V klášteře na Piaristickém náměstí v Českých Budějovic se letošní 17. listopad připomínal pozoruhodně, kromě jiného debatou univerzitních profesorů, autorů Listů, navrátilců z exilu, katolíka a evangelíka Karla Skalického a Erazima Koháka. Inspirovala ji Kohákova kniha Domov a dálava, jí jsme se v Listech věnovali několikrát, a poprvé recenzí Karla Skalického, nazvanou Kohákovo zpytování českého národního svědomí aneb Pokus o vytyčení české národní filozofie (Listy 6/2009).
Na začátku tedy několik slov o druhém vydání knihy, připraveném na konec letošního roku...
Kohák: Ve druhém vydání jsem musel dvě kapitoly přepracovat, protoe Karel Skalický poukázal na to, kde jsem nevědomky vytvářel špatný dojem...
Knihu jsem nechápal jako hledání smyslu českých dějin. Mně šlo o smysl české totonosti – nemám rád slovo identita. Šlo mi o to, co znamená být Čech – nikoli jak se češství vyvíjelo, ale co znamená v této době, kdy se tektonické desky civilizace zase dávají do pohybu. Jako na konci 18. století před napoleonskými válkami, jako před válkami 20. století. Zároveň ijeme v době, o které si myslím, e je časem vyhořelých ideologií. Nezačali jsme věřit v něco jiného, ale ztrácíme schopnost věřit. A to myslím v širokém smyslu, ve kterém jsme, kdy jsem byl mladý, věřili na demokracii, na socialismus, na národ... V Praze drtivá většina mladých lidí, tedy i mých studentů, je k náboenství buď lhostejná, nebo aktivně nepřátelská.
Co znamená být Čech v tomto století? O to mi šlo. Co vlastně znamená česká totonost? Pokud se tím nezabýváme, pak to ztrácíme. Protoe ona takzvaná národní totonost – raději bych ji nazval kulturní – není otázkou genetiky, jak se to snaili učit nacisté. Je to otázka zásadní sounáleitosti: jeden druhého poznáváme jako lidé, kteří nějak patří k sobě, něco sdílejí. Sdílejí společné vzpomínky – zde přistupují dějiny –, sdílejí přítomnost, jazyk a problémy doby. A také některé naděje, představy, co je dobré a co zlé, k čemu jdeme.
Nemůeme to dnes shrnout jednou ideou: třeba e nás drí pohromadě křesťanská víra, láska k národu nebo úsilí o sociální spravedlnost. To jsou všechno hlesla, která 20. století dokázalo hluboce zprofanovat. Nacismem, fašismem, komunismem. Všechny začínaly jako čisté ideály, a jak skončily, víme. Nemůeme vytvořit společenství jedním heslem. Potřebujeme společenství pro všechny, řekněme společenství bez přívlastků. Jakmile dám našemu společenství přívlastek, začínám je rozdělovat na státotvorné a trpěnou menšinu. Zaili jsme to za Rakouska, za komunistů. Být křesťan neznamenalo, e člověk přestával být občanem Československé socialistické republiky, ale kdy nebyl v partaji, byl občanem druhého řádu. To si dnes nemůeme dovolit. A proto mi šlo o to, co píše Karel Skalický:
Je mi však zároveň i jasné, e právě toto kontinuum – Jeíš – působí ta nejhroznější diskontinua. Neboť kvas svobody, která pozvedá člověka nad kosmickou zákonitost, nad historický fatalismus, nad psychologický determinismus, která přehodnocuje hodnoty (viz Blahoslavenství), přehodnocuje autoritu (kdo chce být největší, budi nejmenší a sluebníkem všech), vybízí člověka k obrácení se naruby (čiňte pokání) a svým příslibem toho, co ani oko nevidělo, ani ucho neslyšelo ho rozevírá zcela jinému, takový kvas svobody, který Jeíš vhodil do našeho dějinného těsta, je nutně kvas zneklidňující, kvas revoluční. Neboť revoluce v tom nejhlubším a nezkomoleném slova smyslu znamená nastolení svobody - constitutio libertatis. A tak je to právě toto kontinuum – Jeíš, je přináší na svět oheň (Lk 12, 49), rozdělení (Lk 12, 52; Mt 10, 35) a meč (Mt 10,34). Vdycky On nějak stojí za kadým naším tradicotvorným zvrstvením, za kadou naší diskontinuitou. Nebylo by nikterak těké toto tvrzení ozřejmit.
