Správné nastavení politických institucí ve společnosti nemá charakter nastavení motoru v autě nebo seřízení počítače. Pokud bude motor špatně nastaven, nebude se točit nebo se zničí. u nastavení politických institucí tomu tak není: společnost bude fungovat, ale bude velmi závislá na tom, jací lidé budou pozice ve státě zastávat. Asi jako je tomu v případě závislosti délky ivota na ivotním stylu: existují lidé, kteří pravidelně kouří a pijí, přesto se doijí vysokého věku. Leč statistika je neúprosná: pravděpodobnost, e kuřáci umřou mnohem dřív ne nekuřáci, je vysoká.
Existují země, které mají nestandardní instituční uspořádání, a přesto docela dobře fungují. Proč? To musíme trochu zavítat do teorie institucí, jak se vyvíjela v posledních dvaceti létech. Podle ní jsou instituce pravidla. Pozor, slovo instituce se v ní pouívá ve zcela odlišném smyslu ne v normálním, běném jazyce. Kdy se u nás řekne instituce, myslíme tím úřad. Třeba ministerstvo financí nebo školu. Jene v teorii institucí jde o organizace, které jsou zaloené na pravidlech, tedy institucích.
Toto rozlišení, které na první pohled vypadá zcela zbytečně, má obrovský význam. Umoňuje při analýzách soustředit se na to, co je podstatné. Pokud rozumíme pod institucemi pravidla, máme tím na mysli vlastně omezení, která se kladou na chování lidí ve společnosti, aby jejich souití bylo efektivní. Pak se v dalším kroku musíme podívat, o jaká pravidla vlastně jde. Kdy se zamyslíme, v kolika případech se v ivotě řídíme psaným právem, tj. neděláme něco proto, e to zákony zakazují, a kolikrát se řídíme neformálními pravidly, zvyky, obyčeji, tedy tím, co v teorii institucí označuje jako kultura, co jsme čerpali z rodiny, od přátel, ze společenského styku, pak je jasné, e neformální pravidla vítězí na celé čáře. Ony určují, e se pozdravíme, dokonce i ve výtahu, co v cizině neuvidíte, e zaklepeme na dveře, ne vstoupíme do místnosti, a bezpočet jiných věcí.
Jaké to má důsledky? Podstatné. Kdy dojde ke společenskému převratu, mohou se mocenské poměry a psané právo změnit během pár týdnů. Leč kultura zůstává. Ta se mění velmi pozvolna. a občané zírají, jak se nová mocenská elita po pár letech od té staré skoro nedá poznat. Proč? No proto, e pouívá stejné vzorce chování. a proč je pouívá? Protoe občané sami se chovají podle vzorců z minulého reimu, a tím si nepřímo vyadují stejné mocenské zacházení.
Proto je mimořádně důleité, aby se po společenských změnách ustanovilo správné nastavení politických institucí. Jene je mimořádně nepravděpodobné, e se to podaří. Instituce, pravidla, vyrůstají z kultury, v tomto smyslu z tradice. a kdy demokratická tradice schází, kde brát a nekrást? Toho si všiml u Alexis de Tocqueville ve své knize o Francouzské revoluci. Francouzi rozmetali starý řád – a přesto stavěli nový z trosek starého.
Co je horší, nekotví-li instituce v tradici, mohou se zvrhnout, i kdy jsou zaloeny více-méně správně. Např. prezident má v české ústavě neobvykle silné postavení, ale jenom v tzv. nekontrasignované, tedy výlučné působnosti. v těch ústavních pravomocích, kde platnost jeho rozhodnutí závisí na kontrasignaci vládou, se ale má podřídit politické vůli vlády jako reprezentanta lidu. Prezident Klaus to nedělá, i v těchto případech si zcela svévolně vykládá ústavu tak, jako kdyby šlo o jeho vůli. Prochází mu to? Prochází. Ani někteří akademici (a není jich málo) nerozumějí konstrukci ústavy a prezidentovo chování schvalují. Inu, ústavnost u nás nemá ádnou ivou tradici. Bohuel, neměla ji ani za první republiky, o komunistickém reimu nemluvě.
Nově se formující vládní koalice u oznamuje některé ze svých záměrů změnit ústavu. Chce prosadit přímou volbu prezidenta a konstruktivní vyjádření nedůvěry vládě, tedy volbou nového předsedy. Tedy jedno velmi nerozumné a jedno rozumné opatření. Prezident, který se u nyní vymyká ze své ústavní role, by získal přímou volbou takovou pozici, e by se náš parlamentní systém mohl nenápadně proměnit v poloprezidentský. Se všemi důsledky, které svévolné chování o své pravdě přesvědčeného jedince můe znamenat pro stát. Veřejnost to ovšem vítá, protoe důsledky nechápe. Naopak někteří komentátoři kritizují posílení pozice vlády konstruktivním vyjádřením nedůvěry jako nedemokratický návrh! Přitom pozice vlády je v našem ústavním systému slabá, její posílení by bylo velmi vítané.
Tak to chodí, kdy instituce nekotví v tradici.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.