Kniha obsahuje deník, který si autor psal od roku 1985 do konce listopadu 1989. Pomyslíme při něm na verš Kollárův: Blaze, kdo si jeden čistý, smělý oučel místo mnohých představí. Nepřízeň mocných a zhoršující se zdraví jako by byly jen nahodilou a nevýznamnou kulisou v ivotě badatele, který zasvětil ivot zkoumání českého verše. Chvílemi prosvítá záznamy jeho rybářská vášeň, intermezzo o cestě do USA ho ukáe jako hlubokého znalce a obdivovatele výtvarného umění. v drobných epizodách se vyjevuje Červenkův pronikavý zrak – třeba záznamy z praských procházek, kde si povšimne zeslepičatění městského ptactva, skrytý, ale trvalý zápas s křesťanstvím a s Bohem, kterého by nejspíše uznal jako zalepujícího díry v obrazu světa, stále se rozkliujícím, drsné a nestandardní postřehy o činu Jana Palacha či o módním přehlíení zásluh reformních komunistů, k nim se ovšem sám nepočítá... Za ocenění stojí několik mimořádně výmluvných fotografií od vody.
Miroslav Červenka: Záznamník, Atlantis, Brno 2008, 310 s., cena 295 Kč.
-jn-
Kniha s bohatou fotografickou časťou vychádza v edícii Slovenské a české umenie a predstavuje ivot a najmä rozmanité a pozoruhodné dielo míma Milana Sládka. Narodil sa v Streeniciach pri Púchove, jeho prvou divadelnou úlohou bol drotár, v škole veľa kreslil. v roku 1951 sa prihlásil do výtvarného krúku pri závodnom klube Povaských strojární, ktorý viedol Vincent Hloník. Potom nasledovalo štúdium na umeleckej priemyslovke, kde ho však zaradili do rezbárskeho oddelenia. v školskej kninici mladík čoskoro objavil Koíkov román o Jeanovi-Gaspardovi Deburauovi Největší z pierotů. Osudový, čitateľský záitok! Taký silný, e mu sestry museli z posteľnej plachty ušiť kostým pierota... Sládek potom študoval herectvo na VŠMU v Bratislave, od školského roku 1958/1959 pokračoval v Prahe na AMU a v D-34 (neskôr divadlo E. F. Buriana). U v apríli 1958 prišiel ako prvý v Československu s verejným pantomimickým predstavením, o štyri roky neskôr jeho Divadlo pantomímy pričlenili k Malej scéne SND. Poslušní a mocní ho však zrušili v septembri 1968 a principála vyhlásili za neiaducu osobu. Mím sa ako drotársky emigrant teda znovu sťahoval, tentoraz do nemeckého Kolína, a to natrvalo. Práve tu zaloil dnes u legendárne divadlo KEFKA, pomenované podľa jeho charakteristickej postavy, čiastočne porovnateľnej s Bipom míma Marcela Marceaua. Práve tu do ivota uviedol vskutku prestíny, medzinárodný festival pantomímy Gaukler (Kaukliar), ktorý zaznamenal úctyhodných dvanásť ročníkov. Sládkovo bratislavské ivotné a pracovné obdobie po návrate z nemeckej emigrácie má datovanie 1993–2002. Obsahuje napr. sedem ročníkov festivalového Kaukliara, nové naštudovania hier a ich uvádzanie, dve inscenácie opier v SND, pantomimický muzikál Grand Pierot na Novej scéne a neustály boj s ignoranciou štátnych riadiacich pracovníkov, keď sa usiloval zachrániť a zrekonštruovať bratislavské divadlo Aréna (niekoľko sezón v ňom hral aj slávny divadelný reisér Max Reinhardt)... Mím teda znovu pracuje tam, kde mu vytvárajú podmienky pre tvorbu, kde sa ľuďom, ktorí čosi vedia, prejavuje prirodzená ičlivosť a priazeň. Sládek na Slovensku bol, a to výrazne, a u zase nie je. a nám zostáva dúfať v cesty, po ktorých sa skutočné umenie opakovane vydáva za svojím publikom kdekoľvek na svete. Mimo akýchkoľvek geografických obmedzení. Napriek všetkým nepriazňam a menej kutúrnym strojcom týchto nepriazní. Ba práve preto!