V něm však zároveň vidím i klíč k tomu, abychom veškerou diskontinuitu našich dějin, všechen jejich trpký svár a spor přijali do svého srdce. Nevybírejme si z našich dějin jen katolickou, protestantskou nebo marxistickou linii, nebo prostě tu, která se nám nějak hodí, ale dejme se prostoupit celou jejich rozporností. Není dnes pro nás většího dobrodruství ducha ne být v tomto smyslu, to znamená plně a neokleštěně, bez toho, e bychom něco odepisovali a vypouštěli, Čechem. Chce to ovšem odvahu k syntéze. Odvahu, kterou u nám vyprošoval Jan Ámos Komenský ve svém Kšaftu, kdy se za nás modlil:
Ó, byť vám Bůh dal trefiti na grunty věcí podstatných, sluebných a případných, jako mně trefiti dal! Abyste všickni, oč horliti třeba neb netřeba, aneb horliti víc neb méň třeba, rozumějíce, horlení tomu, které jest bez umění a s sebou ne vzdělání, ale zkázu církve nese, vyhýbati, a zase, kde zuřivé horlivosti třeba, tu zuřivě pro slávu Boí horliti (a do vynaloení na to ivotů svých) uměli! (K. Skalický: Za naději a smysl, Zvon, Praha 1996, s. 175-176.)
Někdy mám pocit, e jsem kníku vlastně neměl psát, e jsem měl zařídit novou edici tohoto Karlova článku. Šlo mi ale o to, jak oslovit většinu svých studentů. Mně to mluví ze srdce, ale vím, jak by to působilo na ně. A tak jsem si řekl: co znamená nechat se prostoupit tou růzností? Myslím, e to, co nás ještě drí dohromady, je právě ochota zamýšlet se nad naší národní totoností. To znamená za prvé ochotu vyznávat, tedy mluvit, nenechat si to pro sebe. Za druhé ochotu naslouchat, a to neznamená jen nechat druhého mluvit a čekat, a domluví, a pak zase začnu mluvit já, ale opravdu vyslechnout, přemýšlet a skládat v srdci svém. A potom to třetí: milovat. Přistupovat k rozdílnosti s láskou. Vyznávat, naslouchat, milovat. To je to heslo Svoboda – volnost projevu, rovnost – stejná úcta k druhému jako k vlastním názorům, bratrství. Tady myslím se to začíná vynořovat a v této souvislosti myslím můeme začít svědčit Bohu.
Skalický: Jsme přátelé, poznal jsem i Erazimova otce a mohu říci, e se doplňujeme. Spolupracovali jsme na časopise Studie, který vycházel v Římě. První článek, který mi Erazim poslal, vyšel v roce 1978 pod názvem Dvakrát o smyslu ivota. Velmi jej doporučuji... Moje reakce na první verzi Erazimovy knihy vyšla z toho – co říká, je pro mě vdycky důleité a zajímavé. Za druhé měl ke mně tu milou důvěru a knihu mi věnoval. A tak jsem nemohl couvnout a říct, e se k ní nevyjádřím.
Rozdíl nevidím v oné podstatě, ale v přístupu. On sám, kdy odpovídá na mou kritiku, píše: Chtěl jsem vyzdvihnout demokratické pojetí národa... A to znamená národ jako označení mnoiny svobodných a rovnoprávných občanů, které propojuje vědomí sounáleitosti, zaloené na sdílených vzpomínkách, na současných reáliích (jazyk, země) a na sdílených tubách a nadějích.
Právě tento předchůdný pojem národa jako mnoiny svobodných a rovnoprávných občanů se mi zdál zuující a zamezující přístup k národu, který vdycky nějak přesahuje tuto tzv. moderní definici národa. Vynořila se mi moje maminka, kdy dělala dort. Vzala těsto, rozválela ho, vzala kulatou formu a vyřízla krásný kulatý kruh. A to ostatní, co zbylo, potom rozdrobila a dala slepicím. Take já si vytvořím pojem naroda, jakousi formu na těsto národa, a tu formu na to vrazím, a co se do ní vejde, je dobré, moderní pojetí, A to ostatní prostě dám mimo. A najednou mě napadl netypický, ale jasný příklad národa, který máme pod nosem, národa idovského, a který do něj nevtěsnáme. Moderní pojem národa by pro něj platil od roku 2010 do roku 1948. Pak dlouho nic... A přesto je to národ alespoň po něco víc ne dva tisíce let.
