čest. Kdy Gomułka potřeboval legitimizovat moc, převzatou od Bieruta, vydal se najisto k primasovi. Právě z tohoto období vzešla dodnes pokračující hra církve a státu, v ní obě strany všelijak onglují cukrem a bičem. Kdy dáte, dostanete cukřík. Nedáte, sáhneme po biči. Zavedete náboenství do škol – zmírníme kritiku. Dáte vysílací frekvence zdarma – podpoříme reformy. Podepíšete konkordát – podpoříme vstup do Unie.
Takto přímo se to nikdy neříkalo. Ale kdo měl rozumět, rozuměl.
Jak se to často stává, na prolnutí moci a církve nejvíc nezískali účastníci transakcí, ale ti, kteří – jako Rydzyk, Marek Jurek a poslední dobou Jarosław Kaczyński – ádají stále víc a odmítají kompromisy. Institucionální církev nakonec vstup do Unie podpořila, rádio Maryja – nikdy. Biskupové akceptovali kompromisní potratový zákon; Marek Jurek – nikdy. Církev souhlasila, e ponechání kříe před Prezidentským palácem by bylo přece jen přehnané; Kaczyński to nikdy neuzná. Nijak jim to však nepřekáí, aby se nadále zaštiťovali katolicismem.
Síla této sekty se rodí z odmítnutí sloitosti světa a – na co upozornil prof. Zbigniew Mikołejko – z půvabu gnostické hereze, pěstěné v Polsku (a v Americe), která svět vidí jako pole neustálé bitvy mezi Satanem a Bohem, Kristem a Antikristem, Světlem a Tmou. Církev před staletími gnosi a manichejství odmítla, ale polský lidový katolicismus se s tím nikdy nevyrovnal. Nikdy toti nepřikládal váhu výplodům teologie. V zemi, která fakticky neprošla reformací, vyplýval katolicismus z kmenové sounáleitosti, a tak nebyl důvod zvlášť uvaovat, co vlastně pro naši totonost znamená. Protoe jsme mezi sebou de facto neměli protestanty, nemuseli jsme přemýšlet, co z našeho katolictví vyplývá.
Srůst polského ducha s katolictvím, a pak i státu s církví, přál manichejským a gnostickým vizím. Vdyť my jsme byli samozřejmě dobří a okupant byl zlý. Nejen politicky, ale taky v sakrálním smyslu. Polsko jako Kristus národů se vydával do boje s Antikristem – carismem, císařstvím. S Říší, s bolševikem, se Sověty, Totalitou. Polský katolicismus, který tomuto boji dával posvátný smysl, musel upadat do hereze.
Manichejská politická teologie se přenesla do nynější Polské republiky a kolonizovala veřejný ivot. V převládajících příbězích polské politiky nejsou lepší a horší – jsou jen zlí a dobří. Podobné je to v intelektuálních debatách. Pro jedny je Balcerowicz Bůh, pro druhé Antikrist. Jedni vyznávají Michnika a druzí Rydzyka. Jedni Miłosze (Herberta, Gombrowicze) uctívají a druzí jím opovrhují. Kukliński musí být hrdina, anebo zrádce. Podobně Jaruzelski. Wałęsa je agent, anebo spasitel. Nejsilněji to propuklo v době, kdy byl premiérem Jarosław Kaczyński a prezidentem jeho bratr, v období tzv. čtvrté republiky, která Poláky rozdělila na agenty a ostatní. To – navzdory zdání – pokračuje. Kdo chválí Tuska, ten musí povaovat Kaczyńského za pitomce. Kdo si Kaczyńského váí, ten plive na Tuska. Nelze říci, e nějakou část pravdy má ten a nějakou onen. Kdo se o to pokouší, stává se vyvrhelem.
