Manifest radikálního liberalismu (Jan Štern, Jiří Pehe), který vzbudil oprávněně velký zájem, polemizuje mimo jiné s neoliberálním názorem, e kapitalismus zaloený na neviditelné ruce trhu je nejenom zdrojem bohatství, nýbr i demokracie, e člověk je plně odpovědný za svůj osud, který má ve svých rukou – pokud mu v tom ovšem nebrání nadměrné regulační zásahy státu. A e všichni máme stejné šance bez ohledu na vlastněný majetek, postavení nebo původ.
Chci se k této zdánlivě triviální výhradě Manifestu vůči neoliberalismu připojit, a to formou obecnější úvahy o vztahu vlastnictví a svobody, a poloit si otázku: jsou doopravdy všichni občané stejně svobodní – jsou si boháči i chudáci, v rovině disponibilní svobody – stejně rovni? V Listině základních práv a svobod hned v čl. 1 čteme: Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné. Je tomu skutečně tak? Všimněme si, e občané mohou vyuívat i formálně dobře zaručených svobod v různém rozsahu, té v závislosti na velikosti majetku, který vlastní. Kupříkladu právo na ivot je z valné části závislé na tom, v jakém rozsahu jsou lidé schopni si opatřovat statky nutné k obivě a k bydlení, mají-li k dispozici dost čisté vody a vzduchu, léků, zdravotní péči, zda mohou ít v prostředí, které nepoškozuje jejich zdraví, neohrouje ivot apod. Z globálního pohledu je to závaný problém uplatňování lidských práv a svobod.
Ostatně to dosvědčuje i několik málo údajů o globálním rozloení bohatství a chudoby. Kupříkladu e 20 % nejbohatších obyvatel planety má padesátinásobně větší roční příjem neli má 20 % nejchudších a e hodnota hrubého domácího produktu 48 nejchudších zemí je niší, neli kolik činí majetek tří nejbohatších lidí planety. Těko lze tvrdit, e míra svobody nejchudších je stejná jako svoboda nejbohatších. Hranice chudoby je nyní stanovena na 1,25 $ na jeden den. Na této hranici, nebo pod ní, ije dnes kolem 1,4 miliardy lidí. Hlad, nedostatek pitné vody, léků a zdravotní péče postihuje zejména děti, kterých dnes z těchto důvodů denně údajně umírá kolem 22 000! Majetek a důchody jsou tedy mezi zeměmi a občany Země rozděleny velmi nerovnovměrně a materiální základna jejich práv a svobod vykazuje hluboké rozdíly, jejich i pouhé zmírnění je proto velmi obtíné.
Svoboda musí mít materiální základnu, je by umoňovala ji uplatňovat. To je dnes ji obecně přijímaný postulát moderního liberalismu. Pouhé formální záruky práv a svobod nestačí; jednotlivci musejí mít k dispozici té odpovídající materiální zdroje, aby mohli svých formálně garantovaných práv a svobod vyuívat. Mluvit o svobodě a o lidských právech, a přitom se nestarat o podmínky a o monosti jejich uplatnění či vyuití, je licoměrnou přetvářkou většiny neoliberálů. Proto také americký filozof John Rawls zdůrazňoval, e potřebujeme nejen rovnost před zákonem, nýbr i rovnoměrnější rozdělení materiálních zdrojů, aby mohly být naplněny naše ivotní aspirace.
Rovnoměrnějšímu rozdělení materiálních zdrojů však stojí v cestě soutění trh, který je na jedné straně nenahraditelným mechanismem řízení ekonomiky svobodné společnosti, na straně druhé však produkuje i velké majetkové a důchodové rozdíly, jejich alespoň částečné vyrovnání není pouze v rámci samotného trního mechanismu moné. Určitého zmírnění takto trhem vyprodukovaných rozdílů lze dosáhnout například regulací ekonomiky ze strany státu, pomocí nástrojů fiskální politiky a dalších obecných a zvláštních pravidel uplatňovaných v rámci hospodářské politiky. Tak lze dospět k přijatelnějšímu rozšíření prostoru svobod, jen by byl k dispozici i vrstvám s nejnišími důchody. Neboť člověk, který v systému soukromého vlastnictví nemá buď ádný, nebo jen velmi malý majetek, má monosti výběru variant jednání a rozhodování omezeny. Teprve s vytvářením odpovídajícího majetku a s jeho rozšiřováním se prostor svobodného jednání zvětšuje. Být subjektem jakéhokoliv práva, tedy i práva vlastnického, znamená mít svobodu, kterou druzí ovšem musí respektovat. Vlastnická práva tak ohraničují prostor svobodného jednání ekonomických subjektů. Svoboda je v tomto případě omezována a tehdy, zasahujeme-li do vlastnických práv.