Národ je zkrátka mnoina mrtvých a ivých, kteří mezi sebou mají nějaké vědomí sounáleitosti, ani přitom musí být svobodní občané. Mohl bych vypichovat všechny důvody, které sounáleitost posilují. Ale začnu tím, co bych nazval dějinně kulturní geologií, protoe národ má různé vrstvy: ta nejstarší vrstva, dějinně kulturní nebo dějinně duchovní, je cyrilometodějská tradice; ta nás spojuje s Moravou a se Slovenskem. Druhá vrstva, svatováclavská, je u hodně česká. Třetí husitská, pak souběně vrstvy protireformační janovsko-nepomucenská a českobratrská, čtvrtá obrozenecko-masarykovská. A zhruba v roce 1978 jsem napsal, e příští by mohla být socialistická. Myslel jsem v dějinných vrstvách, a tedy v tradicích.
Tyto tradice, to je zřejmá diskontinuita, ale nějaká jejich kontinuita tady přece jen je: Jeíš Nazaretský, který zneklidňoval jak Cyrila a Metoděje a jejich áky, tak Václava a Vojtěcha, Prokopa, Ludmilu, Aneku, Zdislavu. Zneklidňoval i Jana Husa, i Jana iku a Chelčického, i české bratry a Komenského, a i Palackého a Masaryka. A nakonec i marxisty, Machovce, Gardavského. A dnes? Kolik knih se vynořilo o tomto mui z Nazaretu! Jakub Trojan, Petr Pokorný, Jaroslav Pelikán nebo ten nejmladší, Ctirad Václav Pospíšil. I moje maličkost něco napsala. Otakar Funda, z opačné perspektivy. Toto je kontinuita našich dějin!
Kohák: To jsem povaoval za nejvánější kritiku. Chápu, kde je problém: e jsem se nevěnoval onomu pozvolnému nárůstu češství, české státnosti, české kultury a začal jsem a na konci 14. století, kdy si poddaní v českých zemích začínají uvědomovat, e jsou lidé, nikoli zvěř lesní a polní, e jde o spásu jejich duše. Tady se probouzí vědomí a rozšiřuje se základna. Ano, tady mohu začít hovořit nejenom o české kultuře a české státnosti, ale také o zárodku národa. Ve druhém vydání Domova a dálavy jsem se na to snail upozornit.
Ale tato kontinuita pro mě nebyla středem zájmu. Pořád mě zajímala otázka, co řeknu, kdy budu hovořit se skupinou mladých lidí, z nich dva jsou militantní ateisté, jeden je id, jeden Čech muslimské víry: Co nás drí pospolu? Mohu říct, e pokud nepatří k těm, koho oslovuje Jeíš – Jeíš jako Kristus, to je pro mě základní – potom do společenství nepatří? Je to moné, v dějinách bylo celkem běné, e jsme vylučovali jinak smýšlející. To je to, čemu říkám stát s přívlastkem, stát, který sám sebe prohlásí za socialistický nebo křesťanský.
Ale jak vytváříme společenství tam, kde tradice ji není dostatečným poutem? Jak mám hovořit se svými studenty? Snail jsem se zdůrazňovat něco, o čem Karel ovšem taky hovoří – e nás spojuje ochota hovořit spolu, naslouchat a povaovat druhého za bliního. Přiznávám, e jsem v prvním vydání knihy hrubě podcenil onu kontinuitu češství. Plně uznávám, e jednou z důleitých sloek naší národní totonosti je dlouhá tradice, která je z velké části křesťanská, která je většinou zápasem.
Dnes se lidé Čechy taky stávají – slyšívám někdy za sebou štěbetat prvňáčky, a kdy se otočím, jedno dítě je afrického původu, druhé asijského. Kdybych byl slepý, nic bych nepoznal. Tito lidé se potřebují naučit nejen českému jazyku, ale i pochopení pro onu českou tradici. Za připomínku děkuji, ale pořád mne trápí otázka: mohu zaloit národní povědomí čistě na historickém vývoji? Anebo je to něco, o čem rozhodujeme teď a s pohledem do budoucna? Řekl bych, e to druhé. Nemyslím, e by to Karel popíral, ale můj důraz byl jinde. Na to, jak hovořím s těmi Čechy, kteří mají šikmá očička a černou pleť.
