Věnoval jste se hudbě. Jak konkrétně?
Hrál jsem na flétnu, na klavír, ale nejvíc mě bavila kytara, líbil se mi Vladimír Merta. Později jsme zaloili kapelu, chtěli jsme hrát art rock, a já sáhl po baskytaře, 4–5 hodin denně jsem cvičil a večer jsme ve zkušebně jamovali a skládali. Myslím, e jsme byli dobří. Dnes u nikde nehraji. Ale synové chodí do hudební školy, mladší na housle, starší si vybral trubku, teď jsem mu sehnal krásné jazzové skladby. a v nízkoprahovém centru drogových závislostí klubu Pohoda v Hodoníně, kde pracuji, vedu hudební dílnu.
Je mezi hudbou a fotografií styčný bod?
Nejvíce mě baví, jak obojí vzniká. Nechám se unést místem, lidmi, okamikem. Cítím přitom rozechvění, napětí, radost i smutek.
Co vás přivedlo k zobrazování ivota Romů? a změnila se později vaše motivace?
V roce 2004 jsem potkal Markétu Luskačovou, fotografovali jsme školy s romskými dětmi. Seznámil jsem se s jejich rodiči, kteří mě pozvali na kávičku. Chtěl jsem je poznat a také mně zajímalo jejich cítění muziky. Hledal jsem pak romskou osadu, kam bych se mohl vracet, protoe jsem věděl, e jenom tak pochopím, jak tito lidé ijí, jaké jsou rituály, které posvěcují jejich ivoty. Za přáteli ze Slovenska jezdím šest let a změnilo se to, e jsem jim blí ne na začátku.
Existuje v sociálním dokumentu nebezpečí jakési estetizace, tedy toho, e snímek bude krásný, ale idealizující skutečnost, anebo na druhé straně e bude velmi drásavý, ale i to bude jenom kalkulace?
Samozřejmě, ijeme v době digitální manipulace a média zobrazují věci tak, jak se jim to hodí z hlediska reklamy a komerční úspěšnosti. i proto vznikla kdysi ve Francii agentura Magnum, která chtěla takovým manipulacím předcházet. Myslím taky, e k určité estetizaci a snímání motivu k dosaení efektu můe sklouznout ten, kdo nepozná danou věc a do hloubky anebo nemá zkušenosti.
Je pro vás romské téma prozatím uzavřené?
Stále jezdím na Slovensko a fotografuji, jsou to moji známí, těším se na ně. Kdy si pustím nějakou hudbu, kterou jsem od nich dostal, hned bych se za nimi jel podívat. v názvu mého cyklu se skrývá to, co v sobě všichni máme – rodina, domov, láska. Je nám dobře tam, kde tyto hodnoty nacházíme.
Čím jiným se chcete ještě zabývat?
Jednu dobu jsem fotografoval v domě pro matky s dětmi v tísni. Některé z nich u z toho zařízení odešly, ale já bych je chtěl dál navštěvovat a fotografovat. Jsem rád, kdy se mohu něčemu věnovat delší dobu, kdy se nikam nespěchá. Jak u jsem řekl, naplňuje mě ten okamik vzniku, proces tvorby. a musím v něm pokračovat dál a dál...
-tt-
Petr Drábek (1971) ije a pracuje v Hodoníně. k fotografování ho přivedl tchán, fotograf Cyril Gajdík. Kromě Romů dokumentuje ivot ve městě, lidi na poutích, na trišti, pracovníky podniku Prefa (cyklus Beton-ART-ka). Samostatně vystavoval např. v Českých Budějovicích nebo Zábřehu, zúčastnil se kolektivních výstav v ČR i v zahraničí. Sám také organizuje výstavy v hodonínské Galerii Pohoda. Je studentem Institutu tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě v Opavě.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.