Příspěvek Evy Kantůrkové v minulém čísle Listů, kde reagovala na můj článek Odpovědnost intelektuálů (Listy 2/2010) citlivě vysvětluje zdrenlivost někdejších mladých intelektuálů z padesátých let, která se ještě dnes brání tomu, aby se analyzovaly příčiny a motivy jejich identifikace s tehdejší komunistickou ideologií a stalinským reimem. Poukazuje na společenský charakter této vazby, z ní ne kadý se můe zcela vyvázat. Upřímnost a hloubka jejího zamyšlení otvírá dimenzi individuálního hodnocení odpovědnosti, kterou je třeba v další diskusi jistě zohlednit. – Její příspěvek je také váným zamyšlením nad metodami, s nimi lze k tématu přistupovat. Proti mému připomenutí morální odpovědnosti určité části intelektuálů za jejich chování v počátečních letech komunistického panství povauje za vhodnější zkoumat vybranou skupinu prostřednictvím jejich děl, filozofických, románových, filmových, vědeckých jako doklad toho, jak se vyvíjelo společenské poznání a kritické vědomí těch krušných let. To je nepochybně legitimní poadavek, proti němu nelze nic namítat. Sám jsem ve svém článku upozornil na to, e v posledních letech se objevují práce, v nich toto intelektuální přilnutí ke komunistické ideologii i pozdější myšlenkový vývoj jsou obsahově důkladně zpracovány (jako příklad jsem jmenoval knihy M. Kopečka a J. Knapíka). Postrádal jsem však u nich bliší přihlédnutí i k morálním postojům a jednáním tehdejších mladých vyznavačů marxismu-leninismu v jeho stalinské podobě. Motivy a okolnosti, které je v pozdních čtyřicátých a raných padesátých letech – tedy ještě před odhalením kultu osobnosti – vedly k přijetí této ideologie a její účelově pojaté stranické morálky, nebyly podle mého názoru dosud dostatečně osvětleny. a protoe jsem psal pro Listy, zvolil jsem formu eseje (nikoli vědeckého zpracování), abych na tento nedostatek upozornil. Nejde tedy o metodický omyl, jak se domnívá E. Kantůrková, ale o volbu vhodného písemného útvaru pro zvolený časopis.
S rozpaky, zda společenské vědy mají zaujímat morální postoje k popisovaným a analyzovaným událostem a osobám, které v nich měly aktivní účast, se setkáváme poměrně často. i Eva Kantůrková by raději viděla analýzu myšlenek a děl příslušníků těchto mladých komunistických intelektuálů ne připomínku, e je třeba věnovat pozornost i jejich morálce a postojům z ní vycházejícím. Odráí se v tom pochopitelná nechuť k moralizování, tj. k vynášení soudů nad epochami, obdobími a lidmi v nich zúčastněnými podle pozdějších měřítek. Tento v podstatě oprávněný postoj vede bohuel často a k tomu, e přítomnost morálky v chování společnosti nebo jednání jednotlivců ve zkoumané době je přehlíena nebo jen nedostatečně zohledněna. Morálka se pak zmiňuje jen v nejobecnější rovině jako problém svobody a kognitivního hledání smyslu společenského i individuálního směřování do budoucnosti. Vlastní náplň této morálky, tj. principy, na nich je zaloena, hodnoty, jimi se řídí, omezení, která si ukládá, systém příkazů a zákazů, které se promítají do jednání a chování jednotlivců i větších společenských útvarů, zůstává v podstatě neobjasněna. Skutečnost tak není rekonstruována ve svém celku, nýbr jen v rovině intelektuální, která sama ovšem není dostatečným obrazem mentality diskutované generace, tj. tehdejších stoupenců leninské ideologie. k této mentalitě patří nejen způsob myšlení, ale také způsob hodnocení, který ovlivňuje i sociální chování jednotlivců i skupin jak vůči příslušníkům své skupiny, tak i k lidem mimo ni, tj. například k těm, kteří u svými třídními znaky nebo politickými názory do okruhu soudruhů stejného či příbuzného proreimního vyznání nepatří; konkrétně tehdy: k nepřátelům a zrádcům.
Názory, měřítka a sociální chování jednotlivých lidí či jimi spojovaných skupin v padesátých letech jsou srozumitelné jen v kontextu kulturní atmosféry těchto let. v této atmosféře ili stoupenci i odpůrci leninské ideologie a stalinské verze socialismu. Stoupenci se většinou ani po létech nevzdají svých vítězných záitků z kolektivu mentálně příbuzných přátel, své skupinové hrdosti. Stejně jako odpůrci asi nikdy zcela nevymaou ze svého vědomí záitky pokoření reimem nebo jeho – tehdy všelijak angaovanými či preferovanými – stoupenci. Pro jedny budou historicky rozhodující změny v české a slovenské společnosti v letech padesátých. Pro jiné budou významnější léta šedesátá, kdy reim nastolený po únoru 1948 měl být reformován do lidštější podoby. Předpokladům a motivům sociálního chování jedněch i druhých pro ztotonění s jedním z těchto dvou odlišných táborů lze porozumět jen v odlišném dobovém kontextu těchto dvou desetiletí – s náleitým přihlédnutím k individuálním biografiím a názorovému i citovému vývoji účastníků tohoto vztahu. Přesto je podle mého názoru moné po dlouhých desetiletích, která mnohé hrany obrousila, bezpředsudečné racionální zpracování tohoto časově vzdáleného období. Tím spíše, e intelektuální zrání této generace bylo u odbornými pracemi do značné míry objasněno. Nejde tedy vůbec o otázku viny posuzované z pozdějších pozic (a tedy v rámci jiného, změněného kulturního kontextu), nýbr o objasnění předpokladů, okolností, příčin a motivů tehdejšího přijetí či odmítnutí monopolní leninsko-stalinské ideologie, resp. výhrad k jejímu mocenskému, popřípadě i sociálnímu a kulturnímu systému. a jde ovšem také o zohlednění důsledků, které šíření a propagace této ideologie a podpora stalinského systému těmito mladými komunistickými intelektuály měla pro ivot, myšlení a hodnocení lidí dole, tj. ijících na straně odvrácené od zářného slunce leninsko-stalinského socialismu.
