Připomínáme v této rubrice v letošním, 40. ročníku Listů zejména jejich vlastní historii. Tentokrát zamyšlením, které podle našeho názoru není jen pozoruhodným dokumentem dobových diskusí, ale pořád ještě i hodně aktuálním příspěvkem k diskusím dnešním. Vyšlo v prvním ročníku exilových Listů (č. 3, květen 1971) pod ji doma zavedeným pseudonymem A. J. Liehma Dalimil. Zde čerpáme z digitálního archivu Dušana Havlíčka.
-red-
Zrodila se, jako všechny ostatní, z opojení Říjnem, z představy světové revoluce, z radikalizace mas po první světové válce. Na rozdíl od tolika jiných dostala do vínku legalitu existence a tři desítky let tradice organizovaného marxistického dělnického hnuti. v zemi, je si zvykla spojovat myšlenku pokroku národního a sociálního, humanismus se socialismem. Rebelie patřila v Čechách odedávna k samozřejmostem, a rebel, buřič, odbojník byly šlechtické přídomky, které rozdával lid, kdy rodová šlechta byla rozehnána do všech koutů. světa či vykrvácela pod katovou sekerou v předposlední z jeho revolucí.
V té době, a právě z těchto důvodů se k ní přihlásili mnozí z těch, kdo byli elitou země, jejím hlasem i svědomím, vdy ivým a burcujícím. Stejně jako v dalekém a přece tak blízkém Rusku šli revoluční dělníci ruku v ruce s revoluční inteligencí jako skutečná avantgarda.
Po osmi letech tuto jednotu rozbili. Nejlepší lidé, nejlepší mozky, nejoddanější soudruzi zvedli hlas na protest proti nařízené stalinizaci, jí se tehdy říkalo bolševizace. a kdy to nepomohlo, odevzdali i stranické legitimace. Správně pochopili, e těký stín feudálního Ruska zalehl nejen revoluční ideál, ale i Marxovu revoluční teorii a e ve jménu revoluce začíná ohněm vypalovat všechno, z čeho tento ideál a tato teorie rostly. Na českou demokratickou tradici dělnických organizací a dělnického hnutí navěsili krunýř poloilegální organizace, v tu chvíli ve vlasti revoluce u pomalu, ale jistě infikované starým carským policejním myšlením.
Světová hospodářská krize a rostoucí fašistická hrozba nestačily sice zabrzdit ani podstatně ovlivnit tento proces v Sovětském svazu, ale donutily zbolševizované komunistické strany, aby se alespoň v poslední chvíli rozpomněly na tradici, z ní se zrodily. v Německu bylo u pozdě, ale jinde se ještě stačila zrodit lidová fronta, společný boj ve Španělsku, akce proti válce a fašismu. Na okamik to vypadalo, e základní hesla bolševizace – Co je dobré pro SSSR, je dobré pro nás, Kritériem činnosti kadého komunisty je bezpodmínečná věrnost Sovětskému svazu – ustoupila znovu nezbytnosti analýzy vlastních potřeb, vlastní historické situace.
Ale jenom zdálo. Kdy Stalin podepsal pakt s Hitlerem, kdy polští komunisté zmizeli ve stalinských koncentrácích, kdy četní němečtí soudruzi byli vydáni hitlerovským esesákům, objevilo se znovu dilema, před ním stáli komunisté v době čistek a procesů: Je skutečně bezpodmínečná podpora SSSR v zájmu mezinárodního dělnického hnutí? – Poráka západních demokracií v prvním období války, Hitlerův útok na SSSR a role, kterou Sovětský svaz sehrál ve druhé světové válce, však znovu jakoby ospravedlnily heslo raené bolševizací.
Za ta léta ovšem prošly komunistické strany dlouhým vnitřním vývojem. a jmenovitě ty, jim demokratická struktura jejich zemi umonila důsledně vybudovat kompletní vlastní stalinskou strukturu. Patnáct let neustálého prověřování stranických funkcionářů oním základním kritériem, jím byla naprostá, bezpodmínečná věrnost SSSR, neponechalo na ádném z vedoucích míst nikoho, kdo by nebyl takto prověřen přímo sovětskou stranou. Kdysi se rozumělo samo sebou, e Kominterna bude schvalovat vedoucí funkcionáře kadé ze svých sekcí. Kdy zájem světové revoluce byl nahrazen zájmem SSSR, zprvu neoficiálně a pak zcela úředně, zdálo se mnohým, e je to jen formální rozdíl. Léta války a poválečné období ukázaly, e je to rozdíl podstatný.
