Zkreslená historie je učitelkou zkreslené politiky.
Vynikající výsledek Jarosława Kaczyńského v polských prezidentských volbách představuje pro Polsko špatnou zprávu. Jak mohla vlna smolenské katastrofy vynést jeho Právo a spravedlnost (PiS) a předsedu tak vysoko? Vdyť to bylo rozumně vzato neštěstí, které vyplynulo pravděpodobně z touhy demonstrovat, z imperativu přistát za kadých podmínek a které by mělo před pěstováním takovéto politiky varovat. Dočkali jsme se ovšem kolektivní hysterie, navazující na plytce chápanou bitevní a povstaleckou tradici, na ty minulé vzory, které vykazovaly minimální politickou kalkulaci, ba navíc i největší monou dávku nezodpovědnosti.
Básník Jarosław M. Rymkiewicz postavil proti sobě Polsko vezené na lafetě a Polsko, je chce se líbit v světě. Nue, někdejší sarmatské Polsko se samo sobě velice líbilo, zato světu nikoliv nutně. Ty Irokézy je potřeba civilizovat, psal o Polácích francouzskému filozofovi Jeanu d'Alembertovi pruský král Bedřich II.
Kult sarmatského svérázu měl dlouhý ivot, a tak zřejmě jako bychom dnes také proto nebrali na vědomí, e se konečně změnila fatální polská geopolitická situace. a lze to pochopit: jestlie bylo Polsko tolik staletí obklíčeno nepřáteli, jak máme nyní přijmout existenci státu obklopeného přáteli? Jestlie jsme před staletími vedli války hlavně s nevěřícími, jak máme dnes chápat polskost mimo katolickou víru? Jestlie jsme kladli sarmatskou ctnost proti zkaené Evropě, jak máme mít důvěru k Bruselu? a jestlie ze sarmatské regionální omezenosti, ze šlechtických rebélií vyplývalo ochromení ústřední moci – jak si máme váit vlastního státu: neobviňovat ho z cizoty, zrady, spiknutí?
Pochopit ovšem neznamená smířit se. Dějiny nás nepřivykly na vlastní stát. Ji v 18. století jsme byli ruským protektorátem. a co teprve říci o století devatenáctém, kdy existovalo několik polských států, zaloených a ovládaných z vůle cizích? Copak říkat o století dvacátém, ve kterém bylo i listopadové království pod německým patronátem za první světové války, i lidové Polsko pod patronátem sovětským? Pouze v meziválečném dvacetiletí jsme měli stát skutečně vlastní.
Ale jenom dnes se naše vlastenectví řídí několika černobílými klišé. Poláci v otroctví neměli vůbec nic spíše jen zřídka. Jejich základní otázka nezněla ani tak bít se, či nebít, jako spíše posilovat, anebo neposilovat ty státy, ty autonomní útvary – někdy nezávislé jen na oko? a na to nebyla odpověď jediná, všechno záviselo od vyvíjející se vnitřní situace a proměnlivé konfigurace mezinárodní. Kdo to však s Polskem myslel dobře, tomu se smír s kapitulací nepletl. Kadý chápal, e smír znamená smlouvání, něco za něco. To něco byla nejčastěji rezignace na nezávislost (co víc mohl uchvatitel očekávat) výměnou za právo pěstovat jazyk, mravy, náboenství a kulturu (co víc – po politické katastrofě – mohl čekat Polák). Takovým smírem nebyla ani targowická zrada v 18. století, ani Polská dělnická strana (PPR, de facto strana komunistická za druhé světové války a po ní; red.) ve století dvacátém. Jestlie však targowická zrada vedla, třebae proti vlastním záměrům, k dělení země, v Evropě po druhé světové válce mohla jen politická síla naprosto oddaná Stalinovi vybudovat nový polský stát a ztrátu východního území kompenzovat zisky na západě. V Polské lidové republice, tak jako kdysi v Kongresovém království nebo Krakovské republice, bylo třeba nějak ít. a tedy se nějak zařídit. Mezi vzpourou, kapitulací a odrodilectvím měla ve dvacátém i devatenáctém století své místo politika smíru a lze dokonce říci, e představovala normu, zatímco povstání nebo otevřené zrady byly výjimkami. Po kadé válce, řečeno slovy básnířky, musí někdo pouklízet...