Mnozí z tehdejších stoupenců poznali – hlavně zásluhou z Moskvy přicházejícího odhalení chyb a zločinů stalinského reimu – poměrně brzy své myšlenkové pomýlení. Někteří byli u dříve zvikláni jugoslávskou odchylkou a revizí, která jejím kacířstvím byla v komunistickém táboře vyvolána. Slepou důvěru v dogmata a vůdce začali vyměňovat za kritické ohledání ideologie a systému. Jejich názor na smysl revoluce se počal měnit – po zveřejnění Stalinových zločinů ještě nepatrně, ale v letech šedesátých u zcela zřetelně. v období husákovské normalizace, kdy většina z nich byla vyloučena ze strany, se projevil jejich odklon od stranické ideologie ještě dalekosáhleji; jejich podíl na Chartě 77 byl pozoruhodně vysoký. Ale právě tady je podle mého názoru na místě otázka: Měnila se rozhodným způsobem i jejich morálka? Lze vyměnit svědomí stejně důkladně jako intelektuální obraz světa? Diskontinuitu názorovou lze racionálně vysvětlit. s diskontinuitou svědomí je to sloitější. Změna morálních měřítek toti zasahuje identitu člověka hlouběji ne změna názoru. – To souvisí i s otevřením problému viny. Otázku viny věřících, k ní má E. Kantůrková výhrady, jsem nenastolil já. Uváděli ji u dávno jiní, které jsem citoval: např. Mlynář, Kundera, Červenka či mladí druhé generace, kteří ji předhodili svým kdysi bloudícím otcům. Morální selhání se spojovalo s bezmeznou vírou v ideologicky upravovanou pravdu, kterou bylo mono zdůvodnit i zločiny. Spojovat selhání systémů s vinou odvisející od víry (Kantůrková, kurzívou K. H.) mne ovšem ani nenapadlo. Víra i vina jsou kategorie subjektivní, systém a jeho manipulační nástroje jsou objektivně poznatelné. Nemluvil bych o vině, ale o selhání. Selhání jak intelektu, tak i svědomí. v tom se patrně s E. Kantůrkovou shodneme.
Autorka odmítá spojovat mladé komunistické intelektuály padesátých let v jednu generační skupinu. Myslím, e tu jde o to, jak chápeme pojem generace. Nejde jen o příbuznost věkovou, ale především názorovou, která tyto mladé komunistické intelektuály spojovala generační mentalitou, jak o ní nedávno psal Miloš Havelka (ve čtvrtém čísle Soudobých dějin 2009, s. 607–624). Ta se vytváří před určitým horizontem společných proitků historických, politických a kulturních událostí. Takový horizont generační zkušenosti byl podle něho výrazný i v poválečné kohoutovsko-kunderovské generaci mládí komunismu. Před jedinečným horizontem generační zkušenosti kulturně zprostředkované se vytváří – zejména v situaci dospívání a skupinovou výměnou výkladů a přesvědčení – zvláštní druh kolektivních obrazů, v nich na místě skutečnosti samé působí spíše dobové způsoby jejího vnímání, představy, iluze, předsudky a očekávání, s nimi si generace realitu spojila. Vzniká také specifická hierarchie hodnot, zájmů a poadavků, které dobu svého vzniku mohou dlouhodobě překračovat. (s. 615) v mém článku šlo o upozornění na dobové faktory, jimi byl nejen intelektuální, ale i morální vývoj této generace (konkrétněji naznačené několika jmény) formován, stejně jako o dobrání se motivů, které její příslušníky vedly k tomu, aby se ztotonili s komunistickou ideologií a leninsko-stalinským systémem, který u nás v prvních padesátých letech dozrával. Souhlasím ovšem s tím, e vina je objektivně záleitostí zcela individuální, je to věc jedinečných osudů. Odmítám stejně jako paní Kantůrková fenomén kolektivní viny, ať u je zneuíván ideologií třídní (která v komunistickém reimu obracela svá perzekuční opatření proti všem třídně i politicky stigmatizovaným nepřátelům včetně jejich rodinných příslušníků) nebo nacionální, rasovou, politickou, náboenskou či jakoukoli jinou. Základní otázka, kterou jsem poloil, zní: ... proč bacil stalinismu mohl tak úspěšně bujet v organismu některých, zatímco jiní mu odolávali. Jaké byly osobní i dobové předpoklady toho, e jedni v padesátých letech leninsko-stalinskou deformaci marxismu tak důvěřivě přijímali, zatímco jiné toto učení odpuzovalo? Pochopit motivy těchto rozličných reakcí (zhruba v letech 1945–1955) a vysvětlit, čím byly provázeny, by napomohlo tomu, aby se v budoucnosti neopakoval s takovou snadností svod ideologických šalmají nejrůznějších odstínů, které čas od času strhávají zejména mladé lidí do proudu – byť jimi nezamýšlené – nehumanity. Neboť odpovědnost nesměřuje jen do minulosti, ale ovlivňuje i přítomnost a budoucnost.
Karel Hrubý (1923) je politolog, sociolog a politik, ije ve Švýcarsku.
Eva Kantůrková: Odpovědnost intelektuálů
Karel Hrubý: Odpovědnost intelektuálů
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.