Zdá se, e národní totonost vymezujete pozitivně. Ale ona se dá vymezit i negativně. Tím, e někomu přisuzujeme nějaký rys, vymezujeme sami sebe.
Kohák: Negativní vymezování povauji za cestu do pekel. Vdyť co se stalo třeba s pojmem antifašista? Stalin byl taky antifašista. A něco podobného s antikomunisty – Franco byl taky antikomunista. I Hitler. Ano, snaím se o pozitivní vymezení českého národa a negativní definice, ty u nejsi ádný Čech, kdy nepiješ pivo, neumíš hrát mariáš, těmi se nezabývám. Samozřejmě e kdy do lidského vědomí vstupuje svoboda, schopnost představit si něco, co není, třeba vedle této prázdné sklenice ještě jednu plnou, současně přistupuje i odpovědnost. Protoe za to, co zvolím, jsem odpovědný. A proto se mi zdá, e musím přijmout odpovědnost za onu pozitivní definici: Ano, v to věřím, zde stojím, jinak nemohu.
Bratr Martin, augustiniánský mnich, nechtěl rozdělovat církev, on ji chtěl reformovat. Své teze prý nevyvěsil, ale poslal biskupu Albrechtovi a jeho sekretář je rozšířil bez Lutherova přičinění. Onen obraz, jak stojí a buší do dveří, je tak malebný, e i kdy to pravda není, svým způsobem to pravda je.
Jak se stavíte k Patočkově koncepcí, podle ní do doby předbělohorské existovala totonost velkého českého národa, tedy národa, který má v Evropě vliv, a od té doby jsme národem malým, který neustále řeší problém své totonosti, problém, e kdysi byl národem velkým?
Kohák: O tom mám v knize celou tlustou kapitolu. U Patočky najdete dva různé motivy. Jeden, který přetrvává v celém jeho ivotě: Patočka je humanista v masarykovském smyslu, se sociálním svědomím, vlastenec první republiky. Po Mnichovu reaguje zahořkle, podobně jako mnoho jiných. A potom po sovětské okupaci. Tam nasadí úplně jiný tón, tam začal oddělovat velký a malý národ. Psal o tom v němčině, Was sind die Tschechen. A ten pojem tam zní Herrenvolk, panský národ. I Češi byli kdysi Herrenvolk a měli příleitost podílet se na velkém poslání kulturního šíření na Východ. Německy Drang nach Osten. Tato část Patočkova myšlení sahá zhruba od roku 1972 do roku 1976. Po Chartě se zase vrátí k původnímu demokratickému smýšlení. Je jedno údobí, kde se posune z husserlovsko-masarykovských pozic na pozice nietzscheovsko-heideggerovské a hovoří o tom, e se český národ stal z velkého malým. Vůbec se nezabývá situací Československa v roce 1938, jak to bylo se slavným opevněním, jaká byla obranná koncepce, bere to šmahem: přistoupili jsme na mnichovský diktát a stali jsme se malým národem. Po Mnichovu jsem byl ještě moc malý, abych to mohl proívat, ale po sovětské okupaci jsem také měl údobí naprosté zahořklosti. Take bych řekl: je to tam, ale není to typické pro celkové Patočkovo dílo.
Jak můe Masarykovo myšlení přijmout katolík? Do jaké míry je moná syntéza těchto dvou pohledů na svět?
Skalický: Napsal jsem to v jednom článku, který vyšel v Listech. (Masaryk: Myšlení krize a negace zjevení, 4/2007) Krátce: pro mě osobně je Masaryk katolík, protoe jako katolík se narodil, jako katolík byl pokřtěn a jako katolík dlouhá léta il. Potom ale, kdy začal brát rozum a začal kritizovat situaci katolické církve zesluebněné rakouskou monarchií, a ne zrovna přívětivě vůči českému národu, z katolické církve vystoupil a přešel k církvi evangelické. Jenome i v té se přestal cítit dobře. Poznal svou manelku, která byla unitářka, a tento osvícenský deismus mu byl bliší. Ale jeho víra v Boha byla jasná, Masaryk nikdy neskrýval, e se modlí, při jednom profesorském sezení to vyznal naplno. Pro mě Masaryk je mu morálně vynikající, příkladný, je to křesťan, ovšem křesťan vybíravý. To znamená, e si z křesťanství vybírá jen něco a nebere ho celé, jak je. Řekne: Jeíš? Toho beru. Kristus? Ne. Řecky se vybíravý řekne heretický. Pro mě je tedy Masaryk z hlediska církevního heretik. Měl s tím ostatně potíe i v církvi evangelické, Jan Karafiát se prý celý ivot modlil za jeho obrácení, J. L. Hromádka se nerozpakoval ho jako teolog kritizovat. Já ale Masaryka beru.