Církev musela před staletími odmítnout manichejství a gnosi, vycházející z předkřesťanské tradice, protoe je nejde spojit s láskou v blinímu. Poslové Antikrista si nezaslouí lásku ani milosrdenství. Gnose musí přinášet krutost a autoritářství, protoe Světlo nemůe přiznat, e Temnota má trochu pravdy. Zlo musí být Dobrem zničeno.
S tímto dědictvím mají katolicismus a demokracie podobnou potí. Demokratickému státu sakralizace škodí, podobně jako absolutizace společenských hodnot, institucí a lidí, protoe jeho největší silou je podřízení všeho kritice, kompromisům a změnám. Církev pravidelně na sakralizaci ztrácí, protoe kdy posvěcuje jedno, odpuzuje druhé, vystavuje se štěpení, odsuzuje se k manévrování, ztrácí autoritu i věřící. Po dvaceti letech takové politiky zeslábly stejně církev i stát. Na obzoru se objevilo cosi jako reformace.
Nejdřív se začala štěpit církev. Rádio Maryja – nače různé skupiny laiků fakticky vypověděly poslušnost hierarchii. Za krátkou dobu přinutila spontánní hnutí spjatá s integristy a tradicionalisty, kteří se vdycky dívali na kompromisy se státem a světem nedůvěřivě, k odstoupení dva arcibiskupy (Varšavy a Poznaně), nače celou hierarchii popadla do lustračních kleští, které bolestně narušily autoritu zkostnatělé instituce. Jakmile pak po smolenské tragédii církev stvrdila kult Lecha Kaczyńského, kdy mu věnovala místo na Wawelu, náhle se s nečekanou silou objevili ti, kteří odedávna státu vyčítali nadměrné kompromisy s církví.
Zpod masek korektnosti vyskočila dlouho skrývaná napětí a rozdíly. Ukázalo se, e nejen nejsme všichni katolíci a e katolicismus má stále více významů, ale také e pro nečekaně velkou, dosud mlčící část společnosti začala být nepřijatelná rutina spojenectví oltáře a trůnu, demoralizující obě instituce. U nejen volnomyšlenkáři, profesionální ateisté a antiklerikálové, feministky, radikální levice, ale lidé ztotoňovaní s občanským středem začali toto spojenectví otevřeně kritizovat.
Můe nás to zneklidňovat a můeme předvídat novou, méně či více studenou náboenskou válku. Myslím, e je lepší zahlédnout v onom rozvázání jazyků šanci, jakou západní demokracii dala reformace, čili otevření cesty k vybudování moderního státu a církve, jí časné nezakrývá pohled k věčnému. Snad církev před dvaceti lety chvilku představovala klíč k moci. Dnes jím není, o čem se nedávno přesvědčil Jarosław Kaczyński. Moná byla před patnácti lety církev skutečně klíčem k bolestivým reformám transformace. Dnes jím není nejen proto, e jsou za námi, ale také proto, e sama je v nesnázích. Snad bylo moné před deseti lety vzhledem k zátěi komunistického období sentimentálně věřit, e nám církev poskytuje etický řád, bez něho se ztratíme. Dnes mlha času opadla a vidíme, e onen řád je zakódován v kultuře, v křesťanské civilizaci, v evropské tradici a identitě, ale naprosto jistě ne v církvi jako instituci tvořené lidmi slabými, hříšnými a bloudícími tak jako ostatní.
To nám otvírá cestu k modernizaci – civilizační, hospodářské, sociální, politické – její podmínkou je vědomá autonomie náboenství a státu, církve a společnosti, sféry sacrum a profanum, zakotvená v právu i demokratických zvyklostech.
(Polityka, www. polityka.pl, 25. srpna 2010)
Jacek Żakowski (1957) je jedním z nejvlivnějších polských novinářů, autorem řady kniních rozhovorů, průvodcem vlastními televizními a rozhlasovými pořady; pracuje v týdeníku Polityka, komentáře publikuje zejména v deníku Gazeta Wyborcza.
Lech Kaczyński: Svoboda a pravda
Piotr Pogorzelski: Janukovyč bere vše
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.