Prvním smírem uzavřeným s uchvatitelem byl puławský plán kníete Adama Czartoryského z roku 1805. Sotva jedenáct let po poráce kościuszkovského povstání. Jiným adresa Haličského sněmu z roku 1866: Při Tobě, Veličenstvo, stojíme a stát chceme. Sotva dva roky po poráce Lednového povstání. ádný z nich moc rádi nemáme. Kdy si však uvědomíme, e povstání, které Kościuszko vedl, přineslo zkázu polsko-litevské státnosti a Lednové povstání přineslo rusifikaci – jaký mohl být výkaz zisků a ztrát? Vdyť právě díky tomu, e Czartoryski nestál při Napoleonovi, ale při caru Alexandrovi, mohl potom na Vídeňském kongresu vzkřísit Polské království. a právě díky tomu, e se Poláci smířili s rakouským uchvatitelem, se Halič postupně stala polským Piemontem a Piłsudski tady mohl vyzbrojit své první oddíly. Co by se stalo, kdyby v napoleonských letech nemělo Polsko připravenu nouzovou variantu? a kdyby Poláci roku 1866 přišli s heslem povstání a pokusili se odtrhnout Halič od Rakouska?
Z naprosté kritiky povstalecké ideologie vycházely dvě nejdůleitější politiky smíru. v devatenáctém století byla dílem konzervativců a loajalistů z krakovského časopisu Przeglšd Polski; ve 20. století – dílem katolíků z krakovského časopisu Tygodnik Powszechny. První byla výsledkem zděšení z poráky Lednového povstání, druhá – z Povstání varšavského. Liberum conspiro, posmíval se polským spiknutím historik Józef Szujski ve 19. století. Povstání namířené vojensky proti Němcům, politicky proti Sovětům, demonstrativně proti Anglosasům, ale fakticky proti Polsku, obviňoval publicista a historik Paweł Jasienica ve století dvacátém. Byli ti lidé zrádci? k takovým závěrům by dnes mohlo vést tak bezmezně chválené nové Muzeum Varšavského povstání.
Kdy se na polské dějiny díváme z širší perspektivy, ne je kánon vlastenecké neochvějnosti, kdy pouíváme alespoň základní empatie k zemi a lidem různých národností a vyznání, kteří ji nyní nebo v minulosti obývali, neměli bychom pochybovat: historická politika Práva a spravedlnosti byla výzvou Polsku a jeho tradici. Stejně v Muzeu Varšavského povstání jako ve vystoupeních prezidenta Lecha Kaczyńského a konečně i v kultu poválečného podzemního boje za nezávislost, šířeného Ústavem paměti národa (IPN), se bere v úvahu jen jediné měřítko vlastenectví: prolévání krve – vzbuzující tím větší uspokojení, čím méně za ním bylo politické kalkulace, čím tragičtější byly následky. Nue, takové přemýšlení jsme dosud v Polsku neznali. Jistě, v meziválečné republice byly ctěny povstalecké tradice a oslavováni veteráni roku 1863, ale čerstvá byla památka konzervativců a pozitivistů, někdy dosud ijících, jako Michał Bobrzyński nebo Aleksander Świętochowski. ivý byl odkaz krásné literatury: trpkosti Bolesława Pruse z jeho Omylu, Żeromského zoufalství v prózách Rozklovou nás krkavci a vrány. Vlastenectví povstaleckému konkurovalo vlastenectví Národní demokracie, pro ni bylo socialistické vystoupení Piłsudského legií vlastně protinárodní. Nebylo ani řeči o omezování vlastenectví na kterýkoliv segment politické scény ani o jeho spojování s katolickým pořádkem – to nedovolovaly antiklerikální a světské kořeny ideologií Piłsudského, Dmowského i Witose. Ostatně samotní vůdcové se uměli povznést nad přístup vlastního tábora k dějinám: Piłsudski, pěstující povstalecké tradice, choval úctu k největšímu nepříteli povstání Wielopolskému. Proto, přes všechna omezení a naivity, bylo meziválečné vlastenectví ve znamení všenárodním (ač ne všeobčanském), Poláci je tedy