Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2010 > Číslo 4 > Stručně: Erik Dohnálek: Smrt ekologie

Erik Dohnálek

Smrt ekologie

Žijeme ve světě a době, kdy je na denním pořádku chvástat se ekologií a její potřebností. Jedná se o nezpochybnitelný fakt, který může politik či anti-eko-aktivista zpochybňovat, ale to nic nemění na tom, že ekologický způsob života je potřebný, a to i bez globálního oteplování a jiných fatálních procesů. Ekologické jednání je potřeba už jenom pro kvalitu života a prostředí, ve kterém žijeme. Co však v dnešní době je vlastně ekologie? Ekologie a ekologický aktivismus už není apolitický alternativní směr skupiny snílků s dredy. Ekologie je v dnešní době v podstatě už jen globální móda, která ztrácí původní smysl a účel. z ekologického aktivismu dneška se stalo to, proti čemu bojovali ekologičtí aktivisté včerejška. v dnešní době je ekologie neskutečně cool, chce ji mít každý. Každý chce mít něco ekologického, něco, co údajně šetří přírodu.

Ekologie z primárního a původního hlediska pomáhala a byla hezkou a slibně vznikající ideologií, v dobrém slova smyslu. Tomu, co zbylo, už se však nedá říkat ideologie, natož v dobrém slova smyslu. Dnes je už ekologický aktivismus vyčpělý a sama ekologie jen globálně komerčním byznysem se stále a strmě rostoucími zisky. Německé pobočky nadnárodního monstra McDonald's se stejně jako mnoho jiných společností rozhodly jít s dobou a využít módního trendu „ekologie“, kterou konzumenti zbožňují, i když už o ekologii a přírodu ani nejde. Německé pobočky McDonald'u se rozhodly stát ekologickými: ze svých základních reklamních barev červené a žluté přešly na žlutou a zelenou. v tu ránu se staly ekologickými, vždyť zelená je barva ekologie a fast food s klaunem ve znaku je ekologický. Lidé tomu věří, a to je hlavní a je jedno, že každá jiná restaurace je ekologičtější. v normálních restauračních zařízeních se každé jídlo nebalí zvlášť do papírů a pytlíků.

Celá ta už ne ekologická, jako spíš mediálně výdělečná mašinérie vede k totální degeneraci smyslu a názvu ekologie, čehož využívají politici jako Václav Klaus: mohou ukazovat na zrůdnost a nesmyslnost ekologie a hájit zisky a růsty na úkor přírody, jelikož z jejich pohledu není ekologie nic jiného než módní diktatura. To však povede k totální deformaci ekologického aktivismu, který bude spolknut reklamně módní mašinérií, jež prapůvodní boj za ochranu přírody úplně vymýtí. Pak z ekologie zbude jen planá fráze.

Z toho plyne několik otázek pro pár přežívajících nezkažených ekologů. Má smysl rozvíjet ekologické hnutí do takových rozměrů, jako jsou politické strany? Nebo zůstat u antiautoritářského hnutí? Tím by se zabránilo zneužití ekologické myšlenky, ale zase by byla těžší žádoucí propagace cílů. Tím docházíme do slepé uličky: založením ekologické strany (strany zelených) se likviduje princip ekologické myšlenky, naopak pokračováním v antiautoritářském nebo apolitickém hnutí se sice zachovává myšlenka ekologického aktivismu, ale nedostává se k masám lidí.

Má vůbec smysl současná podoba ekologického boje, v jakékoliv podobě nakonec absolutně neperspektivní? Ekologie se bohužel dostala do stádia, kdy se sama stala neekologickou, a tím pádem neperspektivní. Snad je jedinou novou alternativou utopické libertinské uspořádání společnosti, kde už se nebude muset řešit, co je ekologické a co není, ekologie se stane zažitým principem lidské mysli a života; nebude převládat sobectví, ale solidarita, a to jak vzájemná, tak mezidruhová, která bude směřovat i k čisté lásce k přírodě.

Erik Dohnálek

Obsah Listů 4/2010
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.