Milan Sládek, Anton Kret: Umenie okamihu, Slovart, Bratislava 2010, 128 s., cena 14,95 Euro.
-mah-
– Český vztah k Rusku, nekriticky nadšený, ale i kritický, znalý, hluboký, SSSR viděný omámenýma očima komunisty nebo politika zděšeného zkušeností s nacismem, rukopisné boje jako výsledek snění o vyspělém národním dávnověku, sen o jednotném a silném Slovanstvu, český vztah ke Slovensku, v lásce, ale i pocitu převahy trvající vlastně dosud, to jsou některá závaná témata Pavla Kosatíka. Některé z českých snů sníme dosud, jiné – sen o přístupu k moři nebo o koloniích – jsou u asi dosněny a čteme o nich s úsměvem. Je to kniha popularizační, nemá tedy příliš smysl jí vytýkat některá zjednodušení – nebo prostě to, e není tlustší. Ostatně otázky, na ně myslím autor neodpovídá nebo odpovídá povrchně, si můe čtenář domýšlet sám. Proč Sovětský svaz tak fascinoval v – dobově vzato – bohatých českých zemích mnohem víc, ne kolik si získal uctívačů v zemích chudších, je by jaksi (teoreticky) měly tíhnout k revoluci spíš? Není baťovský amerikánský sen o bohatém a lidnatém industrializovaném státě, o kterém Kosatík také píše, v něčem podobný tomu, co viděli – lépe: chtěli vidět – v SSSR meziváleční čeští komunisté? Stěí mohli obdivovat vyšší ivotní úroveň, obdivovali patos, rozmach a veliké stavby, které měli spatřit. Jako by v SSSR hledali lepší Ameriku? a kolektivismus, od společného oslavování po závodní jídelny, baťovský a sovětský? Nemají kořeny ve společném dobovém snu, nikoliv nutně jen českém, sdíleném i ideovými protivníky? v kadém případě je Pavel Kosatík jedním z mála současných českých novinářů, kteří pracovitě a pro laika čtivě oivují historii posledních dvou staletí.
Pavel Kosatík: České snění, Torst, Praha 2010, 400 s.
-vb-
Prof. Štefan Volner je pilný autor; nedávno vyšly jeho dvě rozsáhlé publikace. Ji z podtitulu první knihy je zřejmé, e autor vychází z co nejširšího pojetí bezpečnosti. Rozšířené pojetí je myšlenkovým proudem vycházejícím spíše z několika principů ne jednoznačně vymezeným teoretickým modelem. Během studené války byla bezpečnost pojímána převáně jako vojenský a politický zájem státu. v následujícím období se koncept rozšířil o nové aspekty (ekonomické, environmentální a společenské), především se však rozšířil okruh subjektů, o jejich bezpečnost se jedná. Autor vychází z myšlenky, e dějiny lidstva jsou vlastně dějinami zápasu o bezpečnost a e bezpečnost a existence lidstva jsou vzájemně propojené a neoddělitelné. Lidé mohli přeít jen proto, e jim k tomu příroda vytvořila optimální podmínky. Cílem monografie je seznámit bezpečnostní experty a studenty s novými teoretickými zdroji, teoreticko-metodologickými přístupy a paradigmaty jako se společenským jevem, a tím přispět k tvorbě ontologicky a epistemologicky široce zasíťovaného bezpečnostního systému. Znamenalo to vycházet ze širšího okruhu vědeckých disciplín včetně termodynamiky, teorie relativity, kvantové teorie a teorie Gaia. Vyústěním poznatků je přesvědčení, e největší nebezpečí je v nás samotných.
Štefan Volner: Bezpečnosť ľudstva. Planéta – Vedecko-technický systém – Vesmír – Mikrosvet, IRIS, Bratislava 2009, 362 s.