přijímali jako něco autentického. a není divu, e tak skvěle obstálo ve zkoušce druhé světové války. Monost volby existovala také z počátku polské III. republiky po roce 1989. Také tehdy ještě ili lidé, kteří si pamatovali, z jak nízké úrovně jsme se odráeli. a při tom se nové elity, vycházející z protikomunistické opozice, snaily zachovat věrnost solenicynovské devíze neít ve li – snaily se společnosti očkovat pravdu, výsadu svobodných lidí. z takového postoje vycházely snahy o zúčtování s polským antisemitismem, protiukrajinskou politikou, poválečnou odvetou na Němcích, postojem Domácí armády (AK). Tyto snahy – jejich vyvrcholením se staly roku 2001 připomínkové oslavy v Jedwabném – byly ovšem celkem vzato dosti okrajové. Brzy se probudil odpor: Jedwabne, padaly otázky, anebo spíš Westerplatte? v zahanbeném mlčení utonuly nepočetné pokusy o bilanci ideje Solidarity. a jak plynul čas, začala být pojímána nikoliv jako hnutí non violence, ale jako – další povstání. Nikdy také nezačala diskuse o roli polského papee – o tom se smělo mluvit jenom na kolenou. Ale přesto, v celé paletě postojů přítomných ve III. republice si nikdo netroufal oslavovat boj, jeho jediným výsledkem byla krev. Propagace takových vzorů – cítili jsme to všichni, zvláště ti, kteří prošli školou Solidarity – by vyznívala protinárodně. Pro Polsko jsme chtěli jen dobré, a tak jsme iracionalitu nepřipouštěli.
Polská III. republika po roce 1989 měla vyhlídky, aby se stala státem velké ideové syntézy. Vznikla přece dohodou s komunisty, její hodnotový svět byl antikomunistický. To první i to druhé představovalo hodnotu. Ovšem pojmem antikomunismus u nás nebyl pokřtěn boj se systémem nebo ideologií, ale boj s ji neexistující Polskou lidovou republikou či spíše s lidmi představujícími PLR, ba někdy prostě s aktuálním protivníkem – pokud nebyl členem kdysi vládnoucí strany, pak to byl agent, kdy ne agent, tak člověk, který mohl agentem být... Ta postsolidaritní bláznovská spirála, zřetelná v jednotlivých bitvách o lustrace, debolševizaci a odstranění vlivu bývalé státní bezpečnosti, mohutněla kadým rokem. Ale axiologie státu patří přece k jinému pořádku ne vztah k minulosti. Problém toti nespočíval jen v tom, że PLR byla jediným polským státem, který byl po válce, ji Poláci prohráli, moný, ale také v tom, e se ono lidové Polsko vyvíjelo. Proto budí úas, e je stále označováno jako totalitní stát, e se zamlčuje opouštění (třeba nedůsledné) komunistické ideologie, znevauje se posilování (třeba dočasné) státních struktur na úkor monopolně vládnoucí strany. Přičem právě vztah k PLR rozhodl o našem postsolidaritním diskursu, který ji od začátku postrádal alternativu. Vdyť přece o Polské lidové republice se – v knihách, filmech, publicistice – neslušelo říci nic dobrého. Kdybychom kulatý stůl z konce 80. let srovnali s dřívějšími pokusy o smír v mezích moností – jako byly ty z let 1805 a 1866 –, překvapí jeho bezprecedentní triumf: získali jsme nazpět celý stát. Byl to triumf jen jedné strany? Ale na solidaritní straně jeho úspěch vzbudil opovrení vůči partnerovi, který projevil slabost, a tak se brzy začala šířit touha po jiné cestě dobytí svobody ne vyjednáváním. Jestlie tedy bylo moné kulatý stůl interpretovat jako velkou rehabilitaci (smytí vin?) lidí představujících PLR, tím spíš u chyběla alternativa k nepřátelství. Podobnou názorovou jednotvárnost jsme dosud v Polsku spíše neměli. Proti dominujícímu názoru se obvykle pozvedaly hlasy odporu, duch liberum veto. o minulosti