Hladina Vltavy
je jako běžící pás, který odnáší
pohledy, zátky a ostatní smetí...
Páchne tu krysina,
anděl by načichl,
nebo by druhý dech oběsil
na holém potkaním ocásku,
ale namísto anděla
lemují nábřeží topoly –
jejich beznadějně bezpohlavní rozsochy
tetovat dovede kdejaký holub...
Co víc stihnu nasyslit do očí
z tohoto dne, z této chvíle, než půjdu domů,
než zapadnou poklopy panenek,
a sejf bude zamčen na číselný kód
zapsaný v paměti budíku – –
Tři kamenní obři
– ordovik, silur a devon –
hluboko pode mnou vedou
obludně pomalou válku,
a řeka je,
a řeka je šíleně,
šíleně dlouhé
krvácení.
Neosvitly: původní název pro středověkou osadu, zárodek dnešních Nuslí. Špinavý, nuzný zámotek chýší a chatrčí, pohozený za hradbami Prahy. Co se týče etymologie názvu, prof. František Dufek píše: Stejně tak si obyvatelé pražských Nuslí už neuvědomí, že jméno jejich městské čtvrti vzniklo komolením původního názvu Neosvitly. Ten ve smyslu Nerozednily či Vednespaly s určitou nadsázkou označoval osadu divných ponocovačů, kteří si podobně jako u Měcholup od sousedů vysloužili nálepku podezřelé chasy.
Osada divných ponocovačů, to je vtipné, řekl jsem L., když jsem se o interpretaci původního názvu dozvěděl, přiléhavé označení pro básnickou obec.
Nejenom Nusle, ale i Vyšehrad, nábřeží Vltavy a přilehlé okolí – tedy místa, kam jsem se narodil. Neosvitly: šedivá ulita, nalitá ranní mlhou. Fosílie. Neznala jsem tě, dokud jsem neviděla váš výtoňský byt, řekla mi dnes L. Všechna ta starožitná veteš – a povídací maminka jako z nějakého hodně, hodně starého příběhu.
Chci z těchto míst uniknout, to proto o nich poslední čas setrvale píšu. Tím, že jsem se odstěhoval na sídliště, nezměnilo se vůbec nic. Neosvitly nejsou místem v prostoru, jsou místem v čase. Můj osobní mýtus, budovaný v dobách krajní nouze... Proto je takřka nemožné jej opustit.
Ten mýtus rozbít, anebo jinak – rozpustit jej do světa-tady-a-teď.
Znovu na nádraží Vyšehrad. Já a L. Setkání s ostrahou: Máte povolení? – Nemáme – Tak zmizte, než na vás zavolám hlídku. Cesta na Smíchovské nádraží pro potřebnou listinu. Návrat, druhé setkání s Kerberem: V pořádku, ale nelezte do kolejiště.
Nádražní imaginace je tak vděčná... Pomyslel jsem na tabule příjezdů a odjezdů a vzpomněl si na Vyšehradský hřbitov, na řady náhrobků (žulových tabulí), které oznamují, že ten a ten přišel a odešel tehdy a tehdy. Žité jízdní řády...
Po letech ve vyšehradských kasematech. Nová průvodkyně: Pan doktor Doktor už je na penzi. Prý něco s nohama. Vzpomínám si, jak jsme ještě na základce do kasemat lezli s kamarády střílnami. Bylo to v osmdesátých letech – tedy ještě předtím, než byl celý komplex zrekonstruován, nalíčen a přeměněn v atrakci. Gorlici jsme říkali bramborárna, byla vlhká a plesnivá. Teď jsou v ní uloženy originály soch z Karlova mostu, celé poničené a olámané (Dr. Doktor: Nějakej turista ulomil Mikulášovi ruku. Asi suvenýr... Podívejte na ten pahýl.).
Jak je zde nyní čisto... A prohlídky jak někde na zámku – hodinu co hodinu jedna (a znovu ten motiv: jízdní řády!)... Poctivě platím vstupné a jdu – s malicherným pocitem privilegovanosti, protože moje Gorlice, ta je jiná, zvrstvená v čase. Tahle exkurse pro mě není svátečním poklepáním do vrstvy. Ne. Já jsem paleontolog a zkoumám tady vrstevní sledy svého žitého času. Je to dětinský, ale vlastně už celkem důvěrně známý pocit – úplně stejně jsem se cítil, když na mě v osmdesátých letech připadla čestná stráž u pomníčku neznámého vojína při zídce Botanické zahrady. Lidé mě bez zájmu míjeli – a já přitom věděl, co oni ne: neznámý byl z francouzské cizinecké legie a mluvil česky. Věděl jsem to, protože děda za války pracoval v Botanické zahradě a neznámému zpod zídky podával náboje.
Dnes jsme s Tondou vzpomínali: To byly časy... Tolik lilijic, jablovců a trilobitů – a jak zachovalých! –, že jsme je nakonec neměli kam dávat. Byla to pitva, vivisekce Vyšehradu... Přitom nic nenasvědčovalo, že bychom právě v těch místech mohli něco najít. Až do toho senzačního objevu ordovických břidlic, obnažených v pangejtu podél chodníku vedoucího z Vyšehradu k Podolské vodárně. Vrstvy se na první pohled zdály být zcela jalové – usazené v hlubokém studeném moři. Jenže ze studených bahnitých hlubin takřka bez života se zjevně tyčila elevace. A na ní se usídlilo úchvatné společenstvo bezobratlých.