Kohák: Mnohé nejhlubší postřehy o Masarykovi, který nebyl celý ivot sochou na soklu, přinesl právě Karel Skalický, který je jako katolík schopen v něm vidět ono sdílené křesťanství. Masarykovo naprosté nepochopení, proč potřebujeme Krista, pro mě byl vdy problém, ale Hromádka to ve své knize Masaryk velice pěkně vysvětluje.
Tady je velký problém s pojmy. Naši katoličtí bratři jsou zvyklí pouívat slova křesťanský a katolický jako synonyma, a kdy v evangelíkovi poznají své křesťanství, řeknou, vdyť on je to vlastně katolík. Asi opravdu to, e jsme křesťané, nás pojí a je to daleko silnější, ne co nás rozděluje. Ano, Masaryk byl křesťan. A jestli byl katolík, nebo evangelík, to ať posoudí někdo nahoře.
Skalický: Takto jsem svůj text zakončil taky.
Jak pohlíí katolická církev na environmentální hnutí? Reflektuje tyto problémy?
Skalický: Samozřejmě e nevědecky je reflektuji, ale nezabýval jsem se jimi odborně. Vynikajícím odborníkem je ovšem Erazim Kohák.
Kohák: V závěru prvního vydání Domova a dálavy jsem se snail najít platformu, z ní co nejlépe oslovit publikum, a myslím e jsem tam špatně uil onu platformu ekologickou. Šlo mi o to, e kdy vstupuji jako člověk myslící do světa, není pravda, e svět je naprosto nesmyslný, dokud nepřijde někdo, kdo dá mému ivotu smysl. Smysl vstupuje do ivota prostě tím, e ivot chce ít, ivot má svou teleologickou organizaci. Kategorie dobra a zla vstupují, jakmile je tu ivot, který chce ít a nechce mřít. Co pomáhá přeití, je dobré, co ničí, je zlé. Svět není nikdy hodnotově neutrální. A moná to tady mohu říct, mezi svými studenty bych takto nemluvil: Pánbůh to tak uspořádal, e svět má svůj řád, ivot má svůj řád. Nepotřebujeme proroka, aby nám řekl, co je dobré a co zlé, my to víme. Náš problém je, e sice dobře víme, co bychom měli dělat, ale nejsme toho schopni. Jako bychom měli olověné nohy, jako to bývá ve snu.
Dlouhá léta jsem kouřil ne proto, e bych nevěděl, e kouření škodí zdraví. Věděl jsem to. Kdy jsem ale přemýšlel, e přestanu, rozčílilo mě to tak, a jsem si musel zapálit. A to je situace lidstva: víme – nebo kdybychom chtěli vědět, vědět bychom mohli – co je dobré a co zlé. Proto jsem se snail poukázat na přírodní rozměr řádu. Náš lidský problém je, e dobré, které bych chtěl, nečiním; to je Pavel Římanům (7, 19). Tady myslím se otázka environmentalismu stává otázkou spasení. Ne e by nás environmentalismus spasil, ale potřebujeme být spaseni, osvobozeni Boí milostí. Abychom byli schopni dělat, co víme, e bychom dělat měli. A teď je to otázka pro environmentální hnutí: ano, je dobré lidem říkat, co je třeba dělat, ale jak je osvobodit k tomu, aby to byli i schopni dělat? V Kralické bibli se často objevuje slovo Jezukristus, to je jazyková náhoda, teologicky ale pěkná metafora.
Byla řeč o jistém ztotonění víry ve spasení s obecným lidstvím... Jak to lze zdůvodnit?