V praktickém ivotě je svoboda politickou kategorií, podobně jako jsou například moc, spravedlnost a rovnost. Člověk jako společenský tvor potřebuje určitý prostor, v rámci něho se svobodně rozhoduje a jedná. Bez takového prostoru by politický ivot ztratil smysl. Proto pro Hannah Arendtovou je raison d´etre politiky svoboda. Rozlišuje dvě svobody; svobodu vnější a svobodu vnitřní, co mono vyjádřit jako vnější a vnitřní prostor jednání. Komu je vnější svoboda zčásti nebo zcela odepřena, utíká se do vnitřního já, do vnitřního prostoru, v něm zůstává i nadále svobodným. Sloitou je otázka velikosti vnějšího prostoru, který je určován majetkem a bohatstvím; s růstem velikosti vlastněného majetku se toti zvyšuje počet variant rozhodování a jednání, čím jsou vlastníkova faktická svoboda a moc větší neli svoboda nevlastníka. Vnitřní svoboda je ovšem i bez majetku absolutní. I otrok můe být vnitřně svobodný. Řekněme to takto: Majetek poskytuje boháčovi podstatně více variant pro jeho rozhodování a jednání neli skromný nebo ádný majetek chudáka. V tomto smyslu má bohatý vdy větší svobodu neli člověk nemajetný, i kdy chudák zůstává i nadále vnitřně svobodným. Vnitřní svoboda má ovšem podstatně menší praktický význam neli svoboda vnější.
Velkým problémem je, e svobody mono vyuívat diametrálně rozdílným způsobem; jednou svoboda umoňuje jednat ve prospěch společenského a vlastního dobra, jindy můe i svobodný člověk působit mnoho zla a katastrof a poškozovat sám sebe. Tuto stránku svobodné volby K. R. Popper nazval paradoxem svobody. Svoboda, pokud není nad rámec vlastnictví ještě nějak omezena, můe vést té k tomu, e ničí sebe samu... e silný člověk můe volně tyranizovat slabého a okrádat ho o jeho svobodu. Proto od státu poadujeme svobodu do určité míry omezit, aby svoboda kadého byla chráněna zákonem. Svoboda musí tedy být spojena s odpovědností: ...svoboda znamená, e jednotlivec musí nést i břímě volby; musí nést důsledky svých aktivit, za ně se mu můe dostat chvály i hany. Svoboda a odpovědnost jsou od sebe neoddělitelné. (F. A. Hayek). Mono to ve zkratce vyjádřit té takto: Větší vnější svoboda v sobě zahrnuje i větší míru závazků a odpovědnosti; vlastník, protoe má oproti nevlastníkovi fakticky větší svobodu, by měl nést i větší rozsah odpovědnosti, jeho společenské ručení by mělo být větší a rozsáhlejší. Svoboda bez odpovědnosti skutečnou svobodou není, a pokud k principu odpovědnosti nepřihlííme, vytváříme svobodu jen zdánlivou, tj. svobodu v neodpovědnosti.