Po druhé světové válce bylo zájmem Sovětského svazu vytvořit si co nejdále sahající předpolí v Evropě, vyuít ekonomických zdrojů východoevropských zemí k zacelení vlastních válečných ran a zvýšení vlastní vojenské a ekonomické sily, upevnit své postavení druhé světové velmoci vytvořením rozsáhlé oblasti, vojensky, ekonomicky i politicky kontrolované z Moskvy. Komunisté, dosazení k moci nikoli z titulu vlastní sily – s výjimkou Jugoslávie, Albánie a do jisté míry Československa –, nýbr z titulu nejoddanějších ručitelů sovětských zájmů, měli tak znovu jediný úkol: Dbát, aby lidově demokratické země konaly jen to, co je dobré pro SSSR. Kdy jugoslávští komunisté dali přednost vlastním zájmům, vlastní národní hrdosti, vlastní zkušenosti a vlastní tradici, byli vzápětí vyobcováni a zavreni jako agenti imperialismu.
Tehdy se poprvé ukázalo, e jediným skutečným ručitelem sovětských zájmů je vojenská okupace. Podmínky k okupaci Jugoslávie nebyly v roce 1948 zralé, nicméně tato zkušenost poslouila jako důleité poučení pro stalinskou politiku celého následujícího období. Povstání v Berlíně se řešilo s pomocí sovětských tanků. Poznaňská vzpoura našla své vyústění ve Varšavě obklíčené sovětskými tanky. Maďarské povstání bylo utopeno v krvi sovětskými jednotkami. Praské jaro zahynulo pod pásy sovětských tanků. a v prosinci 1970 se polská krize řešila masakrem dělníků, jaký nemá v poválečných evropských dějinách obdoby, s odvoláním na to, e to byl jediný způsob jak se vyhnout sovětské intervenci.
Jedině Čínská lidová republika, Jugoslávie, a paradoxně Albánie, nalezly cestu z tohoto elezného řetězu komunistické disciplíny a věrnosti vlasti revoluce. Zájmy SSSR tam nejsou okamitě oficiálně totoné se zájmy dělnické třídy, se zájmy lidu, národa, revoluce. Komunistické strany jsou tam stále ještě národními stranami.
Jak prošla touto kříovou cestou Komunistická strana Československa? Vyšla na ni silnější ne většina ostatních hlubokou tradicí českého dělnického hnutí. Na kadém zastaveni se pokusila narovnat, aby v zápětí klesla vdy o něco níe pod kříem přísahané bezpodmínečné věrnosti. v roce 1968 se zdálo, e by mohla vyuít svého postavení jediné, monopolní politické reprezentace k tomu, aby se opřela o vlastni zemi, o vlastní národ, o vlastní lid, o vlastní dělnickou třídu, získat zpět svou hrdost, své proklamované poslání, ospravedlnit své postavení v zemi – i kdy u ne postavení monopolní – a prokázat, e všechny oběti a ústupky posledních čtyřiceti let nezničily jiskru, z ní se zrodila.
XIV. sjezd KSČ, konaný ve stínu sovětských tanků pod ochranou praského dělnictva, byl posledním revolučním činem strany, jejím aktem jako strany vlastního lidu, vlastního národa. Všechno, co následovalo, byly u jenom drobnější nebo větší kroky ke konečné kapitole, kterou napíše tzv. čtrnáctý sjezd BÉ. Neboť Praské jaro, Dubčekův socialismus s lidskou tváří odpovídaly tubám českého a slovenského lidu, odpovídaly nadějím národů Evropy, a nejen Evropy, ale neodpovídaly zájmům Breněvova SSSR. a protoe kritériem činnosti kadého komunisty je od roku 1929 bezpodmínečná věrnost zájmům SSSR, museli čeští a slovenští komunisté volit: Buď Československo, nebo síla, která je okupovala a znemonila na dlouhou dobu jeho přirozený rozvoj. Půl miliónu neprošlo touto prověrkou, ti nejlepší, nejvěrnější, nejčistší, jediní, pro které ještě něco znamenají slova socialismus, osvobození národů, vláda pracujících, demokracie z lidu a pro lid. Ostatní si uchovali legitimaci. Jako příslušníci strany, je uznává jediné základní hledisko: Zájem SSSR. Jako příslušníci strany, její povinností je hájit okupaci Československa a prosazovat zájmy okupantů. Taková je logika stalinismu. Logika surová, neúprosná, s ní nic nepořídí ádné alibi.