Kohák: Co znamená spasení? Na jedné úrovni to můe znamenat prostě, e půjdeme do nebe. Ale to je myslím úroveň dost povrchní. To základní je překonat naše odcizení od Boha. Znovuzačlenění do Boí přítomnosti. A proto jsem uil, moná nešťastně, frázi, e je to očištění našeho lidství k tomu, jak nás Bůh stvořil, návrat k čistotě Boího stvoření, nepoznamenané hříchem, vzpourou člověka. A proto myslím, e ke spasení dochází u v tomto ivotě, ne jednou provdy, jak se v Americe často ptají: Bratře, jsi spasen? – Na to musím odpovídat: Ano, byl jsem spasen, jsem spasen a taky doufám, e budu spasen. Je to něco, co se děje, kdykoli se osvobozuji a dovedu jednat, jako bych u il v Království Boím. Bible často uívá pro spasení slovo sláva a Pavel má krásný obrat, v kralickém překladu je myslím jasnější: svoboda slávy synů Boích, čili synové a dcery Boí spasení ve slávě se stávají svobodní.
V nočním metru v Praze tři holohlaví mladíci, koené bundy, černá trička, trýznili černošského studenta. A všichni, celé metro, jsme tam seděli strnulí, protoe z těch mladíků šla hrůza, dělali jsme, e se nás to netýká. A najednou jedna stará stříbrovlasá paní vstala a pustila se do těch tří, co si to dovolují a e by se měli stydět. Protoe paní neuměla česky, mladíci z toho asi moc neměli, trnul jsem, co se stane, ale asi při ní stál nějaký anděl stráný – mladíci zacouvali ke dveřím a na další zastávce se vytratili. Pro mě ta paní jednala ve svobodě slávy dcer Boích.
A to je to, co jsem měl na mysli, v ádném případě jsem tím nechtěl zlehčovat závaný a centrální pojem spasení.
Jak vidí dnes 17. listopadu 2010 pan profesor Kohák a pan profesor Skalický budoucnost českého národa?
Kohák: Nevidím do budoucnosti, ale vím, e v tuto chvíli jsem k něčemu povolán: e tomuto národu, ze kterého jsem vyšel, jsem něco dluen. Vidím tady mnoho negativních rysů, se kterými se snaím zápasit. Co dokáu, nevím. Františka Palackého se někdo kdysi zeptal: Vy si opravdu myslíte, e má čeština, takový plebejský jazyk, a celý ten český póvl nějakou budoucnost? A Palacký odpověděl: Já aspoň kdybych byl třeba cikánského rodu a ji poslední jeho potomek, ještě za povinnost bych si pokládal, přičiniti se všemoně k tomu, aby aspoň čestná památka po něm zůstala v dějinách člověčenstva. A co nad to jest, je ve vašich rukou. – Dodávám: ačkoliv nejen v těch vašich. Nevím, jak to dopadne, ale věřím, e je to v dobrých rukou.
Skalický: Po sovětské invazi měl kardinál Beran ve vatikánském rádiu proslov k národu, který potom vyšel ve Studiích pod názvem Všichni svatí za nás proste. Já toti věřím, e ti, co umírají, se nerozplynou v nic. Oni jsou. A my ve svém křesťanském vyznání říkáme věřím v obcování svatých. Věříme, e naši patroni, Cyril, Metod, Václav, Vojtěch, Prokop, Ludmila, Zdislava, Aneka, Jan Nepomucký, Hus, Rokycana a tak dále a po dnešní mučedníky, e těm na nás záleí. A zároveň víme, e se k nim můeme obracet o pomoc. Nakonec zpíváme v hymnu Svatý Václave Nedej zahynouti nám ni budoucím. To zpívají husité, evangelíci, katolíci, všichni, a kdy je nějaký národní průšvih, začnou se lidi shromaďovat na Václavském náměstí pod sochou svatého Václava. Věřím v obcování svatých, v obcování našich patronů, a to mi dává důvěru, e náš národ bude souzen. Co tu ještě nepadlo, je, e existuje i teologický pojem národa. V Bibli se nemluví o náboenstvích, ale o národech, a nemluví se jen o soudu jednotlivce, ale i o soudu národů.
Nemusel jsem se vracet do vlasti, ale kdy jsem se vrátil, pak té a snad hlavně proto, abych nějak přispěl k tomu, aby náš národ před soudem Boím jednou obstál.
Kohák: Karel říká, e ti, kdo umírají, se nerozplynou v nic. Dodal bych: pokud to neudělali předem.
Neautorizovaný výběr ze zvukového záznamu, dotazy z publika; foto František Štěch.
-red-
Karel Skalický: Kohákovo zpytování českého národního svědomí
Erazim Kohák: Člověk Masaryk: Od myšlenky k činu
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.