Vlastnictví je však úzce svázáno nejen se svobodou, nýbr i s trhem
. Existence a funkčnost trhu závisí toti na dělitelnosti a převoditelnosti vlastnických práv. Ji v šedesátých letech minulého století americký ekonom G. W. Nutter upozornil na to, e trhy bez dělitelných a převoditelných vlastnických práv jsou pouhou iluzí, e bez rozptýlených pravomocí a odpovědností je soutění chování nemyslitelné. Je-li veškerý majetek fakticky kolektivizován (společenské vlastnictví), neexistuje prostor pro soukromé podnikání a svoboda jednání a rozhodování je dostupná pouze řídicím orgánům na vrcholu pyramidy. To bylo ostatně podstatou centrálního řízení socialistické ekonomiky.Je-li naopak podmínka dělitelnosti a převoditelnosti vlastnických práv splněna, mají jednotlivé subjekty monost v rámci takto vyděleného prostoru, a také v závislosti na stupni dokonalosti trhu, realizovat trní transakce. Avšak jenom v tomto prostoru mají nad těmito transakcemi také kontrolu. Ji obtíněji mohou předvídat a ovlivňovat budoucí následky svých rozhodnutí. Přitom jen některé následky konkrétních trních transakcí jsou chtěné, ádoucí a pro daný subjekt přijatelné. Trh toti nejen poskytuje, nýbr i odebírá příleitosti k uplatnění. Rozšiřuje i omezuje prostor podnikatelského chování (svobodu podnikatele). Podnikatel, který na trhu neuspěje a musí jej opustit, hledá v rámci vymezeného prostoru příleitosti nové. Neúspěšný podnikatel, který však vlastní dostatečný kapitál, pravděpodobně nalezne nové trní uplatnění snadněji. Hůře je na tom zaměstnanec, který ztratil práci. Člověk bez kapitálu je v tomto ohledu ve svých volbách omezen. Námezdní pracovník je nadto vůči kapitálu v podřízeném postavení, jeho osud je víceméně v rukou trního mechanismu, v něm ovšem kapitál jako takový hraje podstatnou roli. Ve hře ještě je kapitál sociální. Z toho, co bylo řečeno, tedy vyplývá takovýto závěr: v trní ekonomice mohu sice dělat, co chci, ale pouze v rámci toho, co mám, co vlastním. Trvalým cílem trních subjektů je pak rozšiřování vlastnictví, a tedy i svobody. S určitou nadsázkou bychom snad mohli říci, e trh je institucí, je těí ze silné touhy po rozšiřování vlastnictví, a tím i svobody.
Získání vlastnických práv k určité věci omezuje svobodu těch, kteří danou věc nemají. Polome si otázku: je moné tvrdit, e by svět bez vlastníků hmotných statků (tzv. property-less world) byl i světem bez svobody, a tím také bez odpovědnosti? Samozřejmě nikoliv, a to hned z několika důvodů. Především proto, e v naší úvaze se omezujeme jen na ekonomické svobody, tj. na prostor jednání ekonomických subjektů, a e i nemajetnému zůstávají další práva a svobody, o nich ji byla řeč. Netvrdíme rovně, e ten, kdo nevlastní hmotné statky, je zcela nesvobodný. I nadále vlastní určité schopnosti, znalosti a zkušenosti, tedy sociální kapitál, jen mu umoňuje s okolním světem nejen komunikovat, nýbr jej do jisté míry i ovlivňovat. Čím je z tohoto hlediska bohatší, tím je svobodnější a tím více touí po tom, aby i jeho prostor byl ještě větší. Uvědomuje si však, e tohoto cíle dosáhne snadněji, bude-li vlastnit i hmotné statky. Intenzita snah vlastnit obecné a hmotné statky zvláště závisí pak na velikosti mezní uitečnosti vlastnictví, která člověka motivuje k dalšímu rozšiřování prostoru svobodné volby. Svět bez vlastnictví si proto lze jen těko představit, stejně jako svět bez svobody.
Plodem kadé práce a úspěšné podnikatelské činnosti je nepochybně i hmotný majetek. Pozitivní a odpovědný vztah k majetku je pak podstatným faktorem ekonomické svobody. Proto díky tomuto vztahu a i díky práci, podnikatelskému umu a úsilí dosáhlo mnoho našich podnikatelů v uplynulých dvou stoletích tak velkých úspěchů. Jmenujme zde alespoň dynastii Ringhofferů, Emila Škodu, Emila Kolbena, Vincenze Daňka, avšak té úspěšného stavebního podnikatele Josefa Hlávku a ve dvacátém století především Tomáše Baťu a mnoho dalších. Ti všichni byli produkty vlastní práce, díky ní nashromádili potřebný kapitál a dokázali regulovat vztah mezi spotřebou a investicemi, tedy vztah mezi svobodu utrácet a svobodou investovat. Akumulací kapitálu vytvářeli odpovídající prostor (dostatečný počet variant) pro své podnikatelské uplatnění v rámci své svobody v odpovědnosti. Naproti tomu bezplatná kuponová privatizace a jiné formy předávání státního majetku do soukromých rukou za neúměrně nízké ceny takové podněty poskytnout nemohly. Nově nabytá svoboda nebývala spojena s odpovědností.