-ar-
Druhá Volnerova publikace má klasickou strukturu bezpečnostních studií: obsahuje teoreticko-metodologická východiska, pojednává o globálních bezpečnostních hrozbách a z nich vyplývajících rizicích, klasifikuje a analyzuje války 21. století. Prezentuje tu část poznatků ji publikovaných i zcela nových. Ji v úvodu zůstává autor i v konkrétních podobách bezpečnostních hrozeb věren svému co nejširšímu pojetí bezpečnosti, jak je patrné ji z pouhého výčtu: terorismus, šíření zbraní hromadného ničení, nová vlna zbrojení, nové geopolitické třenice, boj o energie a suroviny, civilizační pohyby a konfrontace, globalizace, sociální úpadek a sociální rozdíly, extrémní náboenská hnutí, ekonomický protekcionismus, narušení standardních mezinárodních ekonomických vztahů a toků strategických komodit, falešná demokracie, podkopávání základů právního státu, porušování suverénních a lidských práv občanů, migrační vlny, etnické konflikty, kriminalita, informační terorismus a pirátství, kybernetické konflikty a vandalismus, sociální útlak, černý trh, egoismus, apatie, úpad morálky, korupce, ekologické havárie, přírodní katastrofy, ivelní pohromy, pandemie etc. Podle Volnera přírodní vědy přinesly v poslední době obrovské mnoství objevů a poznatků, co se promítlo i do tvorby nových teorií a paradigmat, které se ještě nestačily ustálit, a u jsou nahrazovány novými. Tomuto rozvoji nestačí vývoj člověka a společnosti ani rozvoj věd společenských. Je ovšem otázkou, jak můe rozvoj přírodních věd obohatit rozvoj věd společenských; rozhodně je to nemyslitelné lineárně simplifikovanou cestou. Autor povauje lidskou bezpečnost za sloitý mnohotvárný a víceúrovňový jev na mega-, mezi-, mikro- i biotické úrovni. Proto vyaduje všeoborovou pozornost bezpečnosti. i přes a totálně nejširší pojetí by se s oběma Volnerovými publikacemi měli seznámit všichni, kdo se problematikou bezpečnosti a mezinárodními vztahy a politologií zabývají. Na co by toti čtenář potřeboval dlouhá léta, aby se probral jednotlivými vědeckými disciplínami, to mu autor předkládá v syntetické a čtivé podobě. Je třeba se poklonit, autor musel vyvinout úsilí a nadlidské: čerpal ze 460 publikací.
Štefan Volner: Bezpečnosť 21. storočí, IRIS, Bratislava 2009, 388 s.
-ar-
Jestlie je věta, kterou začíná tato kniha, pravdivá, pak je tato kniha nejlepší knihou o logice, jaká kdy byla napsána, začínají autoři své dílo. Lze je doporučit zejména čtenáři, kterého zajímá, proč by mělo být pitvání nějakých uměle zavedených symbolů podstatné z hlediska toho, jak usuzujeme či jak argumentujeme. Ústředními pojmy knihy jsou reglementace, která výroky běného jazyka standardizuje a zjednodušuje, a abstrakce, která vede od těchto výroků k jejich obecným formám. Autoři nás zavedou i za hranice klasické logiky, obzvláště poutavá je pak kapitola o paradoxech. Nevyhýbají se otevřeným problémům a dovedou i o technicky obtíných záleitostech psát jasně a vtipně. Kdo chce být věren Pascalovu Myslet správně – to je zásada morální, měl by si knihu určitě přečíst.
Vladimír Svoboda, Jaroslav Peregrin: Od jazyka k logice. Filozofický úvod do moderní logiky, Academia, Praha 2009, 428 s., cena 350 Kč.
-jn-
První díl pamětí Ivana Klímy stěí mohl ten, kdo má úctu k jeho ivotu a dílu, opomenout, druhý díl si zaslouí pozornost ještě víc. Jeho předností je také víc věcných vzpomínek a méně a příliš prostých úvah o abstraktních pojmech. v těch i zde myslím naráíme na opakování (dnešních) dobových banalit. Vypadalo by to, e v roce 1918 či 1989 přišli Češi ke svobodě jako slepí k houslím, ale to myslím není pravda, přinejmenším s ohledem na Masaryka a legie, a po desetiletích zas na zásluhy opozičního prostředí, ke kterému sám autor patřil (nikdo při smyslech netvrdí, e českoslovenští disidenti či političtí exulanti svrhli komunismus, na druhé straně jejich role malá nebyla). Ivan Klíma patřil k těm, zřejmě nemnoha, kteří se na počátku normalizace vraceli ze Západu domů, ze stesku, z pocitu zodpovědnosti a bez vyhlídek na slušný občanský ivot a monost beze strachu pracovat a publikovat. Dobře popsaný kus úctyhodného, pracovitého a odváného ivota.
Ivan Klíma: Moje šílené století II, Academia, Praha 2010, 372 s.
-vb-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.