Čas od času jsme vykopali nějakou recentní kost nebo zátku a jen tak z hecu jsme si ji uložili do některé z kapes našich zimníků. A později, když se začalo stmívat, jsme si sedli doprostřed chodníku, vyjímali kosti z kapes a špinaví a potrhaní jsme si je vyměňovali (můj prasečí kloub byl nedostižný). A při tom jsme, podobní strašákům, nenápadně sledovali reakce kolemjdoucích...
Odpoledne napadl sníh. A neodtává. Město se proměnilo v obřího měkkýše. Něžně mu šlapeme po mase. A za pár dní, tak jako pokaždé, tání podobné rozkladu... A pak zase ulity, skelety – a návštěvy podobné výměně kostí. Nastane tání, zlověstné
jako balkóny bělostných košil.
Průvodce? Líp mi zní průvodčí,
sykla jsi, a v Cihlové bráně
bylo jak ve staré nádražní čekárně.
Doktor... Budu vás provádět.
Sdělil nám průvodčí, a odemkl vrata do kasemat,
anebo, chceš-li, tak dvířka do vagónu
s nákladem vlhkosti, plísně a tmy.
Potom jsme vešli – a užasle
cestovali probásněným podsvětím,
nežli jsme vstoupili na perón
Nádraží Gorlice...
a tam už čekaly – žebrácky,
podél zdí obrovské čekárny,
vysloužilé sochy: mrzáčci a veteráni:
Svatoušci z Karlova mostu...
Až jednou nějaké vrásnění
dořekne kamenná gesta a výrazy, zasnil se průvodce,
barokní svalovci
protáhnou své svaté páteře,
potom si očistí ramena
a odejdou do ulic zabíjet
sprosťácké holuby.
Prázdné chodby vedou do prázdných pokojů
(U. Zupan)
Vyšli jsme do ulic. Mlha nám sváděla zimníky, lpěla
na každém fotonu pozdního světla. Vyšli jsme
z činžáku. Dveře nás prořekly jedinou slabikou –
na chodník, který nebyl posypaný solí,
ačkoli v poledne sněžilo
– do našich polévek
narychlo v kantýně U Karla.
O čem jsme při jídle mluvili? o domě, o starém činžáku,
o dveřích, o krátkých procházkách ve dvou;
a že v Botičské bourali – na stěně stopa po strženém schodišti
jako otisk skládacího metru –;
a že se tam rozhodně musíme podívat, ano, v noci, bez svítilen,
dveře nás vysloví jedinou slabikou – ztěžka a skřípavě
jako dvě nadávky na tmu.
Naftalín, staroba, plátna a závěsy,
oči: dvě kuličky proti molům. To není skutečné, říkáš mi,
předsíň je předsíň, ne tlusté střevo našeho bytu.
Vyšli jsme do ulic –
do ulic jednoho zimního večera. Pára od kanálů, auta a tramvaje.
Víc nevím nic.
Ta představa moje není.
Na břehu Vltavy
... víš kterým směrem? Stačilo do vody plivnout
a hned jsi věděl, kam teče – hladina,
která si o šero leštila světla.
Vyšehrad pozvolna protékal řekou.
Ve věžích čas odbíjely ryby.
Labutí hlavu jsi položil do mísy,
zalil ji octem – a čekal. Míjely dny.
Za oknem padaly kyselé deště,
stékaly po kostech města.
V lebce se začaly rýsovat póry.
Především zobák – vzdušný jak z pemzy.
Tušil jsi otvory v textuře času. Prosíván
rozdílnou rychlostí ve všech svých směrech.
Ráno; a vzduch
masitý mlhou. Hladina o šero leštila světla. V konstrukci mostu
uviděls zakleslou labuť. V zábradlí napjaté pletence pavučin
– zdobené kapkami vody:
překrásné pavoučí pasti.
Hlavu jsi položil do mísy
– svou prázdnou, včerejší hlavu –,
zalils ji mlhou a nečekal na nic.
Spláchla tě nejbližší vlna.
Koupelny. Výlevky. Ústřižky nehtů. Nájemné
noci a dny plné hlasitých dutin. Lžeme si, že něco vlastníme,
ale ne... Na stole zmaštěné talíře, z partaje odvedle
hlasy a šelesty, vzdychání, sprcha...
Půjčky a krádeže: slova a nádechy; nájemná těla...
– A to je všechno? – Ne. Budu ti povídat
hluboko do noci.
Prolžu se do pater, kde sněží děti.
Ladislav Zedník (1977) vystudoval geologii a paleontologii na PřF UK, čtyři roky pracoval v oboru. Na konci roku 2007 přerušil postgraduální studium a stal se učitelem ZŠ na Mělnicku. V současnosti učí na ZŠ v Průhonicích. V roce 2006 vydal básnickou prvotinu Zahrada s jabloněmi a dvěma křesly (nominace na cenu Magnesia litera). Je redaktorem internetového magazínu Totem, v revue Host rediguje rubriku Hostinec.
Petr Král: Nároí
Mariusz Forecki: Miluji Polsko (1989–2000)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.