Mají-li tedy vlastnictví a svoboda spolu něco společného a určuje-li rozsah majetku alespoň částečně velikost vnější (ekonomické) svobody, potom rozdělení vlastnictví ve společnosti vypovídá i o rozdělení svobody a nástroje, jimi měříme majetkové a důchodové nerovnosti (kupř. pomocí tzv. Giniho koeficientu), budou z tohoto hlediska – alespoň do jisté míry – současně měřítky nerovností rozdělení svobody. Pokud takovou hypotézu přijmeme, potom bude snad na místě i poadavek, aby transfery vlastnických práv, kupříkladu směrem od zámoných k chudším, nesniovaly svobodu bohatých o více, neli o kolik ji zvýší chudým (zde je velmi důleité si uvědomit, e mezní hodnoty uitečnosti majetku bohatých a chudých se podstatně odlišují!). K tomu připojme ještě poadavek, aby kadé nové rozdělení majetku bylo podloeno souhlasem zainteresovaných subjektů. Takového souhlasu se nejspíše dosáhne tehdy, budou-li se mezní uitečnosti nového rozdělení majetku mezi bohatými a chudými k sobě přibliovat, zejména nebudou-li se tyto rozdíly prohlubovat.
Vraťme se v této souvislosti ještě jednou k Johnu Rawlsovi a k jeho knize Teorie spravedlnosti, který pro politicky svobodnou společnost poaduje, aby byla – pokud jde o rozdělení důchodů a majetku – společností spravedlivou. Samozřejmě majetkovou nerovnost nezavrhuje (ta je, jak jsme si ukázali, neodmyslitelnou součástí fungování trního mechanismu), pouze poaduje, aby rozdělování statků přinášelo prospěch i nejchudším vrstvám obyvatelstva, aby bylo uměřené a vedlo k sociální spravedlnosti. Tuto myšlenku je snad moné parafrázovat tak, e by měly být podporovány procesy, je by posunovaly rozdělení majetku a důchodů od obou krajních bodů rozdělení, tj. od nejchudších i od nejbohatších vrstev směrem ke středu. Je to zároveň asi jediná spolehlivá cesta k rozšiřování vlastnicky podmíněné vnější svobody všech.
Naznačená úloha byla pokusem o zdůvodnění rozdělení ekonomických svobod jednotlivců na základě subjektivních hodnocení vlastnictví a v rámci obecného postulátu, e jednou z funkcí rozdělení majetku je zajištění morálně hodnotného a důstojného ivota pro všechny členy společnosti. Demokratického konsensu sociálních skupin v těchto otázkách lze dosáhnout snadněji tehdy, kdy si i bohatší vrstvy společnosti – zejména pak vrstva velmi bohatých – budou nuceny na základě vlastních zkušeností uvědomit, e existence a prohlubování majetkových a důchodových rozdílů ohrouje stabilitu celé společnosti, a tedy i je samotné. Takové rozdíly mohou toti dát v šanc nejen sociální smír a politickou stabilitu, nýbr mohou za určitých okolností vyústit do váných sociálních a politických střetů a revolučních přeměn. Těmi by pak byly nejvíce ohroeny právě nejzámonější vrstvy. Proto dnes na Západě řada osvícených boháčů chápe sociální politiku státu nebo přímo sociální stát jako relativně spolehlivou formu pojištění proti velkým společenským zvratům, které však v situacích stále narůstajících majetkových a důchodových rozdílů nelze nikdy vyloučit. Proto nejen zámoným, nýbr ani ostatním občanům nesmí být osud ostatních – ať skupin či jednotlivců – lhostejný. Sociální vazby, které spojují jednotlivce a přibliují je ideálu faktické rovnosti práv a svobod, nazýváme solidaritou. Ta je tmelem společnosti, v ní problémy faktické nerovnosti práv a svobod lze alespoň uspokojivě řešit. Není třeba zvlášť zdůrazňovat, e solidarita takto pojatá není ani altruismem, ani filantropií, charitou či mecenášstvím. Solidarita je etickou hodnotou, umoňující integraci společenství formálně rovných, avšak dosud fakticky nerovných jednotlivců. Čelí vypjatému individualismu, sebezájmu, sobectví a utlačování. Je pilířem hodnotové základny sociálního státu, bez něho nelze ádný z úkolů sociálních reforem řešit. Zatímco skutečný liberalismus hodnotu solidarity respektuje, neoliberalismus ji naopak zavrhuje a v praxi proti ní vystupuje. V tomto smyslu rozumím slovům Václava Bělohradského, e liberalismus můe být jen liberalismem sociálním.
Václav Klusoň (1926) je ekonom, zaměřuje se na institucionální ekonomii. Jeho poslední kniní publikace Moderní korporace v soudobém kapitalismu byla poctěna Cenou Milana Sojky Nadace Josefa Hlávky a Vysoké školy ekonomie a managementu.
Dagmar Vaněčková: Glosárium z Rakouska
Jaroslav A. Jirásek: Krize: jaká a co po ní?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.