(K Listům 5/2010)
Váený pane profesore, se zájmem jsem si přečetl Váš článek o T. G. Masarykovi. V naší rodině jsme měli určitou masarykovskou tradici; díky tomu jsme měli bohatou knihovnu a jako student jsem si mohl řadu Masarykových i jiných nepřístupných děl přečíst. Koncem 60. let, kdy jsem studoval, přestal být Masaryk tabu a mohli jsme o něm diskutovat i v rámci výuky (marxistické) filozofie. Dovolil bych si k Vašemu článku uvést dvě poznámky na doplnění či upřesnění.
Masaryk a Marx: Jedním z Masarykových stěejních děl je jeho Otázka sociální. Vydal ji poměrně mlád a později ji chtěl přepracovat, ale k tomu u se nedostal. Vyrovnává se tam s marxismem (resp. socialistickým hnutím), který velmi významně ovlivnil dějiny XX. století. Marxův přístup sice kritizuje či vyvrací, ale s bojem dělníků za sociální spravedlnost souhlasí. Zatímco u nás je Marx nyní na černé listině, a dokonce parlament jej úředně zatratil, v západních zemích je dodnes uznávaným filozofem a ekonomem. Tak například současný pape ho ve svém Úvodu do křesťanství velmi často cituje. Socialismus navazuje na křesťanství, zejména na Nový Zákon. Ve svém projevu k prvnímu výročí republiky (28. říjnu 1919) se Masaryk k socialismu otevřeně hlásí.
Československá republika a Slovensko: Pracoval jsem na Slovensku v letech 1978–1984 a potom jsem tam ještě řadu let dojíděl. Proil jsem tam aktivně i Sametovou revoluci. Mohu tedy čerpat z bezprostředních zkušeností a poznatků. Myslím, e slovenský národ se po roce 1918 teprve konstituoval. První generaci Slováků vychovali čeští učitelé. Slovensko jako zeměpisný celek do té doby neexistovalo, byly to Horní Uhry. Často se citoval výrok jakéhosi uherského grófa Já neznám ádné Slováky.... Je zajímavé, e slovo Slovák vzniklo v Čechách, původní název byl Slověn, Slovenka.
Na Slovensku existovaly zhruba tři proudy: evangelíci, kteří měli blízko k Čechům, pouívali bohosluebnou češtinu (kraličtinu); maďaróni – národnostně nevyhranění Slováci, odchovaní maďarskými školami; uznávali Maďary za jakýsi vyvolený národ; katolíci, matičiari: ti povaovali Slovensko za střed Evropy.
Myslím si proto, e tvrzení, e se nebyli ochotní rozpustit v československé směsi, je dosti nepřesné. Československá identita se začala teprve vytvářet. To platí v jisté míře i pro ostatní národnosti tehdejšího Československa. Dvacet let patrně nestačilo, aby se upevnila. Myslím si také, e tehdejší události je třeba posuzovat ze širšího, celoevropského pohledu.
Jinak je třeba si velice váit toho, pane profesore, e připomínáte Masarykův odkaz, který dnešní mladá, ale ani střední generace prakticky nezná. S dnešním konzumním přístupem k ivotu a prohlubováním sociálních rozdílů by TGM jistě nesouhlasil. Masaryk byl velkou autoritou také pro Jihoslovany.
S úctou
Ing. Jan Matys, Davle
Erazim Kohák: Člověk Masaryk: Od myšlenky k činu
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.