Co tedy s Komunistickou stranou Československa? Najde se ještě někdy dost Čechů a Slováků, kteří budou ochotni vést dělící čáru mezi stalinismem a komunismem, mezi okupací a komunistickou stranou, příkořím, je bylo zemi způsobeno, a komunisty? v zemi, jako je Československo, se to zdá spíše málo pravděpodobné. Samozřejmě, věci nezůstanou, jak jsou. Vývoj, historie, příští krize, to všechno si vynutí novou diferenciaci, a protoe je KSČ znovu z vůle okupantů jedinou monopolní politickou silou, bude se přes ni, skrze ni a díky jí prosazovat řada věcí, je jsou v rozporu se zásadami dnes hlásanými. Ale to všechno bude jen východisko z nouze. Strana byla redukována na stafá, na oleandr, skutečnou moc mají v rukou okupanti, policie, armáda, a politická strana je tu jen k tomu, aby jednou za čas potvrdila legalitu postavení těch, kteří jsou momentálně pověřeni dozorem.
Češi ani Slováci nikdy nezapomenou na to, co bylo v roce 1968 a po něm. a a se jednou stalinský systém s hanbou rozpadne – a to nebude trvat tak dlouho, jak se některým dnes zdá –, bude těko rozlišovat mezi komunistickou stranou a těmi, je stokrát prokleli. e bylo půl miliónu komunistů, kteří vsadili celou svou existenci, aby vrátili svému lidu právo na důstojný ivot samosprávných, svrchovaných lidí? To nikdo nepopírá, a bylo by jich pravděpodobně o milión více, kdyby byli zvítězili. Ale ani oni ani nikdo jiný u nemůe vrátit Komunistické straně Československa, o co ji definitivně připravil stalinský či breněvovský Sovětský svaz. Nemohou jí vrátit postavení vedoucí národní strany, důvěru většiny občanů příštího svobodného socialistického Československa.
KSČ odumřela v den, kdy odvolala. Nebo kdy odvolali jejím jménem. Historie nezná v tomto ohledu odpuštění. To věděli všichni, kteří během tisíciletí volili smrt, poníení, vyhnanství, ale neodvolali. To věděl Alexander Dubček a všichni, kteří volili jako on. Dějiny jim to nezapomenou a jejich lid jim jednou postaví pomník, jaký zasluhují.
Ale ani oni u nevzkřísí k ivotu komunistickou stranu v té podobě, jakou měla a mohla mít v roce 1968. i kdyby stokrát chtěli, i kdyby stokrát prohlašovali, e stalinismus není komunismus, e sovětský imperialismus nemá nic společného se zájmy revoluce. Protoe tohle všechno u nezávisí na nich. o tom bude rozhodovat národ, země, ti, kteří věci proívali, ale nedělali. Neboť dějiny, jak známo, jsou vdycky jen tím, čím se jeví těm, kteří na jejich tvorbě nebyli bezprostředně zúčastněni.
Ne, není a nebude u v národním ivotě – ať u si jeho politické uspořádání představujeme jakkoli – místa pro skutečnou masovou stranu, je stojí a padá s perspektivou okupace a místodritelství. Takové strany vdy hynuly, ať se jmenovaly jakkoli. Ve všech společenstvích. a co tedy všichni ti poctiví komunisté, kteří chtěli dobré pro svou zemi, nikdy se nepodíleli na výhodách moci a na jaře 1968 i po okupaci dokázali upřímnost, poctivost a nezištnost svých úmyslů i činů? Breněvovi dozorci jich spočítali přes půl miliónu. Kadý z nich má svůj podíl viny. Ale kadý, kdo si toto uvědomí a přitom ví, e rok 1968 a další mu dávají legitimaci k tomu hledět zpříma do očí svým spoluobčanům, si najde místo v politické existenci národního celku. To platí, ať u jsou doma nebo v zahraničí. a bude jich třeba jako soli, jejich zkušeností, obětavosti, nadšení. Jen je třeba nehledět zpátky, nýbr kupředu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.