schvaloval Sejm III. republiky další slavnostní prohlášení, ale skutečná debata nebyla. Je to samozřejmý důsledek diskursu bez alternativy, ale také nedostatku občanské odvahy. Nebo si dovedeme představit, e by někdo – jako kdysi Stanisław Brzozowski – dnes zaútočil na Polsko zdětinštělé? e by se jako Boy posmíval národním svatostem? e by si jako Mrożek utahoval z polské martyrologie? Jako Gombrowicz by vyzýval k nahrazení otčiny synčinou? Dnes, kdy tu máme kravál o kří před Prezidentským palácem, dokáe někdo – ve jménu polského státního zájmu! – vykřiknout jako před sto lety Wyspiański: Kří prokleji, Kristovo znamení, kdy k mukám národ svádí!? Ano, léta slyšíme hlasy hodné nejvyšší úcty, hlasy nesouhlasu s polským, solidaritním a postsolidaritním, vlasteneckým kánonem: Andrzeje Walického, Bronisława Łagowského... Dominuje však mystika krve, mučednictví a oběti, symbolika věčného návratu na polskou Golgotu: Katyń. Toto naše nynější vlastenectví, ji definitivně kodifikované, krví zpečetěné, ve vavelských kryptách uloené – bylo akceptováno přinejmenším v tom smyslu, e do polské tradice nepatří stěhování rakví. Lze tedy říci: k takovému proívání vlastenectví jsme byli odsouzeni. Ale neměli bychom mlčet, kdy vidíme, jak velice je to nebezpečné – protoe je to iracionální, ale také proto, e se sytí hledáním nepřítele, spiknutí a zrady; nutkavě vylučuje z národního společenství. Výzva k ukončení polsko-polské války zněla z úst Kaczyńského falešně. V historické politice, jakou zatím PiS vedl, byl rozchod s polskou tradicí patrný na kadém kroku. Také tehdy, kdy byla ve veřejných vystoupeních odmítána vlídnost, uvolněnost a smích, bez vědomí, e posměšek, odstup a parodie byly v Polsku pěstěny po staletí.
Setkávali jsme se v uplynulých pěti letech s vlastenectvím afirmativním, otevřeným? Kdy se říkalo, e Polská republika po roce 1989 Polákům nenabídla jazyk hrdosti, mohlo se zdát, e konečně zas budeme hrdí – v republice čtvrté. a tedy e například bude krajanům řečeno: Polskou lidovou republikou jste prošli se ctí. Ovšem ctitelé hrdosti byli zároveň ctiteli svazků. Mohlo by se zdát, e uctívači hrdosti budou hrdi na kulatý stůl. Jene to pro ně byla kapitulace – hrdí byli na poráku Varšavského povstání. Na stát také hrdí nebyli – pro ně to byl Rywinland, Ubekistán (podle aktéra jednoho z největších korupčních skandálů, dle zkratky názvu komunistické politické policie; red.). V historickém diskursu, vedeném pod heslem obnovy paměti, se z tradice odstraňovalo všechno, co se spojovalo s levicí. Do posledních voleb byla levicová tradice skoro toté co tradice zrady. Je třeba připomínat, e to uráelo památku Piłsudského? a měli jsme souhlasit s naprostou obecnou nevědomostí, co to byla Polská socialistická strana, bojující za nezávislost země? s ignorováním toho, e posledním světem uznávaným premiérem londýnské vlády byl socialista Tomasz Arciszewski? Se zapomněním, jakého se dostalo Kazimierzi Pużakovi, který zemřel ve stalinském vězení? A jestlie jsme byli s to zamlčet sté výročí revoluce roku 1905, znamená to, e jsme nehodili přes palubu jenom levici, ale také pravici: Národní demokracii, Dmowského... Ve veřejném diskursu bylo opomenuto taky 50. výročí polského Října a z roku 1956 byl zdůrazňován jen poznaňský Červen – protoe byl krvavý. Jistě, mluvilo se o březnu 1968, ale na oslavy u prezidenta Kaczyńského nebyl pozván člověk – symbol Adam Michnik. Ze Solidarity se nepřipomínala ani tak dohoda Poláka s Polákem, a ani ne levicové, egalitářské poadavky, ale spíše výjimečný stav, který přinesl stovku zabitých. a jestlie v čele Solidarity stál Lech Wałęsa, pak jazyk hrdosti našeptal: Wałęsa byl agent a čůral do svěcené vody! a tak se minulost redukovaná na komunistické zločiny a estébácké papíry, usazovaná, jako generál Jaruzelski, na lavici obalovaných, minulost, ve které chyběly zmíněné svobody poloviční a zlomkové, které byly základem dějin Polska posledních dvou staletí, musela stát minulostí uměle kodifikovanou, livou, zdětinštělou. a nakonec taky nihilistickou. Tím spíš, e na strái stál Ústav paměti národa, IPN. Protoe IPN není jenom – obecně tak nekritické – zacházení s estébáckými papíry. To není jen filozofie, která s odporem pojednává o otci dnešní nezávislosti Jacku Kuroňovi a nadmíru exponuje poválečný ozbrojený odpor. IPN představuje taky výzkumné pole omezené zákonem na roky 1944–1989. To je moná pro historickou pravdu ohroení největší, vdyť přece Poláci se s komunismem setkali ji v roce 1918. a později byli v SSSR vyvraděni polští komunisté. Bez zohlednění těchto prvních kapitol problematiky Polsko a komunismus nemá výzkumná práce IPN větší smysl. Ale o ni tu přece nešlo. Šlo o hry.
Tak či onak, pochopení historického dědictví Poláků je pro dnešní pravici úkol intelektuálně příliš vyčerpávající. a pro hlavní proud levice, představovaný Grzegorzem Napieralským, jalový a nudný. Dějiny Polska jsou jedněmi z nejvíc lemi obestřených, jaké znám, říkal kdysi exilový vydavatel a redaktor Jerzy Giedroyc. Co by řekl v minulých letech, kdy historie nastoupila do sluby (pojem Mariusze Janického a Wiesława Władyky)? a co by chtěl říci v posledních týdnech, kdy proměněný Kaczyński na jedné straně hlásal oivení hodnot a vlastenectví a na straně druhé činil předmět smlouvání právě z hodnot pro něj podle všeho svatých? Obnova a znovuzískání paměti, zahájené kdysi manipulací, instrumentalizací a politizací, skončily spálenou zemí, na ní se nejprve vykonávaly lustrační exorcismy nebo groteskní jubilejní happeningy, aby se nakonec popřelo vše, čemu se dosud věřilo. Ale co – také to jsme chtěli, kdy jsme na prahu III. republiky vytvářeli onen diskurs bez alternativy – postupem let stále ideově sourodější, prodchnutější klamem. Při stavbě na podloí spíše málo demokratickém jsme se ocitli na nakloněné rovině, po ní u bylo snadné sklouznout na dno Práva a spravedlnosti. Přičem – je čas to konečně přiznat – vlastenectví ve vydání Solidarity muselo k PiS vést, protoe je to jeho korunování, završení a květ. Tak! Ale pro naši identitu a tradici představuje dnes tento květ ohroení nemenší, protoe stejně plytké, banální a livé, jako kdysi komunismus. Ba v jistém smyslu i větší, protoe nepochází zvenčí, ale odvolává se na polskou tradici, nevadí, e v její nejanachroničtější podobě. Po vlastenecké kašičce je v Polsku vdycky poptávka a – jak vidět – církev ji přijímá se vším všudy. Pamatujeme si ještě na úhledné fráze na způsob axiologické prázdnoty dob Aleksandra Kwaśniewského? Po deseti letech práce Ústavu paměti národa a pěti letech historické politiky jsme se Polsku dočkali u ne prázdnoty, ale axiologické katastrofy. Moná horší ne katastrofa smolenská.
(Gazeta Wyborcza, http://wyborcza.pl, 23. 7. 2010)
Andrzej Romanowski (1951) je literární vědec a publicista. Pracuje na Jagellonské univerzitě v Krakově a Historickém ústavu Polské akademie věd.
Lech Kaczyński: Svoboda a pravda
Andrzej Brzeziecki: Zcela nové východoevropské otázky
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.